Saturday, December 14

CUTI Tak CUTI

Hari-hari ada saja kerja.

Tahun ni saya bertugas sebagai pengawas peperiksaan SPM. Saya volunteer menggantikan seorang cikgu sekolah saya yang mahu menjalani rawatan di hospital swasta. Kasihan dia yang berjauhan dari suami dan sakit. Alhamdulillah dia dah berjaya dapat pertukaran ikut suami. Habislah waktu cuti saya hampir 3 minggu mengawas calon persendirian.

Selepas tugasan itu, alhamdulillah kami sekeluarga sempat bercuti beberapa hari di Melaka. Anak-anak seronok bukan main dapat pergi jalan jalan. Tak puas lagi meneroka Melaka.. insyaAllah tahun depan kami pergi lagi. Kali itu naik flight pula laa.. tak larat dok dalam kereta 12 jam..penat.
Peace.. cikgu taska yang ajar..hehe

Di kampung halaman, mak saya masih kurang sihat. Masuk wad, keluar wad lagi. Saya seorang tak mampu uruskannya tanpa bantuan orang yang berpengalaman.. dia perlukan wheelchair. Scoliosis. Arthiritis. SLE. Sebut pun dah letih, apatah lagi orang yang menanggung. Tapi kata suami, Mak kuat semangat. Dia tak takut ke hospital dan dengan pengalamannya sebgai jururawat, lebih mahir tentang ubat-ubatan dan medical term berbanding saya. Perlu berulangalik lebih kerap lagilah sekaranv. Harapan saya, semoga Mak cepat sembuh dan mendapat hidayahNya.

Ikram dah nak masuk 4 tahun. Dia kini berpindah ke bangunan lain, berpisah dari adiknya sebab cawabgan lama hanya untuk 3 tahun saja. 2 hari pertama ke cawangan taska itu, dia menangis tak mahu masuk. Peluk daya nak balik rumah. Satu kejutan sebab selama ni dia cool saja. Seronok bila nak ke "sekolah baru"..tapi sampai depan pintu saja, terus meraung nak balik. Alhamdulilah hari ini baru dia ok..pergi taska dengan senyuman.  Hai Ikram, tolong behave elok-elok bila buka sekolah tahun depan, ya.. dahlah kena hantar Ihsan ke cawangan lain.
Hai Ikram, di atas pentas tak menangis pun..

Cik Tikus pula asyik mengganggu kehidupan kami. Habis wayer digigitnya. Mesin basuh semi auto lama saya dicerobohi. Dah beberapa bulan kami cuba tangkapnya hidup-hidup. Mati seekor, masuk seekor lagi. Akhirnya saya buat keputusan. Bawa masuk Cik Belang pula. Alhamdulillah setakat ni masuk hari ketiga Cik Belang Wawa masuk rumah, tak adalah tanda haiwan perosak itu lagi.
Kena kurung la sampai pembedahan

Tapi kata En.Suami yang berpengalaman bela kucing, si Wawa yang saya 'adopt' dari tuan lamanya ni tengah galak. Belum dimandulkan. Aduh, patutlah dia suka berguling atas lantai. Hmm, kena buat appointment dengan doktor haiwan pula laa minggu depan.. harap harap ada diskaun akhir tahun, hahaha..

Semua cabaran masa cuti sekolah a k hir tahun.. semiga Allah berkati kami dan beri kekuatan untuk hadapi kesemuanya dengan penuh kesabaran dan ketaqwaan. .amiin.







Saturday, November 23

TERINGAT BUBUR ASYURA... TERINGAT KG.LEREK

Sempena bulan Muharram ni, tentu ramai yang membuat bubur asyura. Saya pun dah lama tak makan.. kali terakhir tak silap saya, saya tolong kacau 3 kawah besar di masjid USM semasa menjadi mahasiswi di sana.
Namun, setiap kali membaca atau melihat bubur asyura ni, ingatan saya akan melayang ke sekolah pertama saya mengajar.. ke sebuah kampung jauh di pedalaman Hulu Terengganu.. iaitu Kampung Lerek.

Saya ditugaskan mengajar di SK Lerek sejurus selepas tamat pengajian sebagai guru sekolah rendah dalam opsyen Bahasa Inggeris. Saya satu-satunya guru bukan berbangsa Melayu di sekolah itu yang terletak di tengah-tengah ladang kelapa sawit kawasan Felcra, 15km dari pekan terdekat iaitu Kuala Berang. Terdapat 2 lagi guru baru yang juga baru tamat pengajian yang dihantar bertugas di situ iaitu Cikgu Mohamad dari Marang, dan Cikgu Nik Yusoff dari Kelantan. Kami menggantikan guru-guru lama yang tela berjaya mendapat pertukaran ke sekolah yang lebih dekat dengan pekan.

Alhamdulilah, walaupun bukan sebangsa dan bukan seagama, saya dilayan dengan baik oleh semua staf dan juga pelajar di sana. Walaupun boleh dikatakan agak kurang berada, ibu bapa para pelajar juga amat menghormati kami kaum guru dan sering mengundang kami ke rumah untuk kenduri makan tengah hari selepas sekolah. Ketika itulah, saya gadis bandar ini belajar makan sambil duduk bersimpuh di atas lantai. Amat susah dan mencabar oooo... terasa jauh sekali nasi sepinggan itu dari mulut, hehehe. Syukur sebab ketika itu saya sudahpun menjadikan baju kurung sebagai pakaian harian ke sekolah. Makin banyaklah mata yang memandang amoi guru Bahasa Inggeris yang memakai baju kurung makan dengan tangan sambil duduk bersimpuh.. malu juga tapi sebab nak jaga hati tuan rumah, telan sajalah apa yang ada di pinggan.

Di kampung itu jugalah, saya yang berasal dari Kedah diperkenalkan kepada bubur asyura. Kami semua dijemput ke rumah salah seorang pelajar. Saya tak belum Islam ketika itu hanya mengikut saja dengan menumpang kereta gurubesar. Setibanya di depan rumah, saya lihat ada satu kawah besar di tepi rumah.
"Masak apa tu? Dodolkah?" saya tanya guru lain [bagi saya masa tu, jika orang kacau kawah besar, mesti buat dodol..terimakasih TV, hehe]
"'Bubur asyura," jawab Cikgu Milah, orang pekan Kuala Berang.
Nak pendekkan cerita, saya perhati mereka memasak bubur itu, kemudian menuangnya ke dalam bekas-bekas plastik tupperware.
"Hmm, nampak macam bubur pulut hitam sahaja tetapi ada kacang," hati saya berkata.
Saya turut diberi satu bekas plastik dengan bubur yang masih panas.
"Ambillah cikgu, bawa balik," kata orang kampung.
Akur dengan permintaannya dan untuk menjaga hati mereka, saya bawa pulang ke rumah sewa.
Ketika itu, bubur sudahpun keras. Saya potong sedikit dan rasa.. hmm, sedap gak. Ada kacang, ubi dan entah apa-apa lagi..cuma warnanya kurang menarik sebab seakan-akan ungu. Saya ajak rakan serumah yang juga nonMuslim Cina makan tetapi mereka menolak.
Akhirnya saya berikan bekas dan bubur asyura yang selebihnya kepada jiran Melayu sebelah rumah yang ramai anak sebab takut tak dapat habiskan; nak buang, sayang.

Itulah perkenalan saya kepada bubur asyura dan kemurahan hati orang-orang kampung.



Friday, November 8

On his own freewill


Add caption



















Alhamdulillah...finally I managed to capture his actions with my handphone after many earlier attempts failed.  Ikram doesn't like to be told to pray behind his father. He would not wait for the imam and is easily distracted. Yet when he's in a good mood, he'll spread the sejadah, put on his father's kopiah and start 'Praying' by himself... just like in the pictures above.

Curious, I went nearer and heard him mumbling as he went through the prayer ritual. Later, when I asked him what he was doing, he said," 'bahyang la" (praying).
"Sembahyang siapa?" ( who did you pray to)?"
"Allah wabai(Allahakbar)"
Ok, that's good to hear it from his mouth.
When I was three, all I knew was to eat, play and have fun...haha.

Credit should go to his nursery school teachers who painstakingly and very patiently teach the children to pray and recite short prayers. We are still working on Ikram's recitation of the surah alfatihah. His pronunciation is still unclear.

Looking back, it's interesting to note that it took me months to remember all the right steps for prayer and the full recitation of this important surah, so I'm not pressuring him to get it correct so soon. He only does 2 rakaat.
I'm just happy that he's going through the motions voluntarily and he seems to be enjoying it.
Hopefully this will improve as he grows bigger.. insyaAllah. Now I know why some Malay children can pray at a young age. It's all the training they get. Thankfully his nursery school provides Islamic lessons too.
Oh yes.. he nags at his little brother and tells Ihsan to pray too..huhuu


Thursday, October 17

WHY ARE YOU Binti Abdullah, hoooh?

I had a fun time chatting with a handsome sixth former this morning.
"Teacher ahh, you chinese or malay ahh?he asked in his broken English.
"I'm Chinese".
"Then why ahh.. you wear tudung ooh?"
"I am a Chinese muslim.. chinese but my religion is Islam. I wear tudung because my God name Allah orders all women who pray to Allah must wear the tudung." I explained in the simplest most logical way I could to help him understand.
"Then why your mother's name is a chinese name, not binti abdullah like your name?" He had seen my particulars in a form which I left on my table.
"That's because she is a chinese Buddhist like you maaah.. she pray to kwan yin mahh".
"Then why you a Islam?"
"I change my religion from Buddhist to Islam.. because I believe in what Islam teach. I don't like Buddhist teaching."
"Oh can ahh like that?"
"Can laa.. if you like Islam you also can become a Muslim mahh."
"Then your father's name is Abdullah ahh?"
I smiled.
"No, my father's name is Yeoh @@.. he is also a Buddhist."
"Then why you don't put binti your father's name? Why binti Abdullah?"
"That's because in Penang, anyone who become a Muslim like me must have a bin or binti Abdullah. It's a rule to show we are Muslims who are not born in Malay families. We are not Malay even after we become Muslims."
"Oh.. why Abdullah and not other name?"
"Abdullah means servant of Allah in Arab language."
"Why cannot put other name meh?"
"Can but it's the standard rule. Like you, why must you wear white pants to school? Not grey or blue pants?"
"I form 6 mahh".
"That's why la.. I have binti Abdullah because I am a convert to Islam.I become Muslim when I was already working".
"Then cannot put your father's name hoor?"
"Got mahh.. I have my surname Yeoh.. also part of my father's name maa. "
"Yeah hoorr.."
Hehehee.. to be frank I'm glad to be a binti Abdullah because my father will be very angry to have a muslim walking about with binti his own name. He still doesn't want people to know that his daughter is now a Muslim.

Friday, October 4

RODA DUA

Bila pelajar semuda 13 tahun menunggang motosikal.. ya, menunggang bukan membonceng, patutkah ibu bapa risau? Patutkah mereka membenarkan anak-anak yang belum mempunyai lesen motosikal dan menjalani kursus pemanduan berhemah menunggang motosikal ke sana ke sini termasuklah untuk ke sekolah?
Saya tak tahulah sana ada ini gejala di kawasan tempat tinggal saya saja tetapi pelajar muda termasuk di sekolah rendah sudahpun berani menunggang motosikal. Lebih-lebih lagi pelajar bangsa Melayu- cukup sinonim dengan motosikal. Saya lihat yang berbangsa India dan Cina tak begitu ramai yang berani berbuat demikian, menunggang moto di bawah umur yang dibenarkan.
Mungkinkah ini disebabkan budaya orang Melayu itu sendiri yang lebih suka membawa anak bersiar-siar pada waktu petang menunggang motosikal? Saya lihat jiran saya sendiri buat begitu, cucu kecil berumur setahun diletakkan di atas riba sedangkan dia sendiri menunggang dengan sebelah tangan. Bayangkan betapa bahayanya jika mereka terjatuh. Bila kecil-kecil lagi dah biasa dibawa meronda dengan motosikal, dah besar sedikit beranilah minta nak tunggang sendiri.
Ada juga pelajar beritahu " bukan jantan jika tak boleh tunggang motosikal". Itu kenyataan yang tak masuk akal tetapi disebabkan cabaran begitulah ada anaj irang yang kini putus kaki tangan atau ditanam di kubur. Nak jadi jantan sejati kenalah berani di pentas silat bukannya mempertaruhkan nyawa di atas jakn eaya tanpa lesen memandu.
Sudah ada pelajar yang hampir maut sebab nak tunjuk kejantanan. Sudah ramai yang menyesal sebab tidak mendengar nasihat agar tidak merempit.
Hairan juga. Bagaimanakah mereka boleh menunggang motosikal sekiranya ibubapa bersikap tegas tidak berikan kunci motosikal kepada mereka? Mengapa tidak hadkan mereka daripada menunggang kenderaan utu sehingga mereka berjaya men dapatkan lesen yang sah? Mengapa tak jalan kaki atau menaiki bas saja? Mengapa mesti naik motosikal sedangkan diri sebenarnya tidak layak atau bawah umur?
Anak dara pula menunggang broooom brooom di sana sini diligan oleh kawan-kawan lelaki... ada pula bonceng sambil memeluk penunggang yang bukan mahram. Oooo, sakit mata bila melihat mereka itu 'sepatutnya' menjaga aurat.
Hmmm... berdosakah ibu bapa tang berikan kunci motosikal kepada anak mereka yang tidak layak menunggang motosikal di jalan raya, seterusnya membahayakan diri sendiri dan pengguna lain?

