Thursday, December 22

PUZ DAN ASNAF MUALAF

Hmmm, banyak masa lagi ni.. bolehlah saya masuk ke sini.
Saya lalu di hadapan bangunan Pusat Urus Zakat.

"Cik, boleh saya bantu?"
Lelaki muda di kaunter itu menegur dengan ramah.
"Tengok-tengok je," saya membalas senyumannya.
Di kaunter borang, pandangan saya jatuh pada kad ini.


"Maaf encik.. boleh saya tanya?" saya mendekati kaunter pelanggan.
"Boleh.. boleh" jawabnya.
"Boleh encik terangkan tentang asnaf muallaf?" saya tunjukkan kad itu.
"Asnaf muallaf? pihak puz ada sediakan bebrapa peruntukan unutuk membantu muallaf. seperti dalam borang ini, jika ada muallaf yang memohon kami akan hubungi JAIPP".
"Perlukah mualaf itu datang sendiri atau boleh melalui orang lain?"
"Dia mesti datang ke pejabat puz sendiri. bawa kad masuk islam dan salinan kad pengenalan."
"Maksud encik, mualaf itu mesti berdaftar dengan jabatan agama islam?"
"Ya. betul."
"Apakah bentuk bantuan yang boleh diberikan?"


"Untuk mualaf yang baru masuk Islam, kami boleh bantu dia dapatkan pendidikan agama peringkat sekolah pondok atau diploma. Jika dia berminat, boleh jadi anggota PERKIM. Begitu juga jika dia nak berkahwin, boleh mendapat saguhati perkahwinan.
"Saguhati itu diberi sebelum atau apabila sudah melangsungkan perkahwinan?"
"Bila sudah tempah jurunikah, " katanya sambil tersenyum.
"Erm, bagaimana dengan bahagian yang lain ini? Kursus dakwah, program Syiar Ramadhan dan sebagainya?"
"Semua itu di bawah JAIPP [Jabatan Agama Islam Pulau Pinang]. Kami salurkan melalui JAIPP."
"Oh, begitu ya."
Hmmm, menarik juga. Selama ini saya tak tahu pun bahawa mualaf yang baru berkahwin boleh mendapat bantuan kewangan melalui PUZ. Asalkan dia berdaftar sebagai Muslim dan rajin ke JAIPP, mudahlah dia mendapatkan semua kemudahan yang disediakan, mungkin..

"Adakah semua bentuk bantuan itu sama dengan jabatan agama Islam di semua negeri?"
"Ikut jabatan agama Islam negeri masing-masing. Sebab pengurusan setiap jabatan agama agak berlainan."
"Oh, kiranya jika mualaf itu tak ada contact dengan jabatan agama Islam selepas dia memeluk Islam, tak dapatlah dia semua kemudahan itu?"
"Semua permohonan untuk asnaf mualaf sepertimana dalam kad ini mesti melalui jabatan agama Islam negeri. Walaupun dia datang sendiri ke sini, kami masih perlu hubungi JAIPP dulu untuk mendapat kepastian."
"Em, boleh bagi saya satu borang untuk permohonan asnaf mualaf ini?"
"Kami tak sediakan borang, cik. Mualaf yang memohon mesti datang ke sini sendiri dan berjumpa kami, selepas kami sahkan dengan JAIPP statusnya baru kami bantu dia."
"Jikalau mualaf itu tidak boleh datang sebab uzur dan sebagainya?"
"Itu kena melalui JAIPP."
Handfon saya berdering. Suami sudah menanti.Terpaksalah saya beredar dari situ.
"Ok.. terima kasih, ya atas penerangan tadi.Boleh saya tahu nama encik ni?"
"Nizam."
"Terima kasih, ya Encik Nizam."
"Sama-sama."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hmmm, rupa-rupanya ksebahagian bantuan yang diberikan oleh jabatan agama Islam dari segi kewangan, perlindungan di rumah transit dan peralatan ibadat adalah sumbangan PUZ. Mualaf yang nak mohon pun perlu melalui jabatan agama Islam yang terdekat. Masalahnya, jika dah kantoi dalam permohonan di peringkat jabatan agama itu [tidak dilayan pegawai jabatan agama, diberi alasan tiada lagi peruntukan, dll] , tak dapatlah dia menikmati segala kemudahan yang sedia ada diberi oleh PUZ itu.
Lagi satu... mengapakah saya tidak pernah diberitahu bahawa ada peruntukan-peruntukan begitu untuk mualaf/ saudara baru Islam, semasa saya mula-mula memeluk Islam dulu? Baru hari ini saya tahu.. 
Hmm, jikalau mualaf itu masih belum berdaftar di JAIPP atas sebab ingin merahsiakan pengislamannya, tak dapatlah dia mendapatkan segala kemudahan yang disediakan.
Alhamdulillah dengan rahmatNya, mungkin hari ini saya dapat menolong seorang saudara seagama untuk mendapatkan haknya, insyaAllah.

Wednesday, December 21

SEPETANG DI TAIPING

Syukur alhamdulillah, anak-anak dah makin besar, sihat dan aktif. Menguruskan mereka berdua serentak bukan mudah; memerlukan kesabaran dan ilmu.

Umur Ikram dah 18 bulan, Ihsan 5 bulan dan Ummi mereka pula 491 bulan, huhu. (Abah mereka kata umurnya rahsia, sshhhh.. tak boleh habaq.)

Ikram pun nak makan gak

Fuyooo... cukup dah tu, Ikram

tak mau.. tak mau posing.. uhuk, uhuk


lariii.....panjat

camni la baru ada gaya

yeaaa...bebas


tak mau.. tak mau pegang tangan

Ikram nak turun
Abah, tak mau gambil foto lagi.. Ikram dah letih, nak balik..

Yang lucunya, Ihsan yang disangkakan mungkin akan meragam pula yang diam dan 'control macho' sepanjang hari. 

”Dan ketahuilah bahawasanya harta kekayaan dan anak kamu adalah cubaan hidup dan sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yang amat besar.”[surah al-Anfal ayat 28]

Monday, December 19

PAMERAN PEDANG RASULULLAH 2011

Replika tongkat Rasulullah di kiri, tongkat Nabi Musa di kanan
"Huh? Bertongkat juga sunnah Nabi?"
Alhamdulillah, tambah satu lagi ilmu baru tentang sunnah Rasulullah. Selama ini saya sangkakan sunnah berjanggut dan berserban bagi lelaki Islam, tetapi itulah kali pertama saya tahu rupa-rupanya menggunakan tongkat juga adalah amalan Rasulullah dan sahabat-sahabat Nabi, walaupun mereka sihat walafiat.

 Setelah menunggu lama, akhirnya berjaya juga saya tiba di pameran pedang Nab Muhammad SAW di Gurun, Kedah pada hari ini. Memang dah lama rancang untuk pergi bersama suami tetapi pada saat-saat akhir, dia ada hal lain, maka terpaksalah saya pergi sendiri ke Dewan Sri Zaleha, tempat pameran diadakan.



Walaupun tempat itu agak sesak, saya berjaya mendapat tempat meletak kereta yang dekat dengan dewan tersebut. Tiket masuk berharga RM10 untuk dewasa.
"Buku ini untuk dijual?"
"Ya, kak. Kami bagi diskaun 50%," jawab wanita muda di kaunter jualan.
"Ok, saya ambil satu, ya."
"Terima kasih.. jual ya."
Ha... ini dia buku yang saya beli.. penuh dengan maklumat tentang koleksi pameran. Lengkap dengan gambar berwarna. Berbaloi dengan harganya. Seronoknya, tambah koleksi saya di perpustakaan rumah :)

alQuran dari Acheh
Entah mengapa, keletihan yang dirasai selepas memandu hampir 45 minit dari rumah hilang tatkala saya melihat koleksi mushaf al-Quran yang pelbagaian sejurus selepas masuk ke dalam dewan. Lagu yang didendangkan pula menenangkan jiwa. Sebagai peminat seni khat, saya tertarik dengan cara mereka menghasilkan sesuatu mushaf. Begitu teliti dan halus sekali seninya. MasyaAllah, hebatnya! Tidak hairanlah mengapa al-Quran masih tetap terpelihara daripada kecacatan walaupun sedikitpun. Al-Quran mushaf Acheh tulisan tangan yang dipamerkan menunjukkan bagaimana teliti dan halusnya kerja yang dihasilkan untuk sesebuah al_Quran.


Tak sah jikalau tak bawa balik sedikit hasil kerja tangan mereka. Dan akhirnya saya berjaya melihat bagaimana nama Ikram dan Ihsan diabadikan dalam tulisan khat, yang ditulis on-the-spot oleh seorang tukangnya. Cantik tak?

Terpegun. Itulah perasaan saya semasa masuk ke dalam ruang pameran pedang. Banyak sekali, dan ada yang hampir 1 meter panjangnya. Walaupun replika, saya sudahpun terpesona dengan keunikan setiap satu pedang yang dipamerkan. Ada juga busur yang digunakan oleh Rasulullah saw. Ada capal baginda, tapak kaki baginda di atas batu, dan tongkat. Ya, ada tongkat Rasulullah saw yang berkepala bulat, dan tongkat Nabi Musa yang lebih ringkas.

Oooo, ada juga replika rumah Rasulullah saw?
Saya ikut pelawat lain masuk ke dalam rumah. Subhanallah..! Walaupun dikatakan luas rumah itu adalah 1:3 kepada yang sebenar, ia masih terlalu kecil berbanding luas rumah kita hari ini. Syukur dengan nikmat yang Alla swt berikan kepada kita semua, alhamdulillah.
Syabas kepada pihak penganjur yang begitu teliti dalam merancang pameran. Setiap bahan dalam replika rumah itu dilabel dengan lengkap, malah ada juga ditulis hadis-hadis yang berkaitan.

'Inai itu penghulu haruman syurga (Ibnu Abi Syaibah & Ibnu Asakir)
Aaaahh... satu lagi sunnah Rasulullah untuk wanita, selain memakai celak. Akhirnya saya jumpa hadisnya :)

Oleh kerana kamera tidak dibenarkan di dalam dewan, mahu tak mahu terpaksalah saya upah jurukamera untuk mengambil foto kenang-kenangan. Tak mampu nak ambil banyak sebab RM10 sekeping untuk 4R.

sekeping foto je tetapi saya bahagi 2 - ni pedang Ja'far Ath-Thayyar

Akhir sekali saya ke ruang koleksi sejarah seni silat Pusaka Gayong. Hmmm... walaupun saya bukan orang silat, tapi sebab suami saya pun kerap mandi minyak, tengok-tengok jugalah bahan yang dipamerkan.
Sayang sekali, saya tidak dapat tunggu sehingga 5.30 petang untuk menyaksikan demonstrasi silat sebab perlu mengambil anak-anak di taska sebelum 6.30 petang.

Menurut poster, pameran ini berobjektif memupuk rasa kecintaan yang tinggi kepada Nabi Muhammad saw. Alhamdulillah, daripada reaksi para pengunjung, nampaknya objektif itu berjaya dicapai.
Tahniah kepada pihak penganjur, dan juga setiap individu yang bekerjasama menjayakan pameran ini. 
Tak tahu bila dan di mana pula pameran ini akan berlangsung lagi.

