Monday, April 13

TUDUNG

Hani membuka kotak hadiah itu dan mengeluh. Dengan segera dia memasukkan hadiah itu ke dalam almari pakaian.
"Kenapa tak pakai tudung tu?" Inah menegur.
"Kenapa pula nak pakai tudung? Saya ni wanita moden la!" Hani menjawab.
"Wanita moden? Maksud awak, wanita moden tak pakai tudung?" Inah mendesak lagi.
"Tau tak per. Aku wanita moden, yang bekerjaya, yang educated. Tak payahlah nak suruh aku pakai tudung, aku masih belum tua lagi. Aku baru 20an, nak enjoy dulu la."
" Enjoy? " Inah membeliakkan matanya.
"Ya lah, bila lagi aku nak pakai baju ketat yang mempamerkan badan aku yang solid ni, nak pakai makeup yang menaikkan lagi kejelitaan aku? Nak suruh aku pakai tudung? Eh, itu pakaian orang tua macam mak dan nenek aku di kampung la, bukan untuk aku."
"Hahaha.. siapa yang kata tudung itu hanya untuk orang tua saja? Awak bukan orang beragama Islam ker? Kenapa awak tolak tudung itu? Tahukah awak tudung itu untuk semua wanita beragama Islam, dan wajib dipakai apabila keluar dari rumah?"
" Tiada paksaan dalam Islam. Suka hati akulah nak pakai tudung atau tidak. Yang awak menyibuk ni kenapa?"
" Dah kewajipan aku untuk mengingatkan awak. Awak kata, tiada paksaan dalam Islam,itu maksudnya Islam tidak dipaksakan untuk orang yang belum memeluk Islam. Bukan untuk orang yang dah Islam, yang dah lahir-lahir Islam seperti awak ni. Bila awak dah bergelar orang Islam atau Muslimah, awak wajib ikut segala suruhan Islam, termasuk menutup aurat dengan lengkap."
"Wanita Islam lain dulu pun tak pakai tudung, elok saja. Mak dan tok aku dulu pun tak pakai tudung masa mereka muda-muda dulu, jadi buat apa aku nak susah-susah pakai tudung menutup aurat sekarang?"
"Orang dulu-dulu tak diberitahu akan kewajipan memakai tudung tetapi awak tahukah wanita Islam dulu-dulu apabila keluar dari rumah mereka masih menutup kepala mereka dengan selendang dan kain batik? Mereka memakai baju kurung yang menutup aurat mereka. Hanya apabila televisyen muncul dengan filem-filem barat barulah wanita Melayu mula berubah dan berjinak-jinak dengan fesyen dan pakaian ketat. Rosak satu generasi wanita Melayu dengan kedatangan agogo dan sebagainya dalam era 60an.""
"Ya la tu. Aku pun kira ok per, pakai baju suit lengkap yang mahal dan berjenama. Aku ikut peredaran fesyen, tak macam wanita-wanita bertudung yang konservatif tu."
"Tapi mahal atau cantik mana pakaian awak, awak masih tidak menutup aurat! Rambut awak masih terdedah, kaki awak masih terdedah, dan bentuk tubuh badan awak dalam pakaian ketat menjadi perhatian lelaki."
"A lah, Aku belum sampai seru lagi laa.."
"Belum sampai seru? Awak dah lama Islam, tak pernah baca kitab al-Quran ker? Seruan Allah swt untuk semua wanita Islam menutup aurat sudah lama sampai la, dalam Surah An-Nur, beribu-ribu tahun yang lalu. Awak belum sampai seru atau sudah menolak seru?"
Hani terdiam.
"Tapi wanita yang bertudung bukan semua baik pun, ada yang bersikap lebih buruk daripada yang bertudung. Tak perlulah nak nilai orang melalui pakaiannya. Asalkan kita bersederhana. Asalkan hati baik sudahlah." Hani berdebat.
" Mengapa kita nak nilai dari segi keburukan orang bertudung? Mengapa tak lihat secara positif, mereka yang bertudung dan berhati mulia? Kalau awak makan nasi ayam dan kebetulan nasi ayam itu tidak sedap, adakah awak akan katakan bahawa semua nasi ayam yang dijual di kedai-kedai tidak sedap? Mungkin terdapat wanita bertudung yang tidak begitu sempurna tetapi mereka yang bertudung sudah lulus satu ujian penting iaitu patuh kepada suruhan Allah, iaitu untuk menutup rambut dengan tudung. Perkara lain yang mereka lakukan adalah subjektif dan adalah antara mereka dengan Allah. Sedangkan awak sendiri pula enggan memakai tudung walaupun awak yang belajar Pendidikan Islam di sekolah dari Tahun 1 sehingga Tingkatan 5 sudah diajar bahawa wajib untuk wanita Islam bertudung?"
