Tuesday, May 19

5 PERKARA

1. Mengerjakan solat subuh pada waktunya. Walaupun sesibuk mana atau terlewat ke pejabat, sentiasa kerjakan solat subuh dahulu. InsyaAllah diri akan sentiasa tenang dan segala perkara akan dipermudahkanNya. Solat adalah ibarat mengecas semula bateri iman kita 5 kali sehari, lakukan dengan sebaik mungkin. Mereka yang bukan Islam dan mereka yang mengerjakan solat ekspres amat kerugian dalam hal ini.

2. Membaca al-Quran serta terjemahan dan tafsirnya setiap hari akan mendekatkan diri kita dengan Allah s.w.t. Gunakan segala kemudahan yang ada pada hari ini, untuk membaca ayat-ayat al-Quran. Boleh bawa terjemahan al-Quran bersaiz kecil dalam beg, dalam kereta atau masukkan data dalam komputer. Bukankah wahyu pertama yang diturunkan kepada semua umat manusia adalah "Iqra" atau "Baca"?

3. Menerima orang lain seadanya, tanpa membuat penilaian terhadap dirinya. Yang berhak menilai adalah Allah Yang Maha Mengetahui. Orang yang berpakaian selekeh mungkin seorang yang baik hati dan takut pada Allah, manakala orang yang berpakaian mahal dan kemas mungkin seorang yang kedekut dan busuk hatinya. Sentiasa melayani mereka dengan adil tanpa mendahulukan kepentingan diri dan kaum kerabat dalam semua urusan. Ingatlah bahawa tiada tirai di antara Allah s.w.t dengan mereka yang dizalimi.

4. Sentiasa bersangka baik dengan semua orang. Selidiki dengan teliti akan sesuatu perkara yang baru diketahui. Sekiranya ada kemuyskilan terus bertanya dengan orang yang terlibat; jangan jadi 'pembawa berita sensasi'. Mengumpat yang menjadi kegemaran masyarakat Malaysia tidak harus menjadi amalan umat Islam. Sebagaimana kita tidak mahu orang mengumpat tentang kita, jangan kita mengumpat tentang orang lain. Susah-susah kita mengumpul pahala di dunia, takkan nak hadiahkan kepada mereka yang kita umpat, betul tak? Katakanlah perkara yang baik dan benar tentang orang lain tetapi jikalau tiada, lebih baik mendiamkan diri sahaja. Ingat, semua orang boleh berubah menjadi lebih baik, insyaAllah.

5. Sentiasa memaafkan orang lain dan memohon maaf daripada orang yang kita sakiti sebelum kita tidur, kerana kemungkinan malam itulah malam terakhir kita di dunia. Bayangkan perasaan kita jikalau orang yang kita kasihi meninggal dunia dalam keadaan masih marah atau tidak puas hati terhadap kita[awas, isteri-isteri!]. Menagnis air mata darah pun tak berguna lagi.

No comments:

Post a Comment