Maklumat lanjut boleh didapati di facebook sini

image al-quran dari utusan malaysia 

Terkini: Berita baik untuk mereka yang belum melawat pameran ini. Berikutan sambutan yang begitu menggalakkan, tarikh pameran telah dilanjutkan sehingga 31 Disember 2011. Buka setiap hari dari jam 10 pagi hingga 10 mlm. Harap maklum

Friday, December 16

BILA GELAP

"Aaaaaaaaaaaaa!!!!!!"
Tiba-tiba lampu terpadam. Tiada sedikitpun cahaya kelihatan. Saya tengah menukar lampin Ikram.
Dia meraung sebab terkejut apabila bilik tiba-tiba menjadi gelap. Ihsan yang sedang dalam dakapan Mak, turut menangis apabila mendengar jeritan abangnya. Suasana semakin gamat.
"Tak ada letrik!" saya menjerit kepada Mak. Syukur kami semua sedang berkumpul di ruang makan ketika itu.
"Cepat... ambil lampu suluh dalam bilik tidur," kata Mak dengan suara yang agak panik. Mungkin pening mendengar jeritan cucu-cucu kesayangannya.
Saya segera meninggalkan Ikram yang terus meraung, lalu berjalan ke arah bilik tidur. Syukurlah rumah Mak hanya satu tingkat. Tak perlu turun naik tangga.
Lampu suluh segera dicapai. Mak segera menelefon TNB. Nombor telefon itu telah lama dihafalnya. Laporan kerosakan segera dibuat.
Jam 8.30 malam. Rumah yang selalunya sejuk nyaman itu segera berubah menjadi panas.
Kesian Ihsan. Saya dah pakaikan dia dengan baju lengan panjang sebab sudah masuk waktu tidurnya. Badannya sudah berpeluh.
Mujurlah lampu minyak yang dipasang di meja tokong di ruang tamu masih menyala terang. Ia membantu saya melihat keadaan dalam rumah.
"Cepat, naik kereta. Saya nak pasang aircond, bagi budak-budak tu sejuk sikit."
Saya segera mengangkat Ikram dan memasukkannya ke dalam kereta. Ihsan juga dimasukkan ke dalam kerusi kecilnya lalu diangkat masuk ke dalam kereta. Susu Ikram yang baru dibancuh dan susu yang baru hendak diberi kepada Ihsan segera dimasukkan ke dalam beg tangan dan diletakkan dalam ruang duduk belakang.
Kedua-dua anak kecil itu berjaya ditenangkan sejurus selepas mereka duduk dalam kerusi masing-masing dalam kereta.
"Nak ke mana ni?" tanya Mak apabila dia mengunci rumah.
"Mana-mana saja. Kita ronda sehingga bekalan elektrik berjaya disambungkan semula. Petrol masih banyak."
Satu taman perumahan dalam keadaan gelap. Saya segera memandu kereta meninggalkan rumah yang berkunci.
Percutian di rumah Mak dengan anak-anak berubah menjadi kelam-kabut sebab terputusnya bekalan elektrik.
Kami meronda sekeliling bandar selama 30 minit. Ikram ketawa riang Saya pula terpaksa memberhentikan kereta di tepi jalan untuk memberi Ihsan susu. Syukur dia tidur selepas kenyang minum susu.
"Harap-harap dah elok semula sekarang," kata Mak apabila kami tiba semula ke taman perumahan.
"Ok, dah ada letrik semula," saya jawab apabila lampu dari deretan rumah-rumah teres jelas kelihatan.
Apabila kami turun dari kereta di laman rumah, barulah saya sedar rupa-rupanya saya masih berpakaian baju kaftan dan Mak pula terlupa membawa beg tangan dan ICnya. Ikram masih berlampin tanpa memakai seluar. Semua gara-gara kelam-kabut kami keluar dari rumah yang gelap, diiringi tangisan kuat anak-anak kecil.
Semua bilik dalam rumah Mak terang-benderang sebab dalam keadaan kami yang kelam-kabut itu, kami terlupa menutup suis lampu dan televisyen.
"Fuhhh, lega kita tak berhenti di mana-mana tadi. Kalau tidak, malu."
Saya hanya mampu senyum melihat Ikram bertepuk tangan gembira.
Nampaknya kami perlu lebih bersedia lagi untuk menghadapi keadaan sebegitu lagi.

Wednesday, December 14

WHAT DO TEACHERS MAKE?

This is for those who think that teachers can't do anything better than teach.
What do teachers make?


---------------------------------------------------------------------------------------------------
He says the problem with teachers is, "What's a kid going to learn
from someone who decided his best option in life was to become a teacher?"
He reminds the other dinner guests that it's true what they say about
teachers:
Those who can, do; those who can't, teach.
I decide to bite my tongue instead of his
and resist the temptation to remind the other dinner guests
that it's also true what they say about lawyers.
Because we're eating, after all, and this is polite company.
"I mean, you¹re a teacher, Taylor," he says.
"Be honest. What do you make?"
And I wish he hadn't done that
(asked me to be honest)
because, you see, I have a policy
about honesty and ass-kicking:
if you ask for it, I have to let you have it.
You want to know what I make?
I make kids work harder than they ever thought they could.
I can make a C+ feel like a Congressional medal of honor
and an A- feel like a slap in the face.
How dare you waste my time with anything less than your very best.
I make kids sit through 40 minutes of study hall
in absolute silence. No, you may not work in groups.
No, you may not ask a question.
Why won't I let you get a drink of water?
Because you're not thirsty, you're bored, that's why.
I make parents tremble in fear when I call home:
I hope I haven't called at a bad time,
I just wanted to talk to you about something Billy said today.
Billy said, "Leave the kid alone. I still cry sometimes, don't you?"
And it was the noblest act of courage I have ever seen.
I make parents see their children for who they are
and what they can be.
You want to know what I make?
I make kids wonder,
I make them question.
I make them criticize.
I make them apologize and mean it.
I make them write, write, write.
And then I make them read.
I make them spell definitely beautiful, definitely beautiful, definitely
beautiful
over and over and over again until they will never misspell
either one of those words again.
I make them show all their work in math.
And hide it on their final drafts in English.
I make them understand that if you got this (brains)
then you follow this (heart) and if someone ever tries to judge you
by what you make, you give them this (the finger).
Let me break it down for you, so you know what I say is true:
I make a goddamn difference! What about you?

Friday, December 2

SUAMIKU SUDAH MURTAD?

Kelu lidah saya apabila membaca  emel daripada seorang pengunjung blog beberapa minggu yang lalu. Isu yang tidak pernah saya sangka berlaku sebenarnya sedang berlaku di luar sana, dan alhamdulillah kali ini Allah izinkan saya diketemukan pula dengan seorang muslimah yang sedang menghadapi masalah berat.

Husna [bukan nama sebenar] yang sedang menuntut di luar negara telah berkahwin dengan seorang warga negara tersebut. Dia mengaku bahawa suaminya, Hans [juga bukan nama sebenar] belum betul-betul memahami Islam dan telah memeluk agama ini untuk tujuan perkahwinan. Dia juga mengaku lalai sebab kurang membimbing suaminya Hans dalam selok-belok agama Islam yang baru dianuti.
Justeru, apabila kawan-kawan Husna yang turut menuntut bersamanya menyoal Hans,"betul ke awak percaya Allah sebagai Tuhan yang Esa? Awak rasa diri awak tu Muslim?Jawab YA atau TIDAK sahaja,tak mahu jawapan tengah-tengah."
Hans telah menjawab "Tidak" sebab dia sendiri tidak 100% yakin.
Apabila mereka mengajak Hans untuk solat, Hans sekali lagi bertanya mengapa dia perlu solat sedangkan dia tidak faham akan keperluannya. Masyarakat Islam di situ, iaitu mereka yang rapat dengan Husna berkali-kali menyoal Hans tentang kepercayaannya pada Allah Yang Esa. Hans pula yang baru hendak belajar mengenal Allah berkata 'Bolehkah jika 99% percaya?" tetapi mereka mahukan jawapan 100%, yang gagal diberikan oleh Hans. Disebabkan jawapan Hans yang kurang menyakinkan itu, masyarakat Islam di situ sangsi dengan pengislaman Hans lalu membuat kesimpulan bahawa Hans belum lagi Islam ataupun telah murtad.


Lebih mengharukan, Husna telah didesak dan kemudian dipisahkan daripada suaminya, Hans.
Hans yang keliru dengan keadaan yang berlaku, masih meminta Husna untuk pulang semula ke rumah tetapi Husna teragak-agak. "Saya tidak dapat pulang ke rumah bersama Hans sebab masih tidak mampu meyakinkan mereka bahawa suami saya tidak murtad seperti yang mereka dakwa."

"Tak adakah mahkamah syariah atau imam masjid yang dapat membantu Hans untuk kembali semula ke jalan Islam? " saya tanya dalam balasan emel.
"Di sini tiada mahkamah syariah sebab masyarakat Islam di sini adalah minoriti. Mereka yang menuduh Hans murtad berkata bahawa mereka tidak mahu memaksa Hans. Jika Hans benar-benar insaf dan ingin belajar tentang Islam, dia yang perlu pergi mendekati dan berguru dengan mereka. Tapi saya tahu Hans tidak berminat berguru. Sekarang mereka tuduh suami saya itu murtad. Saya pula terpaksa berpisah dengan suami sebab tidak dapat yakinkan mereka bahwa suami saya masih Islam. Betulkah suami saya sudah murtad? "
" Orang-orang yang mengatakan suami saya itu murtad pun, adalah orang-orang yang penting bagi saya di negara yang asing ini. Saya tak mahu bergaduh dengan mereka. Saya juga tak sanggup berpisah dengan suami dalam keadaan begini, dah sebulan lamanya.
Walaupun masuk Islam sebab kahwin, tetap muslim juga, bukan?
Dan suami saya tu tak belajar apa2 pun, iman lemah. Betulkah dia dah murtad sebab berkata tak 100% percaya pada Allah?"
Saya dah mel beberapa org malaysia(perkim, pguam syarie) tp masih belum dapat jawapan."
*******************************************************************************
Hmmm... geleng kepala sambil membaca emel tersebut. 
Seorang isteri Muslimah dipisahkan daripada suami sebab suami yang memeluk Islam dituduh sudah murtad, oleh sekumpulan masyarakat Islam di sebuah negara majoriti bukan Islam.
Saya nak rujuk siapa pula pada waktu yang singkat - baru selesai tugas mengawas SPM, nak ambil anak-anak daripada taska, nak kemas barang untuk keesokan hari [nak tangguhkan membalas emel, rasa berdosa pula]. Lalu saya ambil pendekatan sebagai seorang isteri dan mualaf lalu balas begini:
Tak baik kita sebagai Muslim untuk terus melabel seseorang terutama yang baru memeluk Islam di sebuah negara minoriti Muslim sebelum kita memberinya peluang untuk mengenali Allah dan Rasul saw. Saya tak mahu menuding jari, yang dah jadi sudahpun berlaku. Sekarang kita perlu cari solusi, bukan teruskan biar suami sis terkapai-kapai begitu dan seterusnya lebih jauh dari Allah dan Islam.
Nasihat saya, balik dulu pada suami. Jangan terlalu peduli apa orang sekeliling kata, sebab yang nak tanggung dosa isteri derhaka itu adalah sis. Sebab kita tak pasti sama ada dia benar-benar murtad selagi dia tidak diberi peluang untuk belajar dan mengenal Allah dan Islam. Di Malaysia pun, bukan semua saudara baru 100% yakin bila memeluk Islam, tapi itu bukan kerja kita. Hidayah milik Allah swt, dan kita tak ada hak untuk menyoal berapa % seeorang itu percaya pda Allah sebelum kita sendiri mengajar dan memberi petunjuk padanya.