Wednesday, October 2

KOMITMEN

Antara kerja dan keluarga.. dua-dua sama penting. Dua-dua memerlukan perhatian dan komitmen. Itu belum dikira lagi aktiviti sampingan seperti penglibatan dalam persatuan.
Saya minta maaf sebab lama tidak update blog ini. Maaf juga kepada mereka yang hantar emel tetapi belum saya jawab. Bukan tak mahu tetapi tak sempat. Maklum saja di sekolah tiada pembantu, di rumah tiada bibik. Perlu bijak membahagikan masa 24 jam sehari.
Komitmen kerja termasuklah pengisian data pbs pelajar 3 kelas yang masih terus dilakukan dan data NILAM juga memerlukan masa lama. Bukannya saya tak boleh pilih jalan mudah sebagaimana yang dilakukan oleh segolongan guru yang sudah berhenti daripada melakukan pentaksiran tapi saya tak mahu. Jika boleh mahu agar pelajar capai prestasi yang sebaik mungkin. Biarlah saya susah sikit tetapi puas hati sebab bila diri sendiri yang key in data tersebut, tak gusar dengan sebarang kesilapan yang mungkin berlaku jika meminta bantuan orang lain. 
Mak dan mak suami pula memerlukan perhatian perubatan. Ada masalah kesihatan yang memerlukan perhatian doktor pakar. Alhamdulillah setelah 3 minggu di hospital, mak akhirnya berjaya menjalani pembedahan dan sudahpun kembali ke rumah. Saya lega, sekurang-kurangnya dia sudah melepasi tempoh kritikal. Alhamdulillah diagnosis doktor pakar terhadap penyakit mak mertua juga agak memberangsangkan. Semoga kedua-dua wanita tabah dalam hidupku ini sembuh dan panjang umur dalam rahmatNya. 
Kini hanya pengisian data pbs yang masih dijalankan.. sepatutnya dah selesai tetapi sistem online pula mula merangkak.. Gerak gempur SPM sibuk dijalankan di sekolah. Penat tetapi itulah rutin guru yang mengajar kelas peperiksaan.
Syukur, saya dah siap pun soalan Peperiksaan akhir tahun untuk tingkatan 2. Hanya menanti masa menyemak jawapan dan memasukkan data dalam sistem.
Kini giliran Ikram pula untuk diberi perhatian agar prestasinya dalam peperiksaan akhir tahun kekal cemerlang. Ya, anak baru 3 tahun tapi sudah 3 kali diuji secara academik. Ibu kiasu ini yang semakin risau padahal si anak relaks saja..haha.
InsyaAllah saya akan sambung dengan cerita baru nanti... banyak yang nak dikongsi

Nota: tulis ni dengan hanfon baru samsung s4 sebab tengah asuh anak yang sedang "bersolat" beberapa rukuk atas tikar sembahyang.. hehe

Friday, August 30

BILA SAYA DISANGKA BIBIK INDON...

Satu pagi di Hospital Sultan Abdul Halim...
"Awak siapa? Maid kah?" tanya seorang jururawat Melayu yang bertugas apabila melihat buku temujanji rawatan kepunyaan mak yang saya hulurkan itu tertera nama Cina.
"Saya anaknya," jawab ringkas.
"Ohhh,' dia merenung wajah saya dan mak seketika sebelum menekan butang nombor giliran.

Semenjak keadaan kesihatan Mak semakin kurang memuaskan kebelakangan ini, saya terpaksa mengambil cuti untuk menemaninya mendapatkan rawatan di hospital. Temujanji dengan doktor pakar untuk beberapa klinik di hospital ini juga mengambil masa beberapa jam.
Jikalau dulu kami kurang diberi perhatian. Mungkin orang ramai akan anggap saya adalah rakan atau saudara yang menemani Mak ke hospital.
Namun kini apabila saya terpaksa menolak Mak di atas kerusi roda, soalan 'siapa awak?' sering ditujukan kepada saya. Nampaknya ada orang yang masih hairan melihat seorang wanita tua Cina ditolak oleh seorang wanita yang menutup aurat serta bercakap dalam bahasa Cina.

"Mana ****? " tanya ahli farmasi apabila saya tampil ke kaunter ubat apabila nama Mak dipanggil.
"Sini," saya jawab.
"Ini kad orang Cina," kata ahli farmasi berbangsa Cina berumur 20-an itu sebelum memanggil nama Mak sekali lagi.
"I'm her daughter! She's over there, in the wheelchair," " saya jawab dengan lantang dalam Bahasa Inggeris sambil mengerling ke arah Mak yang duduk tidak jauh dari situ. Segala ketegasan sebagai seorang guru B.Inggeris kelas nakal diketengahkan sepenuhnya. Geram. Kadang-kadang apabila kita ni speaking, barulah orang akan beri perhatian serius.
Ahli farmasi itu tergamam. Mungkin teringat bekas teachernya yang garang di sekolah lama. Dipandangnya saya seketika sebelum menghulurkan ubat.
Segala pertanyaan saya seterusnya tentang ubat Mak dibuat dalam Bahasa Inggeris. Bukan sebab tak hormat Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan tetapi geram apabila ada orang anggap kita ini bukan saudara pesakit yang berkenaan sebab kita bertudung menutup aurat dan bercakap dengannya dalam Bahasa Melayu. Saya sengaja tak mahu bertutur bahasa Cina sebab orang muda berbangsa Cina sekarang ni rumit; ada yang tak faham loghat Cina tempatan dan ada yang hanya tahu bertutur Mandarin sahaja.

Oh, mengapalah apabila saya ni memakai tudung dan menolak kerusi roda wanita Cina, harus saya dianggap orang gaji? Begitu rendahnya pandangan orang kebanyakan terhadap wanita Islam yang bertudung? Hanya layak berstatus orang gaji Indonesia?
Mengapa tidak cuba bersangka baik dan tanya dengan soalan yang lebih mesra, " Awak saudara dia kah? Awak anak dia kah? Awak menantu dia kah?"
Mengapakah harus dianggap wanita bertudung yang menolak kerusi roda seorang bukan Islam itu semestinya orang gaji Indonesia? Saya tak kisah sangat jika yang tanya itu mereka yang bukan Muslim tetapi apabila soalan sama datangnya daripada umat Islam sendiri, sedikit sebanyak marah juga. Masih tak sedarkah ada wanita Cina beragama Islam di bumi Malaysia ni? Atau menantu berbangsa Melayu yang beribu mertuakan orang Cina bukan Islam?
Seingat saya, pakaian saya taklah seteruk mereka yang biasanya bekerja sebagai orang gaji untuk keluarga Cina. Berblaus lengan panjang dan berseluar panjang labuh serta bertudung labuh, bukanlah pakaian yang sering dikaitkan dengan bibik Indonesia yang bekerja dengan keluarga Cina. Mungkin silapnya, saya tidak bersolek pada hari itu.

Mak diam sahaja. Letih dan masih menahan sakit.
Saya hadapi masalah sekali lagi apabila mahu memasukkan Mak semula ke dalam kereta saya. Maklumlah saya pergi berdua dengan Mak, dan tidak ditemani saudara lelaki. Mak pula tidak boleh berdiri tanpa bantuan.
Jururawat yang menjaga kaunter di pintu masuk juga kawan Mak pula tidak kelihatan. Mungkin dia sudah tamat shif. Kasihan juga nak minta dia tolong saya angkat Mak, sebab dia pun sudah hampir nak bersara. Saya pula tak mampu lakukan seorng diri sebab sudah menjalani 3 kali pembedahan termasuk ceasarean.
Saya segera pergi ke kaunter sekuriti di depan pintu hospital tetapi pak guard yang bertugas tidak mahu membantu. Makcik sekuriti juga buat bodoh apabila saya minta bantuan.
Naik angin dengan sikap pihak sekuriti hospital Sultan Abdul Halim itu, saya tinggalkan kereta dan Mak di lobi lalu berjalan ke kaunter pertanyaan utama.
"Siapa sebenarnya yang bertanggungjawab untuk membantu pesakit yang berkerusi roda? Saya perlukan orang angkat ke dalam kereta tapi takde seorang pun yang mahu menolong di depan pintu hospital! Pak guard sana pun cakap dia tak larat. Apa standard prosedure hospital ini dalam memindahkan pesakit dari kerusi roda ke dalam kereta? Tanggungjawab siapa - sekuriti, jururawat atau HA? " aduan dibuat dengan suara kuat dan lantang di meja kaunter.
Pekerja wanita pertengahan tahun yang menjaga kaunter itu cuba mendapatkan bantuan pihak sekuriti tetapi sekumpulan mereka yang muda-muda itu juga buat tidak tahu.
Akhirnya dia sendiri yang keluar dari kaunter dan mengikut saya ke kereta. " Buang masa saja cakap dengan mereka tu, ' katanya.
Dengan susah payah, akhirnya kami berjaya mengangkat Mak daripada kerusi roda ke dalam kereta saya. Kerusi roda juga berjaya dilipat dan dimasukkan ke dalam kereta.

Setelah lima jam di HSAH, akhirnya saya dan Mak berjaya tinggalkan perkarangan hospital itu jam 3 petang.
Temujanji Mak di sana pada Isnin depan akan duruskan Ah-Beng Cina nonMuslim pula.

refleksi: Sudah tentu tiada yang akan bertanya 'siapa awak?' sekiranya saya hadir ke hospital tanpa menutup aurat, bukan? Ah, cabaran wanita berkeluargakan bukan Muslim...
Inilah antara sebab saya tak galakkan wanita nonMuslim berbangsa Cina yang bekerja di pejabat kerajaan mengekalkan nama asal mereka selepas memeluk Islam. Bayangkan kesilapan status bangsa/agama dalam dokumen anda kemudian hari dan diskriminasi yang mungkin dihadapi.


Tuesday, August 27

PASANG KUAT, PAKAI HEBAT

Cikgu Aliya sekadar tersenyum. Wah, semakin bergaya nampaknya rakan-rakan sekerjanya selepas menerima dua kenaikan gaji baru-baru ini. Baju butik beratus-ratus ringgit dipakai untuk mengajar dalam kelas. Ada yang berangan-angan menukar kereta.

Dia? Ahh, masih seperti biasa. Baju yang diambil dari tukang jahitnya daripada kain biasa-biasa saja, tetapi alhamdulillah dikira murah juga sebab kainnya selasa dan tidak perlu diseterika. Sesuai untuk dirinya selaku seorang ibu kepada anak-anak kecil..Dia sengaja meminta tukang jahitnya menjahit lengan baju dengan butang supaya dia tidak perlu memakai stokin tangan. Tudung di kepala pun yang selalu dipakai untuk bekerja. Tak ada apa yang menonjol pun; semua biasa-biasa saja. Janji tutup aurat.

Tak seperti Cikgu Maria. Tudung sahaja sudah berharga RM180. Baju apatah lagi, mesti beratus rimggit juga sebab berlabuci. Dia tak kisah sebenarnya apa yang dipakai oleh guru-guru lain, asalkan sesuai dengan bentuk badan masing-masing. Lagipun bukan dia yang bayar harga pakaian mereka.

