Friday, October 14

JANGAN TAMAK - RAMAI DAH TERTIPU DENGAN COMPANY INI

"Kak, marilah duduk kejap.. tak perlu beli apa-apa, kami beri mug percuma."
Lelaki itu melambai-lambaikan sekeping kertas promosi ke arah saya di ruangan legar TESCO.
Memandangkan waktu itu baru lpas sekolah dan pasti jam sesak, saya pun ok la.
Saya duduk di kerusi yang disediakan. Lelaki muda itu meminta saya isi maklumat diri dalam borang yang disediakan. Saya sebenarnya dah agak, maka saya pun isi ala kadar saja.
"Saya dapat komisen setiap borang yang diisi," kata lelaki yang mengenalkan dirinya sebagai Farid, dari Negeri Sembilan.
"Tunggu kak, jangan pergi dulu. Saya nak terangkan tentang produk kami," katanya kemudian.
Saya lihat demonstrasi yang dilakukannya pada microwave oven. Ok la, boleh tahan.
Berapa harga barang ni?" saya tanya sekadar nak tahu.
"RM3388 jika cash. Tapi jika boleh bayar dengan kad kredit," terangnya.
Dia kembali dengan 2 keping kad bertampal.
"Kami ada buat promosi. Kak bukalah, boleh dapat diskaun RM100 hingga RM300 jika beli barang kami dengan kad diskaun ni, atau jika naib baik boleh dapat barangan percuma.Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu."
Saya lihat dalam fail yang diletakkan di atas mejanya. Ada contoh kad gores yang mendedahkan diskaun RM100, RM300, induction cooker, atau vacumn cleaner. Semuanya lebih dari RM3000 setiap satu.
Buka-buka kad itu, adalah gambar induction cooker, RM100 dan juga vacumn cleaner.
Si Farid itu terkejut. "Eh, kak... kenapa ada 2 barangan elektrik? Tak pernah ada pun gambar begini, nanti saya kena tanya supervisor."
Dia pun tinggalkan saya sekejap. Saya belek-belek fail di depan mata. Nmpak ada gambar beberapa orang dengan barangan elektrik yang dimenangi. Hmmm...
"Kak, bertuahnya kak. Supevisor kata sekarang kami buat promosi Deepavali, jadi hanya ada 10 saja kad ini yang dikeluarkan syarikat. Kak slaah seorang yang cukup bertuah. "
"Wah dapat 2 barang percuma jika beli satu barang elektrik lain. Tolak vacumn cleaner dan cooker, barang apa yang awak suka?"
Ini pamplet barangan mereka
Saya tunjuk microwave oven. Harga RM3388.
"Lihat, dua barang sudah harga biasa RM6000 lebih, tapi jika bayar RM3288 saja, boleh dapat 3 barang ini. Untung banyak loo," wanita Cina itu menyampuk.
Saya biarkan mereka bersandiwara. Satu senario yang pernah berlaku di tempat lain masih saya ingati lagi. Dalam hati, saya terus berzikir. Biar tenang.
"Ya la"  Farid terus angkat kotak microwave oven dan cooker lalu letak di tepi meja. "Jika beli satu saja barangan lain, boleh bawa balik sekarang," katanya.
Saya senyum.
"Kak boleh beli dengan cash atau kad kredit. Mana kak lebih suka?" tanya wanita Cina itu.
"Tentulah beli cash," saya jawab.
"Wah, pandai kak ni. Beli cash lagi bagus."
"Tapi saya tak perlukan semua tu," saya jawab dengan tenang.
"Eh, kak. Mana boleh kata tak perlu? Barang berkualiti, guna di rumah."
"Saya sudah ada barang-barang ini, tapi jenama lain. Buat apa nak beli lagi. Tadi kamu kata datang dengar saja, dapat mug percuma. Sekarang nak saya beli barang pula dengan harga RM3000 lebih, buat promosi pula, tak boleh jual," saya beri alasan.
"Promosi senang saja," pujuk Farid.
"Saya bincang dengan suami dulu," saya membuat keputusan.
"Kalau kak bagitau suami pun, dia takkan percaya boleh dapat free begini banyak barang," wanita Cina itu pula berkata.
"Dia yang akan bayar maaa, dia suami," saya pula senyum.
Wanita Cina itu tiba-tiba berkata," Kak nak beli atau tidak? Tak nak beli, takpe kita cancel."
"Ok, cancel saja," saya menjawab ringkas. Masih senyum. Saya berlalu pergi dengan mug yang diberi.

