Wednesday, October 12

SUSU

 “Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan seorang ayah karena anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Al-Baqarah: 233).

"Nak pam la ni?" tegur Cikgu Dinah apabila saya menjengukkan kepala ke dalam biliknya.
"Apa lagi, hehehee..." saya jawab "Tolong jaga pintu jap, ya. Tak boleh kunci."
Syukur, setakat ini saya masih berpeluang mengepam susu badan di sekolah. 2 kali sehari, antara jam 7.30 pagi hingga 2.30 petang. Lokasi di Bilik Kesihatan sekolah, yang letaknya di tingkat bawah, tengah-tengah sekolah. Tak teruklah saya nak berulang sebanyak 2 kali dari bilik guru untuk tujuan itu. Waktu pengajaran yang ada kekosongan itu memberi peluang saya berehat sekejap sebelum memulakan sesi pengepam.
Pada mulanya, saya sangkakan ada la geng untuk sama-sama mengepam susu badan. Maklumlah ramai juga guru sekolah saya yang melahirkan anak pada tahun ini. Namun saya agak kecewa apabila bertemu dengan mereka yang baru habis cuti bersalin.
"Awak tak pam susu kah?"
"Tak, saya cuma menyusukan anak selama sebulan dalam pantang saja."
"Mengapa kejap saja? Ada masalahkah?"
"Susu tak banyak. Lagipun sekarang ok, senang nak pergi kursus dan mesyuarat," jawabnya bersahaja.
Saya diam. Nak kata apa, itu keputusannya. Patutlah nampak dia relaks saja selepas kembali dari cuti bersalin. Aktif menyertai kegiatan sana sini..huhuhu.
"Aliya pam susu berapa kali di sekolah?"
"2 kali saja, tak banyak pun tapi saja nak bagi biasa, agar susu tak kering," saya jawab.
"Ok la tu, saya satu hari mengepam 2 kali saja, itu pun di rumah," kata Cikgu Ani.
"Mengapa tak buat juga di sekolah?"
"Susu badan tak banyak.Puting pula tenggelam.Lebih selesa buat di rumah"
"Selesa di rumah tapi saya pam juga di sekolah. Alhamdulillah dapat juga 6-8 oz sehari, baik dari tak ada. Teruk juga nak tahan tak ekpres sehingga sampai ke rumah.Sakit dada."
"Awak simpan susu di mana?"
"Bawa bersama, hahahaa... Peti ais bergerak.. ni ha, ada cooler bag siap dengan ice pack.. mudah nak simpan susu."
"Tahankah sampai balik rumah?"
"InsyaAllah, tahan. Setakat ni tak ada masalah."
Ramai yang memberi alasan susu badan tak banyak. Saya faham, sebab dulu ketika kembali ke sekolah selepas melahirkan Ikram juga, saya tak mengepam di sekolah. Memang susu tak banyak tapi gagah jugalah nak teruskan menyusukan anak, walaupun sedikit. Baik daripada takj bagi langsung. Itupun alhamdulillah, dapat berikan sehingga saya mengandung. Selepas itu, susu badan terus berkurangan. Kasihan Ikram, hanya dapat susu saya selama 6 bulan.
Dengan Ihsan, saya usaha lagi. Semasa mengandung, lebih banyak mendapatkan info tentang penyusuan susu badan. Saya beli pam elektrik Medela Swing yang agak mahal, sebagai galakan untuk terus mengepam susu. Tak berbaloi rasanya nak henti mengepam dan menyusukan anak selepas berbelanja beratus-ratus ringgit membeli alat canggih itu. Hasilnya Ihsan dapat susu badan hampir 100% sekarang. Tak berani nak mengaku menyusu secara eksklusif sebab ada kalanya terpaksa berikan juga susu formula.
Di sekolah, saya hanya memerlukan kira-kira 10 minit untuk mendapatkan 3-4 oz susu badan. Susu itu saya simpan dalam cooler bag yang dimasukkan ke dalam beg galas. Masuk ke dalam kelas pun dengan beg itu. Akibatnya, beg tangan dan barang-barang saya yang lain dalam beg galas itu agak sejuk sebab adanya cooler.
Balik saja ke rumah, saya masukkan 2 botol itu ke dalam peti sejuk. Keesokan awal pagi, saya masukkan botol-botol itu semula ke dalam beg untuk diserahkan kepada pengasuh Ihsan di taska, siap dilbelkan dengan nama dan nombor 1 hingga 3. Sebotol lagi itu hasil pengepaman saya pada waktu petang.
Pada mulanya saya nak bekalkan 4 botol ke taska tetapi pengasuh itu memberitahu, buat masa ini, cukup setakat 3 botol 4 oz.