"Tudung hanya cara lelaki menindas wanita!"
"Mengapa kata begitu? Menindas wanita? Sedangkan tudung itu sebenarnya perlindungan wanita Islam kerana menghalang pandangan liar lelaki. Awak yang keluar rumah dengan mendedahkan aurat, berpakaian fesyen barat dan menggayakan fesyen rambut terdedah itu yang sebenarnya mangsa penindasan kaum lelaki."
"Isshhh, awak ni! Siapa kata aku mangsa penindasan lelaki? Aku bebaslah! Aku pakai pakaian ikut suka aku, bukan atas suruhan lelaki!"
"Awak bebas? Lihat muka awak yang bermake-up tebal, siapa yang suruh pakai begitu kalau bukan pereka fesyen? Apa dan siapa yang didefinisikan wanita itu sebagai cantik dan moden, kalau bukan orang lain mengikut perkembangan fesyen dan warna tone musim-musim tertentu? Baju yang awak pakai tu, yang berbelah di tepi, awak pakai untuk mendapat perhatian dan pengiktirafan "cantik" daripada orang di sekeliling awak, bukan? Maka benarlah jika aku katakan awak sendiri tanpa disedari sudah pun ditindas kerana menjadi mangsa fesyen ciptaan barat. Sedangkan wanita Islam sepatutnya lebih utamakan memakai pakaian sesuai untuk menutup aurat, bukan untuk menjadi perhatian orang lain."
"Tapi aku tidak mahu dianggap kolot dan ketinggalan kerana memakai tudung."
"Siapa kata wanita yang menutup aurat dengan sempurna adalah kolot dan ketinggalan? Ramai wanita bekerjaya yang berjaya dalam bidang masing-masing sedang menutup aurat, dan mereka lebih berjaya dan bahagia daripada golongan 'freehair". Mengapa? Sebab mereka dinilai kerana kerja dan kebolehan sebenar mereka, bukan kerana kecantikan dan pandai berfesyen."
"Tapi teman lelaki aku tak suka wanita yang bertudung."
"Carilah lelaki yang beriman dan dapat membimbing keluarga dari segi pendidikan Islam. Lelaki yang tahu Islam akan mencari calon isteri yang bertudung. Lelaki yang suka isterinya keluar rumah tanpa menutup aurat bukanlah calon suami yang baik dalam ajaran Islam."
"Tapi aku tak cantik bila bertudung la."
"Siapa kata? Awak solat 5 kali sehari dengan memakai telekung, bukan? Pernah lihat keayuan dan kelembutan wanita Muslimah yang sedang memakai telekung sembahyang? Kecantikan sebenar adalah daripada hati seseorang wanita,, bukan dari segi fizikal semata-mata. Jangan terpedaya dengan tipu helah duniawi yang mahu menonjolkan kecantikan fizikal yang tidak akan kekal.Lagipun awak boleh menyarungkan telekong dan menutup aurat ketika awak solat, mengapa awak tak sarungkan tudung ketika awak keluar rumah?"
"Panaslah kalau bertudung dan menutup aurat. Tak sesuai dengan cuaca
negara kita yang panas."
"Itu hanya alasan. Mengapa awak boleh pakai telekong dan kain untuk solat? Mengapa tak pakai biasa sahaja ketika awak mengerjakan solat? Bukankah bilik awak solat ini pun panas?"
"Ishh, awak ni. Waktu solat kenalah menutup aurat, dah wajib, malulah berhadapan dengan Allah swt."
"Malu ya? Habis tak malu bila keluar dari rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna? Awak fikir Allah swt hanya wujud ketika awak solat? Allah swt tak nampak apa awak pakai pada waktu lain, di luar rumah? Awak fikir Allah swt hanya suruh wanita Islam menutup aurat masing-masing ketika mereka solat? Menutup aurat itu wajib bagi wanita Islam di hadapan setiap lelaki yang bukan muhrim, bukan saya yang suruh, bukan mak awak yang suruh tetapi Allah swt yang Maha Pencipta yang suruh kita wanita Islam yang beriman padaNya untuk menutup aurat! Setiap kali seseorang wanita Islam keluar rumah tanpa menutup auratnya, dia akan menambah dosa untuk diri, bapa dan saudara lelakinya, awak tahu tak? Berapa banyak dosa awak nak kumpul sehingga awak tua baru nak menutup aurat? Kalau awak menemui ajal sebelum sempat awak bertaubat dan menutup aurat bila keluar rumah, bagaimana?" Inah bercakap tegas.

