Tuesday, July 21

HOKKIEN KEDAH PENANG

Nak tulis sesuatu yang ringan hari ini. Panas sangat petang tadi, saya dalam keadaan dehydrated sampai waktu berbuka puasa. Alhamdulillah boleh juga bertahan walaupun kurang bertenaga. Semoga pada Ramadhan tahun ini cuaca akan bertambah baik, jikalau tidak memang beratlah ujian Allah kepada kita.

Jom belajar Hokkien, sebutan orang Cina sebelah utara - Kedah, Penang dan utara Perak ...

wa [saya]
lu [awak]
eee [dia]
Lu ciak pa boi? [awak sudah makan belum?]
Ciak pa liao [sudah kenyang]
Ho ciak [sedap]
ciak pui [makan nasi]
lim teh [minum teh]
Wa seok ee [saya sayang dia]
Wa ai chi lei [saya nak ini]
Lu mia ha mik [awak nama siapa]
Wa mia Aliya [nama saya Aliya]
bei ha mik [beli apa]
Lu bei ha mik[awak beli apa]
kei [ayam]
hu[ikan]
chai [sayur]
heh [udang]
cheem [ketam]
kuih chee [buah-buahan]
hua [bunga]
char boh [perempuan]
ta poh [lelaki]
gi nah [kanak-kanak]
mai pien wa [jangan tipu saya]
wa bei hiao [saya tak tahu]
wa gao liao [saya sudah pandai]

hehehee.. :D

23 comments:

  1. bagus ni...
    boleh belajar sikit demi sikit.

    Terimakasih Cikgu!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,

    kak Aliya teringat roommate saya chinese ajar mandarin dulu. dah lupa lah "bye" atau "terima kasih" yang hampir sama bunyi dengan "gila". masa nak praktik kan dengan kawan roommate saya tu tercakap yang maksudnya "gila" pula. aduh. syukur la kawan itu tahu saya tengah belajar dengan kawan dia.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum laos she.

    Nee hao?

    Uwaaa. ane gao aa?

    Hamisu lu bo kiok wa?

    Wa pun ai hiao tia maa....

    Hehehehe...

    ReplyDelete
  4. terima kasih cikgu aliya! bkongsi ilmu bahasa pula =)

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam everyone,
    Northern Hokkien mudah bagi orang Melayu, berbanding Kantonis dan Mandarin. Orang Cina yang berniaga suka bila orang bangsa lain cakap bahasanya.

    ReplyDelete
  6. Waalaikimussalam Sakinah,
    Standard Mandarin:[ikut sebutan Melayu, bukan linguistik, k]
    bye2 - chai jien
    terima kasih - siek siek
    gila - fa feng

    ReplyDelete
  7. Waalaikumussalam Sifu,
    hahaha.. you've mixed up Mandarin and Hokkien.

    Hokkien/ teacher - sin seh
    Mandarin/ teacher - lao sher
    mandarin/how are you - ni hao ma
    hokkien/how are you - lu ho boh

    wa ka toik gao la,
    wa mak si hokkien lang ma
    ai tak, eh sai.. lu mui, wa sia, hehehe
    [of course i'm clever, my mom is a hokkien lady,
    wanna learn, can.. you ask, i write :)

    ReplyDelete
  8. Daffodil, you are welcome :)

    ReplyDelete
  9. I purposely greeted you in Mandarin, then followed up in Hokkien.

    Need to master my Mandarin.

    Anyway, keep it up.

    Your fan 4ever.

    ReplyDelete
  10. macam mana nak kenal nama lelaki dan perempuan bagi nama cina ...

    ReplyDelete
  11. Anyone knows what u call these things in hokkien? Many people forgotten them since we use to substitute it with malay words:

    1. tuala
    2. cloud (awan)
    3. stars (bintang)

    ;p

    ReplyDelete
  12. Asmk Alia

    Di Kelantan pun ramai penutur Hokien.

    TK atas pengajaran diberi.

    (Cuma ragu sama ada sebutannya tepat. Saya suka kiranya ejaan secara fonetik digunakan. Misalnya, bunyi utk "ketam" itu, apakah "cheem" @ "chiim" (panjang) @ "chim" (pendek)
    wassalam
    NAS

    ReplyDelete
  13. ahong,
    Penang Hokkien borrows a lot of words from Malay, like tuala, kawin, jamban, suka, sampah.
    but I've heard some old people using pure terms long long time ago. Sorry, my 87year-old grandma is unavailable for reference, huhu

    tuala- ek kun / bin kern [i seldom use this term myself, hehehe]
    bathroom - chang ek kheng
    bathe - chang ek
    cloud/ sky - thii
    stars - seng seng
    marry - kek hoon

    ReplyDelete
  14. nas,
    it's chee-eem [panjang,3rd chinese phonetic sound].
    Silap intonasi, akan bertukar maksud menjadi 'dalam' cheem [1st sound] atau 'cium'[chim]

    ReplyDelete
  15. ;p

    tuala - chui kin

    unfortunately i have forgotten the other 2...

    ReplyDelete
  16. assalamu alaikum. terimakasih di atas meklumat mengenai bahasa hokkien. sila lawati blog saya: anakgeriksoleh.blogspot.

    ReplyDelete
  17. Waalaikumussalam duniaku,
    Sama-sama. InsyaAllah akan saya lawati :)

    ReplyDelete
  18. salam.. sis dok penang ke.? saya teringin nak blajar hokkien..tpi,xtau nk blajar kat mane.. hope sis bleh bntu..thnx..

    ReplyDelete
  19. Saya ingin belajar Hokkien, ada pusat membelajar Hokkien? sila maklum pd saya 0125564490

    ReplyDelete