Monday, January 25

BUKAN BUANG NAMA

"Ingatkan siapa dia, bila dok teliti baru tau rupa-rupanya awak!" kata Cikgu Tina[bukan nama sebenar] sambil memberikan saya buku tahunan KPPK bagi tahun 2010. "Apa nama, Yeoh.... apa da, tak ingat dah?"
Saya ketawa. Memang ramai di kalangan warga sekolah yang tidak tahu nama asal saya yang tertulis dalam surat kelahiran, kerana ketika saya mula bertugas di sekolah saya sekarang, saya sudahpun menggunakan nama Islam dalam semua urusan pekerjaan. Hanya kawan-kawan lama yang mengenali saya sebelum saya memeluk Islam pada tahun 2006 yang tahu nama asal saya itu.

Namun begitu, dalam urusan dengan beberapa agensi seperti bank, kesatuan guru dan LHDN, saya masih mengekalkan penggunaan nama asal yang Cina kerana masalah pertukaran nama itu sangat rumit.
Kini hHanya nama keluarga 'Yeoh' yang menjadi panduan untuk pengenalan diri apabila berurusan dengan pihak tersebut.

Pernah ada orang Melayu bertanya, mengapa saya tidak mengekalkan nama asal Cina yang diberikan oleh ibu bapa selepas saya memeluk agama Islam. Bukankah itu yang sebaik-baiknya? Lihatlah mereka yang masih mengekalkan nama Cina seperti saudara Lim Jooi Soon, yang kini menjadi pendakwah bebas.

Memang, saya setuju pengekalan nama seseorang itu ada kebaikannya. Lagipun pada zaman Rasulullah saw sendiri, sahabat-sahabat Nabi pun tidak disuruh menukarkan nama mereka sejurus selepas mereka memeluk Islam, kecuali bagi mereka yang namanya membawa maksud yang buruk.
Namun mereka yang bertanya itu juga tidak mungkin akan melalui masalah yang bakal saya hadapi sekiranya saya terus mengekalkan penggunaan nama Cina saya dalam semua urusan selepas saya beragama Islam.

Di Malaysia, mereka yang mengekalkan nama asal itu adalah lelaki Cina Muslim. Tak pernah pula saya kenali seorang wanita saudara baru Cina yang kekalkan nama asalnya bertahun-tahun selepas memeluk Islam dan memulakan hidup sebagai orang Islam. Dari rekod senarai nama saudara baru yang pernah saya tinjau, saudara baru berbangsa India selalunya memilih nama Islam sebagai identiti baru mereka. Tak tahu pula sesiapa yang masih mengekalkan nama asal mereka tanpa sebarang penyesuaian.

Kalau saya seorang lelaki Cina Muslim pun, mungkin saya akan teruskan dengan nama asal; tak perlu susah payah memohon dan menukar nama dalam kad pengenalan. Tak sesiapa pun akan pertikaikan tambahan lagi sekiranya saya masih belum bersedia mengumumkan pengislaman saya kepada ahli keluarga. Tiada perbezaan dari segi penampilan antara seorang lelaki Islam dengan lelaki bukan Islam yang sama bangsa, kalau mereka berdua-dua memakai baju kemeja dan seluar panjang.
Hanya apabila salah seorang itu berjalan ke surau atau masjid untuk mengerjakan solat, atau ketika dia memberi salam, barulah kita sedar bahawa dia beragama Islam.
Tapi kalau yang itu adalah seorang Muslimah saudara baru, bagaimana?

Sebab pertama saya pilih untuk menggunakan nama Islam yang baru adalah untuk kemudahan urusan, tambahan lagi saya sebagai kakitangan kerajaan.
Kalau saya panggil nama seorang wanita, Lim Mei Hua misalnya, apakah agamanya? 90% mungkin akan mengagak dia beragama Buddha. Kalau Mary Teoh? Mungkin beragama Kristian.
Tapi tup-tup-tup, apabila dipanggil namanya, tiba-tiba seorang wanita yang menutup aurat dengan lengkap bangun dan menyahut. Takkah rasa hairan? Tentu kita penuh dengan persoalan, adakah dia seorang Muslimah, bila peluk Islam, dan mungkin juga ada yang ingin bertanya juga, apakah nama Islamnya?

Saya sudah lalui pengalaman itu ketika menanti permohonan kad pengenalan diri saya diluluskan oleh Putrajaya. Berbulan-bulan masih beridentitikan nama asal sedangkan diri sudah menutup aurat. Saya letih menerangkan kepada orang lain yang bertanya bahawa saya telah memeluk Islam. Kadang-kadang saya terpaksa menjawab dengan ringkas saja [kelihatan kurang sopan pula] kerana mengejar masa, sedangkan yang ingin tahu itu ramai. Yang nak ajak bercerita itu ramai. Itupun apabila saya dapat menyatakan nama Islam saya ialah Nur Aliya. Bayangkan jikalau saya memilih untuk mengekalkan nama tanpa penambahan nama Arabic/Islam seperti orang Islam di rantau ini. Lagilah jenuh nak jawab - mengapa tak ada nama Islam? Entah-entah nanti, saya pula diberikan nama baru oleh orang lain, huhu.