Hani mendiamkan diri.. Perlahan-lahan dia mengangkat kepalanya. Matanya bertentangan dengan mata Inah. Kelihatan air mata mengalir di pipi Inah yang putih gebu. Hani menuju ke bilik air. Beberapa minit kemudian, dia berjalan ke almari pakaiannya. Tudung biru yang dihadiahkan ibunya dikeluarkan dan disarungkan ke atas kepalanya.

Hani memandang cermin. Inah tersenyum kepadanya.
Puan Sofia terkejut melihat anak daranya keluar ke ruang tamu rumah buat pertama kalinya seumur hidup dengan berpakaian baju kurung labuh dan bertudung biru.
"Syukur alhamdulillah," Puan Sofia memeluk Hani dengan gembira.

24 comments:

  1. Salam Sis Aliya! I like this post :)

    My 'recent' post is about hijab too..feel free to check it out (wink wink) --> mine's actually taken from Bro. Yusuf Estes's page (one of my fav. daie' coz he's soo cool and 'funny')


    Oh, and Im still a newbie in dis 'world of blogging'..hehee.. :D

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah. very good post.cant wait to read more

    ReplyDelete
  3. salam kak aliya,
    sangatlah lengkapnya post akak ni. garang tapi mantap isinya..langsung tak serupa post nani regarding aurat a few days ago. amatlah sinis dan menyakitkan hati orang (i was scolded up YM and i got myself hatemails, too).

    erm. i learn a lot from this post. i'd think you'd be offended too by the way that post was written. nani ada juga terfikir, 'rasa-rasa macam kak aliya pun akan tegur kekasaran post nani ni.' but it's still there..with comments and everything, so i kinda decided to not remove it, even with the hatemails knocking on my box.

    Setiap kali seseorang wanita Islam keluar rumah tanpa menutup auratnya, dia akan menambah dosa untuk diri, bapa dan saudara lelakinya, awak tahu tak? Berapa banyak dosa awak nak kumpul sehingga awak tua baru nak menutup aurat? Kalau awak menemui ajal sebelum sempat awak bertaubat dan menutup aurat bila keluar rumah, bagaimana? - this part is so true. kesian kepada ayah kita, adik lelaki dan abang kita yang kena menanggung semua tu. kesian juga pada diri sendiri, bila sudah diberi kebebasan untuk memelihara diri, masih juga ada yang memilih untuk mendedahkan apa saja yang ada.

    nani sudah copy pun post ni, mau simpan untuk rujukan. thanks kak aliya.

    ReplyDelete
  4. nice kak....satu susunan dakwah yang membuatkan kita nak tahu next and the next....
    apapun wanita yang diluar sana...ingatlah..kamu nanti akan di kapankan dengan kain putih yang tak berjahitpun,yang tak bercorak pun,tapi putih yang penuh dengan keputihan...dan ingatlah malaikatul maut akan datang menjenguk di akan kita ketahui bila akan waktunya...dan ingatlah..sepanas mana di dunia ini..kita boleh bayangkan bertapa panasnya bila kita berada di padang masyar kelak..............wallahwualam.

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalam fadly, nuttynut, hafiz,
    Fadly, boleh pinjam untuk dipaparkan dalam blog anda tetapi perlu nyatakan sumbernya. Awas plagiarism, huhu.
    Nuttynut, insyaAllah will check out yours later.Welcome to this blog, make yourself at home.
    Hafiz, I wrote this post after reading some "stupid' comments by some Muslim ladies in the Malaysian Sunday Star, that made me went "grrrrrrrrr" hahahaa

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum kak. hebat! hebat! kakchik suka sangat post yang ni. berdakwah dgn cara macam ni pun ok juga. kekal tegas dengan prinsip dan cuba menimbulkan kesedaran ke dalam diri mad'u.

