Friday, December 12

RUMAH ORANG MELAYU?


"Tengok rumah ker?" wanita hitam manis dan bertudung itu menegur kami.
"Ya, tengok-tengok dulu," saya tersenyum sambil bersalaman dengannya.
"Rumah ini tuannya orang Cina tetapi disewa kepada orang Melayu. Hairan juga tiba-tiba orang Cina yang dapat membeli rumah ini. Ini kawasan orang Melayu."
Saya mengangguk saja. Dia peramah dan mudah diajak bersembang.
Belum sampai 10 minit, saya sudah tahu serba sedikit tentang penghuni lama rumah itu dan keadaan jiran tetangga di situ.
"Kawasan ini semua Melayu yang tinggal kecuali sebuah tu. Itu satu-satunya rumah orang Cina yang tinggal tetapi dia sudah lama hidup dengan orang Melayu, jadi tak ada masalah. Dia pun keluar membantu semasa bergotong-royong."
"Oh, begitu."
"Jiran-jiran di sini semua baik-baik, boleh diharap."
"Boleh tahu siapa nama kak? Saya Aliya."
"Panggil saja saya Kak Nah (bukan nama sebenar)."
Saya tersenyum sambil mengenit mata pada Abang. Entah apa yang bakal difikirkan Kak Nah sekiranya wanita Cina ini yang tinggal di rumah itu.

Hendakkan jiran berbangsa Melayu?
Ahh, apakah yang Kak Nah hendak sebenarnya?
Jiran berbangsa Melayu atau jiran beragama Islam?
Jiran Melayu tetapi mengabaikan ajaran Islam atau jiran bukan Melayu tetapi mengamalkan ajaran Islam?

Kami tidak memberitahu Kak Nah bahawa wanita yang menutup aurat di hadapannya itu bukan berbangsa Melayu.
Abang pula cuba memberi mesej kepadanya. Abang sengaja menunjukkan saya sekeping poster berbahasa Cina dan meminta saya baca. Saya menjawab dalam bahasa Mandarin.
Terbeliak mata Kak Nah.
Ahhh, kalau ditakdirkan bertemu semula, barulah saya terangkan kepada Kak Nah siapa saya sebenarnya :)

9 comments:

  1. makna yg sgt mndalam.

    can i copy and put ur post on my blog?
    i'll definitely put ur link.
    would u permit me to do so?

    thnx in advance.
    salam.

    ReplyDelete
  2. can't help but think sometimes, that muslim reverts are better muslim than those born muslim. As one mat salleh revert once said 'I was lucky that I know islam first before I know muslims...'I am sure your heart is full of compassion and forgiveness. Pls pray for the ignoramus..

    ReplyDelete
  3. Waalaikumussalam umairah,
    Yes, you may do so :)Thanks for writing in to ask.

    ReplyDelete
  4. Salam snakebite,
    I share an experience to help others become more aware of the power of words. Do we need a Malay, a Muslim or a good neighbour? I've nothing against Kak Nah, for I'm sure from her appearance that she's a good Muslim too. Unfortunetely sSometimes we express racial sentiments without being aware we do :)

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Kak Aliya ke taman perumahan ke? Mungkin yg dimaksudkan oleh wanita itu ialah lot bumiputera yg biasanya dijual dengan harga sedikit rendah berbanding harga sebenar.

    Tapi sebagai org Melayu, saya biasa juga mendengar org Melayu kurang selesa utk berjiran dengan kaum lain atas anggapan org Cina beragama Buddha dan org India beragama Hindu. Yang ditekankan ialah ras walhal yang membezakan sebenarnya agama dan budaya.

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam zaharahanum,
    Ya, saya ke taman perumahan meninjau rumah, hehehe. Daripada pengalaman saya, jiran yang terbaik adalah yang bertimbang rasa, baik hati dan menjaga kebersihan, tak kiralah apa bangsa atau agama mereka. Kasihan juga anak-anak yang hanya didedahkan kepada satu bentuk budaya sendiri saja jikalau semua jiran sekeliling rumah sebangsa dan seagama sedangkan mengamati budaya orang lain satu bentuk pembelajaran yang penting.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Kak Aliya

    Nak panggil kak atau cikgu??? Hehehe...

    Saya suka cara suami Kak Aliya nak bagi hint kat Kak Nah bahawa Kak Aliya ni Chinese...ini yang dinamakan cara yang berhikmah...=)

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam Fazdhly,
    Panggil saja Kak Aliya :)Alhamdulillah suami saya memang mudah berkawan, maklum ada kelulusan dalam bidang kaunseling. Saya pula yang agak nakal,hehehe..

    ReplyDelete
  9. Salam semua,

    Ha ha ha... I think she should have learned her lesson by now.

    Some people should really try harder to replace the word Malay with Muslim in some of their sentences (I have a gut feeling that that is what she meant actually).

    I think she just want to feel 'safe' in her own cocoon (that is the neighborhood in this case). I bet we can expect to hear the same comments the other way around as well, can't we.

    But that is not the whole point, I know...

    ReplyDelete