Tuesday, June 2

BUKAN UNTUK GLAMOUR

"Mengapa menulis blog ini?"
Lama saya berfikir. Dilema. Nak terima atau tidak. Nak balas atau tidak.
Soalan itu yang membelenggu diri ini selama beberapa bulan.

Saya selesa menulis. Menulis blog ini bukan untuk melepaskan geram pada keadaan atau siapa-siapa. Menulis blog ini adalah sebagai satu perkongsian dan memberi pandangan dari sudut seorang yang baru menjadi Muslimah di dalam masyarakat Malaysia. Harapan saya, biarlah mereka yang membaca menyedari, memahami dan mengetahui dengan lebih baik lagi keadaan dan cabaran yang mungkin terpaksa dihadapi oleh wanita yang memeluk Islam. Semoga mereka yang membaca berubah ke arah kebaikan [insyaAllah] dan mereka yang mahu memeluk Islam menjadi lebih bertekad dan lebih kuat daripada saya sendiri.

Saya tahu, ada yang kurang menyenangi beberapa pendapat saya, khasnya mereka yang menganggap saya telah mencela mereka secara tidak langsung. Saya tahu tetapi oleh kerana mereka tidak menulis komen di sini atau menghubungi saya secara langsung [sekadar meluahkan kepada pihak ketiga] saya tidaklah hiraukan sangat. Saya tidak peduli sangat pihak yang pok-pek di belakang tanpa berani tampilkan diri menjelaskan ketidakpuasan hati atas penulisan saya :)

Saya hanyalah wanita biasa, seorang mualaf yang belum pun berusia 3 tahun. Bagi seorang kanak-kanak, usia 2 tahun setengah masih terlalu muda untuk berdikari dan masih memerlukan banyak bantuan dan perlindungan serta kasih sayang ahli keluarganya. Saya sedar saya masih banyak perkara yang perlu dipelajari untuk memantapkan diri menjadi seorang Muslimah yang kuat dalam segala segi. Saya lebih berfokus kepada pembentukan akidah berbanding dengan soal fiqah semenjak memeluk Islam [bukan pilihan sendiri tetapi keadaan yang menentukan].
Oleh yang demikian, saya serba-salah apabila menerima jemputan untuk program tertentu. Tidak seperti pendakwah bebas yang lain, saya bekerja sebagai pegawai kerajaan. Sebagai seorang pegawai kerajaan, saya memerlukan kebenaran ketua jabatan untuk melibatkan diri dalam sebarang aktiviti luar. Jemputan untuk menyampaikan ceramah sebagai seorang mualaf dalam program institusi pendidikan atau di masjid, saya terima dengan hati terbuka dan sebagai satu pengalaman berharga, dengan syarat mendapat keizinan serta ditemani suami. InsyaAllah saya akan cuba lakukan yang terbaik dalam penyampaian saya kelak.

Namun, saya terpaksa meminta maaf kepada pihak-pihak tertentu yang ingin menjemput saya ke program khas yang lain. Mohon maaf banyak-banyak, buat masa ini, saya belum bersedia menonjolkan diri secara live untuk tatapan semua rakyat Malaysia. Faktor jarak, faktor kerja dan komitmen lain juga perlu diambilkira.

Saya menulis blog ini bukan untuk menjadi popular atau untuk glamor.[ungkapan pelajar remaja saya]. Ini satu perkongsian dan satu peninggalan untuk tatapan semua sekiranya saya sudah tiada.
Saya meletakkan gambar dan nama sendiri kerana sebagai seorang blogger, saya mahu bertanggungjawab dengan apa yang saya tulis. [Orang Islam terutama yang menulis tentang Islam tidak perlu berselindung di sebalik nama samaran dan gambar ikon, sekiranya mahu mendapat kepercayaan pembaca].

Tahun ini, saya menerima jemputan menyampaikan ceramah dan syarahan kerana bagi saya, itu satu tanggungjawab sosial, yang mampu saya lakukan sekarang. Sekiranya tugasan itu terlalu berat, saya tidak akan terima. Oleh itu, saya belum bersedia lagi untuk melibatkan diri dalam siaran TV dan media massa yang lain buat masa ini. Minta maaf mereka yang berkali-kali menjemput, tetapi saya tetap dengan pendirian saya. Saya belum bersedia menerima tanggungjawab yang lebih berat itu, dan susulan daripada ditontoni melalui kaca TV lebih mengerunkan daripada mengujakan diri ini, hehehe. Mungkin apabila keadaan berubah dan apabila hati saya terbuka untuk berbuat demikian, saya akan terima jemputan berkenaan.

