Wednesday, June 10

ADAT KAHWIN CINA 2

"Belum masa lagi, kena pusing-pusing dulu," kata sepupu yang menjadi pemandu kereta.
Aduh, belum masa lagi? Masa yang sesuai untuk pasangan pengantin masuk ke rumah pengantin lelaki mengikut tilikan Cina. Sudahlah hari perkahwinan pun perlu ikut tilikan kalendar Cina.
Akhirnya beberapa kali pusing mengelilingi kawasan perumahan, kami selamat tiba di rumah pengantin lelaki. Bakaran mercun yang kuat menyambut kedatangan kami.

Makcik-makcik saya mengiringi membawa bakul-bakul Cina berisi kuih muih dan buah-buahan sebagai hadiah. Pakcik dan sepupu yang lain mengikut di belakang. Saya dibawa untuk melakukan upacara menyembah roh nenek moyang keluarga pengantin lelaki, dengan arahan Mak Andam, dan diperhatikan sanak saudara.

"Ha, siap beratur, ambil giliran sekarang!" Ibu mertua memberi arahan kepada saudara mara yang menunggu.
Upacara minum teh bermula.
Aduh, kalau keluarga saya sudah mengambil masa sejam, keluarganya mengambil masa hampir 2 jam kerana ramai orang. Bermula dengan ibu bapanya, saya menghulurkan cawan-cawan teh sambil menjemput mereka minum. Sebagai balasan, saya dihadiahkan mertua dengan satu set barang kemas sebagai penerimaan ke dalam keluarganya. Saudara mara yang lain turut dijamu dengan teh. Oleh kerana terlalu ramai orang, saya hanya mengikut sahaja setiap gelaran yang disebut oleh mak andam, pening nak ingat! Konsep orang Cina, selagi tidak berkahwin, selagi itulah orang itu belum dewasa. Kira belum matang lagi la, walaupun usia sudah setengah abad. Maka kerana nak digelar dewasa, sabar sahajalah melalui semua adat perkahwinan yang masih diamalkan itu, dengan harapan sekali sahaja seumur hidup, huhuhu.

Mujurlah ketika perkahwinan saya, hanya seorang sepupu yang turut melangsungkan perkahwinan maka kedua-dua keluarga kami tidak boleh berjumpa. Takut kena bala, kerana dipercayai aura pengantin baru boleh bertembung sekiranya berjumpa, dan menghilangkan seri di wajah masing-masing. Maka, kami diharamkan menghadiri majlis perkahwinan pihak yang satu lagi. Begitu juga, keluarga yang ada kematian tidak boleh menghadiri atau melibatkan diri dalam majlis perkahwinan orang lain, kerana dipercayai boleh memudaratkan diri dan pihak yang diziarahinya. Itulah pantang larang orang Cina yang diwarisi turun temurun.

Selesai upacara minum teh, barulah pengantin dapat berehat seketika. Lenguh kaki kerana berdiri lama memakai kasut tumit tinggi. Ketika itulah perut berasa lapar, lalu kami makan tengah hari bersama-sama saudara mara. Sebagai pengantin perempuan, saya tidak boleh berehat lama kerana perlu menyiapkan diri untuk majlis makan malam pula. Selesai sahaja disolek dan memakai gaun pengantin pada waktu petang, saya sempat berehat sebentar sebelum dibawa pula ke restoran untuk majlis makan pihak pengantin lelaki.

Restoran yang ditempah oleh mertua pula menyediakan kelengkapan berkaraoke. Apa lagi, ramailah sanak saudara yang menyanyi. Ada yang bersuara lunak, tidak kurang juga yang bersuara sumbang. Apa nak buat, pekakkan telinga, terima sahajalah. Mujur juga tiada majlis acara tari-menari ketika majlis perkahwinan; kalau di dewan besar, mungkin akan ada kawasan khas untuk tarian 'ballroom dancing' oleh keluarga pengantin dan para jemputan [kenduri adik ipar ada acara tarian]. Makanan yang dihidangkan di setiap meja bulat juga seperti malam sebelumnya, iaitu hidangan yang silih berganti. Walaupun sedap, sebagai pengantin, kami tidak boleh menjamu selera dengan senang hati. Selepas hidangan ketiga, kami disuruh berjalan bersama-sama mertua ke semua meja para jemputan untuk mengucapkan terima kasih kerana hadir ke majlis. Upacara 'yam seng' bermula.

