Wednesday, September 9

CENGIH

"Tak sangka la, teacher cengih.."
Terdengar komen pelajar ketika saya lalu di hadapan mereka. Muka merah padam menahan sabar, tambahan bila teringatkan diri sedang berpuasa.
"Cepat.. dah tak nak buat, ikut saya ke pejabat sekarang juga!"
Dia berjalan dengan langkah malas. Terpaksa. Dipaksa. Saya tak peduli, dalam hati kalau sah dia larikan diri, akan saya buat laporan bertulis sahaja sebagai bukti dia melanggar peraturan sekolah, iaitu tidak menghormati guru. Sudahlah dia enggan menjawab soalan percubaan spm yang sepatutnya diambil bulan lalu. Pelajar ponteng tegar. Malas saya hendak melayan sebenarnya tetapi memandangkan masa depannya mungkin terjejas sekiranya dia tidak mendapat keputusan memuaskan dalam spmnya yang mungkin berpunca daripada kelalaiannya tidak mencuba jawab soalan percubaan, saya minta dia buat. Namun dia menolak.
Saya tak kisah kalau pelajar nakal. Tak kisah kalau pelajar malas. Tak kisah pun kalau pelajar tak bawa buku ke sekolah. Asalkan bila diberi kerja, mereka cuba untuk menjawab; kalau bukan semua, sekurang-kurangnya tahu teknik menjawab soalan. Tambahan peperiksaan sudah hampir.
Bila terdapat mereka yang hanya jasad sahaja ada di dalam kelas tetapi fikiran melayang entah ke mana, dan buat 'derk' saja bila ditegur, hati mulalah panas. Berlagak macam pandai tetapi langsug tidak mahu menjawab soalan yang diberi. Masa peperiksaaan pula hadir sesuka hati. Bila berbincang dengan ibu bapanya, ibu bapa pula mengaku tidak berupaya mengawal anak mereka sendiri.
Tatkala anak-anak Cina dan India sibuk menyiapkan diri sebaik-baiknya menghadapi peperiksaan awam, ada pula mereka itu yang masih leka dibuai mimpi. Memberi alasan letih kerana berpuasa. Kasihan guru-guru yang berusaha meningkatkan prestasi mereka tetapi mereka tidak mahu membantu diri sendiri.
Apa nak jadi dengan remaja Melayu?
Pada masa seorang pelajar Melayu cemerlang dengan 20A, beratus-ratus pelajar Melayu yang hanya lulus 2-3 mata pelajaran peringkat SPM. Bagaimanakah masa depan mereka?

Sudahlah diri letih mengajar dari pagi hingga petang dalam keadaan berpuasa [kering tekak mengajar dengan suara kuat], jumpa pula pelajar bermasalah begitu. Syukur juga sedang berpuasa; bolehlah menahan sabar. Cengih pun cengihlah.. kalau dulu pelajar kata teacher gebu, sekarang dapat gelaran teacher cengih pun, ok lah, hahahaa..

No comments:

Post a Comment