Oleh itulah, apabila seorang peluk Islam, perkara utama yang dia perlu belajar adalah tauhid. Kenal Allah, dan Rasulullah. Saya syorkan sis dapatkan buku-buku tentang Islam yang mudah difahami. Ataupun berikan dia baca tentang keajaiban Islam menurut Sains, seperti persamaan dalam tawaf haji, gerakan jantung dan gerakan planet dalam arah yang sama. Keajaiban air zamzam. Gunakan kebenaran Islam melalui Sains, insyaAllah lebih mudah untuk yakinkannya. Dapatkan tip2 sepertimana mengajar kanak-kanak kecil tentang Allah.

Sekarang kita nak selamatkan akidah suami sis itu, bukan terus menjauhkannya daripada komuniti Islam. Jika tidak, dia akan terus sesat dan boleh jadi murtad dengan erti kata sebenar. Masa itu dia benar-benar murtad, bayangkan dosa orang-orang yang tidak membantu dan cuba menariknya kembali pada Islam. Memang mudah bagi orang terutama born Muslim untuk melabel, sedangkan susah untuk mengajar dan meyakinkan orang lain termasuk mualaf tentang kewujudan Allah. And that is actually a challenge for all Muslims in your community, to bring him back to Islam.


Nasihat saya, teruskan berjumpa dan berbicara dengan suami. Ingatlah, selagi mahkamah syariah tidak menyatakan suami sis itu murtad dan tiada perceraian secara bertulis, anda masih suami isteri sah. Jangan terus mengalah dengan situasi dan kata-kata orang. Yang tanggung dan melalui masalaah itu semua adalah sis. Masih ada peluang untuk tarik dia semula pada Islam, selagi dia masih mahu berjumpa dengan sis. Gunakanlah peluang itu sebelum hatinya benar-benar tertutup.


Jangan mudah mengalah, dan teruskan berdoa pada Allah swt yang Maha Penyayang dan Maha Mengetahui. InsyaAllah, Dia mendengar dan Dia Maha Mengampun.


Setiap kita ada ujian masing-masing. Ini ujian sis. Mungkin berjaya, mungkin tidak. Usahalah sebagai isteri yang solehah. Ingatlah bagaimana Asiah isteri Firaun taat, bagaimana puteri Rasulullah taat pada suami dan terus berdoa selagi suami sendiri tidak menyatakan cerai. Mohon doa daripada keluarga terdekat agar perkahwinan sis dengan suami terus kekal dengan izinNya.
Semoga Allah swt berkati dan permudahkan sis dalam usaha murni ini, dan semoga Allah swt berikan hidayah pada suami.


======================================================================

Betulkah nasihat yang saya berikan itu?
Ada cadangan lain yang boleh saudara-saudari berikan untuk membantu Husna dan suaminya, Hans?

nota: *** edit sedikit sebanyak sebab emel kami yang sebenar panjang

Tuesday, November 22

9 JAM SAJA?

"Aku tak setuju! Mana boleh kerja 9 jam sehari? Ni buat sampai 2 petang pun dah nak setengah mati."
"Awak ok lagi, kerja samapi 1.30 petang saja, saya ni, ha.. kerja sampai 2.30 petang hari-hari kecuali hari Jumaat. Kalau mesyuarat, bersambunglah sampai 4-5 petang. Lepas tu, kalau ada latihan sukan, sambung lagi sampai 6 petang. Mana ada kerja 9 jam? Lebih dari 10 jam dah, dah over! Esok pagi kena bangun awal pergi sekolah mengajar lagi."
"Hahahaa.. siapa suruh korang jadi cikgu? Tengok macam aku ni, kerja kat ofis jer, 8 to 5 hari-hari, tak merungut pun."
"Mestilah awak tak merungut, dok mengigil dalam bilik aircond jer.. saya pun boleh. Cuba awak kerja macam saya, berjalan turun naik tangga 4 tingkat ke kelas-kelas, lepas tu mengajar dalam bilik yang sesak dengan pelajar 35 orang. Baru awak tau tau seronok tak kerja sampai 9 jam sehari."
"Betul tu, mereka senang-senang dok hayun kaki dalam bilik aircond tu bolehlah buat saranan suruh cikgu kerja sampai 9 jam. Mereka tak pernah kerja di bilik darjah macam kita, tak pernah usaha mendisiplin remaja belasan tahun yang tak boleh duduk diam lepas 12 tengah hari."
"Korang apa kurangnya. Kerja separuh hari jer, dapat pula cuti panjang beberapa kali setahun. Mana ada jabatan kerajaan lain yang bagi cuti sebanyak tu kecuali pada cikgu?"
"Cuti panjang diberi pun sebab anak-anak korang gak yang perlu berehat. Kami cikgu-cikgu masa cuti sekolah pun masih bekerja, tau. Kena semak kertas periksa, kena jaga SPM dan STPM, kena hadiri kursus masa cuti sekolah, kena bawa pelajar pergi perkhemahan badan beruniform. Kira-kira balik, masa cuti sekolah pun sebenarnya ramai cikgu yang bekerja, bukan berehat."
"Saya sokong. Korang kerja di ofis, tamat saja waktu kerja, dah boleh tumpu pada keluarga. Kami cikgu mana boleh? Kena rancang bagaimana nak mengajar esok, buat persiapan.. buku latihan perlu disemak, soalan peperiksaan perlu digubal, minit mesyuarat perlu ditaip dan sebagainya yang tak sempat siap di sekolah perlu disiapkan di rumah."
"Takkan waktu di sekolah mengajar saja dari 7.30 pagi hingga 2.30 petang pun tak cukup untuk semua tu? Tipulah."
"Memang ada waktu rehat tak perlu mengajar tapi itu untuk paperwork yang bertimbun. Tambah sekarang ni setiap pelajar kena buat ujian berasaskan sekolah dan kerja projek. Yang nak masukkan markah setiap seorang ke dalam sistem komputer sekolah dan sistem analisis kementerian pelajaran, cikgu jugak.Yang kena hadiri mesyuarat berkala dengan pihak pentadbir cikgu jugak."
"Tu tak termasuk waktu relief bila ada cikgu sakit atau hadiri mesyuarat di luar sekolah. Habis waktu free kita itu digunakan untuk relief kelas cikgu yang tidak hadir itu."
"Dengar kata sudah ada pembantu guru di sekolah, bukan?"
"Hahahaaa... mana dia? Kesatuan guru bertahun-tahun minta tapi belum ada. "
"Kita ni cikgu, tak boleh banyak bersuara, nanti dituduh melawan boss. Apa-apa arahan pun perlu patuh, saya yang mengikut perintah.Tapi situasi tempat krja cikgulah yang paling menyedihkan berbanding penjawat awam lain."
"Gaji korang kan banyak, komplen apa lagi?"
"Gaji cikgu pun tak sepadan dengan kerja pelbagai yang cikgu buat, tau. Korang keja pejabat jadi kerani, kerja kerani je. Cikgu kena standby jadi tukang kebun untuk jayakan projek taman herb, tukang kayu untuk baiki perabot rosak, driver untuk hantar pelajar sakit/cedera ke hospital, pengasuh untuk pelajar yang belum balik ke rumah sebab mak bapa belum datang ambilnya di sekolah, dan macam-macam tugas sampingan."
"Ya la, setuju. Orang pejabat dapat alat tulis seperti pen dan kertas percuma tetapi cikgu-cikgu terpaksa beli semua alat tulis sendiri. Sudahla tu, kena pakai baju seragam KRS atau unit beruniform lain setiap hari Rabu, keluar duit sendiri. Hari Khamis pakai baju batik, duit sendiri juga."
"Orang lain asyik kata cikgu dapat gaji tinggi. Tapi mereka tak tahu, kita kerja tak mengira waktu. Claim OT tak ada. Bagi yang sekolahnya jauh dari rumah, terpaksa keluar rumah awal, sampai rumah lewat, juga tak dapat claim satu sen pun mileage. Bertahun-tahun mohon tukar ke sekolah yang berdekatan tetapi tak diluluskan dengan alasan tiada guru berkelayakan untuk menggantikannya di sekolah lama."
"Saya tak kisah jika kerajaan elokkan prasarana untuk cikgu-cikgu di sekolah. Jika nak cikgu-cikgu kerja 9 jam sehari, tolong pastikan setiap bilik guru dipasang dengan aircond yang selesa. Dirikan lebih banyak bangunan di sekolah supaya bilik guru yang ada tidak sesak seperti di kebanyakan bilik guru sekarang ni. Biar cantik dan kemas seperti bilik di jabatan pelajaran negeri. Ada bilik air untuk cikgu-cikgu ambil wuduk atau mandi. Ada coffee corner di bilik guru. Ada surau yang selesa untuk kami mendirikan solat. Sediakan juga taska kerajaan berdekatan dengan setiap sekolah supaya kami ibu-ibu muda boleh terus menyusukan anak dengan selesa walaupun bekerja sehingga 5 petang."
"Lebih penting lagi, selepas ini jangan minta cikgu-cikgu kerja pada hari Sabtu dan Ahad. Tak boleh arahkan cikgu-cikgu buat kelas tambahan hari Sabtu, tak boleh buat lagi aktiviti kokurikulum pada hari Sabtu dan Ahad. Jika cikgu-cikgu perlu bekerja selama 9 jam sehari sama seperti penjawat am yang lain, kami juga perlu diberi cuti beristirehat yang sama iaitu hanya 5 hari bekerja seminggu."
"Isshhh mana boleh? habis jika cikgu tak buat semua tu, siapa lagi nak uruskan perkhemahan pelajar?"
"Boleh, tapi setiap minit selepas jam 4.30 petang, cikgu mesti dibayar elaun kerja lebih masa atau OT sama seperti penjawat am yang lain, baru adil. Selama ini pun memang cikgu-cikgu berkorban hari Sabtu dan waktu petang untuk mengendalikan semua aktiviti demi kebaikan pelajar dan sekolah tapi tak pernah dihargai. Mas orang lain beristirehat bersama keluarga, cikgu-cikgu pula terpaksa berkorban menghabiskan hujung minggu bersama pelajar. Hari Isnin pula, terpaksa hadir ke sekolah seperti biasa untuk terus mengajar di kelas. Jika nak cikgu kerja 9 jam, bayarlah O.T untuk kerja lebih masa pula."
"Kerajaan dah banyak berikan layanan istimewa pada cikgu-cikgu laaa.. apa lagi korang nak? Gaji pun akan naik nanti, bersyukurlah."
"Gaji kakitangan kerajaan semua naik, bukan kami cikgu saja. Dengki betul kamu dengan cikgu."
"Setahu saya, mereka yang mengajar di kolej komuniti dan institut perguruan juga bekerja selama 9 jam. Tak bising pun. Mengapa cikgu juga yang bising? Manja sangatlah cikgu-cikgu zaman sekarang."
"Betullah pensyarah semua bekerja selama 9 jam, tapi tahukah awak bahawa jika mereka tiada kelas, mereka masih bebas untuk keluar masuk pejabat? Asalkan mereka berada dalam kuliah pada waktu yang ditetapkan dan punch-in pukul 8 pagi serta punch-out pada 5petang, tiada siapa yang bising. Tapi cikgu? Bolehkah keluar sekolah untuk pelbagai urusan jika bukan waktu pengajaran ketika itu? Sekarang jika perlu mendapatkan rawatan di klinik pun, terpaksa berbaris menunggu untuk mengadap pengetua supaya dapat kebenaran keluar."
"Betul. Lagipun pensyarah di kolej setiap seorang ada bilik sendiri yang berhawa dingin, selesa dan berkarpet. Bolehlah duduk selama 9 jam sehari. Tak sama dengan cikgu di sekolah, ada yang terpaksa berhimpit, duduk berkongsi meja sebab bilik guru yang ada itu sempit."
"Ya, saya syorkan mereka yang buat proposal untuk cikgu kerja sehingga 9 jam sehari tu berada ke sekolah selama sebulan. Ada kalanya bila dah lama tak mengajar di sekolah, seorang pegawai pelajaran pun sudah tak tahu senario di sekolah sekarang. Mereka tak perlu mengajar, mengiring cikgu-cikgu masuk kelas setiap hari pun dah ok. Biar mereka rasa sendiri keadaan panas di dalam bilik darjah yang berhabuk. Biar mereka sendiri lihat gelagat anak-anak remaja yang mula meroyan selepas waktu rehat. Biar mereka yang selama ini duduk atas kerusi empuk rasa pula keenakan duduk di atas kerusi plastik dan kipas yang rosak dalam bilik darjah pada waktu tengah hari. Biar mereka cium bau badan remaja-remaja yang tengik selepas bermain bola sepak di padang pada waktu PJ. Lepas itu tunggu di sekolah dalam keadaan letih untuk sambung buat kerja paperwork pula sehingga 4.30 petang. Baru mereka kenal, tahu dan faham mengapa cikgu-cikgu membantah disuruh bekerja 9 jam selagi keadaan prasarana di sekolah masih belum dinaiktaraf."
"Aku nak jadi cikgu, bukan jadi pengasuh. Kalau nak aku kerja sampai 4.30 petang hari-hari, lebih baik aku henti kerja dan buka taska."
"Bila pula cikgu kena jadi pengasuh?"
"Habis, jika cikgu perlu bekerja sehingga jam 4.30 petang, pelajar kena berada di sekolah sehingga pukul berapa? Adakah masih biasa iaitu sehingga 2.30m petang saja? Kokurikulum terutama sukan bagaimana pula? Aku tak percaya cikgu dibenarkan dok goyang kaki dari 2.30 hingga 4.30 petang."
"Errr... pelajar pun balik 4.30 petang? "
" Tentulah, untuk apa cikgu di sekolah jika tiada pelajar? Buat paperwork saja hari-hari pada waktu petang? Banyak mana paperwork hingga perlu berada di sekolah sampai 4.30? Tambahan pula sekarang dah ada program 1murid 1 sukan. Kenalah suruh pelajar bermain bola di padang pada pukul 2.30 petang. Saya dulu balik berehat seketika, makan tengah hari, mandi dan solat sebelum ke sekolah mengajar bola baling pada 4.30 petang. Nak suruh saya terus ke padang selepas 9 jam terus-menerus di sekolah, saya tak sanggup la.. takut nanti saya pula yang jatuh sakit sebab letih."
"Awak kena ingat, bila berada di sekolah sehingga lewat petang, pelajar pun kena makan tengah hari. Sekarang ni pun mereka dah mengadu lapar pada waktu tengah hari, sebab rehat pada pukul 10.30 pagi, Jika trus sehingga 4.30 petang, pelajar juga perlu berbelanja lebih di sekolah sebab tak dapat makan tengah hari di rumah. Kalau sekarang abwa duit poket RM4, perlulah tambah sehingga RM8 sehari sebab dua kali makan."
"Ya tak ya juga. Aduh, duit lagi...."
"Tau tak pe.. anak awak yang lima orang di sekolah tentu perlukan lebih banyak duit poket, kan. Mereka akan balik jam 4.30 petang gak, sama seperti cikgu. Nampaknya kelas agama dan kelas tusiyen anak-anak awak hanya boleh dijalankan pada waktu malam jika semua warga sekolah perlu berada di sekolah 9 jam sehari."
"Ingat, pendidikan agama juga sama penting. Pastikah awak nanti anak remaja awak tu cukup solatnya di sekolah? Makan minum cukup dan berkhasiatkah? Jika di rumah, boleh awak dan isteri awak pantau. Waktu petang sempat awak hantar mengaji, malam ke kelas tuisyen. Jika berada di sekolah sehingga 4.30 setiap hari, bermakna awak serahkan tanggungjawab mendidik anak kepada cikgu di sekolah. Ini satu risiko sebab maklumlah cikgu pun manusia biasa, rasa penat gak mengajar dan mengawal semua pelajar."
"Ya, bimbang juga gejala buli makin bertambah sebab waktu terlalu lama di sekolah."
"Betul, baik kaji semula. Jangan asyik jadikan sistem pendidikan sebagai ekperimen. Minta pandangan pihak guru dulu sebelum melaksanakan sesuatu program yang bakal memberi kesan jangka panjang."
" Setuju. Kita cikgu bukannya tak sokong kementerian, cuma kita kurang setuju dengan syarat ketat wajib kerja berterusan dari 7.30 pagi hingga 4.30 petang. Sekarang pun ramai cikgu kerja lebih daripada 9 jam, jika dikira beban kerja yang dibawa pulang ke rumah untuk diselesaikan. Selama ini pun cikgu jarang komplen tentang beban kerja yang semakin bertambah terutama selepas bermulanya KSSR dan KSS."
"Ya, jika ada penjawat awam lain yang dengki dan beri alasan tugas guru mendidik anak mereka, ingin saya ingatkan bahawa tugas mendidik anak sebenarnya terletak pada bahu bapa, bukan cikgu. Tugas memantau aktiviti anak-anak juga bukan tanggungjawab cikgu tetapi tanggungjawab ibu bapa. Usahlah suka menyalahkan cikgu apabila berlakunya gejala sosial melibatkan anak-anak. Tugas utama cikgu di sekolah adalah mengajar pelajar agar mahir dalam sesuatu bidang atau subjek, bukan mengasuh mereka sehingga tamat waktu persekolahan. Janganlah lepaskan tanggungjawab anda sebagai ibu bapa kepada guru dan mendesak agar guru bertugas mengasuh anak mereka di sekolah sehingga 4.30 petang semata-mata kerana anda sendiri gagal melaksanakan tanggungjaab yang diamanahkan oleh Allah."

