Thursday, August 25

PAM

Syukur alhamdulillah. Akhirnya benda yang dinanti-nantikan itu tiba juga pada pagi hari Isnin.
Cepat 'Mek Medela' saya itu, Aja kirimkan dengan courier service [eh, Ahad pun bukakah kaunter?]. Maklumlah orang bisnes yang berpengalaman, hehe.
Apa bendanya? Ni ha...
gambar dari internet.. tak sempat nak ambil foto dengan kamera
Breastpump Medela Swing yang saya beli online daripada Aja dari MyBreastPumpShop. Harga istimewa, dapat pula hadiah percuma dan waranty setahun. Ok la tu.
Semasa berpantang dengan Ikram pada tahun lalu, suami belikan breastpump manual sebab Ikram tak kuat menyusu. Tambahan pula saya mahu gunakan di tempat kerja. Dari jenama terkenal. Boleh tahan juga pam tu tetapi saya letih buat lama-lama, sakit tangan menekannya. Masih tak dapat banyak susu. Nak basuh pula satu hal, sebab banyak part yang perlu diceraikan dan dibasuh dengan teliti, kemudian disterilkan pula. Itu pun syukur, dapatlah guna selama kira-kira 6 bulan.

Oleh itu, semasa mengandungkan Ihsan, saya berniat upgrade pam kepada jenis elektrik/bateri. Lebih mudah dan cepat, dan insyaAllah akan dapat lebih. Tambahan pula Ihsan kini mengalami growth spurt, semakin kuat minum susu, setiap kali nak hampir 4oz walaupun dia baru berumur sebulan. Tak dapat cukup, dia meraung dengan kuat. Letih nak penuhi permintaannya, kerja lain terbengkalai.

Pam amat perlu untuk menyenangkan kerja saya, tambahan pada hujung minggu apabila kedua-dua hero ada di rumah, dan suami pula tiada di rumah untuk membantu. Jikalau mendukung Ihsan untuk menyusu badan, susahlah saya nak jaga Ikram yang semakin aktif pada masa yang sama. Setelah survey dalam buku Pa&Ma serta secara online, akhirnya saya jumpa blog ini.

Pembelian secara online dalam keadaan saya masih berpantang lebih memudahkan dan menjimatkan masa serta kos. Tak perlulah suami jadi driver membawa saya dan Ihsan [ke mana saya pergi, tentu dia ikut] ke kedai menbelinya.
Mula-mula nak beli Medela Frestyle tetapi aduh, kosnya terlalu tinggi. Harga hampir sama dengan bonus saya tahun ni, huhu. Akhirnya Swing yang menjadi pilihan, walaupun hanya boleh pam sebelah pada satu-satu masa. InsyaAllah, dengan bantuan pam ni di tempat kerja, bolehlah saya memberi susu badan kepada Ihsan sehingga 2 tahun.

Sekarang sudah 2 hari saya menggunakan Medela Swing. Alhamdulillah, mudah dan menjimatkan masa. Semasa Ihsan lena tidur dan enggan bangun untuk menyusu [bila panggil, dia senyum saja dalam tidur], saya masih boleh mengekalkan supply susu badan dengan mengepam. Boleh duduk sambil membuat kerja lain sementara pam terus berjalan. Saya suka sebab ada 2 mode - satu stimulation dan satu lagi maximum comfort vacumn, tak sakit. Saya tak guna selalu, hanya beberapa kali sehari saja pada waktu siang. Sekali pam [single] boleh dapat 70ml dalam 10 minit, itupun saya tak pam terlalu kuat [anak baru sebulan, ok la]. Yang membuat saya senyum gembira adalah bahagian pam yang perlu dibersihkan setiap kali pam tak banyak, dan mudah sekali jika dibandingkan dengan pam manual saya dulu. Oleh kerana ia kecil dan ringan, bolehlah saya bawa ke sekolah dengan senang apabila tempoh cuti tamat nanti. Cuma saya mesti jauhkan ia daripada Ikram yang teruja dengan segala jenis gajet.

Ni hadiah raya dari suami tercinta. Ihsan senyum puas bila diberi susu yang banyak. Terima kasih, Abahnya.

No comments:

Post a Comment