Namun demikian, dalam ketidak-kisahan itu, ada juga mata yang memandangnya.
"Betulkah suami dia kerja itu? Tak nampak macam isteri seorang dot-dot-dot pun!"
" Kereta pun buatan malaysia saja... kecil pula. "
Bila komen-komen begitu sampai ke telinga Cikgu Aliya, lagi kuat gelak ketawanya. Alahai, manusia. Itu juga yang dipandang dan dinilai rupanya. Harta dunia seperti rumah, kereta dan pakaian yang menutupi badan.Siap riuh satu pejabat sekiranya gaji tertunggak atau diberi lewat.

Dia ingat lagi kata-kata maknya.
Kata mak, ada orang yang pakai cantik di luar rumah tapi hanya makan ikan kering dalam rumah.
Ada orang yang pakai barang kemas beribu-ribu ringgit tapi tak sanggup belikan bahan bacaan tambahan untuk anak-anak di rumah.
Ada orang yang mahu memandu kereta berjenama hebat tetapi hutang keliling pinggang pun tidak kurang hebatnya.
Padahal semua harta itu - rumah, pakaian, barang kemas dan sebagainya - tidak boleh dibawa ke akhirat pun.
Tapi manusia tetap manusia yang banyak ikut nafsu... mahu tunjuk gaya dan suka bila dipuji.
Wanita pakai baju mahal dan cantik sebab mahu dipuji cantik oleh teman-temannya.
Lelaki berkereta mewah sebab mahu dianggap berstatus tinggi dalam masyarakat.
Tak mengapa semua itu, tetapi apabila ada pihak yang mengata sehingga ke tahap menghina pakaian atau barangan orang lain, memang ia akan menjadi kelakuan yang tak baik... menambahkan dosa.
Lagipun jikalau ikut alQuran dan sunnah Rasulullah, disuruhnya kita bersederhana... bukan?

Menurut Surah al Furqan: 64 maksudnya, "Dan orang-orang yang apabila mereka membelanjakan harta mereka mereka tidak membazir, dan tidak pula kikir. Dan adalah (perbelanjaan itu) di tengah-tengah yang demikian". 

Hmmm.. susahkan nak jadi insan dalam masyarakat yang semakin materialistik.
Nilai seseorang itu sering dilihat dari apa yang dipakai, dipandu, dan dimakan. Tinggal di mana. Berkawan dengan siapa. Kenal siapa. Bukan setakat itu, jikalau ada yang kurang, siap komen lagi di belakang kita dengan cara yang menghina.
Jarang pula yang mahu menilai seseorang berdasarkan ilmunya. Makin sedikit lagi yang mahu mengukur dari segi ketaqwaannya kepada Yang Maha Esa.
Apabila Cikgu Aliya memikirkan semula isu ini, kasihan pula kepada mereka yang berfikiran cetek begitu.
Tapi dia tidak mampu menasihati sebab mereka rata-rata lebih tua daripadanya dan sepatutnya lebih berilmu.

Teringat Cikgu Aliya pada beberapa buku yang pernah dibacanya, bahawa ramai jutawan yang berada di sekeliling kita sebenarnya mereka yang kurang berbelanja besar. Pakaian, kereta serta alat gajet dianggap sebagai liabiliti yang ada nilai susut harga. Ramai jutawan yang tetap menggunakan kereta lama dan berpakaian sederhana., tetapi mempunyai simpanan berjuta-juta ringgit dalam bank serta harta dalam bentuk aset perumahan serta bangunan kedai. Itu baru kira orang yang bijak berbelanja.

"Makan kena cukup dan berkhasiat, barulah boleh kerja dengan baik," ibu mertuanya selalu ingatkannya.
Alhamdulillah,makan tak pernah kurang, malah seringkali terlebih.
Banyak pelaburan ditumpukan kepada pembelajaran anak-anaknya dan masa depan mereka.
"Tak bergaya pun tak apalah, jika terlalu bergaya entah-entah bukan sahaja kawan yang melihat kita malah penyamun dan perompak juga," Cikgu Zakiah pula memberikan pandangannya.
"Betul.. betul..betul..' kata Cikgu Aliya meniru lagak Ipin.

Tuesday, August 13

AIDILFITRI 2013

Alhamdulillah, Aidilfitri tahun ini lebih menyeronokkan Ikram dan Ihsan berbanding tahun-tahun sebelumnya .
Ikram dan Ihsan pula asyik minta "nak jalan-jalan, tengok kereta banyak" dan meloncat gembira apabila disuruh pakai kasut masing-masing.

 Saya testing guna handfon baru Galaxy S4 yang baru diterima. Inilah hasilnya :)
Selamat Hari Raya Aidilfitri dari kami sekeluarga di Baitul-sakinah.






InsyaAllah pagi ini mereka akan kembali ke taska sebab Ummi nak kemas rumah dan bereskan kerja sekolah. Bak kata orang utara, 'penat dok ligan depa dalam rumah 6 hari ni'.. hehehe

Monday, August 5

THANKS FOR THE S4

Nur Aliya Yeoh Binti Abdullah 
SMK Seberang Jaya, Penang
 from http://newinti.edu.my/teacher/

In SK Lerek, a rural school, I was assigned to teach Mathematics to a class of Year Five students. The pupils were very weak in adding numbers, so I had to start from scratch. I tried mental arithmetic but they were too weak to catch up. So I had to go down to the very basic level - using the fingers. It was then that I discovered that Sufiah, one of the weakest in Mathematics, had only five fingers. She was born disabled; her left arm ended as a stump at the elbow. 

Shocked, I realized that I had been too busy with my work to pay proper attention to the students. 

Sufiah, despite her physical condition, voluntarily swept the floor and tidied the classroom every morning. She was not one to wallow in self-pity or make excuses not to do her chores. As her teacher, I decided that she must learn to add and subtract like her classmates and not be left behind in lessons. 

For almost two months, I worked quietly with Sufiah. We devised a way which helped her to add and subtract without pen and paper. Instead, we made full use of her five little fingers. It was not easy because nothing in college had prepared me for this task. It was hard work on both sides. 

Fortunately, Sufiah had a good imagination which helped made the task easier. She began to show interest and understanding of what we were trying to achieve. I praised her efforts and congratulated her each time she succeeded in answering the questions correctly. As the weeks moved on, Sufiah improved by leaps and bounds. By the end of the month, she didn’t need her fingers to count any longer. She had understood the concept and had learnt to memorize. She quickly moved on to subtraction, multiplication and division with little problem. Her friends, seeing her improvement, worked harder so as not to lose out to her 

By the end of the year, the whole class could do sums on addition, subtraction, multiplication and division. I had never been more proud of my students. 

By teaching Sufiah to add, I too learnt an important lesson. I learnt the true spirit of giving. I learnt if a disabled person can succeed there is no excuse for the able-bodied to lazy or incompetent. I learnt to be more observant in classrooms. I became more alert and quick to notice minor changes and moods of the pupils I teach. I realized that being a good teacher is not just to teach the able-bodied and good pupils to score an ‘A’, but to make sure that all pupils are given the opportunity to learn and perform to the best of their ability, regardless of who they are, and how many fingers they have. It became my mission that no student is left unattended or ignored in my class.


Year 5 class of  SK LEREK, Kuala Berang, Hulu Terengganu, 1993


note: 
Sufiah was at the far left, the smallest and shortest in the class. I had managed to keep in touch with two of her classmates through Facebook, Mahani [3rd from right] and Wardah Azirah [second from right] and they told me that Sufiah has two children now. In fact, most of these batch of students are parents now, with children older than mine :)


*********************************************************************************************************************************
Syukur alhamdulillah, I managed to remember to write this 50-word essay a few hours before the closing date. INTI international Universities and Colleges have always been teacher-friendly but this year it organised an essay-competition among Malaysian teachers, which offered 10 grand prizes and 90 consolation prizes for the winners.
And this is what I won :)


photo taken at the staff room after the prize giving ceremony in the principal's room


The grand prize of a new Samsung Galaxy S4.
The representative from the university came to the school to present me with the prize and framed certificate last week.
I'm especially pleased as I've never won any grand prize in any competition before, and during Ramadhan too. How lovely as a Eid gift this year.
Thanks Allah for this wonderful gift.
Thanks to INTICollege International University and Colleges for organising this interesting competition which allowed us teachers to share our most memorable teaching experiences. I enjoyed reading about the experiences of other grand prize winners as well.

For more information, log on here...http://newinti.edu.my/teacher/




Tuesday, July 9

BUKAN SALAH RAMADHAN

"Assalamualaikum, Ramadhan. Wah, tak lama lagi orang beragama Islam di Malaysia akan menyambutmu, dah bersedia ke belum?" Rejab menegur saudaranya, Ramadhan.

Ramadhan tersengih.

"Waalaikumussalam, Rejab. InsyaAllah, saya memang bersedia," jawabnya ringkas.

"Saya tinggal beberapa hari lagi sebelum menghulurkan baton ini kepadamu, wahai Ramadhan. Seronok saya melihat orang-orang Muslim di negara ini berpusu-pusu ke pasar raya membuat pelbagai persiapan untuk menyambut kedatanganmu," kata Syaaban pula.

"Begitu? Alhamdulillah, suka saya mendengarnya," Ramadhan berkata dengan tenang. "Tapi saya harap mereka tidak terlalu leka dengan membeli-belah sehingga terlebih belanja."

"Betul tu, Ramadhan. Setiap tahun saya perhatikan, ramai kaum Muslimin dan Muslimat yang berpuasa di sini suka berbelanja berlebihan semasa mereka berpuasa wajib. Mereka memberi alasan bahawa mereka lapar sebab berpuasa pada siang hari, maka mestilah makan lebih pada waktu berbuka puasa pula... ganti balik tenaga yang hilang," kata Syaaban.

"Hahahaa.. itu alasan nak makan lebih la tu," ketawa Syawal terbahak-bahak. "Padahal yang sunat sebenarnya adalah makan secara sederhana semasa berbuka puasa, sebab maksud puasa di bulan Ramadhan itu sendiri ialah menahan diri daripada makan dan minum dari terbut fajar sehingga terbenam matahari serTa perkara-perkara yang membatalkan puasa. Jikalau makan berlebihan sehingga senak perut, itu sudah melampaui batas."

"Setuju, tujuan berpuasa pun sebab mematuhi perintah Allah SWT. Saya bersyukur sebab ketika saya bertugas, umat Islam hanya berpuasa sunat sahaja. Mereka jarang dilihat makan berlebihan semasa berbuka puasa, tak seperti amalan mereka semasa bulan Ramadhan."

"Aduh, memang saya susah hati setiap kali tiba giliran saya bertugas, saudara-saudara. Saya lihat ramai manusia yang berbuka puasa dengan pelbagai jenis lauk dan makanan sehingga ada makanan yang tidak dapat habis dimakan. Lepas tu, dibuangnya pula makanan berlebihan tersebut sebab sudah basi. Itu satu pembaziran dan Allah marah pada orang yang membazirkan makanan."

"Betul tu. Malah ada juga manusia yang suka memberi alasan mereka berpuasa untuk menjadi malas semasa bulan Ramadhan al-mubarak ini. Sepatutnya mereka yang berpuasa menjadi lebih rajin, lebih berusaha dan bersemangat sebab mahu mengejar pahala bekerja dengan baik semasa berpuasa. Ini sebaliknya pula; beri alasan letih sebab berpuasa untuk curi-curi tidur dan membuat kerja lambat-lambat," komen Syaaban lagi.

"Saya serba salah setiap kali saya bertugas sebab saya sendiri tak dapat tegur mereka yang menjadi lalai. Mereka yang berpuasa  tetapi bersikap malas itu sepatutnnya tahu bahawa perbuatan mereka itu salah dan mengundang dosa. Tambahan lagi, bila umat Islam yang berpuasa sengaja menjadi malas dan kurang bersemangat atas alasan mereka berpuasa, apa tanggapan yang mereka berikan kepada kawan-kawan dan rakan sekerja mereka yang bukan beragama Islam? Tentu sekali gambaran negatif bahawa berpuasa itu meletihkan, puasa tu satu masa untuk membuat kerja dengan ala kadar dan bulan Ramadhan juga mesti balik awal untuk membeli-belah juadah berbuka di bazaar Ramadhan. Rosak nama baik saya pula sebab orang bukan Islam akan kaitkan saya dengan bulan umat Islam di sini menjadi malas dan kurang produktif," terang Ramadhan dengan nada sedih.