    ReplyDelete
  7. Nani,I AM garang, hehehe..(may ask my students and husband. I was given a good advice by a famous writer, not to make direct comments about others when blogging. Hence sometimes writing in a short-story format may be a better way of making readers think than to give a direct lecture :)InsyaAllah will visit your blog soon. Baru balik dari kerja.

    ReplyDelete
  8. susah nak cakap la kak aliya.. kalau memang tak mau bertudung, pelbagai alasan akan diberikan. padahal jelas, solat pun menutup kepala, maknanya rambut itu aurat juga.

    *ketawa* yang memilih menutup aurat akan suka entri ini, yang bangga menayang semua, tetap tidak akan terima.

    ReplyDelete
  9. Salam imm,
    Saya percaya mereka yang tak mau bertudung bukan menolak terus 100% tudung itu tetapi bersikap degil mahu mempertahankan "hak" untuk memilih cara berpakaian.Tak kisahlah, saya sekadar agen yang menyampaikan, saya tak pernah mengharapkan apa-apa pun daripada semua perkongsian dalam blog ini.Allah swt yang Maha Berkuasa sebenarnya tidak memerlukan kita untuk mengikut segala ajaranNya tetapi kita sendiri yang rugi apabila enggan mematuhi ajaranNya. Itu termasuklah isu menutup aurat ataupun tidak. Dan kita yang telah menyampaikan nasihat dan teguran juga tidak rugi apa-apa apabila mereka tidak mahu menerima segala teguran dan nasihat itu.Yang penting kita terus-menerus menyampaikan dakwah sebaik yang mungkin, insyaAllah mungkin hati mereka akan terbuka satu hari nanti :)

    ReplyDelete
  10. Salams...

    I like your way. Islam was spread by them swords then. Reckon being tactful, friendly, helpful and using some psychology could go a long way today.

    Show the beauty of Islam. Show the good of Islam. And of Muslims. Instead of over-emphasising on them punishments and hell. Being humans, we're not too keen on them negativity. Iman strengthens not only from threats but from enticement, gentle persuasions and sometimes compliments too.

    Wassalams...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Hmmm...This is a way of dakwah. Nice entry and this entry should be written in your book. Short story eh? Aliya, if you compile everything from this blog I think you can publish a book now. eh,I would like to use your blog as a sample for my students. I kinda want them to use your blog as a reference when it comes to the objectives of writing or blogging. I want to show them that blogging is not only for entertaiment but it can be a medium for dakwah too. Right? I'm going back to BM this Saturday. Do you have a copy of the travelog that I asked you? Maybe I could get it from you this Saturday.

    ReplyDelete
  13. MasyaAllah ya kak Aliya. This is a good entry. Advising someone through a short story. And yes, I still remember the stupid comments made by some Malaysian ladies in last Sunday's The Star.

    This is what happens when our country accepts liberalism and hedonism.

    =(

    ReplyDelete
  14. Pakcik melayari blog2 yg berkait dengan tuntutan menutup aurat dan mendapati kebanyakan komen selalu saja berbunyi agak 'keras'.

    Pakcik hairan, tidak adakah sesiapa yg terfikir yg dakwah paling berkesan adalah dakwah secara halus & berlemah lembut?

    Terlalu ramai manusia yg menghukum manusia lain seperti mereka adalah manusia sempurna tetapi terang2 pakcik lihat dari gaya bahasa mereka sendiri pon tidak mencerminkan budi bahasa yg dituntut Islam.

    Pakcik lihat cara pendakwah Muslim dari Barat lebih menarik berbanding 'pendakwah' Melayu Islam. Pendakwah Muslim dari Barat menceritakan betapa hebatnya kejadian Allah, betapa manisnya to 'embrace' Islam in total dgn bahasa yg penuh sopan dan halus bahasanya.

    Secara halus, mereka berjaya membuka mata saudara baru dgn menyedarkan alam dunia ini adalah sementara shj.

    Saya dapati pendakwah Malaysia sering kali (tanpa mereka sedari) merasa diri mereka hebat dari orang lain dan secara keras 'menyeru' org lain mentaati suruhan Allah sebagaimana mereka telah buat.

    Pakcik lihat, ia bukannya apa yg diperkatan mereka, tapi CARA mereka mengatakannya.

    Fikir2lah sendiri...