nota:  sembang cikgu berikutan dengan berita Guru Bekerja 9 jam dan berita pembatalan projek perintis ini

RM100 DAN RM10

"Kuih ni berapa sen satu?"
"40 sen," jawabnya ringkas.
Aduh, saya mengeluh. Karipap di tangan itu kecil saja, tak padan dengan harganya 40sen. Sekali 'ngap' masuk mulut dah boleh telan. Kuih-kuih lain yang dijual dikantin sekolah pun semuanya kecil-kecil belaka. Agaknya tauke kantin pun ambil dari orang lain, sebab itu nak dapat balik untung sedikit. Akhirnya saya beli hanya 3 biji kuih. Dah RM1.20.
Teringat saya zaman saya bersekolah rendah dulu. Seronoknya. Pada tahun lewat 70an dan 80an, karipap hanya 5 sen sebiji, besar-besar pula. Kenyang jika beli dua biji. Sebungkus nasi lemak biasa hanya 20 sen.  Bihun sup semangkuk cuma 50sen. Paling mahal pun minuman botol F&N berharga 80sen ketika itu. Oleh itu, wang saku yang Mak berikan sebanyak RM20 cukup untuk belanja saya selama sebulan.

Kini? Aduh. Jikalau dibandingkan memang sakit. Tambahan sekarang zaman kegawatan ekonomi. Masuk pasar raya dengan duit sekeping RM100 pun belum tentu cukup. Perlu fikir dua tiga kali sebelum memilih sesuatu barangan dan selepas membandingkan harga dengan jenama lain. Ini pun saya yang dikira bergaji sederhana; yang dikategori miskin sudah tentu lebih susah lagi nak 'hidup;.

"Masa mula-mula masuk Islam dulu pun susah juga, kan?" komen seorang kawan baik saya.
Benar. Dulu mula-mula masuk Islam pun hidup saya susah tapi ada bezanya. Dulu saya seorang saja [sebelum menikah laaa] maka jika tak cukup duit, boleh puasa saja. Jimatlah belanja makan tengah hari dan minum petang. Tinggal di asrama kampus hanya perlu bayar sekali saja sepanjang semester; hari-hari lain tinggal percuma. Pakaian tak beli baru pun tak mengapa.
Sekarang tidak. Keperluan anak-anak kecil yang sedang membesar perlu diutamakan. Tambahan pula Ikram kini memakai baju saiz untuk kanak-kanak 2 tahun [dia baru 18 bulan], dan Ihsan yang baru 4 bulan pula sudah kelihatan sendat memakai baju saiz M [syukur boleh pakai baju Ikram yang masih elok]. Susu Anmum Essential 3 untuk Ikram pula sudah berharga Rm26 sekotak [susu jenama ini yang ok dengannya] dan bertahan selama 6 hari. Alhamdulillah Ihsan masih menyusu badan tetapi perlu juga disediakan susu supplement untuk hari-hari susu tak cukup semasa dia di taska. Ini belum dikira keperluan lampin untuk kedua-dua mereka. Boleh sesak nafas bila memikirkan semua ini, huhu.

Saya pernah duduk menangis sebab duit yang ada tinggal Rm10 sedangkan 2 minggu lagi baru akan masuk wang ke dalam akaun bank. Tak tahu apa yang harus dibuat. Tapi alhamdulillah saya dah berjaya melalui zaman itu dengan tenang. Saya juga pernah menerima wang sumbangan RM100 tanpa disangka-sangka tatkala saya kurang memerlukan. Itu simpanan buat bekal pada hari susah.

Sememangnya rezeki kita ditentukanNya. Terpulanglah pada kita bagaimana memanfaatkan wang itu. Rm10 jika diberikan kepada kanak-kanak dari keluarga kaya tidak membawa erti yang besar, tapi bayangkan jika diberikan kepada kanak-kanak miskin yang seliparnya sudah buruk. Tentu si kecil miskin itu tersenyum riang bila memakai selipar baru RM10, bukan?

Saya pernah membaca dalam Facebook bahawa RM1000 boleh digunakan untuk membantu 34 keluarga miskin. Alhamdulillah seorang rakan FB telah membuktikannya sendiri dengan membuat tempahan berpakej   melalui sebuah kedai runcit, untuk diagih-agihkan kepada 34 keluarga miskin di kawasna tersebut. Barang-barang harian yang asas sahaja seperti beras sekampit, gula, garam, minyak masak, 2 tin susu dan tepung. Bayangkan betapa mudahnya untuk membantu saudara seagama kita yang miskin dan memerlukan bantuan. Bagi yang tak ada RM1000, mungkin boleh mulakan dengan membantu sebuah keluarga.

Saya pernah membeli sehelai blaus lengan panjang dengan harga RM10, dan saya juga pernah membeli sehelai baju gaun Rm100 yang 'bare-back' pada zaman jahiliah saya dulu'. Astaghfirullallazim. Bila dikenangkan semula, alangkah membazirnya saya ketika itu. Bila saya berpindah keluar dari rumah lama saya, banyak sungguh baju lama saya yang terpaksa ditinggalkan kerana kurang sesuai. Banyak pakaian saya yang tidak menutup aurat dengan sempurna [skirt pendek, blaus dan baju-T lengan pendek, gaun yang agak seksi] didermakan kepada badan kebajikan bukan Islam yang membuat kutipan baju lama. Yang dapat dibawa bersama-sama saya hanyalah baju kurung yang saya pakai semasa mengajar dulu.