"Jangan begitu, Ramadhan. Bukan salah awak. Salah manusia beragama Islam yang masih kurang kesedaran tentang amalan semasa bulan mulia ini. Sebenarnya umat Islam ketika zaman Rasulullah tetap kuat semasa bulan Ramadhan; mereka berpuasa tetapi masih boleh menang Perang Uhud. Sekarang umat Islam negara ini pula suka mengaitkan bulan puasa dengan amalan berterawih pada waktu malam, amalan berbuka puasa beramai-ramai tetapi tak ramai pula yang kaitkan puasa dengan amalan rajin dan produktif. Sayang sekali, sebab sekiranya mereka sedar dan melakukan tugas yang diamanahkan kepada mereka dengan baik walaupun semasa berpuasa, insyaAllah pahala yang mereka terima tentu berganda."

"Ya, benar tu. Bagi pelajar, mestilah rajin belajar seperti selalu. Jangan pula lupa bersahur dengan alasan bangun lewat sebab bersahur adalah wajib bagi umat Islam yang berpuasa. Ramai remaja yang boleh main game sehingga awal pagi tapi bila disuruh bangun bersahur, ada pula alasan tak larat. Teruklah cam tu! Ada pula pelajar yang enggan membuat latihan bertulis yang diberi guru dalam kelas dengan berkata mereka letih berpuasa. Semua itu alasan yang tidak sepatutnya digunakan semasa berpuasa," Syawal menyampuk.

"Kasihan sungguh Ramadhan melihat umat Islam di sini. Ketika awal bulan, masjid masih penuh dengan Muslim yang mahu menunaikan solat terawih tetapi menjelang akhir bulan, semakin susut pula bilangan mereka. Ke mana mereka pergi? Rupa-rupanya banyak yang berada di pasar raya selepas berbuka untuk membeli belah barang persiapan Aidilfitri.Siang mereka tak mahu pergi membeli-belah sebab letih dan mahu tidur, lepas berbuka puasa barulah mereka bertolak keluar rumah. Padahal ketika akhir-akhir bulan barulah mereka boleh menyambut Lailatuqadar."

"Betul. Sebaik-baiknya mereka bersedia mulai bulan Syaaban lagi untuk sambutan Aidilfitri. Tak perlulah bersusah payah membeli-belah sehingga terlepas solat terawih terutama bagi lelaki Islam."

"Saya amat berharap biarlah tahun ini ada semakin ramai umat Islam di sini yang berubah sikap dan pemikiran mereka. Sambutlah saya dengan baik dan lakukan segala amalan yang boleh menambah pahala, jauhilah segala yang boleh mengundang dosa dan fitnah."

***************************************************************************
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK.



Monday, July 8

PENING DENGAN FESYEN TUDUNG !!!

"Dik... berapa harga tudung ni?" saya membelek-belek tudung merah jenis instant yang tergantung di gerai.
Operasi membeli tudung sebagai cenderahati kepada guru yang bertukar menjadi tugasan terbaru saya baru-baru ini. Cikgu itu gemar memakai tudung 3 lapis, lalu saya sangka mudahlah untuk mendapatkan sehelai yang baru untuknya.
Wanita muda yang menjaga gerai tudung itu tersenyum. "Tujuh puluh ringgit saja," jawabnya.
"RM70?" saya melihat tudung merah yang disulami batu berwarna-warni. Fesyen terkini. Hmmm, tak jadi nampaknya. Bajet yang diberikan kepada saya itu kurang daripada harga itu.
"Yang ni pula?" saya memilih pula tudung 3 lapis yang agak pendek.
"Yang tu baru RM55, kak. Saiz M."
"Saiz L takde ker?"
"Ada tapi harga RM70."
"Oh" saya terdiam.
Aduh, pening juga. Setelah lama tidak membeli-belah tudung dengan fesyen yang terbaru, rupa-rupanya harga sehelai tudung terkini sudah melambung naik sehingga RM70 sehelai. Itupun belum kira lagi tudung yang 'branded'.
Saya membelek-belek lagi tudung-tudung berwarna-warni yang ada di gerai itu. Jam telah menunjukkan pukul 4 petang. Saya ada sejam lagi untuk mendapatkan sehelai tudung yang sesuai dijadikan hadiah. Akhirnya saya mengambil keputusan ke gerai lain.
Gerai kedua dan ketiga juga tidak membuahkan hasil sepertimana yang dikehendaki. Mahal satu hal, ada tudung yang agak pendek pula. Tidak cukup syarat untuk sehelai tudung yang diperlukan untuk menutup aurat seorang Muslimah. Say tak mahu mengundang dosa pula dengan menghadiahkannya tudung yang tidak menutupi asetnya dengan sempurna.

Hampir sedozen helai tudung yang saya keluarkan daripada rak, sebelum berjaya mendapatkan yang sesuai. Syukur, akhirnya wang bertukar tangan dan tudung yang dibeli selamat dimasukkan ke dalam beg.
Membeli-belah selama 2 jam itu menyedarkan saya betapa peningnya seseorang wanita yang pergi membeli tudung. Jikalau dahulu hanya perlu pilih warna yang sesuai, kini perlu juga pilih samada nak tudung syria, tudung siti, tudung yuna, tudung bawal berjahit bunga reben, tudung 3 lapis yang bersulam batu kristal, shawl pashmina yang panjang, tudung lycra twisted, tudung dubai dan macam-macam yang saya sendiri tak ingat namanya. Semuanya harga boleh tahan gak, ada yang mencecah beratus ringgit walaupun pada mata kasar saya, tak cantik mana pun. Silap masuk mesin basuh automatik, hancur juga.

Hmm, setahu saya [maaf nooh jikalau apa yang saya bakal tulis ni tak disukai sesetengah pihak] tujuan tudung adalah untuk menutup aurat, terutamanya rambut dan bahagian dada seorang Muslimah. Maka jika memakai tudung yang terlalu menyerlah dengan batu-baru kristal yang bersinar-sinaran, dan warna-warna terang yang menarik perhatian, adakah ia bakal mengundang perhatian yang tidak diingini?
Memakai tudung yang mahal sehingga beratus ringgit, apakah agaknya reaksi si pemakai jika ada orang tidak sengaja tertumpah kari ke atas tudung ekslusif itu? Mungkin menjerit dan marah-marah?

Hairan juga, ada tudung yang mahal tetapi tidak menepati syariat Islam, iaitu ia tidak menutup bahagian dada si pemakainya. Dengan kata lain, aurat wanita itu masih terdedah.
Dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka..”[surah an-Nur:31]
Mungkin ada yang akan berkata, " A la, asalkan dah tutup rambut.. itu lebih baik daripada tak pakai langsung!"
Benar, pakai tudung itu memang lebih baik daripada tidak memakai tudung langsung. Tapi saya mahu mengingatkan, jika dah pakai tu, sendiri maulah beringat. Buat yang terbaik, tutup yang wajib. Bukan bertudung sebab semua orang pun bertudung; bukan bertudung sebab mahu ikut peredaran fesyen. Sebagai Muslimah berpengetahuan, janganlah kita jadi hamba fesyen. Tutuplah apa yang patut, belilah mengikut kemampuan sendiri.

Satu lagi, bila dah bertudung tu [tudung mahal dan cantik pula], janganlah pandang semacam ke atas saudara seagama kita yang masih belum bertudung. Elakkan daripada memandang sinis, mengkritik di hadapan dan di belakang, mencaci dan menghina semata-mata sebab mereka orang Melayu Islam [saya tulis melayu sebab susah nak kenal Muslimah bangsa lain jikalau mereka tidak bertudung] yang masih bebas freehair. Anggap sahaja mereka itu golongan yang masih belum cukup kuat untuk menyarungkan tudung kepala; oleh itu berdoalah agar mereka diberi hidayah dan kekuatan oleh Allah untuk menutup aurat. Ataupun berusahalah berdakwah kepada mereka terutama ahli keluarga dan kawan-kawan yang masih freehair dengan berbuat baik dengan mereka, dan menghadiahkan tudung yang cukup syarat.
Sedarilah kawan-kawan, Allah berikan kita hidayah untuk bertudung, dan untuk anak-anak gadis kita bertudung supaya kita boleh menjalankan dakwah kepada orang lain pula - bukannya dengan berlagak sombong dan alim dan mengata mereka sebagai degil sesat, dll di belakang mereka. Tak baik macam tu, Allah dan Nabi tak suruh kita buat begitu.

InsyaAllah, buatlah perubahan sempena Ramadhan ini - tak kiralah tudung apa anda dan keluarga anda pakai - dengan mengajak semua kenalan kita agar menutup aurat dengan sempurna.
Yang paling dibenci didengari dan patut dielakkan adalah mendengar orang lain berkata," Eleh, pakai tudung  tetapi malas bekerja, sombong dan mengumpat orang!"

p/s : Lepas ni, saya nak beli tudung saji.. tak pening beli tudung jenis ni, hehehe.





Tuesday, July 2

BILA BEKERJA SEBAGAI MUSLIMAH, INILAH DIKATAKAN CABARAN...

Dulu sebelum masuk Islam saya tak kisah sangat, janji hati senang, kerja jalan.
Namun tahun ini, di tempat kerjaku kini, semakin terasa cabaran bekerja sebagai seorang Muslimah. Sebagai seorang wanita pekerja beragama Islam.
Apa hal ni, Aliya?
Ya lah, tatkala orang lain masih sibuk bersembang tentang itu dan ini, saya dah sibuk angkat beg untuk ke kelas. Takut pelajar buat hal dalam kelas tanpa pengawasan guru. Takut pada hari saya terlewat, pengetua masuk dulu untuk memantau [alhamdulillah, tak pernah berlaku]. Yang utama, takut duit gaji masuk untuk bulan itu kurang halalnya sebab saya sengaja lewat masuk mengajar. Aduh, bukan senang nak jadi pekerja Muslimah.

Semasa orang lain seronok bersembang macam-macam hal di meja lain, kepala saya belum angkat dari tugas menyemak buku latihan, menulis rekod mengajar, mencari bahan mengajar, menyelak fail untuk data pelajar, dan sebagainya. Siapa yang duduk dekat saya di bilik guru jangan marah ya jika saya tak bersembang dengan anda sepanjang hari. Bukan tak mahu tapi ada masanya sibuk sangat-sangat.

Jangan marah ya jikalau saya memilih jalan yang paling kurang disukai untuk proses kerja harian. Maksudnya jika saya buat kerja mengikut SOP yang telah disenaraikan itu, jangan marah, ok. Sebab saya tahu ia menyusahkan, banyak karenahnya dan ramai yang tidak suka. Ramai lagi yang suka ambil jalan mudah.

Jangan marah juga ya, jikalau saya pilih untuk lakukan sesuatu yang anda sendiri tidak mahu dan tidak sanggup buat walaupun itu sebenarnya dalam senarai tugas anda. Alasan anda bahawa tiada siapa yang akan ambil peduli bukanlah alasan yang baik bagi saya. Mungkin manusia biasa tak ambil peduli tapi Allah Maha Mengetahui. Saya mahu semua yang saya lakukan dalam pekerjaan saya itu diberkati Allah.Jikalau itu disenaraikan dalam tugas yang telah diamanahkan kepada saya, insyaAllah saya akan lakukan dengan sebaik mungkin sebab saya mahu setiap sen yang saya terima sebagai gaji itu halal. Jikalau terpaksa menghampakan anda atau membuat anda terkena 'tempias' yang selama ini anda terlepas, anggaplah itu juga satu proses kerja. Maaf ya.

Jikalau saya telah melakukan perkara-perkara yang selama ini tiada orang lain yang juga bergelar Muslimin dan Muslimat lakukan demi menjaga silaturahim dan semangat setiakawan, harap terimalah ia dengan hati yang terbuka. Nak marah pun marahlah tapi tolong jangan cakap di belakang saja, mengata-ngata kepada orang lain padahal saya sebenarnya telah membantu anda melakukan kerja yang sepatutnya anda sendiri lakukan. Saya buat semua sebab saya mahu ada perubahan demi kebaikan anak murid dan nama baik tempat kerja kita. Saya lakukan juga atas arahan. Nak marah marahlah depan saya; berdosa mengumpat di belakang tau. Ingat tu.