    ReplyDelete
  15. Waalaikumussalam tarings,Faizal,
    Tarings, I've always emphasized that Islam is the way of life, and there is more about what we can do than what we shouldn't do. However, what's wrong is wrong, and it's up to us to inform in the best way possible.
    Faizal, insyaAllah will try to meet you this weekend. I have an extra copy of Travelog Haji but out of Travelog Dakwah (placing 3rd order).Give me a call whe you are back here, k. I'm just doing my best, and blogging seems to be the best option for dakwah (for me) at the moment. All praises to Allah swt.

    ReplyDelete
  16. Waalaikumussalam Adawiyah,
    We live in a community where people are more afraid of getting direct RM300 saman from JPJ than being punished in hell, because death seems so far away. Isn't it an irony, some Muslim reverts are championing the hijab (eg Yvonne Rodley) while some born-Muslims have the tidak-apa attitude about proper Islamic dressings.Which propels me to write this article.

    ReplyDelete
  17. Waalaikumussalam Encik Farid,
    Benar, dakwah yang paling berkesan adalah melalui cara yang lemah lembut.Namun kita perlu sedar, pendakwah di Barat berdakwah kepada yang belum Islam untuk menarik mereka kepada Islam, yakni dengan cara menceritakan keagungan Allah swt dan keindahan Islam. Di sini, 70% ahli masyarakat sudahpun beragama Islam dan hampir semua sudah belajar Pendidikan Islam di sekolah selama 11 tahun. Oleh itu sudah wujud pelbagai golongan yang mungkin tidak sama cara pendekatan mereka terhadap ajaran Islam. Kurang sifat empati di kalangan ramai pendakwah Melayu(termasuk layanan kepada saudara baru Islam)dan suka "menghukum" di kalangan orang awam menjadi penghalang besar dan punca utama mengapa selepas 51 tahun merdeka, golongan yang memeluk Islam di Malaysia masih rendah berbanding dengan mereka di Barat.Semoga kita terpelihara daripada sifat taksub, riyak dan bodoh sombong. Tegur-tegurlah saya jika saya tersilap di mana-mana :)

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum..

    Kak Aliya, nak minta pendapat
    Dalam kelas saya pelajar Muslim tak bertudung
    Macamana nak berdakwah dengan dia pakai tudung?
    (Nak kata tutup aurat terlalu drastik pula)

    Syukran

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum..

    Kak Aliya,saya nak minta cadangan-cadangan bagi memperkemas jati diri sebagai seorang islam (saudara baru).Dan apakah tahap bimbingan/didikan yang didapatkan sendiri mengenai Islam?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum wbt, Kak Alya, saya pernah tulis ni di dalam blog saya:
    http://the-authenthic.blogspot.com/2008/06/tudung-adalah-simbol-aqidah-benarkah.html?showComment=1212906780000

    Tudung Adalah Simbol Aqidah. Benarkah?
    Abu Usamah Mohd Masri bin Mohd Ramli, Sunday, June 08, 2008

    Assalamualaikum WBT

    Ada yang berkata iman di hati, tiada kaitan dengan amalan. Maka popular ayat-ayat ini "Kami pakai seksi, tapi hati kami baik", "Allah nilai taqwa kita, bukan pakaian kita." Dan banyak lagi.

    Tahukah kita bahawa ideologi ini adalah satu kesinambungan ideologi lama dahulu. Apa nama ideologi itu. Namanya Murjiah. Tak mengapa, posting kali ini bukan mahu berbicara tentang ideologi Murjiah. Posting kali ini ingin bercerita tentang tudung. Ya, tudung wanita untuk menutup aurat, bukan tudung untuk saji mahupun tudung periuk.

    Baik! Saya menyatakan bahawa tudung adalah salah satu nilai aqidah kita. Jangan ada yang cuba mahu loyar buruk di sini berkata bahawa kalau pakai tudung, tapi baju sendat, singkat nampak pusat. Saya bercerita tentang tudung muslimah ya, lagipun normalnya orang Islam Melayu kalau nak tutup aurat mesti pakai tudung. Pakai tudung tak semestinya tutup aurat, tapi normalnya di Malaysia kalau nak tutup aurat mesti pakai tudung. Mesti difahami hal ini.

    Kita orang Islam, bercerita tentang agama mestilah dengan sumber wahyu. Maka saya mahu bercerita apa yang al-Quran cerita.

    Al-kisah di zaman dahulu kala, ketika Rasulullah SAW masih hidup di muka bumi ini, dan para sahabat dan sahabiah (sahabat-sahabat nabi yang perempuan) masih hidup bertebaran di muka bumi, maka turunlah satu ayat al-Quran. Ayat apa itu?

    وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون

    Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (Surah an-Nur:31)

    Inilah di ayatnya. Mari kita lihat bagaimana reaksi-reaksi wanita di zaman itu.

    Saidatina Aisyah RA menceritakan: Tatkala turun ayat "dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka". maka mereka segera merobek-robek kain-kain mereka dan bertudung dengannya. (Shahih al-Bukhari, Kitab at-Tafsir, Bab Tafsir Surah an-Nur).

    Perempuan-perempuan zaman Rasulullah SAW dengan penuh kekuatan dan ketaatan lantas mengoyak-ngoyak kain yang ada untuk dijadikan penutup aurat mereka.

    Saya hanya mahu menyatakan tudung itu adalah lambang akidah.

    Kenapa? Kerana tudung inilah salah satu hal yang membezakan kita dengan orang kafir.

    Apa buktinya? Lihatlah apa yang terjadi di Turki. Si kafir pembela-pembela aliran Sekular mengharamkan pemakaian tudung. Apakah kita fikir mereka akan mengharamkan pemakaian tudung sekiranya tudung ini tiada nilai di dalam Islam. Isunya bukanlah kerana kain itu bernama tudung, isunya kerana pemakaian tudung itulah salah satu lambang akidah Islam. Maka untuk memadamkan cahaya akidah Islam daripada terzahir ke mata manusia, salah satu langkahnya ialah mengharamkan pemakaian tudung.

    Lihat, bukankah itu menunjukkan bahawa si kafir bedebah itu turut faham bahawa tudung itu ada nilai akidah.

    Sekiranya tudung itu tiada nilai di dalam Islam, nescaya si kafir itu tidak akan mengharamkan pemakaiannya. Bahkan mungkin si kafir itu akan menjadikan ia sebagai satu fesyen yang popular. Tapi kerana ia ada nilai akidah, si kafir tidak mahu menerimanya. Nampaknya si kafir ini amat memahami ayat terakhir surah al-Kafirun "Bagimu agamamu, bagiku agamaku".

    Itulah nilai tudung. Tapi nilai itu seakan hilang di bumi Malaysia tercinta ini. Kerana apa? Kerana nilai akidah pada tudung itu tidak dapat dilihat. Nilai akidah pada tudung mungkin hanya dapat dilihat apabila ia diharamkan oleh pihak-pihak kafir. Adakah kita mahu menunggu sehingga ia diharamkan di dalam negara kita, baru kita mahu memahami ia ada nilai akidah.

    Mungkin, sudah tiba masanya pelajar-pelajar sekolah ditanamkan kefahaman bahawa menutup aurat itu adalah satu nilai akidah. Bukan hanya isu feqh dan hukum sahaja. Ia adalah nilai aqidah, kerana itu si kafir memusuhi sehelai kain bernama tudung itu.

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum..

    Saya telah copy sebahagian dari cerita Kak Alya, sekadar untuk menarik minat orang yang berkunjung ke blog saya supaya datang berkunjung ke blog anda.

    Sudah create link untuk mereka datang sambung habiskan bacaan tentang "tudung".
    So rasanya hak cipta Kak Alya masih terpelihara. :)

    Karya berunsur dakwah yang hebat. Setiap alasan yang diberikan Hani adalah alasan yang biasa diberikan perempuan2 zaman sekarang. Dan setiap alasan itu pula dipatahkan dengan berlandaskan Al-Quran.

    Sungguh tinggi pengetahuan Kak Alya.
    Terima kasih kerana sudi berkongsi karya2 dakwah sebegini.

    ReplyDelete
  22. Waalaikumussalam Sakinah, n.fatihah, masri,
    Sakinah,Rebutlah apa-apa saja peluang untuk berdakwah kepada mereka yang belum bertudung. Sebaik-baiknya kenali mereka dahulu, dan gunakan soft approach lebih baik daripada khutbah dan marah-marah. Cerita, berita terkini larangan Muslimah bertudung di negara lain boleh digunakan di dalam kelas.
    Fatihah, Iqra. Bacalah,tanyalah pada yang arif, sentiasa berdoa kepada Allah agar terus menjadi Muslimah baik dan berilmu.
    Masri, terima kasih.

    ReplyDelete
  23. Waalaikumussalam blackskin,
    Terima kasih. Segala pujian pada Allah swt yang memberi ilmu dan ilham untuk penulisan blog ini..alhamdulillah :)

    ReplyDelete