Hahahaaaa... ni pengalaman kali kedua dengan wakil syarikat yang sama. Mempromosikan barangan elektrik dan perkakasan rumah jenama AMG itali. Modus operadi yang sama. Barangan yang sama - Mahal tetapi kononnya hebat, environment friendly dan baik untuk kesihatan. Tapi harga sampai lebih RM3 ribu setiap satu.
Pandai mereka... cakap cepat, bijak memujuk, langsung tak berikan masa lama untuk saya berfikir. Tekanan demi tekanan secara psikologi diberi agar orang termakan pujukan lalu membeli, kononnya belian yang berbaloi. Untung bila beli 2-3 barang dengan harga itu. Dapat diskaun lagi. Bila dah tinggalkan mereka, barulah sedar rupa-rupanya mengapa beli barangan sampai RM3000 sedangkan boleh dapatkan benda yang sama tapi jenama lain dengan harga jauh lebih murah?

Syukurlah saya sudah biasa berada di bawah tekanan dengan para pelajar yang nakal dan memeningkan kepala tu. Pengalaman di Beijing dulu juga banyak memberi pengajaran. Alhamdulillah juga, terima kasih pada Allah swt kerana memang poket saya tak berapa berisi pada ketika itu, hehehee.. beg berat dengan susu perah untuk Ihsan.
Sekarang sudah ada 2 mug syarikat itu di rumah. Saya sebenarnya dah lalui pengalaman yang lebih kurang sama di Carrefourre tahun lalu. Kali ini saya kongsi dalam blog.

Mengapa?
Rupa-rupanya syarikat ini telah menipu ramai orang dengan modus operadi yang sama.
Mereka yang tertipu bila balik rumah dan bersembang dengan orang lain barulah sedar bahawa mereka sebenarnya membayar terlalu mahal untuk barangan elektrik.
Kes mereka yang tertipu sejak tahun 2007 masih belum selesai sebab syarikat ini akan gulung tikar dan tukar nama selepas penipuan mereka didedahkan.

Oleh itu, berhati-hatilah jikalau dihampiri oleh promoter syarikat digedung membeli-belah.
Mereka suka kita guna kad kredit sebab mereka akan dapat pulangan lebih.
Ubat untuk melawan mereka hanyalah satu - jangan tamak.
Jangan mudah terpedaya dengan gmik barangan percuma, diskaun dan hadiah promosi.
Bersederhanalah dalam hidup. Bersyukur dengan apa yang ada, buat keputusan membeli barang yang mahal dengan bijak.
Selamat membeli-belah.

nota: foto diambil dari blog  http://ana-mutiarahati.blogspot.com/2011/09/tektik-tipu-product-amg-italy-kat-tesco.html

48 comments:

  1. pernah juga terkena..
    betul modus operandi mrk sama je..

    ReplyDelete
  2. slalu nampak promoter yg camni...tapi tak pnh layan, termasuk la yg jual broadband. tak tau napa...mcm tak tertarik. mustahil ada benda percuma tanpa membelinya kan? even masuk toilet skrg pun dah mencecah rm0.50 skali masuk. hmmm...

    ReplyDelete
  3. Itu produk Iowa ke? Kawan saya di Kota Kinabalu pun pernah terkena. Macammna pihak berwajib tak pernah ambil tindakan?

    ReplyDelete
  4. Hamizah, ini pengalaman kali kedua, jadi dah lebih bijak, hehehe...nama syarikat saja berbeza, barang yang cuba ditolak kepada kita sama ada barangan elektrik atau kereta.
    Sanzzy Naz, lebih selamat jika jauhi mereka.
    inksensei, Produk jenama AMG Itali. Pihak berwajib dah dimaklumlakn tapi susah nak ambil tindakan undang-undang sebab mereka tak ugut pelanggan untuk beli, cuma pujuk dan tekanan psikologi kononnya rugi jika tak beli.. tambahan pula orang kita senang terpedaya dengan gimik harga promosi/diskaun/free gift/beli 1 dapat 2 :)

    ReplyDelete
  5. kak,mak sy da kena...RM1200 lesap dlm sekelip mata..mtk kad atm kononnya nk tgk...pas2 dorg kuarkan resit rm1200 da mengalir kuar...jht btol!

    ReplyDelete
  6. AMG Italy ni kalau search di internet hanya jumpa yang kena tipu.

    ReplyDelete
  7. Salam...saya pun buat macam aliya. Dengar dulu tapi dalam hati sabar2. Saya dapat diskaun RM1000.Lepas habis dia terang saya cakap terima kasih.Dia kata rugi kak Rm1000 ni,saya kata nak keluar lagi Rm2000.Kat Giant Teluk Intan. Naik atas brg yang sama jenama lain tak sampai harga yang ditawarkan pun. Janganlah ada orang lain terkena.