Saya bekerja bukan untuk mendapat kawan baik. Bukan untuk menjadi orang yang paling popular di tempat kerja. Saya kerja sebab memang itu tugas saya. Amanah yang diberikan wajib dipikul dengan penuh tanggungjawab. Bukan dengan mencuri tulang. Bukan dengan menggaji pula orang-orang kecil tertentu untuk melakukan kerja saya, sebagaimana yang anda suka lakukan dengan alasan terlalu banyak kerja -padahal anda sebenarnya sibuk bersembang.

Jikalau dah 'meluat' melihat muka saya, tak apa. Saya tak marah pun; saya tetap senyum manis.
Jikalau terasa hati dengan teguran saya yang tidak berlapis, anggaplah ia teguran tajam tapi benar.
MasyaAllah, jikalau saya perlu menjaga hati anda-anda semua setiap masa, tak berani melakukan perubahan sbab anda adalah orang lama di tempat kerja... mungkin makin mundurlah anak bangsa dan generasi pelapis kita.
Saya masih sedar, saya dan anda semua adalah hamba Allah.
Wang gaji, rezeki kita terima Dia yang bagi.
Silap-silap nanti, Dia berikan kita dalam bentuk gaji, Dia jua tarik balik duit itu dalam bentuk lain sebab kita tak melakukan kerja dengan amanah. Nauzu'billah.
Marilah berubah sekarang, sebelum terlambat.




Wednesday, June 26

GUARDING A GIRL'S MODESTY IN SPORTS - SHOULD WE?

SCHOOL SPORTS DAY has always made me uneasy - especially now when I know about the need for aurat coverage and modesty.
Parents, how would you feel if your teenage daughter who gets cramps due to running is carried by boys, when there are other female first-aiders around who can do that?
Girls, would you like to be stared at by the male first-aiders when you are attended to by the female aiders, with your hijab taken off ?
Muslim Teachers, would you stand and pretend that guarding a girl's modesty can be pushed aside because getting first-aid is more important?
Why can't there be some sort of gender segregation at the emergency tent during a school Sports Day, if there are enough first aiders and facilities?

Oh PLEASE laaaa, this is not about gender discrimination or racial discrimination just because I told some male first aiders to move away from the tent.
This is putting into practice what our religion, ISLAM tells us to do.
*******************************************************************************
The Malay girl collapsed at the finishing line after the long run.
I looked around. Only some students on duty were there to run to her and give first aid.
The runner was crying in pain. I guessed that she had cramps, so I reluctantly went to check on her. I repeat,  I did so reluctantly because it was not my duty to give first aid to students. There were supposed to be other teachers in charge of providing that, but only God knows why they were not around. I did not want to poke my nose into somebody else's job but that poor girl was in distressed and I am a trained first aider.
I called for the stretcher to be brought over.
I heard my immediate boss telling the group of first-aiders that the girls should carry her into the stretcher., so I gave some instructions to the female aiders to do so. The boys hovered around, ready to carry it to the emergency tent nearby.  They did carry her over there, so I followed to check on her, as there was no adult first-aid teacher supervising her.
I found her still crying in the stretcher in the tent, with the first aid box placed under her elevated feet.
"Why are you crying? Are your legs still painful?" I asked in Malay.
Anis [not her real name] nodded and continued to cry. With some help from the Chinese girls who were first-aiders on duty, she was soon lying in the recovery position on the mat. I told the girls to massage her legs and keep her calm before I left for my actual duty on the track. They had taken off her white cotton hijab, exposing her hair. I held my tongue.
Minutes later, when I returned to the tent, Anis was putting on her hijab.
"Well, here's a girl who actually wants to cover her aurat." I thought to myself.
Suddenly she began to vomit.
"Did you take your breakfast?" I asked her.
"No," she replied as she vomited again and again.
I sighed. Somehow, despite all our advice, some students would still skip breakfast. That's not a wise thing to do, especially when one was due to run on the tracks.
I called Jason, a hardworking male first-aider on duty.
"Get her a little warm Milo-o, please," I requested.
Minutes later, he returned with the beverage.
I asked a female first aider to give Anis the drink as she was still weak and leaning on another girl before I left to resume my duties.
Thankfully, the male athletes were strong and only suffered from cramps, which they seeked treatment under one of the teachers' tents.

After a few minutes, I saw a number of boys at the tent with Anis and the female first aiders.
I called Jason again to ask them to leave the tent as they were not giving first aid to anyone there. They could stand elsewhere in the field. And I didn't like the idea of them staring at Anis who was still unwell at the tent.
"Can you stand somewhere else? Please don't stand at the tent," I said when they told me that they were on duty.
Apparently I had not seen them helping except to move the tent.
I left the field at 10.30am. It was then that I met the teacher in charge of first aid, a nonmuslim lady who was attending to other matters elsewhere.
Minutes later, while having my break at the canteen, that teacher came over to me and asked if there was a 'casualty' in the field.
"Yes, there was a girl.." I started to explain when she cut in.
"Please don't tell my boys to leave the tent. They're on duty and two of them are trained officers. They complained to me that you asked them to leave their posts," she said.
"The girl was shy and they were not helping her, so I just asked them to stand elsewhere," I replied.
"Don't make any sweeping statement. In First aid, no racial discrimination or gender discrimination," she continued.
I decided not to pursue the matter at the canteen where many teachers and students were eating. "Ok fine, I'm sorry," I said nonchalantly as the teacher in front of me rolled her eyes. We all knew that she herself had left her charges, the students, to provide first aid while she skipped her duty in the field.
All the students on duty, the male and female first-aiders were Chinese. Some are my own students. I found out that only a small number of them had certificates in giving first aid; others were school-trained. Teachers are needed to supervise them in the field, no matter how well trained they are.

I would have left this issue to die down but something kept bugging me till this post is written.
Should a female, especially Muslimah athlete be left to be attended to by the male first aiders, with her hair exposed, when there are many female first-aiders around to help her? It's not darurat yet.
Should a conscious female Muslim athlete share an emergency tent with other male athletes and allow herself to be seen lying down while receiving first aid? It's not darurat yet.
Sorry to say, this has been happening in co-ed secondary schools especially those underfunded and the teachers in charge are nonmuslims, who don't seem to understand the discomfort of some female Muslim students when they are being touched, carried or stared at by the male nonmuslim students.
No gender discrimination ? Sure, I know that first aid should be given as an emergency treatment to a sick person. But if there are both female and male attendants available, why can't a Muslim girl be given a choice of being treated by a female? 
I personally believe that we, the Muslim public, should make the effort of ensuring that our daughters, sisters and nieces are given the choice and due respect to follow our religion, Islam's code of conduct.
And no, just because I'm bringing up this issue and suggesting gender segregation while providing first aid at school sports meet, I'd be a PAS member, as an FB friend accused me of being. [hello, does everyone who is snsitive to covering the aurat and suggesting protecting a Muslimah's modesty should be a PAS member? Skip the labelling laaa!]
I'm just a normal Muslimah who believes in helping other Muslimahs protect their modesty and aurat.
I've said my piece. 
 Now what about you??

Friday, June 7

IF YOU CAN'T COPE, DON'T BE A TEACHER

"Where's Ziana? Sick?" I asked my colleague when I was asked to relief her class.
The new part-time English Language teacher or commonly called GSTT [guru sandaran tidak terlatih] had been absent for two days. It was bad enough having to teach for 5 periods and then being asked to relieve another teacher's class. I was dead tired.
"She's quit!" came the short answer.
"Quit? Why? Didn't she continue her contract just 3 days ago?" I was surprised.
Nowadays, the GSTT teachers are required to be under a 2-month contract.If they perform well, then they are allowed to continue teaching in the same school. As most of the new-graduates from the local universities are jobless or "waiting to be posted to schools", one of the options they have is to apply for a temporary teaching post in schools which are in short of teachers.

It has been a common thing to see these GSTT teachers in the schools I work in. If  we are lucky, we'd get the hardworking and conscientious workers. Otherwise, it's a struggle for us and the newly hired ones who think that they are still in their honeymoon year in universities. Tell them to move and they'd move a step; if we don't approach them, they'd remain in their comfort zone and wait for further instruction. Heck, the senior teachers are always busy and from the first day they step foot in school, we have told them to always approach us if they are in doubt or need guidance. We have no time for chit-chat or slow talk when we ae in school, so if they need something, they should come and see us.

"Why did she quit?"
She was not the only GSTT teacher who quit in the beginning of May. The new group of English Language graduate teachers have decided to stop their stint and to "rest at home while waiting for posting". I want to say that I almost rolled on the floor laughing when I heard this lame excuse. They call themselves TESL graduates and they have trained in the teaching institution and local universities for 3 years to prepare themselves for a career in teaching. And they quit as a GSTT teacher just because they find the school environment ' too difficult for them'?
Hah.. with the excess of graduates from the teaching colleges and universities, it'd be a long time before they get a posting to schools. Some states like Kedah, Kelantan and Trengganu have enough trained teachers that they have postponed any transfers of teachers to those states.

Frankly speaking, I find the current group of new graduates who happen to be teaching part-time in schools to be lacking in positive attitude towards their duties. Of course, there are a few exceptionally good ones like Suffi, whom we have trained so well during his one-year service with us that he's now happily teaching in an elite school. However, there are many who need to buck up if they were to be respected teachers in future. There should be no gossiping and online Facebook in the staffroom where they should be marking books and preparing the day's lessons. They ought to be smart and avoid being caught in office politics. Most importantly, they must learn to manage the naughty students during lessons, because they can't expect to be given only the good classes in school. They have to be able to cope with paperwork and other minor duties given by the senior teachers, who have more work and responsibilities to manage. In addtion, they ought to be friendly with all the teachers and staff and not be selective as to whom they want to talk to. Most importantly too, they must learn to ignore any gossips and not be sensitive to other teachers' personal remarks.

One would have taught that the universities and colleges have trained the graduates these soft skills but experience tells me that they have a lot more to learn before they are ready to be good teachers. If these graduates who have teaching diplomas and should be better GSTT teachers compared to their colleagues from other fields who have opted to be called GSTT teachers feel that they cannot cope with the work pressure and other personal problems faced in the school they are currently teaching, then please do not take up the posting offer by the ministry of education. Such teachers will only create more problems in their new schools with their negative attitude, not to say give a bad impression about English language teachers to parents and students.

I have worked with other GSTT teachers who are not trained as English teachers but due to their ability to speak well, they are offered to teach this subject in my school. I'm happy to note that they are able to teach well and their work attitude is sometimes better than some new TESL graduates. Don't know why this is so, but it's a sad fact that some young teachers think that they are above reproach just because they 'speaking Mat Salleh' and dislike being nagged at and given a tongue-lashing by the other senior teachers for their lackadaisical attitude toward their duties [something English teachers seem to be famous for, by being direct to the point]

By the way, I'm still waiting to see who will be taking over Ziana's duties in school, now that she has quit her job[hopefully the pejabat pelajaran daerah will stop posting her as a GSTT to another school].
As another senior teacher lamented," We have trained them from the beginning of the year, with all these PBS stuff and set system.. and when they quit suddenly, we have to start all over again. Why can't they send us a permanent trained English language teacher?'
Yeah, right!

p/s: When the school breaks ends, I returned to my school to find that another GSTT who reported for duty in May and was assigned to teach English has also quit. So we've 2 new untrained English Language teachers who we have to supervise and be mentors to, hopefully they'd last till the end of the 2nd term.

Friday, May 31

PAPERWORK DAN ONLINEWORK

"Senanglah kerja cikgu, boleh balik 1.30 petang."
Hah?! Siapa yang kerja sampai jam 1.30 petang sekarang ni melainkan cikgu-cikgu yang mengajar di sekolah dua sesi? Itupun belum tentu tepat 1.30ptg mereka boleh balik ke rumah sebab mungkin ada mesyuarat yang melibatkan mereka, aktiviti kokurikulum yang mereka perlu hadir semula ke sekolah 2 jam kemudian.
Masyarakat amnya masih menganggap para guru bekerja hanya separuh hari. Oh mungkin itu hakikatnya 20 tahun lalu (masa saya mula masuk perkhidmatan, memang punch-out 1.30 ptg) tapi sekarang itu tinggal kenangan. Tambah jika mengajar di sekolah menengah. Waktu balik 2.40 petang. Jikalau sekolah tersebut ada kelas khas seperti vokasional, tamat kelas jam 3.10 petang.