Rm100 bukanlah satu jumlah yang besar sebenarnya pada masa ini. Namun ia sudah cukup melegakan ibu bapa yang agak kesempitan hidup sekarang ini, untuk membeli barang keperluan.
"Jika bagi RM100 tunai, belum tentu mereka nak bayar yuran nanti!" suara sumbang kedengaran.
"Biarlah. Lagipun bukankah tahun depan kerajaan mansuhkan pembayaran yuran sekolah? Yuran PIBG kutipan tahun depan, tunggulah tahun depan."
"Nanti habis belanja untuk benda-benda lain.Buku tulis tak beli."
"Bukan urusan kita untuk menilai. Itu bukan duit kita, kita tak ada hak untuk menilai bagaimana mereka gunakan wang itu. Jika RM100 tu untuk beli makanan bagi anak-anak di rumah, kira baik juga, bukan? Sekurang-kurangnya murid kita itu kenyang makan nasi berlauk lebih mahal pada minggu ini, dapatlah zat dan vitamin yang diperlukan untuk tumbesarannya. Mungkin juga wang RM100 itu untuk membayar bil air dan elektrik yang tertunggak; itupun membantu murid kita secara tak langsung."
"Tapi nanti buku tulis untuk tahun depan tak beli."
"Kita tunggu dan lihat. Jika selama ini murid itu dapat menyediakan buku tulis baru, insyaAllah dia akan dapat buat demikian juga tahun depan."

Kini ramai penjawat awam yang heboh tentang skim gaji baru yang diumumkan PM semasa pembentangan bajet 2012. Ok la. Syukur alhamdulillah jikalau sah dapat kenaikan gaji bulanan. Dengar kata banyak juga penambahan. Tapi selagi belum terima, perlulah berjimat. Dapat pun, jangan boros juga. Perlu ingat siapa yang berikan tambahan gaji itu - Allah SWT Yang Maha Pemurah. DIA yang menentukan rezeki kita sebenarnya. Jika dapat lebihan nanti, jangan lupa pula untuk menyatakan tanda syukur kita padaNya melalui sumbangan atas namaNya. Jangankan RM10, RM100 pun boleh, bukan.

Friday, November 18

MEREKA HARAPAN IBU DAN AYAH

Penat. Itulah yang saya rasa setiap kali bila selesai tugas mengawas spm.
Penat berjalan dan penat menahan sabar. Mengawas peperiksaan awam perlu meronda. 2 jam 30 minit pun merondalah.
Alhamdulillah spm telah selamat berjalan selama 4 hari. Tiada insiden yang mencemaskan. Tidak perlu dikuarantin [insyaAllah tiada sehingga tamat spm]
Pelbagai ragam boleh dilihat. Ada calon yang serius. Ada yang datang lewat. Ada yang tak datang langsung. Ada yang tidur. Ada yang balik awal.
Namun mereka sama; mereka harapan ibu dan ayah. Setiap ibu bapa berharap anak-anak yang sudah besar panjang itu lulus spm dengan cemerlang. Harap mereka mendapat pekerjaaan yang baik yang dapat menjamin masa depan yang lebih baik, lebih baik daripada kehidupan ibu bapa sendiri.
Saya hanya mampu memerhati. Nak bantu tak boleh. Nak betulkan jawapan yang nyata silap sudah tentu melanggar peraturan. Hanya mampu senyum, angguk-angguk geleng-geleng. Sekali-sekala mengingatkan calon untuk membaca arahan dengan teliti untuk menjawab kertas-kertas tertentu.
Sungguh...
Kelalaian calon membaca arahan dengan teliti boleh membawa padah.
Kecuaian calon yang tidak membaca soalan dan menjawab mengikut kehendak soalan boleh menyebabkan perbezaan antara lulus dan gagal.
Remaja memang remaja. Mudah gopoh. Mudah terpengaruh. Kelam-kabut.

Teringat saya, seorang kawan saya pernah mengaku, dia akan mengambil cuti setiap kali anak-anak mengambil peperiksaan awam. Terutamanya pada hari-hari subjek penting.
"Mengapa?"saya bertanya.
"Nak baca yassin untuk anak supaya dia tenang jawab soalan," begitulah jawapannya.
Itulah pengorbanan seorang ibu. Alhamdulillah sehingga kini, anak-anaknya cemerlang dengan straight-As.

Selamat mengambil peperiksaan spm bagi pelajar tingkatan 5, dan bagi ibu bapa yang anak mereka calon spm tahun ini, teruskan doa dan usaha anda. Semoga Allah kabulkan doa dan permintaan kita, ameen.
 
p/s: Alhamdulillah, saya mengawas di dewan sekolah. Ada bilik persalinan yang bersih dan selesa untuk mengepam susu badan :)

MEREKA KAKAKKU

Pada ketika saya mula-mula memeluk Islam, saya masih perlu berulang dari USM Penang ke Taiping beberapa kali atas sebab urusan peribadi yang perlu diselesaikan. Perlu mengambil dokumen penting dari rumah yang ketika itu masih didiami oleh bekas suami dan juga urusan rasmi di sekolah lama saya mengajar.Masalahnya, di manakah saya nak tinggal ketika di sana?
Nak sewa bilik hotel, takut juga seorang-seorang. Nak ajak kawan lain, susah juga sebab mereka pun ada hal masing-masing. Tambahan lagi, dengan gaji separuh masa itu membuatkan saya perlu berjimat selagi boleh.
" Boleh saya tumpang di rumah kak?"
Terasa berat untuk menelefon tetapi terpaksa dilakukan.Setelah mencongak-congak dan menimbangkan keadaan kawan-kawan Islam yang berada di Taiping, saya mengambil keputusan menghubungi 2 kawan yang saya yakin mempunyai katil kosong di rumah dan selamat untuk saya menumpang.
Alhamdulillah, kedua-dua mereka sudi menerima kehadiran saya di rumah mereka.


Rumah pertama saya menumpang setelah memeluk Islam milik rakan baik satu sekolah, Cikgu Zakiah. Dialah yang banyak memberi sokongan dan nasihat setelah saya bergelar Muslimah. Niat saya untuk memeluk Islam telah lama diketahuinya tetapi dirahsiakan atas permintaan saya sendiri.
Kehadiran saya di rumahnya selama 2-3 hari disambut dengan mesra oleh suami, anak-anak dan ibunya.
Saya bersyukur. Semua urusan yang perlu dibuat berjalan dengan baik. Mereka banyak membantu memberi panduan dan nasihat yang berguna pada saya yang ketika itu masih agak terumbang-ambing setelah bergelar Muslim.

Saya juga menumpang di rumah Cikgu Rohani. Di sana, saya diberi bilik tetamu yang selesa sebab anak-anaknya telah dewasa dan bekerja di tempat lain. Oleh sebab dia pun telah bersara, dia dapat turut menemani saya untuk beberapa urusan rasmi sementara suaminya ke pejabat. Dari Cikgu Rohani saya kenal erti sabar dan bersikap proaktif dalam segala hal.

Alhamdulillah, segala urusan saya di Taiping berjaya diselesaikan dengan mudah dengan bantuan kedua-dua kawan yang saya anggap sebagai kakak. Memang pun mereka saudara seagamaku. Walaupun saya bergelar janda, status itu tidak pernah dijadikan alasan untuk mereka berasa gusar dengan kehadiran saya itu selama beberapa hari. Malah saya dilayan dengan baik sebagai tetamu mereka. Makan minum saya mereka sediakan sehingga saya segan. Bukan mudah nak dapat layanan begitu. Pernah saya dengar cerita mualaf wanita dihalau dari rumah yang dia menumpang, dikritik dan sebagainya. Syukur alhamdulillah saya tidak diuji sebegitu. Mungkin sebab saya sendiri telah meneliti latar belakang mereka berdua dan keadaan keluarga mereka sebelum saya memohon bantuan menumpang. Memang ada ramai lagi kawan-kawan beragama Islam di bandar itu tetapi memikirkan mereka sibuk dengan anak-anak kecil, rumah yang disewa, anak-anak lelaki remaja dan sebagainya, saya tidak mahu mengganggu mereka. Cikgu Zakiah dan Cikgu Rohani juga menjawab permohonan saya dengan cepat dan secara positif. Nyata sekali mereka ikhlas menerima kehadiran saya di rumah mereka walaupun diberi notis lewat.

Saya tahu bukan mudah untuk seseorang itu menerima orang luar walaupun kawan, menumpang beberapa hari di rumah mereka, tidur di bilik anak-anak/tetamu dan sedikit sebanyak menganggu rutin harian mereka sekeluarga. Mereka yang menjadi tuan rumah itu perlu berkorban sedikit sebanyak. Tentu sekali mereka menerima saya atas nama Islam, kerana saya saudara seagama mereka. Dengan ringkasnya, mereka menerima saya menumpang kerana Allah. Syukur alhamdulillah. Semoga Allah swt memberkati mereka.

Friday, November 11

KEM REMAJA GEMILANG



 OBJEKTIF
Apakah yang akan diperolehi oleh anak-anak yang menyertai program ini?
- Peserta akan memahami tentang asas akidah Islam serta hal-hal yang merosakkan akidah
- Peserta akan memahami tatacara solat dengan dalil-dalil dari hadis yang soheh, bahaya meninggalkan solat, serta tatacara solat ketika sakit, musafir dan sebagainya.
- Peserta akan memahami zikir dan doa harian yang diamalkan Rasulullah SAW, adab-adab sehariannya.
- Memahami akhlak Islamiah khususnya akhlak dengan ibu bapa
- Peserta mampu mensolatkan jenazah, mengkafaninya, serta memandikan jenazah
Apa kelebihan program ini?
- Lebih 80% aktiviti di dalam kumpulan, dan hanya sekitar 15-20% sahaja kuliah
- Nota-nota disokong dengan hadis-hadis yang sahih dengan rujukan kitab-kitab yang muktabar
- Peserta turut akan dilatih bergerak secara berkumpulan, melakukan ‘presentation’ sekaligus melatih teknik komunikasi mereka.
- Rekod kemajuan peserta akan diberikan pada majlis penutup. Sesi perjumpaan ibu bapa dan fasilitator yang jarang-jarang ditemui di dalam program-program motivasi yang lain

Maklumat lanjut: http://www.intisonline.com/aktiviti/kem-remaja-gemilang-2011-muncul-lagi

Tuesday, November 8

HAJI MALBORO?

"Orang lain balik haji jadi lebih baik, tapi dia tu balik haji jadi lebih teruk. Sombong!"
Saya diam saja. Susah nak jawab apabila yang memberi komen itu orang tua.
Tapi biasa kan dengar komen seperti itu tentang orang yang balik dari menunaikan fardu haji?
Biasanya mereka yang akan diperhatikan oleh orang di sekeliling setibanya dari menunaikan haji. Sudah bergelar Pak Haji dan Mak Hajjah. Pantang silap sikit, pasti ada komen yang kurang menyenangkan. OK juga jika disebut depan mata, tapi bila sok-sek di belakang, susah juga.
Saya sendiri belum menunaikan haji. InsyaAllah satu hari nanti. Dahulu pernah juga berhasrat pergi haji ketika umur 40 tahun ,  tapi hasrat itu belum tercapai. Sebaliknya Allah anugerahkan 2 zuriat lelaki kepada saya sebagai amanah untuk dibesarkan dan dididik.