    ReplyDelete
  8. baru terkena.... mmg saya nak tgok barang.... tapi diorang cakap barang dlm store ..diorang tunggu kat bawah.hantar terus ke kereta.... balik rumah baru cek...tak sama maca yg diorang cakap..........

    ReplyDelete
  9. Nampaknya masih banyak yang tak sedar atau tak tahu tentang kegiatan syarikat ini. Sama-samalah kita berusaha menyebarkan maklumat supaya orang lain tidak juga tertipu. Bagi yang dah terkena, boleh minta balik wang dengan ugut mahu lapor kepada pihak berwajib. InsyaAllah, daripada pengalaman-pengalaman mereka yang dah terkena tu, ugutan begini akan dapat memaksa jurujual untuk memulangkan wang supaya mereka dapat terus beroperasi. Baru-baru ini saya lihat mereka kembali aktif di pasar raya Tesco,S.Jaya... rasa macam nak pergi jer kepada orang ramai yang duduk di kerusi mereka suruh jangan dengar lagi, hehehee..

    ReplyDelete
  10. wah..betulla...hidy baru je kena smalam...hidy siap dapt 2 brngan percuma lg...just beli vacuum dalam 3000 percuma hmpir dkat 5 brg...bila hidy mntak masa utk berfikir mereka kata x perlu sbb da sah2x hidy dapt semua brg hari ni..bila diorng mntak kad bank hidy dan msukkan no pin..hidy rasa mcm pelik dan trus ambil blik kad 2...hmpir sejam lebih diorang provoke hidy beli brg diorng...last2..hidy ckp hidy kena mntk permission from my fiance..n then luckily tnang hidy ckp itu smua tipu je...kalau x, hidy trpksa tngguh htang pula..yg peliknya juga knapa perlu diorng hold duit kita yang sma dgn amount brg 2..syukur sgt hidy x trtipu...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, Sister Aliya.
    Selamat berkenalan. Bunyi sebutan nama kita dah serupa, cuma ejaan je lain. Baru terjumpa blog ni, suka baca sebab pengalaman sbg seorang mualaf sama seperti yg saya lalui.
    Syarikat ni bukan saja tipu orang kat hypermarket tapi raya thn lepas mereka siap pergi ke kampung2 & tipu pakcik makcik kat situ. Keluarga suami saya 2 rumah kena tipu. Satu hari di KL, mereka approach suami saya di stesen minyak. Siap diorang melompat2 bersandiwara, kononnya gembira suami saya dpt kad gores yg byk hadiah. Selepas dia dah terang panjang lebar apa hadiahnya & betapa 'berbaloi'nya kalau ambil, suami saya ckp 'takpe la, rumah saya dah ada semua tu. Mesti rumah amoi belum ada, takpe, saya hadiahkan pada amoi ye. Amoi ambil la, 'berbaloi' betul ni, rugi kalau tak ambik'. Hahaha! kan dah kena balik batang hidung sendiri

    ReplyDelete
  12. sekarang da tukar nama..Eway Germany..tadi jalan2 kat mall..bukak kad promosi dapat 2 barang elektrik, kononnya, limited dan sgt bertuah..tapi nasib baik tak beli, sbb da suspek menipu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya & suami pun baru dah kena semalam,konon nya nak bri beg shoping percuma lpas tuu mencarut pula promosi,bri kad voucher..mtk byr harga brng 3k lbh..cash @ kad kredit,bla bgi tau suma tu tak de..nak tengok kad ATM suami,ms tu mmg ada la geram sikit, bila suami bgi ATM kad untuk bgi dia org tengok, tanpa kbnran terus jer dia swap & duit 100 pun melayang..nsib baik duit dlm tu 100 jer tinggal klau 3k?alamat nyer hbis la suma..bila tau dia org ni tipu terus jer saya bawa suami blah dri tpt tu..nanti lain pulak barang die nak promote,rugi jugak walaupun 100 melayang..tak pe la,,buat blnja makan promoter biar dia makan kenyang pecah perut..

      Delete
  13. saye da kne 2 kali tp nsb sekali kne byr 100 je..lg 1 x byr sbb da tau..

    ReplyDelete
  14. akak pun pernah... kena macam ni kat Kedah,... tetapi masa tu memang tak berhajat nak beli...nasib selamat..

    ReplyDelete
  15. saya hampir terkena kat giant kelana jaya,berhati-hati.barang nya eway dari german.bila buka kad gores penjual tu buat-buat terkejut beruk hairan.