Saya cukup marah bila ada pihak yang menyamakan kerja guru zaman dulu dengan sekarang. Contohnya,
" Dulu orang kerja cikgu gak, anak 6 orang tapi boleh buat part-time lagi. Sekarang ada pelbagai kemudahan untuk cikgu tapi banyak kerja cikgu tak beres-beres pula."
Itu dulu. Semua buat manual. Nak tipu pun tak ada orang tahu, tak buat pun ada orang tak kisah langsung. Janji bila guru besar minta, paperwork itu dah ada. Cikgu pergi lewat pun hanya pengetua yang marah sebab belum ada punch-card di sekolah. Kertas ujian buat sehari sebelum periksa pun orang tak marah asalkan semua pelajar dapat diuji mengikut jadual peperiksaan ( cikgu gelek kerta soalan sendiri secara manual).
Zaman serba canggih ni tak mungkin lagi cikgu begitu boleh terlepas. Kena ada di sekolah sebelum 7.25 pagi, lebih awal lebih bagus sebab perlu berbaris depan mesin punch-card ( tak kiralah cikgu tinggal di mana). Semua soalan peperiksaan perlu disiap sebulan lebih awal sebelum dihantar ke bilik cetakan untuk dicetak dengan mesin. Semua dokumen bertulis mesti ada fail sendiri dan disimpan di bilik-bilik khas untuk semakan berkala.
Dulu tak ada sistem data markah peperiksaan dalam internet. Sekarang ada. Cikgu-cikgu wajib key-in secara online, siap kena ingat password masing-masing. Jika setahun 3 kali periksa, masuklah ke laman web itu sekurang-kurangnya 3 kali juga.
Dulu semua rekod peribadi pelajar isi dalam kad biru. Sekarang perlu masukkan secara online juga. Cikgu kelas juga yang kena key-in. Siap kena marah lagi jika lupa masukkan data pelajar baru sebab semua data online itu ada link ke unit lain.
Dulu ajar PJ senang. Suruh lari dan main bola saja. Sekarang perlu jalankan ujian kecergasan 2 kali setahun. Lepas tu isi borang bagi setiap pelajar tingkatan 1 dan 2, beri kepada guru kelas untuk diisi secara online bagi PBS. Kerja guru kelas lagi.

Dulu ajar ikut sillibus sahaja, bebas buat pengayaan dan pemulihan untuk kelas masing-masing, asalkan pelajar boleh jawab soalan peperiksaan dengan baik semasa peperiksaan. Sekarang ada pula PBS dengan deskriptor subjek masing-masing. Wajib jalankan PBS untuk semua evidens, tak kiralah pelajar itu boleh lulus atau tidak. Cikgu juga yang kena rancang dan siapkan bahan untuk PBS sebab tak boleh ambil terus daripada buku di pasaran. Cikgu juga kena beri amaran kepada pelajar kaki ponteng untuk hadir semasa PBS dijalankan dalam kelas sebab semua pelajar perlu diuji dalam PBS. Jika tak hadir, dia perlu disuruh buat juga pada hari lain (tambah pening kepala cikgu sebab kena luangkan masa P&P untuk uji dia pula).
Syukur untuk Bahasa Inggeris hanya 24 evidens yang perlu diuji. Untuk subjek lain? Fulamak, ada sampai 100 evidens... memang fening.
Dulu dikatakan akan kurang beban paperwork di sekolah. Hahahaaa..lawak benar ni. Dengan bermulanya PBS, makin banyak kertas yang digunakan. Nak uji lisan pun kena ada evidens bertulis daripada cikgunya menyatakan si Suparman bin Autaman sudah diuji B1 DL1 E1 dan lulus. Jikalau satu tingkatan ada 200 pelajar, sudah berapa keping kertas digunakan untuk satu evidens?
Alamak! Mana pelajar si Ana ni? Semak punya semak, rupa-rupanya namanya belum dikemaskini dalam sistem Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) yang ada link dengan SPPBS. Sudah maklumkan kepada guru kelasnya sebab hanya guru kelas yang boleh betulkan kesilapan dalam APDM tetapi sehingga hari ini namanya masih belum ada dalam senarai kelasnya. Takde namanya, tak boleh key-in evidens yang dia lulus.. adoiii satu masalah pula!

Kerja secara online tetap perlu dilakukan walaupun menggunakan line internet rumah. Ha, dah pening sungguh ni. PBS, SAPS, APDM, NILAM - semua ada website tersendiri dan ada password masing-masing untuk seorang cikgu. Hari tu harddisk lama saya mengamuk, terus mati.. habis semua password saya hilang bersama-samanya. Susah juga untuk saya cari semula semua password tu, kemudian baru nak key-in setiap satu evidens bagi PBS, semak data pelajar dalam kelas dan ibubapa mereka, keyin data bilangan buku yang dibaca oleh setiap pelajar dan sebagainya. Ni pun baru kerja online melibatkan pelajar. Belum masuk lagi website yang perlu diisi oleh setiap warga bergelar cikgu : e-pangkat, e-operasi, splg, dll.

Bukankah mereka dah hantar guru pembantu ke sekolah?
Hah? Guru pembantu? Siapa? Mana? Betulkah untuk membantu cikgu atau membantu di pejabat sekolah saja? Sedangkan ada sekolah masih belum cukup lagi bilangan guru terlatih dan memerlukan khidmat guru GSTT yang kadangkala ibarat chipsmore (sedang menunggu posting, ada pula berhenti selepas 2 bulan kontrak), saya berpendapat khidmat guru pembantu mungkin hanya wujud di sekolah-sekolh elit tertentu sahaja :P


"Sudahlah tu. Kan cikgu sekarang dapat gaji tinggi?"
Ya, benar. Jikalau dibandingkan dengan gaji saya mula-mula kerja dulu, memang gaji cikgu sekarang boleh 'tahan la'. Namun, beban kerja juga bertambah. Harga barangan, dan bil harian pun dah melambung naik, tak rasa pun gaji tu.
Gaji kakitangan kerajaan lain pun naik tapi samakah beban kerja mereka dengan kerja cikgu?

Ada cikgu yang terpaksa berulang-alik sejauh 30 km atau lebih, dari rumah ke sekolah setiap hari sebab tak berjaya dapat bertukar ke sekolah yang lebih dekat. Tak boleh claim perjalanan pula tu.
Cikgu tak dapat pun sebarang diskaun daripada TM walaupun semua cikgu perlukan perkhidmatan internet sepanjang masa, termasuk di rumh masing-masing sebab sewaktu di sekolah, cikgu sedang sibuk mengajar dan menyemak buku latihan pelajar.
Cikgu sekarang juga, macam di sekolah saya, terpaksa guna printer sendiri untuk semua kerja printing kertas ujian dan bahan P&P sebab "kerajaan sudah berikan elaun untuk kamu, belilah printer dan cartridge sendiri."
Cikgu sekarang kerja dari 7.30pagi hingga 2.45 petang setiap hari, tak termasuk hari yang ada mesyuarat yang tamat jam 4 atau 5 petang. Tak termasuk hari ada latihan sukan, kelab, permainan dan sebagainya yang tamat 6 petang.
Cikgu terpaksa jadi pemeriksa kertas PMR, SPM dan STPM atau dipaksa menjadi invigilator di dewan peperiksaan SPM dan STPM semasa cuti sekolah dan hanya dapat bercuti seminggu bersama keluarga sebelum perlu balik ke sekolah untuk tugas rasmi selepas cuti krismas (siapa kata semua cikgu dapat cuti panjang akhir tahun?).


Komplen?
Ya, mengapa tidak? Komplen sebab mahukan perubahan yang lebih positif, supaya pelajar dalam kelas mendapat cikgu-cikgu yang lebih sihat, kurang stres dan boleh merancang P&P dengan lebih baik (sebab ada lebih masa).
Komplen bukan semestinya buruk. Bayangkan jikalau tidak komplen kita sakit dan di mana, bolehlah kita sembuh dengan baik, dan doktor berikan ubat yang sesuai?
1 Aspirasi, 1 Agenda... memang aspirasi semua guru adalah untuk melihat kejayaan semua pelajar, dan agar mereka mendapat pembelajaran yang seimbang.
Nak tambah juga, satu harapan - kurangkan paperwork.
Selamat Hari Guru untuk semua - setiap hari adalah hari guru.

Tuesday, May 7

SAYA CINA MUSLIM, APA MASALAH AWAK?

"Babi!" kata itu keluar dari mulut seorang pelajar lelaki Tingkatan 2.
"Babi tak salah apa-apa..Babi binatang kejadian Allah juga," saya tegur dia dengan lembut.
Dia memandang saya satu macam tapi tidak bersuara lagi.
"Mengapa orang Melayu suka marah orang dengan gelaran babi?" saya tanya pelajar-pelajar Melayu lain. "Itu ajaran Islamkah, menggelar manusia lain dengan nama binatang? Ibu bapa kamu kurang ajar kamu atau kamu sendiri yang seronok gelar orang macam itu?"
Mereka tiada jawapan.
"Cikgu, jangan kata ibubapa saya kurang ajar!" jawab seorang pelajar yang kelihatan agak marah.
"Saya tak tuduh ibubapa kamu kurang ajar, saya tanya adakah kamu suka panggil orang lain itu 'babi sebab ibubapa kamu kurang meng-ajar kamu untuk guna bahasa yang lebih baik?"
Semua diam tak menjawab. Tapi saya dan mereka tahu, 'babi' itulah perkataan paling 'teruk' yang mereka tahu untuk memanggil orang yang dibenci.
Apa salah babi sehingga binatang yang Allah jadikan itu dianggap begitu hina oleh orang Melayu amnya? Begitu juga dengan anjing; menggelar seseorang itu babi dan anjing merupakan penghinaan paling teruk boleh diberikan pada orang lain.
Itukah ajaran Islam untuk gelar orang lain 'babi' atau 'anjing'?
Tentu bukan, tapi mengapa ada orang Melayu Islam yang suka guna istilah itu bila marah orang?

Saya dah lama tak baca akhbar bahasa Melayu. Bosan dengan pelbagai isu yang cuba diketengahkan. Lebih-lebih lagi yang berkenaan dengan isu bangsa dan agama.
Hello saudara seagamaku.
Tanahair kita dah berapa tahun merdeka? 5 tahun? 55 tahun?
Mengapakah masih ada orang yang menganggap semua orang bangsa Melayu = Islam= dapat masuk syurga, semua orang bangsa Cina dan India = kafir = masuk neraka?
Sudah berpuluh ribu rakyat Malaysia berketurunan Cina Muslim tapi masih ada yang beranggapan semua orang Cina itu kafir dan makan babi. Alangkah kasihannya dia itu sebab masih tak sedar perkembangan semasa!

Bila ada orang Islam Melayu yang menggelar dengan kesat seperti 'Cina babi, Cina bangsat', apakah perasaan saudara saudari sekiranya anda sememangnya berbangsa Cina seperti saya? Saya, begitu juga saudara Islam bukan berbangsa Melayu di Malaysia, tidak minta untuk dilahirkan dalam keluarga bukan Islam. Allah yang tentukan begitu, dan syukur alhamdulillah kami yang kini seagama dengan orang Melayu lain di bumi bertuah ini mendapat hidayahNya untuk memeluk Islam.

Tak sedarkah media massa dan sebilangan warganegara ini akan kewujudan kumpulan rakyat yang beragama Islam tetapi bukan berbangsa Melayu, dan berstatus bukan bumiputera? Kami golongan saudara baru yang tidak mahu me-melayukan diri kami dan mahu kekal sebagai orang India muslim, cina mslim, kadazan muslim, bidayuh muslim dan sebagainya. Kami bersyukur diberi hidayah olehNya dengan memeluk Islam sebagai agama kami. Tapi setiap kali ada pihak tertentu melaungkan, 'demi bangsa dan agama' saya geleng kepala. Bukan cemburu, oh bukan cemburu. Cuma saya tahu slogan itu bukan untuk diri saya dan saudara mualaf saya yang lain. Saya juga sedih sebab di zaman ini, masih wujud assabiyah di kalangan muslim di negara ini. Kasihan sebab itu juga yang cuba dihapuskan oleh Rasulullah saw.