"Aziah, kesian kat saya la.. takde geng. Tunggu awak bersalin dan kembali ke sekolah tahun depan baru dapat member," saya mengadu kepada kawan yang tengah sarat mengandung.
"Mengapa?"
"Nampaknya saya seorang saja yang mengepam susu di sekolah."
"Betul ker? Yang lain tak?"
"Nampak gaya begitulah. Bagilah motivasi pada saya, tak semangat rasanya nak buat seorang-seorang ni."
"Ha.. kak Aliya, fikirkan anak tu. Minum susu badan, insyaAllah anak sihat, tak banyak sakit. Lagipun jimat duit, bukan?"
"Tahulah.. sebab tu dok gagah juga mengepam ni."
"Tahu tak pe," Cikgu Aziah tersenyum.

"Ihsan tak nak susu bancuh," saya mengadu pada suami.
"Tu la, awak bagi banyak sangat susu badan, dia dah tak nak susu lain."
"Nak buat macam mana? Susu badan saya berikan 3 botol 4oz kepada pengasuhnya setiap hari, habis minum di sana. Balik bagi susu badan,Berikan susu formula, dia buat muka, tak suka minum."

Alhamdulillah Ihsan sudah semakin tembam. Banyak minum susu terutama pada waktu malam sebelum tidur. Saya bersyukur sebab dapat menyusukannya sekarang walaupun agak letih sebab terpaksa berulang-alik ke bilik khas itu di sekolah untuk tujuan mengepam. Masa rehat menjadi pendek. Tak payah nak pergi ke London atau New York pun, berjalan ulangalik beigtu oun sudah memadai, hehehe.


"Alamak... macam mana ni?"
Saya dilantik menjaga peperiksaan SPM pula pada tahun ini. Jadual peperiksaan sangat padat, dan kemungkinan untuk saya rehat dan mengepam susu agak rendah. Tambahan pula di sekolah lain. Saya pasti akan terpaksa memilih dalam 30 minit itu, sama ada untuk makan atau untuk mengepam susu. Nak tolak pelantikan ini, tiada guru lain yang mahu ganti tempat saya.
Hmmmm... pening memikirkan strategi agar pengepaman susu dapat terus dijalankan, dan tugas sebagai penjaga periksa dapat dilaksanakn dengan baik. Bagaimana ya?

3 comments:

  1. insyaallah, walau jadual yang padat jika mmg benar tujuannya ikhlas kerana Allah pasti dibukakan jalan. Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tidaklah Allah akan membebani seseorang dengan sesuatu yang diluar kemampuan.
    disetiap sekolah ada surau jika tidak ada bilik kesihatan. pengurusan waktu ble berbincang dengan ketua pengawas. gambate

    ReplyDelete
  2. Salam Aliya,

    Glad Ihsan only wants your breast milk. Smart baby. Makes me feel so happy to know this. Pedulikan those yang banyak excuses. Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

    Looks like you got to clear your freezer. I always made sure I had at least 10 4oz bottles of EBM in my freezer at any one time.

    ReplyDelete
  3. tenang_aku, terima kasih atas dorongan. InsyaAllah, saya akan cuba tanya guru sekolah itu.
    aida, Ihsan loves my BM. It's hardwork finding time to express milk in school especially during these busy final weeks. Am planning to buy a bigger fridge soon, insyaAllah.

    ReplyDelete