"Biar dapat haji mabrur, bukan haji malboro!"
Walaupun ungkapa  itu sering disebut sebagai jenaka, sebenarnya berapa ramikah yang betul-betul dapat haji mabrur?
Bagi saya yang memerhati dan membaca komen mereka yang balik dari Makkah, ujian sebenar mereka yang bergelar haji/hajjah itu bukan semasa sedang menunaikan haji di sana. Ujian besar adalah apabila mereka kembali ke tanah air.
Mengapa?
Memang lah, di Makkah semasa musim haji, semua keadaan susah. Orang ramai bersesak-sesak. Cuaca panas terik. Keadaan tak selesa. Tapi mereka yang berada di situ sabar sahaja sebab mereka tahu mereka adalah tetamu Allah. Maka semua kesusahan itu ditahan dengan penuh kesabaran sebab takut akan kemurkaan Allah. Tambahan mereka berada di tanah suci. Berpakaian ihram. Kena bayar dam jika berlaku kesilapan.
Balik-balik ke sini selepas musim haji, ahhhh...bebas. Bukan lagi di tanah suci. Bukan lagi berpakaian ihram. Tak perlu tahan panas terik dan sakit tekak. Seronok juga bila orang lain panggil 'Tuan Haji atau Hajjah." Balik ke tempat kerja, bermula semula rutin harian yang sentiasa menyebabkan kesuntukan masa untuk itu dan ini. Jikalau dulu di Makkah terpaksa bersekang mata untuk bangun awal pergi untuk solat subuh di Masjidil Haram, kini tak perlu lagi. Itulah antara ujian yang dihadapi oleh setiap lepasan "Universiti Kaabah".

"Mengapa orang yang buat korban setiap tahun pun masih tak baik sepenuhnya?"
Pernah seorang kawan nonMuslim bertanya pada saya. Dia beranggapan mereka yang membuat korban menyembelih lembu setiap musim haji sama dengan mereka yang memecahkan kelapa pada Thaipusam - untuk membersihkan diri daripada dosa-dosa yang dilakukan sepanjang tahun.
Saya terangkan kepadanya bahawa konsep korban Aidiladha itu tidak sama seperti Thaipusam Hindu.
Korban dilakukan semata-mata kerana Allah. Memang dari segi agama ada kebaikan untuk diri sendiri tetapi lembu yang disembelih diberikan kepada orang ramai, sepertiganya untuk fakir miskin.
"Habis mengapa mereka yang bergelar haji dan buat korban masih buat jahat? Tak takut pada Tuhankah?" soalan yang lebih bersifat kritikal.
Ahhh, susah juga nak jawab.

"Sebenarnya takut pada Allah juga. Mereka yang membuat dosa ramai yang masih percaya pada Allah, sebab tu ada mereka masih sembahyang dan melakukan kebaikan yang lain. Tapi beza mereka dengan yang tidak melakukan maksiat seperti mereka itu adalah yakin. Orang yang baik dan takut pada Allah yakin ada balasan di akhirat nanti, jika jahat dan tak ikut suruhan Allah mereka akan dihukum nanti."
"Macam itu, sama lah dengan Tuhan kita orang, cuma cara sembahyang saja tak sama. Kami pun ada sembah makanan seperti ayam dan babi pada tuhan kami. Kami pun yakin ada balasan untuk setiap perbuatan, ada karma."
"Oh, bukan itu saja. Sebagai Muslim, binatang yang boleh disembelih untuk buat korban hanyalah lembu, kambing dan unta. Wajib sebut nama Allah semasa sembelih, sebagai mengingati bahawa Allah yang berikan rezeki kepada kita. Orang Islam juga yakin bahawa setiap kejahatan akan dibalas pada akhirat nanti, dan mereka yang berdosa akan masuk neraka jika tidak diampunkan Allah. Dan setiap perkara yang dilakukan oleh kita, sama ada baik atau jahat, direkodkan oleh malaikat yang sentiasa melihat. Malaikat-malaikat itu tidak boleh dirasuah dengan makanan, penyembahan dan sebagainya".
"Kalau macam itu, setiap tahun setiap Muslim mesti buat korban la..?"
"Tak semua, hanya Muslim yang mampu sahaja. Demi memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim yang sanggup korbankan anak tunggalnya, Ismail kerana patuh perintah Allah. Allah balas ketaatannya dengan minta dia sembelih haiwan menggantikan anaknya."
"Korban Islam mesti 3 jenis binatang itu saja? Bukan berkorban apa saja, harta atau nyawa, ikut lagu P.Ramlee? Mengapa itu 3 saja? Ayam tak bolehkah, sebab di Arab takde ayam?"
"Versi P.Ramlee tak digunakanlah. 3 jenis binatang yang disembelih pada raya Qurban tu sebab memang tertulis dalam alQuran dan disetujui oleh para ulama Islam. Mana boleh suka-suka sembelih binatang apa-apa pun. Lembu, kambing dan unta untuk korban pun mesti yang istimewa, yang cukup syarat, yang tak ada kecacatan."
"Itu macam kah? Baru saya faham. Saya fikir korban orang Islam untuk bersihkan diri daripada dosa, untuk tebus dosa tahun itu. Rupa-rupanya sebab ingat pengorbanan Nabi Ibrahim dulu. Jadi korban Islam sekarang sebab apa?"
"Dalam al-Quran telah disebut tentang korban dalam surah al-Haj. Orang Islam mengadakan korban Aidiladha sebab korban itu satu simbolik kepada pengorbanan yang perlu dilakukan setiap manusia. Bagi Allah, daging dan arah korban itu tidak sepenting nilai ketakwaan mereka yang melakukan ibadah korban itu."

[ surah al-Haj 22:37. Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya.  Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.]. 

"Maksud kamu, ibadah korban dan caranya sudah ditulis dalam alQuran?"
Ya. Dalam Islam, konsep korban yang sebenar bukan dari segi fizikal tetapi dari segi sikap.Attitude.Muslim perlu berkorban serba sedikit untuk patuh pada perintah Allah. Tak bebas sepenuhnya untuk melakukan maksiat, tak boleh berbelanja sepuasnya sehingga lupa tanggungan keluarga, tak boleh menindas yang miskin semata-mata kerana kita berharta dan berkuasa. Setiap orang Islam perlu mengorbankan sedikit benda yang disukainya jika mahu terus berada di landasan Islam dan mendapat rahmat dari Allah."
"Saya tak berapa faham lah.."
"Orang Islam mesti sanggup berkorban kerana Islam. Kami bukan sahaja percaya pada Allah, bahkan lebih penting lagi, kami sedar bahawa kami adalah hamba Allah. Hamba mesti patuh semua perintah dan suruhan Allah seperti yang terkandung dalam alQuran dan Hadis.Sama seperti Nabi Ibrahim yang sanggup berkorban menyembelih anak kandungnya sendiri sebab patuh perintah Allah"
"Jadi orang Islam yang buat dosa juga macam mana? Tuan Haji yang masuk penjara sebab kes jenayah, macam mana?"
"Itu mungkin sebab mereka belum bersedia sepenuhnya menjadi hamba Allah. Mereka lupa bahawa mereka adalah hamba Allah yang wajib patuh pada suruhanNya, bukan buat sesuka hati di dunia ini. The spirit of sacrificing for Allah and Islam is still not there. Hanya Allah yang Maha Mengetahui."


Selamat Hari Raya Aidiladha kepada Muslimin dan Muslimat. Semoga semua saudara Islam kita yang menunaikan fardu haji dianugerahkan haji mabrur, ameen.

Tuesday, November 1

ITU DAN INI

Minggu-minggu yang sibuk.
Macam-macam kerja perlu diselesaikan dalam tempoh yang diberi.
Di samping itu, perlu layan hero ini yang semakin aktif dan mahukan 100% perhatian Umminya.
Sengih sebab dapat makan biskut kegemarannya.. diamlah sekejap

Perlu juga melayan adiknya yang semakin membesar.
baru kenyang minum susu.. mulalah bersembang

Ditambah lagi dengan kertas-kertas peperiksaan yang perlu ditanda dan dimasukkan markah ke dalam komputer pada minggu ini juga.
4 kelas = 8 set kertas soalan termasuk 4 set esei untuk disemak

Hujan dan ribut petir pada waktu petang menyulitkan saya untuk terus online.
Maaf sebab saya tak sempat nak update blog ini yang sudah bersawang.
InsyaAllah akan kembali blogging selepas selesainya beberapa kerja sekolah.

Saturday, October 22

HIMPUN OH HIMPUN

Komen seorang saudara seagamaku di FB,
Salam saudara-saudara yang dirahmati Allah sekalian :)

Saya ingin bertanya kepada diri saya sendiri, dan setiap kita, 4 persoalan, sebelum kita beriya-iya nak cakap pasal HIMPUN, murtad, masalah umat Islam dll...

1. Sudahkah kita menghadiahkan terjemahan Al-Quran, dengan bungkusan yang special dan senyuman manis kepada saudara kita yang bukan Islam?

2. Sudahkah kita bercerita tentang Islam, sekurang-kurangnya kepada seorang bukan Islam, sekali seminggu?

3. Sudahkah kita membantu saudara-saudara baru yang terdekat yang kita kenali? Bantu mereka (hantar/memandu) ke pusat pengajian, belikan buku-buku, tudung, Quran dan lain-lain keperluan?

4. Sudahkah kita menginfaqkan sebahagian wang yang kita ada untuk aktiviti-aktiviti dakwah kepada bukan Islam & institusi-institusinya seperti Hidayah Centre, ABIM Outreach, Macma dll?

Jika sudah selesai ke-empat-empat perkara ini, hanya ada 2 kemungkinan :

1. HIMPUN sudah tidak perlu lagi diadakan...

2. HIMPUN di adakan dengan penuh semangat dakwah & kasih sayang yang merentasi bangsa dan warna kulit. Pertemuan di HIMPUN bukan lagi disajikan dengan pekikan slogan-slogan. Tetapi, dipenuhi dengan warna-warna ukhuwwah fillah dan kasih sayang... In fact di waktu itu, non-muslim pun boleh di alu-alukan hadir ke HIMPUN. HIMPUN menjadi satu medan magnetik dakwah yang besar, ada tea tarik session dalam kumpulan, persoalan-persoalan tentang dakwah dan Islam yang boleh diajukan dan dibincangkan dalam kumpulan-kumpulan kerja, sidang pleno dll.

Dan HIMPUN di waktu itu adalah himpunan kemanusiaan di mana Islam memayungi, sebagai rahmatan lil alamin!

HIMPUN oh HIMPUN...