"Semoga bahagia hingga anak cucu, yamseng!" dan semua yang berdiri di meja akan minum dari gelas yang diangkatkan ke atas.
"Semoga menyambut kelahiran anak tahun hadapan, yamseng!"
Sekiranya minuman bergas di dalam gelas itu habis dalam seteguk, perlu ditambah lagi. Oleh itu, untuk lebih selamat, mereka yang bijak hanya minum sedikit sahaja supaya minuman dalam gelas cukup untuk 3 kali yamseng. Saya selalu meninjau-ninjau lelaki yang hampir mabuk dalam majlis sebegini melalui wajahnya yang kemerah-merahan dan percakapan yang semakin merapu; selalunya ada kerana arak tetap menjadi pilihan pihak lelaki. Masakan tidak, arak dituangkan bagaikan air dalam majlis sebegini, dan bil arak dibayar oleh pihak pengantin yang menjemput. Untuk kurangkan risiko membayar lebih, pandai-pandailah pihak pengantin mengehadkan pengedaran arak dalam majlis perkahwinan mereka.

Apabila hidangan akhir iaitu pencuci mulut diletakkan di atas meja, pihak pengantin dan keluarga pengantin pula beredar untuk menunggu di hadapan pintu restoran. Kami mengucapkan terima kasih kepada mereka yang hadir dan menyerikan majlis. Ketika itulah para jemputan berpeluang berjabat tangan dengan kedua-dua pengantin dan mengucap selamat, serta gambar foto diambil untuk kenang-kenangan. Buku autograf para hadirin disimpan sebagai cenderahati oleh pasangan pengantin.

Selepas memastikan kawan-kawan dan saudara-mara yang datang dari jauh selamat tiba di hotel masing-masing, tibalah giliran kami untuk membuka hadiah dan angpau yang diterima, serta menyimpan hadiah barangan kemas yang diberikan. Setiap hadiah yang diterima akan dicatatkan jumlah dan bentuk pemberian supaya mudah untuk menghadiahkan kembali jumlah yang setimpal apabila tiba giliran perkahwinan mereka atau anak-anak mereka nanti.
Mertua akan meninjau, "Apa yang Makcik Nombor 4 berikan? Aikk, kedekutnya dia! Tak apa, giliran anaknya berkahwin tahun hadapan, senang kerja saya!" apabila tidak puas hati dengan pemberian yang saya terima.

Mak pesan, perlu bangun awal keesokan hari untuk ke rumah mertua.
"Mengapa?" saya yang agak jahil tentang adat perkahwinan Cina ketika itu bertanya.
"Berikan tuala baru ini berserta besen ini. Ingat, isikan dengan air suam, untuk dia lap muka," pesan Mak lagi, dan disetujui oleh Mak Tok. Kononnya untuk menantu perempuan yang baru menunjukkan hormat kepada mentua.
Apabila selesai majlis makan malam, saya berbisik kepada ibu mertua untuk memberitahunya cadangan membawa tuala dan besen ke rumahnya keesokan hari.
"Oh, tak perlulah. Itu adat lama, tak perlulah. Berehat sahaja di rumah," katanya.
Lega hati saya. Beritahu kepada orang tua saya? Ahh, tentu sekali tidak, hahaha. Nanti saya dimarahi pula kerana melanggar adat.

Bila teringat kembali segala peristiwa perkahwinan saya ketika masih belum Islam, saya lega kerana berpeluang mengalaminya. Ini menyebabkan saya amat bersyukur apabila perkahwinan kedua dengan suami sekarang tidak begitu kuat dengan adat keturunan kami, tetapi lebih ringkas dan sederhana sahaja mengikut syariat Islam. Alhamdulillah..

1 comment:

  1. aslkum.. mohon izin nak minta sdikit bahan (info n gambar) dr blog ni tuk buat asgmnt.. terima kasih

    ReplyDelete