Maka, bila ada pihak tertentu mendakwa orang Cina itu dan ini, saya terasa hati juga terutama bila saya tahu bukan semua dakwaan itu benar. Ingatlah, mahu atau tak mahu, segala perbuatan dan percakapan kita sebagai orang Islam akan dinilai oleh orang bukan Islam. Kita adalah cermin agama kita iaitu Islam. Jikalau kita berbahasa teruk, berkelakuan buruk, orang bukan sahaja akan kutuk diri dan keluarga kita, bahkan agama kita juga. Islam juga yang akan mendapat nama buruk. Maka dengan ini jugalah, alQuran mmberi garis panduan kepada umat Islam supaya kita tidak mengutuk agama lain dan cara sembahan mereka.

Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan. (al-An'am [6:10]).

Maaf sekiranya tulisan saya ini menyinggung mana-mana pihak tapi saya tidak boleh mendiamkan diri dan menganggap ini masalah politik semata-mata. Apabila ada pihak yang membuat 'general perception' bahawa orang Cina = makan babi [ tahukah ramai Cina adalah vegetarian?] = menyembah tokong [ ada Cina beragama kristian] = kaya [ jika semua Cina kaya, along takde bisnes] = kafir [ ramai kenalan saya di Selangior dan K.Lumpur adalah Cina Muslim] = tidak bersyukur sebab tinggal di Malaysia dan menolak parti politik tertentu, saya sebagai rakyat berbangsa Cina dan beragama Islam perlu membetulkan kesilapan itu.

Apa Cina mahu? Apa India mahu? Apa Melayu mahu? Apa semua rakyat negara ini mahu?
Kami semua mahukan keamanan. Kami inginkan kemakmuran yang boleh dikongsi bersama. Kami idamkan penghapusan korupsi sebab sejarah lama di tanah besar China mengajar kami bahawa korupsi di peringkat pentadbiran boleh menghancurkan negara. Kami mahu dilayan sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat, dan bukan disuruh 'balik Cina! Balik India!' hanya sebab menyuarakan pendapat yang tidak popular di kalangan bangsa tertentu. Kami tidak mahu dilayan seolah-olah tidak boleh berfikir sendiri dengan disuakan lambakan poster yang berat sebelah.Sebab itulah survival parti politik yang tertentu kini tenat sebab ditolak oleh mereka yang bencikan rasism. Marahkan orang Cina amnya bukannya jalan penyelesaian untuk krisis tertentu. Itu hanyalah 'excuse' yang dicipta untuk mengelak daripada mengakui kelemahan sendiri.Menuduh orang Cina amnya sebagai bangsa yang tidak tahu membalas budi hanyalah mencerminkan kecetekan mindanya.

Apa kena mengena hal ini dengan saya, seorang Cina Muslim?
Sudah tentu ada. Sebab saya masi berbangsa Cina walaupun kini saya menyembah Allah dengan arah kiblat yang sama dengan orang Melayu yang lahir Islam. Keistimewaannya, saya dapat menyelami perasaan dan sentimen bangsa saya lebih baik daripada mereka yang hanya melihat dari tepi, dan membuat kesimpulan yang tak tentu betul itu.
Ada yang tanya saya - adakah artikel itu pendapat orang Melayu umumnya? Orang Melayu semua fikir macam itukah, bila beri minta balas; bila tak undi pihak tertentu dituduh rasis?
Hmmm, bukankah negara kita Malaysia ini asyik dijulang sebagai negara demokrasi? Rakyat bebas membuat pilihan dan mengundi siapa sahaja yang menjadi calon pilihanraya? Mengapa pula sekarang bila ada pihak yang kurang kerusi empuknya, dituduhnya pula hanya bangsa tertentu sahaja sebagai rasis?

'Itukah ajaran Islam?' tanya seorang kawan bukan Islam. 'Bila pilihanraya nak diadakan, disuruh orang undi calon tertentu supaya selamat bangsa dan agama, siap dengan manifestonya tersendiri untuk hanya bangsa tertentu sahaja diberi 75% tempat di ipta. Itu bukan rasis kan? kan? kan? ' soalnya yang mahir berbahasa Melayu.
'Itukah ajaran Islam? Bila tamat pilihanraya, ada satu bangsa yang dijadikan kambing hitam sebab menolak parti tertentu. Siap dituduh rasis pula.'
Saya hanya mampu memberi ayat-ayat tertentu dalam alQuran yang menyatakan perlu berlaku adil pada semua orang. Dakwah kepada keluarga dan rakan nonMuslim menjadi semakin mencabar apabila orang Islam sendiri menyulitkannya dengan tuduhan rasis begitu rupa.

Saya benci dan menolak rasism. Saya cintakan keadilan.
Saya ada anak murid pelbagai bangsa dan agama - Melayu, Cina, India, Chindian,Kadazan, dan lain-lain. InsyaAllah, saya tak pernah amalkan prejudis terhadap mereka walaupun mereka anak orang Islam, misalnya memberi markah lebih hanya berdasarkan bangsa pelajar itu [saya tahu ada yang lakukannya, mereka jawablah depan Allah nanti]
Tapi untuk seketika ini, menjadi seorang warganegara Malaysia berbangsa Cina dan beragama Islam bukanlah satu gabungan yang mudah dipikul.

Surah al-maaidah ayat 8 bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

2 BULAN KEBELAKANGAN INI

Assalamualaikum,
Sudah bersawang nampaknya blog ini sebab lama tak update. Bukan tak mahu tapi pelbagai masalah dan urusan kerja tidak membolehkan saya duduk diam seketika untuk menaip pada papan keyboard komputer.
Tambahan pula, komputer lama ini yang amat berjasa kepada saya dihantar untuk dibaiki pada bulan lalu ; harddisk rosak setelah 7 tahun digunakan.

Alhamdulillah, banyak urusan telah berjaya diselesaikan dan selebihnya hanya perlu sedikit masa lagi, insyaAllah untuk dibereskan. Penyediaan bahan untuk pelajar kelas-kelas SPM dan penyediaan bahan PBS untuk Tingkatan 2, serta pengumpulan data NILAM juga dilakukan secara berperingkat supaya saya tidak terlalu stress dan menyebabkan masalah darah tinggi yang masih ada selepas kelahiran Ikram ini terus meningkat. [akan saya ceritakan tentang PBS ini nanti, insyaAllah]

Saya juga mengikut perkembangan politik tanahair semenjak pembubaran parlimen baru-baru ini. Alhamdulillah pilihanraya ke13 berjaya dijalankan dalam keadaan selamat. Saya akui, saya agak risau dan telah memastikan cukup bekalan makanan dan keperluan anak-anak di rumah untuk sekurang-kurangnya seminggu selepas pilihanraya. Tak kisahlah apa orang lain nak kata; bagi saya, keselamatan keluarga dan memastikan keperluan mereka cukup penting sekiranya berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini. Hmm, tak perlulah cakap tentang politik di blog ini. Sudah banyak blog lain yang membincangkan hal politik pra dan pasca pilihanraya.



Saya doakan semua kawan-kawan yang membaca blog ini dalam keadaan sihat walafiat dan ceria selalu. Semoga Allah berkati anda semua dan permudahkan segala urusan, ameen.








p/s: Sesiapa tahu cara terbaik untuk halau/tangkap tikur besar di rumah? Seekor tikus pun sudah cukup membuatku pening kepala..


Saturday, March 30

SATU LARUT MALAM DI KELANTAN

"Drive sampai Jeli.." saya kuatkan semangat. Suami telah letih memandu dan saya mengambil keputusan mengambilalih tugasnya sebagai driver.
Percutian 2 hari seolah-olah tidak mencukupi, dan negeri Kelantan seperti tidak mahu kami pulang ke Penang. Letih selepas seharian berpusing-pusing sekitar bandar KB, kami bercadang meninggalkan KB pada jam 5 petang. Ikram dan Ihsan pun sudah keletihan dan tertidur dalam kerusi keselamatan anak dalam kereta.
Kekurangan papan tanda menunjukkan arah di bandar KB sedikit sebanyak menyebabkan kami yang telah bertahun-tahun tidak menziarah ke Kelantan tersilap selekoh. Kami terlencong sehingga ke Kuala Kerai sebelum berjaya berpatah balik ke Machang.
Walaupun sudah malam, kenderaan yang menyusuri jalan ke arah utara itu masih banyak. Saya tetap memandu Viva dengan kelajuan 60-70km/j. Maklumlah jalan kampung dan waktu malam pula.
Saya mengekori kereta di hadapan dengan jarak yang selamat.
Tiba-tiba satu dentuman kuat kedengaran dari belakang kereta.
"Tayar masuk lubang," saya menganggak lalu memberitahu suami yang hanya mendiamkan diri. Dalam hati, saya berdoa agar tiada kerosakan teruk pada tayar yang baru ditukar dan dipasang sport rim baru pada
tahun lalu.
Kira-kira 100 meter kemudian, saya mendapati susah untuk mengawal stereng kereta terutama di selekoh.
"Alignmen lari la 'Bang.." saya bersuara lagi, sambil menguatkan genggaman pada stereng. Agak mencabar juga sebab jalan yang dilalui itu bengkang bengkok dan kenderaan berderet di belakang.
200 meter lagi, stereng mula bergoncang sambil kedengaran bunyi dari bawah kereta. Saya menekan brek, memberi isyarat ke kiri lalu menghentikan kereta berdekatan sebuah pondok perhentian bas.
"Kena henti.. Abang, tolong check tayar belakang, sat.. " Hati saya mula berdebar-debar.
Suami saya yang masih mengantuk itu segera membuka pintu kereta.
"Lya, tayar belakang pecah!"
Ya Allah!
Saya segera keluar. MasyaAllah, memang tayar kiri itu pecah. Tinggal sport rim saja yang menampung berat kenderaan.
"Drive terus ke gerai sana," kata suami sambil menunjuk ke arah deretan gerai yang sudah ditutup di tepi jalan. Tidak jauh dari situ, kelihatan sebuah gerai makan masih dibuka.
"Tak boleh tutup enjin pula, anak-anak tengah tidur," kata suami sambil membuka boot kereta untuk mengeluarkan peralatan.
Dalam kami tengah kalut, tiba-tiba datang sebuah motosikal.
"Apa hal?" tegur seorang lelaki berbadan tegap yang saya perhati duduk bersendirian di pondok perhentian bas tepi jalan itu tadi.
"Tayar pecah," jawab suami saya.
"Nak balik mano?" tanya lelaki itu lagi.
"Nak balik Penang, dari Kota Bahru."
"Saya Cikgu Laen," lelaki itu kenalkan dirinya. "Saya cuba cal tauke tayar."
"Mana tempat ni?" saya nampak papan tanda 'Wilayah sempadan Tanah Merah.'
Kampung itu terletak kira-kira 10km dari pekan Jeli.
Walaupun susah hati dengan musibah yang tidak disangka-sangka itu, kami tetap tenang sebab kehadiran beberapa orang good samaritan itu.
Cikgu Lan berjaya mendapatkan bantuan kawan-kawannya. Ikram dan Ihsan yang bangun tidur tidak lama kemudian juga tidak meragam walaupun air cond kereta telah dihentikan.
Alhamdulillah, tiga orang yang tidak pernah kami kenali sebelum itu tampil membantu kami sekeluarga pada malam itu. Cikgu Lan telah membawa tayar tambahan dari kereta saya untuk diisi angin. Kemudian Encik Jefri, yang juga mekanik telah membantu menukar tayar dan Cikgu Lan juga memandu mengiring kami ke kedai tayar. Kasihan tauke kedai tayar, dia dikejutkan dari tidur untuk membantu menggantikan tayar yang pecah itu dengan sebiji tayar baru.

Jam 12.30 tengah malam, kami sekeluarga selamat meninggalkan kedai tayar.
Terima kasih tidak terhingga kepada Cikgu Razlan, yang bertugas di SMK Jeli kerana sudi meluangkan masa berjam-jam bersama kami. Dia hanya meminta diri untuk pulang apabila tayar baru berjaya dipasang pada kereta saya. Hanya Allah yang dapat membalas jasanya.

Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana.
Dia yang menentukan segalanya. Dia juga yang telah merancang sebagai ujian kami.
Apabila ditanya, Cikgu Lan yang berpakaian sukan itu menerangkan bahawa dia berada di kawasan tersebut pada malam itu sebab permainan futsalnya dibatalkan.
Wang yang ada dengan kami juga cukup-cukup untuk membayar harga tayar baru. [syukur, sebab atm agak jauh]
Saya tidak berani membayangkan apa yang berlaku sekiranya tiada orang datang membantu kami. [kenderaan-kenderaan lain yang lalu di sepanjang jalan itu tidak berhenti walaupun kami memasang lampu kecemasan]

Terkejut dengan kejadian itu, suami saya membuat keputusan memandu semula sementara saya duduk di sisi sebagai co-driver. Kami membuat keputusan meneruskan perjalanan yang tergendala itu walaupun waktu sudah jauh malam. Lagipun bukan mudah mendapatkan penginapan yang selesa pada tengah malam pada tengah malam di kawasan itu, lebih-lebih lagi dengan dua anak kecil.
Alhamdulillah, kami sekeluarga selamat tiba di rumah jam 5.30 pagi hari Jumaat.

Walaupun agak kecewa sebab gagal berjumpa kawan-kawan sebagaimana yang telah dirancangkan lebih awal, syukur Allah datangkan kawan-kawan baru yang sanggup bersusah payah membantu kami sekeluarga. Syabas orang Kelantan :)

Pengajaran dari pengalaman ini:
1. Jangan panik jikalau berlaku masalah semasa memandu
2. Hentikan kenderaan rosak sekiranya boleh di tempat yang ada orang dan bercahaya lampu
3. Pastikan peralatan lengkap dalam kereta untuk masa kecemasan termasuk spanar memukar nut sport rim.
4. Teruskan berdoa untuk bantuan Allah dan hambaNya

Monday, March 25

JIKA NAK KAWIN ISTERI MUALAF...

Di sebuah kedai fotostat baru-baru ni..
"Ada fotostat?" saya mengejar masa. Cuca pula tidak kurang ceria - hujan lebat di Sg Petani.
Wanita Cina itu segera menghampiri saya.
"Mau berapa keping?"
"Ci hang noh teow" [sekeping dua salinan] , saya sebut dalam loghat Hokkien.
"Oh, sorry.. u Cina, wa tak tau," ujar nyonya itu lagi.
Saya senyum saja sambil menghulurkan dokumen yang perlu dibuat salinan.
"Kahwin suami melayukah? " Nyonya itu terus berbual. Saya angguk sambil senyum.
"Kerja apa?" dia tanya lagi.
"Kerja cikgu."
"Suami pun cikgukah?"
"Pensyarah."
"Baguslah,anak saudara saya pun dulu kahwin suami Melayu tapi selepas satu tahun kahwin dan anak satu, dia diceraikan suami," sambung Nyonya itu.
"Ohh.. "saya hanya mampu berkata begitu.
"Susah la, masa kahwin suruh masuk Islam, tapi bila tak suka dan ada pompuan lain, dia terus cerai. Kejam la... anak saudara saya dengan anak dia masih kena jadi orang Islam" kata Nyonya lagi.
Saya hanya mampu mengangguk. Nak kata apa? Masalah keluarga orang, tambahan yang tidak saya kenali.. aduh, susah gak jadi orang Cina masuk Islam ni. Tiba-tiba jadi pendengar kisah rumahtangga muallaf lain.
Saya ucapkan terima kasih padanya lalu tinggalkan kedai itu.
"Mengapa lama?" tanya Mak dalam kereta.
"Nyonya tu cerita tentang anak saudaranya yang kahwin melayu," jawab saya, ringkas.

Dari FB seorang sister (edit)..
" geram betoi dgn laki melayu yang sibuk kawin dengan muallaf, lepas kawin komplen sana sini, laki berisyteri dua pula suka banding dgn bini yg born muslim.. sian beoi kawan2 saya yg jadi mangsa.. masa nak dapat muallaf tu punya manis mulut, nak bimbing la, nak didik la, nak tolong la.. lepas kawin hampeh, bila rasa tak sesuai senang2 je lafaz cerai.. apa dia orang pikir muallaf takde perasaan ker?
Aduh, pening gak bila baca.
Tapi alhamdulillah, ramai sekali sister- sister lain yang sedang aktif dalam FB dwasa ini yang turut memberi pendapat dan komen dalam group kami itu.

Kesimpulannya, bukan senang nak jadi isteri, apatah lagi sebagai seorang mualimah baru yang baru belajar tentang cara hidup Islam. Mahu tak mahu, masih ada package yang perlu diterima oleh bakal suami dan keluarga suaminya - cara hidup dan didikan dulu, dan juga pemikiran yang mungkin tidak selari dengan adat budaya keluarga suami yang born muslim.

Bagi saya, jikalau nak kahwin sangat dengan isteri muallaf, terimalah dia seadanya.
Dah tahu dia tu baru memeluk Islam dan belum tentu kuat imannya, maka bimbinglah sewajarnya. Jangan pula disuruh mengaji tanpa si suami tak tolong carikan ustazah untuk isteri, jika suami sendiri tak mampu nak ajarkan alquran secara berterusan.
Isteri pula, jangan terlalu bergantung kepada suami untuk segalanya. Sedar bahawa suami itu walaupun born muslim masih manusia biasa yang masih terikat dengan adat budaya dan cara pemikiran bangsanya [walaupun dia tak mengaku].
Sebaik-baiknya, mulakan cara hidup dengan kosong-kosong. Mulakan sebagai pasangan orang Islam yang mahu membina keluarga Islam, bukan sebagai muallaf dan sebagai born Islam yang serba tahu.

Tegur isteri muallaf bukan mudah, kawan-kawan. Silap tegur tambahan jikalau dia tengah datang bulan, boleh jadi makin lama merajuknya. Sedarlah juga wahai suami, seburuk-buruk perangai isteri muallaf itu, dia jugalah yang Allah pilihkan yang terbaik buatmu sebagai isteri, maka hargailah dia dan segala pengorbanannya untuk Islam dan usahanya menjadi isteri baik untuk suami.
Kesilapan besar apabila suami membandingkan isteri muallaf dengan wanita lain, lebih-lebih wanita bangsanya sendiri yang lebih awal menerima didikan dan cara hidup Islam. Tuduhan tak cukup lembut, tak cukup sabar, keras kepala, melawan dan sebagainya bukannya akan menambahkan kasih sayang isteri pada suami tapi bakal mengeruhkan suasana.
Siapa suruh kahwin dengan isteri muallaf? Pilihlah isteri daripada kalangan wanita yang sama bangsa denganmu, yang boleh bersabar dengan karenahmu, wahai suami.. jikalau dah kahwin, anggaplah sebagai jodoh dan berusahalah mengubah dirimu sendiri dulu agar lebih sabar dan lebih penyayang terhadap isteri itu.

Jangan asyik minta isteri berubah jadi isteri solehah padahal anda tidak pernah berusaha bersabar dan menyelami adat budaya bangsanya sendiri. Jikalau suami asyik meminta isteri berbahasa melayu sebab mudah bagimu berkomunikasi tetapi anda pula tidak pernah berusaha belajar adat dan bahasa ibunda si isteri.. jika asyik mahu isteri masakkan kari tetapi menolak masakan tradisional isteri sebab tak ikut seleranya, bukankah itu sudah tidak adil dalam satu perkahwinan? Jika asyik minta isteri buat itu ini saja sama seperti yang pernah dilakukan ibu atau wanita born muslim lain, itu sudah melampau. Apatah lagi, ada suami yang terus tinggalkan isteri muallaf keseorangan semasa perayaan besar bangsanya dengan alasan ada hal lain yang lebih mustahak tanpa memikirkan perasaannya, sudahlah kini tak boleh bersama keluarga bukan islam sebab berlainan agama, ditinggalkan keseorangan pula pada saat-saat emosinya lemah?

Bagi isteri muallaf pula, kurangkan perbandingan dengan orang born Muslim. Memang ada yang berkata bahawa muallaf kurang dosa sebab dosa lama telah diampunkan Allah. Namun itu tidak bermakna anda terlepas daripada dosa baru.

Lebihkan melakukan kerja dan tanggungjawab yang boleh memudahkan pasangan masing-masing...
Suami, jangan terlalu mendesak dan meminta layanan seumpama raja sedangkan nafkah zahir untuk isteri tidak/jarang diberi, dan menjadi satu pertanyaan besar dalam hati isteri muallaf yang telah belajar dalam kelas agama tentang haknya menerima nafkah daripada suami. Jangan jadikan alasan isteri ada pendapatan sendiri sebagai alasan tidak memberikan nafkah zahir; jangan anggap isteri muallaf itu bodoh; walaupun senyap tak bermakna dia tak tahu haknya.

Suami, kurangkan menimbulkan isu hak suami jikalau tanggungjawab anda sebagai suami pun anda masih lalai melaksanakannya. Usahlah bandingkan isteri muallaf dengan muslimah born muslim yang lain, sebab membandingkannya begitu hanya mencerminkan kepincangan anda sendiri sebagai suami untuk menerima dia seadanya, dan membuktikan anda tidak pernah berpuas hati dengannya dan menghargai segala yang istimewa dalam dirinya. Mengugut isteri muallaf yang kononnya jahil dalam bab agama bahawa syurga terletak pada tapak kaki suami, dan isteri kena patuh segala suruhan suami untuk masuk syurga hanya menunjukkan sikap otokratik suami dan kelemahan suami membimbing isteri dengan berhikmah sehingga perlu gunakan ugutan sebegitu rupa untuk memintanya memenuhi kehendak anda sebagai suami. Siapa masuk syurga atau neraka itu ketentuan Allah, bukan hak suami.. sebaliknya Allah terlebih dahulu suruh kaum suami untuk menjalankan tanggungjawab mereka terhadap isteri dan anak-anak, bukan gitu?

Isteri, jangan minta suami bimbing dan salahkan suami jikalau suami gagal ajar bab agama.. sebab agama itu kena cari sendiri, jika mampu bayar carilah ustazah.. jikalau tak mampu masih ada cara seperti belajar sendiri melalui kawan atau internet. Jangan terlalu harapkan suami born muslim untuk bertindak sebagai ustaz sebab dia pun manusia biasa, belum tentu dia tahu serba-serbi tentang agama Islam melainkan dia ada kelulusan yang diakui institusi agama. Lagipun apabila belajar Islam daripada sumber-sumber yang betul, tak wujudlah masalah isteri mudah percaya segala kata suami yang kaki kelentong dalam bab agama.

Masing-masing jangan terlalu meminta pasangan untuk memenuhi citarasa masing-masing.
Sebaliknya hargailah pengorbanan isteri dan suami masing-masing.
Jikalau dah tak sehaluan, bercerailah dengan cara baik. Tapi ingat, lebih-lebih bagi suami born muslim, jikalau anda gagal sebagai suami kepada isteri muallaf terutama jikalau anda sendiri yang bawa dia masuk Islam dan pernah menjanjikan untuk menolong dan membimbingnya dalam Islam, dan gagal berbuat demikian [sebab tak sabar], sediakanlah jawapan anda di hadapan Allah nanti. Jangan pula salahkan pasangan masing-masing saja, nanti jika Allah tanya 'mengapa tak terus bersabar? mengapa cepat putus asa sedangkan dia jodoh bagimu?' ha.. nak jawab macam mana tu?

Sudah ramai isteri muallaf yang hidupnya musnah selepas diceraikan suami muslim; ada yang sedang memohon murtad dan ada yang jenis tak kisah lagi- luaran nampak muslim tetapi hatinya yang kecewa sudah keras terhadap Islam. Dosa juga ditanggung oleh bekas suami mereka sebab membiarkan mereka gagal menyediakan pendidikan agama kukuh semasa dalam perkahwinan dengannya.
Oleh itu, berfikirlah panjang sama anda seorang bakal isteri muallaf, bakal suami kepada wanita muallaf atau pun mereka yang sedang krisis rumahtangga.