Allahu'aklam...
Muhamad Zulkarnain 
Tambahan saya: 
5. Sudahkah kita berusaha menegur dan menyelamatkan akidah anak-anak muda beragama Islam yang sudah jelas menyimpang akidah mereka? Mereka yang merempit, bohsia, berpacaran, mengadakan seks rambang, tagih dadad dan lain-lain? Atau kita sekadar melihat dalam diam, anggap taida kaitan dengan agama Islam, marah dalam hati ,' anak siapa mereka tu? mak bapa tak ajarkah?' dan dalam hati berkata, 'kubur masing-masing'?
6. Sudahkah kita mempromosikan rasul kita yang disayangi, Nabi Muhammad saw kepada non-muslim dan sesiapa saja yang kita kenal? Atau kita masih sibuk buat promosi percuma untuk artiste, penyanyi palkon termasuk mereka yang tidak menutup aurat dengan sempurna melebihi yang kita lakukan untuk diri Rasulullah? 
7. Sudahkah kita menjelaskan kepada orang ramai bahawa Islam agama keamanan? Bahawa Islam is not a religion of war, Muslims are not terrorists? Sudahkah kita berusaha mengikis tanggapan negatif di kalangan umum? Di kala agama lain menghulurkan bantuan, menghulurkan kasih sayang, menghulurkan tangan untuk saling menghormati, apakah kita di Malaysia hanya mampu untuk mengecam, mengutuk, menggunakan ancaman dan juga mengugut, demi menyebarkan agama 'Islam' yang salah satu makna literalnya ialah 'kedamaian'? 
8. Adakah HIMPUN akan membantu mendekatkan yang mahu murtad/sudah murtad kepada Islam, mendakwahkan Islam sebagai agama yang benar dan indah kepada non-muslim atau menjauhkan mereka?
9. Adakah aktiviti ini akan membantu saudara baru untuk berdakwah kepada keluarga yang masih non-muslim, atau lebih mengeruhkan keadaan bagi mereka?
10. Adakah selepas HIMPUN, kita akan seronok dan selesa? Beranggapan bahawa kerja dakwah kita kepada non-muslim serta islah kepada muslim sudah selesai, dan puak tertentu sudah gerun?

Friday, October 14

JANGAN TAMAK - RAMAI DAH TERTIPU DENGAN COMPANY INI

"Kak, marilah duduk kejap.. tak perlu beli apa-apa, kami beri mug percuma."
Lelaki itu melambai-lambaikan sekeping kertas promosi ke arah saya di ruangan legar TESCO.
Memandangkan waktu itu baru lpas sekolah dan pasti jam sesak, saya pun ok la.
Saya duduk di kerusi yang disediakan. Lelaki muda itu meminta saya isi maklumat diri dalam borang yang disediakan. Saya sebenarnya dah agak, maka saya pun isi ala kadar saja.
"Saya dapat komisen setiap borang yang diisi," kata lelaki yang mengenalkan dirinya sebagai Farid, dari Negeri Sembilan.
"Tunggu kak, jangan pergi dulu. Saya nak terangkan tentang produk kami," katanya kemudian.
Saya lihat demonstrasi yang dilakukannya pada microwave oven. Ok la, boleh tahan.
Berapa harga barang ni?" saya tanya sekadar nak tahu.
"RM3388 jika cash. Tapi jika boleh bayar dengan kad kredit," terangnya.
Dia kembali dengan 2 keping kad bertampal.
"Kami ada buat promosi. Kak bukalah, boleh dapat diskaun RM100 hingga RM300 jika beli barang kami dengan kad diskaun ni, atau jika naib baik boleh dapat barangan percuma.Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu."
Saya lihat dalam fail yang diletakkan di atas mejanya. Ada contoh kad gores yang mendedahkan diskaun RM100, RM300, induction cooker, atau vacumn cleaner. Semuanya lebih dari RM3000 setiap satu.
Buka-buka kad itu, adalah gambar induction cooker, RM100 dan juga vacumn cleaner.
Si Farid itu terkejut. "Eh, kak... kenapa ada 2 barangan elektrik? Tak pernah ada pun gambar begini, nanti saya kena tanya supervisor."
Dia pun tinggalkan saya sekejap. Saya belek-belek fail di depan mata. Nmpak ada gambar beberapa orang dengan barangan elektrik yang dimenangi. Hmmm...
"Kak, bertuahnya kak. Supevisor kata sekarang kami buat promosi Deepavali, jadi hanya ada 10 saja kad ini yang dikeluarkan syarikat. Kak slaah seorang yang cukup bertuah. "
"Wah dapat 2 barang percuma jika beli satu barang elektrik lain. Tolak vacumn cleaner dan cooker, barang apa yang awak suka?"
Ini pamplet barangan mereka
Saya tunjuk microwave oven. Harga RM3388.
"Lihat, dua barang sudah harga biasa RM6000 lebih, tapi jika bayar RM3288 saja, boleh dapat 3 barang ini. Untung banyak loo," wanita Cina itu menyampuk.
Saya biarkan mereka bersandiwara. Satu senario yang pernah berlaku di tempat lain masih saya ingati lagi. Dalam hati, saya terus berzikir. Biar tenang.
"Ya la"  Farid terus angkat kotak microwave oven dan cooker lalu letak di tepi meja. "Jika beli satu saja barangan lain, boleh bawa balik sekarang," katanya.
Saya senyum.
"Kak boleh beli dengan cash atau kad kredit. Mana kak lebih suka?" tanya wanita Cina itu.
"Tentulah beli cash," saya jawab.
"Wah, pandai kak ni. Beli cash lagi bagus."
"Tapi saya tak perlukan semua tu," saya jawab dengan tenang.
"Eh, kak. Mana boleh kata tak perlu? Barang berkualiti, guna di rumah."
"Saya sudah ada barang-barang ini, tapi jenama lain. Buat apa nak beli lagi. Tadi kamu kata datang dengar saja, dapat mug percuma. Sekarang nak saya beli barang pula dengan harga RM3000 lebih, buat promosi pula, tak boleh jual," saya beri alasan.
"Promosi senang saja," pujuk Farid.
"Saya bincang dengan suami dulu," saya membuat keputusan.
"Kalau kak bagitau suami pun, dia takkan percaya boleh dapat free begini banyak barang," wanita Cina itu pula berkata.
"Dia yang akan bayar maaa, dia suami," saya pula senyum.
Wanita Cina itu tiba-tiba berkata," Kak nak beli atau tidak? Tak nak beli, takpe kita cancel."
"Ok, cancel saja," saya menjawab ringkas. Masih senyum. Saya berlalu pergi dengan mug yang diberi.

Hahahaaaa... ni pengalaman kali kedua dengan wakil syarikat yang sama. Mempromosikan barangan elektrik dan perkakasan rumah jenama AMG itali. Modus operadi yang sama. Barangan yang sama - Mahal tetapi kononnya hebat, environment friendly dan baik untuk kesihatan. Tapi harga sampai lebih RM3 ribu setiap satu.
Pandai mereka... cakap cepat, bijak memujuk, langsung tak berikan masa lama untuk saya berfikir. Tekanan demi tekanan secara psikologi diberi agar orang termakan pujukan lalu membeli, kononnya belian yang berbaloi. Untung bila beli 2-3 barang dengan harga itu. Dapat diskaun lagi. Bila dah tinggalkan mereka, barulah sedar rupa-rupanya mengapa beli barangan sampai RM3000 sedangkan boleh dapatkan benda yang sama tapi jenama lain dengan harga jauh lebih murah?

Syukurlah saya sudah biasa berada di bawah tekanan dengan para pelajar yang nakal dan memeningkan kepala tu. Pengalaman di Beijing dulu juga banyak memberi pengajaran. Alhamdulillah juga, terima kasih pada Allah swt kerana memang poket saya tak berapa berisi pada ketika itu, hehehee.. beg berat dengan susu perah untuk Ihsan.
Sekarang sudah ada 2 mug syarikat itu di rumah. Saya sebenarnya dah lalui pengalaman yang lebih kurang sama di Carrefourre tahun lalu. Kali ini saya kongsi dalam blog.

Mengapa?
Rupa-rupanya syarikat ini telah menipu ramai orang dengan modus operadi yang sama.
Mereka yang tertipu bila balik rumah dan bersembang dengan orang lain barulah sedar bahawa mereka sebenarnya membayar terlalu mahal untuk barangan elektrik.
Kes mereka yang tertipu sejak tahun 2007 masih belum selesai sebab syarikat ini akan gulung tikar dan tukar nama selepas penipuan mereka didedahkan.

Oleh itu, berhati-hatilah jikalau dihampiri oleh promoter syarikat digedung membeli-belah.
Mereka suka kita guna kad kredit sebab mereka akan dapat pulangan lebih.
Ubat untuk melawan mereka hanyalah satu - jangan tamak.
Jangan mudah terpedaya dengan gmik barangan percuma, diskaun dan hadiah promosi.
Bersederhanalah dalam hidup. Bersyukur dengan apa yang ada, buat keputusan membeli barang yang mahal dengan bijak.
Selamat membeli-belah.

nota: foto diambil dari blog  http://ana-mutiarahati.blogspot.com/2011/09/tektik-tipu-product-amg-italy-kat-tesco.html

Wednesday, October 12

SUSU

 “Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan seorang ayah karena anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Al-Baqarah: 233).

"Nak pam la ni?" tegur Cikgu Dinah apabila saya menjengukkan kepala ke dalam biliknya.
"Apa lagi, hehehee..." saya jawab "Tolong jaga pintu jap, ya. Tak boleh kunci."
Syukur, setakat ini saya masih berpeluang mengepam susu badan di sekolah. 2 kali sehari, antara jam 7.30 pagi hingga 2.30 petang. Lokasi di Bilik Kesihatan sekolah, yang letaknya di tingkat bawah, tengah-tengah sekolah. Tak teruklah saya nak berulang sebanyak 2 kali dari bilik guru untuk tujuan itu. Waktu pengajaran yang ada kekosongan itu memberi peluang saya berehat sekejap sebelum memulakan sesi pengepam.
Pada mulanya, saya sangkakan ada la geng untuk sama-sama mengepam susu badan. Maklumlah ramai juga guru sekolah saya yang melahirkan anak pada tahun ini. Namun saya agak kecewa apabila bertemu dengan mereka yang baru habis cuti bersalin.
"Awak tak pam susu kah?"
"Tak, saya cuma menyusukan anak selama sebulan dalam pantang saja."
"Mengapa kejap saja? Ada masalahkah?"
"Susu tak banyak. Lagipun sekarang ok, senang nak pergi kursus dan mesyuarat," jawabnya bersahaja.
Saya diam. Nak kata apa, itu keputusannya. Patutlah nampak dia relaks saja selepas kembali dari cuti bersalin. Aktif menyertai kegiatan sana sini..huhuhu.
"Aliya pam susu berapa kali di sekolah?"
"2 kali saja, tak banyak pun tapi saja nak bagi biasa, agar susu tak kering," saya jawab.
"Ok la tu, saya satu hari mengepam 2 kali saja, itu pun di rumah," kata Cikgu Ani.
"Mengapa tak buat juga di sekolah?"
"Susu badan tak banyak.Puting pula tenggelam.Lebih selesa buat di rumah"
"Selesa di rumah tapi saya pam juga di sekolah. Alhamdulillah dapat juga 6-8 oz sehari, baik dari tak ada. Teruk juga nak tahan tak ekpres sehingga sampai ke rumah.Sakit dada."
"Awak simpan susu di mana?"
"Bawa bersama, hahahaa... Peti ais bergerak.. ni ha, ada cooler bag siap dengan ice pack.. mudah nak simpan susu."
"Tahankah sampai balik rumah?"
"InsyaAllah, tahan. Setakat ni tak ada masalah."
Ramai yang memberi alasan susu badan tak banyak. Saya faham, sebab dulu ketika kembali ke sekolah selepas melahirkan Ikram juga, saya tak mengepam di sekolah. Memang susu tak banyak tapi gagah jugalah nak teruskan menyusukan anak, walaupun sedikit. Baik daripada takj bagi langsung. Itupun alhamdulillah, dapat berikan sehingga saya mengandung. Selepas itu, susu badan terus berkurangan. Kasihan Ikram, hanya dapat susu saya selama 6 bulan.
Dengan Ihsan, saya usaha lagi. Semasa mengandung, lebih banyak mendapatkan info tentang penyusuan susu badan. Saya beli pam elektrik Medela Swing yang agak mahal, sebagai galakan untuk terus mengepam susu. Tak berbaloi rasanya nak henti mengepam dan menyusukan anak selepas berbelanja beratus-ratus ringgit membeli alat canggih itu. Hasilnya Ihsan dapat susu badan hampir 100% sekarang. Tak berani nak mengaku menyusu secara eksklusif sebab ada kalanya terpaksa berikan juga susu formula.
Di sekolah, saya hanya memerlukan kira-kira 10 minit untuk mendapatkan 3-4 oz susu badan. Susu itu saya simpan dalam cooler bag yang dimasukkan ke dalam beg galas. Masuk ke dalam kelas pun dengan beg itu. Akibatnya, beg tangan dan barang-barang saya yang lain dalam beg galas itu agak sejuk sebab adanya cooler.
Balik saja ke rumah, saya masukkan 2 botol itu ke dalam peti sejuk. Keesokan awal pagi, saya masukkan botol-botol itu semula ke dalam beg untuk diserahkan kepada pengasuh Ihsan di taska, siap dilbelkan dengan nama dan nombor 1 hingga 3. Sebotol lagi itu hasil pengepaman saya pada waktu petang.
Pada mulanya saya nak bekalkan 4 botol ke taska tetapi pengasuh itu memberitahu, buat masa ini, cukup setakat 3 botol 4 oz.