Sebab kedua, supaya lebih mudah untuk orang lain terutamanya orang Melayu menyebut nama baru saya. Nama Cina saya yang dipilih oleh ibu susah disebut dengan betul [hanya mereka yang belajar Mandarin dapat sebutnya dengan tepat], kerap tersalah eja, dan maknanya pula agak kabur. Oleh itu, semenjak saya bekerja, saya selalu dipanggil dengan nama keluarga saya dan bukan nama sendiri sehinggalah ada rakan sekerja yang tidak tahu nama penuh saya. Daripada terus menyeksa diri mendengar kawan-kawan dan orang lain menyebutnya dengan salah, lebih baik saya simpan sahaja nama itu dan menggunakan nama baru yang mempunyai maksud yang baik serta mudah diingati orang [tetap masih kerap tersalah eja, hehehe]. Bukan buang nama tetapi simpan untuk keadaan tertentu, untuk dipanggil oleh orang tertentu sahaja dalam hidup saya.

Sebab ketiga, kerana saya mahu memulakan penghidupan baru sebagai seorang Muslimah, yakni dengan nama baru. Bukan bertujuan menjadi Melayu. Alhamdulillah kawan-kawan beragama Islam dan bukan Islam menyambut baik nama dan identiti baru saya.
Nur Aliya bermaksud cahaya ketinggian dalam bahasa Arab, Aliya dalam bahasa Mandarin bermaksud cantik dan anggun [haha].

Seorang tokoh agama pernah menyarankan supaya mewajibkan saudara baru mengekalkan nama asal mereka dan berbin/bintikan nama bapa kandung mereka. Bagi saya yang jahil ini, perkara itu biarlah saudara baru itu sendiri yang menentukan. Ada pro dan kontra. Mungkin beliau sendiri tidak sedar tentang kontranya. Bagi mereka yang diugut dan dibuang keluarga serta tidak lagi diakui anak, tindakan membin/bintikan nama bapa kandung pula mungkin akan menaikkan kemarahan si bapa, kerana satu negara akan tahu anaknya yang 'derhaka' itu telah beragama Islam! Syukurlah syor itu tidak diterima umum, kerana saya tidak dapat bayangkan akibatnya kepada saudara baru yang tidak bersetuju dengan tokoh itu [ saya pernah mengirim emel membantah usul itu tetapi tidak dibalasnya; yalah, siapalah kita ni].

Mak dan adik saya tahu nama Islam saya, dan mereka tidak berkata apa-apa. Bagi Mak, saya adalah anaknya, dan dia tetap memanggil saya dengan nama pilihannya. Adik pula menggunakan nama yang biasa disebutnya. Tiada masalah.

Sekarang apabila pelajar saya bertanya, "siapakah nama cikgu?"
Bila saya agak nakal, akan saya jawab, "Saya ada 3 nama. Nama asal yang Cina, nama Inggeris yang dipilih semasa saya beragama Kristian [umur 13-19], dan nama Islam yang digunakan sekarang. Semuanya istimewa. Nama manakah yang kamu nak tahu?" :P

8 comments:

  1. Salaam dear sis,

    If I am not mistaken, in Islam, it is waajib to call anyone after their father's name.
    I guess for a chinese, it's important to keep the surname, but I've never seen a chinese name that bin/binti'kan the father's name, kan?

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam Rayhana,
    I'm not so sure about that. If we study Islamic history, Rasulullah's sahabat were called by their names and nicknames, eg Abu Bakar al-Siddiq & Khalid al-Walid.
    You're right about that. When I went to Beijing, I didn't meet any Muslim Chinese with bin/binti father's name either :)
    Personally, I think having a family name/surname is a good thing because it's easier to trace our roots.

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Pada pendapat saya, sistem nama sama ada Surname-Given Name atau Given Name-Father's Name adalah mengikut bangsa dan bukan agama.

    Orang Bosnia dan Chechnya contohnya, beragama Islam sejak ratusan tahun tetapi menggunakan sistem nama Given Name-Surname. Orang Hindu dan Mongolia pula menggunakan sistem nama Given Name-Father walaupun bukan beragama Islam.

    Untuk reverts pula, saya cadangkan supaya kalau nak tukar nama, hanya tukar given name tetapi kekalkan surname seperti yang dilakukan oleh Abu Mahdy Sulaiman Hamanaka, seorang kaki badminton dari Jepun yang menggunakan given name Akira hanya sebagai rujukan.

    p.s.: Istilah 'sistem nama', Surname-Given Name dan Given Name-Father's Name adalah rekaan saya sendiri.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam Reza,
    Betul, setuju. Sekarang pun, kalau mereka yang berbangsa Cina memeluk Islam, dinasihati untuk mengekalkan Surname.

    ReplyDelete
  5. Salam,

    To Rayhana:

    Muhammad Ng Chee Hong bin Ng Ban Choi

    Pejabat Agama might insist by saying that it is not advisable but u can always stand your ground and put ya father's name after the bin or binti.

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam ahong,
    Way to go, hehehe.. never be too timid to stand your ground for things you believe in when dealing with some people.
    Me? For reasons I know best, I'd rather not put my father's name after the binti :P

    ReplyDelete
  7. Salaam,

    Way to go ahong hehe ;) First time for me!

    If I am not mistaken, it is waajib for a child to be ascribed to the father. For instance, my son/daughter, has to be named bin/binti their father.. (Al-Ahzab 33:5)
    i.e. it is a major sin to ascribe a child to other than the true father.

    And yes, as reverts, it is best that we keep our surname. I had problems with my MyKad because I wanted to keep my chinese name but added a Muslim name (it was given to me). From agama Buddha to *blank* when I changed my name (I was already hijab-ed!)! Had to go back and ask for ISLAM to be printed on the card.

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam Rayhana,
    True in a sense. The al-Quran states that we'd be called by our name bin/binti father's name in akhirat, but never make it wajib to do so in this world.Hence, in some Muslim community especially among reverts, there're no bin/binti.
    Always check your official documents when it comes to race/religion.They can be careless.

    ReplyDelete