Apabila saya telah memeluk Islam, saya pernah meminta sesuatu yang khas kepadaNya. Mungkin berkat doa itulah, wujudnya blog ini. Allah swt yang Maha Mengetahui. Saya hanyalah hambaNya yang masih belajar, yang masih bertatih, yang masih sering lalai, dan yang lemah tanpa bimbingan dan kasihNya. Penulisan blog ini bukanlah untuk menunjukkan saya pandai atau saya lebih baik tetapi lebih berupa peringatan kepada diri sendiri supaya selalu bersyukur dengan segala rahmatNya.

Izinkanlah saya meneruskan blog dan doakanlah semoga mereka yang menziarahi ke sini mendapat petunjuk dariNya dalam pencarian mereka, insyaAllah.

16 comments:

  1. Apa yang penting adalah niat aliya. People can say anything they want, but as human beings, who are we to judge others? Just continue to write your blog and write whatever your heart desire, sharing is caring, right? ignore those who are jealous (if any). Take care

    ReplyDelete
  2. posting in KBP

    ReplyDelete
  3. tak rase cam glamor pun. your blog is the bird's eyes view of a mualaf. blog ini cool. blog ini sangat sarat dengan ilmu. ilmu jalanan jadi catatan.

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum Kak Aliya. Blogging ni sebab ingin berkongsi ilmu, pendapat dan lain2. Kadang2 kita pun perlukan sokongan dari pembaca2 kita apabila kita menghadapi dugaan. Melalui sokongan, insyaAllah kita dapat juga pendapat2 para pembaca.

    ReplyDelete
  5. Jalan yang benar itu pasti penuh liku-liku dan duri.. kuatkan hati, tabahkan hati kak alia..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum.. mmg susah nk puaskan hati sume pihak.. yg penting ape yg kite buat adalah perkara baik yg bersandarkan niat yg baik.. besar pahala kalo dgn penulisan ini, makin ramai yg masuk Islam.. insyaallah...

    ReplyDelete
  7. Kak Aliya, teruskanlah. Jangan berhenti..

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam sheri,sari,Adawiyah,Nazri,Awis, Humyrah,
    Mereka yang benar-benar mengenali saya tahu saya tak berapa peduli apa pendapat pihak lain apabila saya melakukan sesuatu, asalkan masih berlandaskan ajaran Islam.
    Pelawaan sebagai jemputan ke rancangan TV agak merimaskan, huhuhu.Saya belum bersedia, tambahan dengan ilmu agama saya yang masih cetek,bagi saya kurang sesuai untuk menonjolkan diri di media massa. Itu yang menjadi dilema.
    Bukan glamour populariti yang dicari tetapi ingin menabur bakti. Dahulu bila wajah terpampang dalam akhbar buletin USM sebagai mualaf, dah teruk diusik kawan-kawan.Inikan pula kalau masuk TV.. aduh, belum sudi menerima tanggungjawab ini. [maaf, nisa yang mempelawa]
    InsyaAllah saya akan terus menulis di blog ini.

    ReplyDelete
  9. bloggerspenang,
    Ahhhh, free promotion...kamsia, kamsia.. huuhuhu

    ReplyDelete
  10. kak aliya,

    buat benda baik surely akan ada yang tak suka. Yang penting jangan stop. I learned a lot from you even though I am a born Muslim.

    :)

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum thoyol,
    Tak pernah mengharapkan populariti mahupun disukai semua orang. InsyaAllah selagi saya mampu menulis, saya akan teruskan. I like reading your blog too :)

    ReplyDelete
  12. Aliya...

    Who said that ur blog is for glamour? Ish,ish ish! Just write what ever you want to write as long as your writing is beneficial to others (yeah, your writing did open my eyes. true.) Like I said before you need to compile your posts/entries and publish it. hmmm...how's ur holiday?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Faizal,
    We've come a long way since Friendster, eh? hehehe.. working on it, insyaAllah. The heart is willing but the hands are busy. My holidays? Most of the time, I'm hibernating at home, due to the heat :D

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kak aliya,
    I found this entry in Komuniti Bloggers Penang, and your blog is very inspiring. Keep it up!

    ReplyDelete
  15. Waalaikumussalam pricon,
    Penang Mali juga? Oh, welcome here! Thanks, all praise to Allah.

    ReplyDelete
  16. You're welcome. Thanks for sharing your life experience through this blog.
    Haha I work at Penang but I'm from Taiping. :)

    ReplyDelete