"Aziah, kesian kat saya la.. takde geng. Tunggu awak bersalin dan kembali ke sekolah tahun depan baru dapat member," saya mengadu kepada kawan yang tengah sarat mengandung.
"Mengapa?"
"Nampaknya saya seorang saja yang mengepam susu di sekolah."
"Betul ker? Yang lain tak?"
"Nampak gaya begitulah. Bagilah motivasi pada saya, tak semangat rasanya nak buat seorang-seorang ni."
"Ha.. kak Aliya, fikirkan anak tu. Minum susu badan, insyaAllah anak sihat, tak banyak sakit. Lagipun jimat duit, bukan?"
"Tahulah.. sebab tu dok gagah juga mengepam ni."
"Tahu tak pe," Cikgu Aziah tersenyum.

"Ihsan tak nak susu bancuh," saya mengadu pada suami.
"Tu la, awak bagi banyak sangat susu badan, dia dah tak nak susu lain."
"Nak buat macam mana? Susu badan saya berikan 3 botol 4oz kepada pengasuhnya setiap hari, habis minum di sana. Balik bagi susu badan,Berikan susu formula, dia buat muka, tak suka minum."

Alhamdulillah Ihsan sudah semakin tembam. Banyak minum susu terutama pada waktu malam sebelum tidur. Saya bersyukur sebab dapat menyusukannya sekarang walaupun agak letih sebab terpaksa berulang-alik ke bilik khas itu di sekolah untuk tujuan mengepam. Masa rehat menjadi pendek. Tak payah nak pergi ke London atau New York pun, berjalan ulangalik beigtu oun sudah memadai, hehehe.


"Alamak... macam mana ni?"
Saya dilantik menjaga peperiksaan SPM pula pada tahun ini. Jadual peperiksaan sangat padat, dan kemungkinan untuk saya rehat dan mengepam susu agak rendah. Tambahan pula di sekolah lain. Saya pasti akan terpaksa memilih dalam 30 minit itu, sama ada untuk makan atau untuk mengepam susu. Nak tolak pelantikan ini, tiada guru lain yang mahu ganti tempat saya.
Hmmmm... pening memikirkan strategi agar pengepaman susu dapat terus dijalankan, dan tugas sebagai penjaga periksa dapat dilaksanakn dengan baik. Bagaimana ya?

Friday, October 7

POTONG TANGAN SAJA?

"Hudud tak sesuai di Malaysia laa..." komen Cikgu Lee [bukan nama sebenar] dalam bilik guru.
Saya dan Cikgu Aziah [juga bukan nama sebenar] saling berpandangan.
"Mengapa kata begitu, Lee?" Cikgu Aziah bertanya.
"Kalau semua ikut hudud, nanti ramai la yang akan dihukum potong tangan sebab mencuri," Cikgu Lee menyuarakan pendapatnya.
Saya tersenyum, lalu memberi signal kepada Cikgu Aziah untuk terus berhujah.
"Sebenarnya Lee, hudud itu bukan setakat potong tangan, tau. Menurut hukum hudud, sebelum dijatuhkan hukuman potong tangan pada pencuri, kita kena selidik dulu mengapa dia mencuri. Bila dah sah dia tak ada sebab munasabah yang menyebabkan dia mencuri, dia curi sebab seronok atau nak balas dendam, barulah kita jatuhkan hukuman potong tangannya. Tapi jika didapati dia mencuri sebab dia kelaparan atau sebab dia tak ada kerja untuk beri makan kepada anak-anak di rumah, kita tak boleh hukum dia dengan potong tangan. Sebaliknya pemerintah mesti berikan dia pekerjaan supaya dia boleh dapatkan wang cara halal untuk sara keluarga," terang Cikgu Aziah secara panjang lebar.
"Oh, macam tu kah? Kira kalau dia mencuri sebab nak bagi anak dia makan, tak kena potong tangan laaa?"
"Betul, tapi kita mesti berikan dia pekerjaan supaya dia boleh berdikari. Tapi jika sudah diberi pekerjaan dan dia tak mahu kerja, masih tetap mencuri, maka barulah hukuman itu boleh dijatuhkan ke atasnya."
"Potong tangan mana, kanan atau kiri?" tanya Cikgu Lee lagi.
"Tangan mana yang dia gunakan untuk mencuri," jelas Cikgu Aziah lagi.
"Potong di mana, ya? Di siku kah?" nampaknya Cikgu Lee semakin berminat nak tahu.
Cikgu Aziah yang mengajar Sains itu tetap sabar melayan soalan Cikgu Lee.
"Potong pergelangan tangan."
"Guna apa potong? Pisau atau pedang?"
"Pisau yang paling tajam," jelas Cikgu Aziah lagi.
"Mengapa mesti pisau tajam?"
"Supaya tak sakit dan sekali potong saja. Jika guna pisau tumpul, ia akan mengambil masa dan akan menyeksa orang yang dihukum," saya menjawab.
"Betul, mesti pisau tajam. Sama seperti menyembelih binatang, mesti pisau tajam. Tak boleh pisau tumpul," sokong Cikgu Aziah.
Hanya kami bertiga dalam bilik guru. Perbualan semakin hangat.
"Kalau ikut undang-undang sivil, orang yang ditangkap mencuri akan dihukum penjara walaupun dia buat begitu kerana anaknya kelaparan dan dia takde duit membeli makanan. Kasihan bila baca tentang ibu tunggal dimasukkan ke penjara beberapa bulan kerana mencuri setin susu untuk minuman anaknya. Jika ikut hudud, ibu itu akan diberi pekerjaan, tak perlu masuk penjara, dan tangannya juga tak perlu dipotong," saya sambung lagi.
Cikgu Aziah mengangguk setuju.
"Betul, hudud bermaksud mencega, dan ia sebenarnya sebagai langkah pencegahan, bukan untuk menghukum. Jika kita kaji betul-betul, hudud sebenarnya lebih bersifat perikemanusiaan. Malangnya ramai orang salahfaham dan hanya memandang hudud dari satu sudut saja, iaitu mesti potong tangan jikalau mencuri. Ia sebenarnya lebih kompleks."
"Betul, dalam beberapa situasi, Islam membenarkan seseorang mencuri. Tak percaya? Misalnya seorang isteri dibenarkan mencuri wang suaminya yang kedekut sehingga gagal memberi nafkah kepada keluarga, dengan syarat jumlah yang dicurinya itu tidak lebih daripada yang perlu.Seorang pekerja dibenarkan mengambil upah daripada majikan jika beliau gagal dibayar gaji untuk kerja yang dilakukan. Dalam kedua-dua situasi, mereka tidak akan dihukum potong tangan, tau," saya sambung lagi.
"Oh, begitukah?" Cikgu Lee kelihatan terkejut dengan penerangan kami berdua.
"Ya, betul. Hukuman hudud berniat untuk mencegah jenayah."
"Tapi jika berzina, tentu tak sesuai kerana ia menganiayai kaum wanita. Wanita dirogol akan dihukum sebagai penzina."
"Lee, jenayah hudud ada beberapa saja iaitu berzina, minum arak, mencuri, merompak, dan tuduh orang lain berzina. Orang yang menuduh seseorang itu berzina mesti kemukakan 4 saksi yang boleh dipercayai, yang lihat berlakunya kejadian itu dengan mata mereka sendiri; bukan boleh tuduh suka-suka saja.Jika timbul keraguan pada salah seorang daripada 4 saksi itu bahwa tertuduh itu tidak berzina, dia tidak boleh dihukum ikut hudud lagi sehinggalah dapat tampil saksi baru yang menuduhnya."
Cikgu Lee mengangguk perlahan-lahan, nampaknya semakin faham selepas penerangan kami yang panjang lebar.
"Lee, you jangan risau. Hudud wajib untuk orang Islam saja kerana ia hukum Allah, bukan ciptaan manusia sendiri. Orang bukan Islam tak perlu takut sebab kamu takkan dihukum ikut hudud walaupun bersalah. Yang perlu takut hanyalah orang Islam yang suka melakukan perbuatan terkutuk itu iaitu penzina, pemabuk, perompak, pencuri dan penyebar fitnah. Lagipun belum tentu akan dapat dilaksanakan hudud sebab hanya pemerintah saja yang boleh jalankan hukum hudud. Kami rakyat biasa beragama Islam tak boleh jalankan hukum hudud."
Alhamdulillah.. dua guru bukan opsyen pendidikan Islam, akhirnya berjaya menyakinkan rakan sejawat kami yang nonMuslim untuk tidak takut dengan hudud.

Monday, October 3

THE BALLOONS

His Abah came home with two helium-filled balloons. One blue, the other white.
16-month-old Ikram laughed and was very excited. We gave him the balloons, tied to a long piece of string. The balloons floated to the ceiling and he stared at them in bewilderment.
I pulled them down for him. Once again, he laughed and started to play.
Suddenly, they floated to the living room and up toward the ceiling fan. I rushed to switch off the fan, fearing that the balloons would burst and frighten the children. Fortunately, they didnt burst. Instead, they were entangled to the fan and couldn't be pulled down.
Ikram started to cry.
His Abah had to carry the ladder, climb up to the ceiling, and take down the balloons. He washed them under the tap while Ikram stood and watched.
We thought that he would be happy to get back the balloons.
We handed the clean balloons to him but he simply refused to take them. Instead he was all teary-faced. All attempts for him to hold the balloons were futile. He seemed to be afraid of the two balloons and wouldnt go anywhere near them.

That was four days ago. Ikram still seems fearful of the balloons.
I dont know what goes on in his mind that causes him to be so afraid.
Now I'm having problems trying to coax him to be brave again and to go near the balloons.

One thing for sure, the housephone is on its hook for the first time this year.
Ikram has not touched it since that fateful day.
The reason? The balloons are left next to the phone.