    Eh bang ,yg abang dapat ni 2 barang iaitu dapur ngan cleaner vacum nilai rm 6000 tapi abang kena beli 1` barang seperti dapur nilai rm 3128. kata penjual penipu tu

    dia buat-buat pura terkejut dan ucap tahniah.sebelum tu dia telepon bos dia (katanya le) bos dia kata memang ada 17 kad yang bertuah dapat dapur dan cleaner nilai lebih rm 6000 lebih.dia kata memang tuah saya,kakitangan dia tak tahu pasal peraduan ni.

    lepas tu dia minta saya proses kredit kad untuk bayar rm 3128.nasib baik tak jad
    i lepas saya tengok gelagat penjualnya yang nampak macam penipu.

    tambahan isteri saya pun tak setuju dengan cara mereka promosi barang mereka.

    minta semua orang berhati-hati.sekarang ni mereka beroperasi di giant kelana jaya menjual barang letrik jenama Away German

    ReplyDelete
  16. Salam semua...sy baru balik dari the stor sungai buloh...nasib sy x beli brg2 die org...same cara die org nk menipu sama cam kwn2 semua bg tau..sy buka kad dapat brg elektrik percuma 2 jenis...tp nk bwk blik brg2 tu kene beli brg lain harga rm3388.jenama eway germany...terima kasih kepada penulis blog ni menyedarkan org ramai...

    ReplyDelete
  17. Nyaris terkena dekat Giant Kelana Jaya.Mula-mula panggil ambil beg free lepas tu promot barang keluaran Eway.

    Penjual tu melayu-bagi kad 2 suruh saya buka katanya kalau nasib baik dapat diskaun.

    Bila saya buka ada gambar dapur & cleaner dan rm100.

    Penjual tu buat-buat terkejut,katanya setahu dia dalam kad tu cuma ada diskaun sahaja.Tapi katanya apa saya dapat tu nilai lmelebihi RM6000. Dia pun telefon bos dia nak confirm betul ke kad yang saya dapat tu.

    Pastu dia bagi handphone dia kat saya, suruh saya cakap sendiri denagn bos dia,katanya kalau dia cakap nanti bos dia tak percaya.

    Bos dia bercakap dengan saya katanya kakitangan dia memang tak tahu perkara ni, cuma ada 17 kad yang ada gambar dapur & vacum cleaner nilainyan melebihi RM6000.

    Kata nya saya ni yang ke 9 menang hadiah tu.Jadi dia ucapkan tahniah kepada saya .Salesman tadi pun tumpang gembira, tak percaya betul katanya saya menang hadiah dapur & vacum cleaner bernilai menelbihi RM6000.00 camput diskaun RM 100.00 dan jaminan barangan selama 4 tahun.

    Sebelum saya ambil hadial saya kena patuhi 3 syarat iaitu :-
    1. Barang tak boleh jual
    2. Tolong promot dekat kawan & jiran tentang produk Eway
    3 Kena aktifkan Kad dan beli 1 barang

    Syarat ke 3 tu lah syarat nak mengena.Saya diminta beli 1 produk. periuk memasak bernilai RM3128.00.

    Duit tak ada tak apa dia akan proses 1 kredit kad dengan mana-mana bank yang saya pilih sendiri. Nilai kad kredit ialah RM 3128.00 sama dengan harga periuk jenama Eway.

    Sebelum tu saya kena bayar RM 1972 (lebih kurang) dan isi borang untuk mohon kredit kad.

    Bila dah proses duit tak cukup lagi 272.00.Dia kata saya boleh ambil 1 unit pemanas air.Lagi 2 barang dapur & vacum cleaner yang bernilai lebih RM 6000.00 tu saya tak boleh bawa balik sebab bayaran tak cukup.Saya cuma dapat bayar RM 1700.00(duit memang dah tak ada).

    2 barang yang dia kata percuma tu dia ambil balik.

    Saya rasa ini macam satu penipuan, terus saya batalkan urusniaga dan ambil balik duit saya yang dia print melalui kredit kad saya.Saya minta dia batalkan caj kredit kad dan saya telefon bank buat pengesahan.

    Alhamdullilah duit yang dia proses dari kredit saya dapat balik.Kalau tidak terbang RM 1700.00 dapat pemanas air yang tak seberapa.

    Jadi berhati dengan taktik penjual ini jangan sampai anda pula yang terkena.

    ReplyDelete
  18. tapi betulke.. harga barangan promo dorang memang harga pasaran macam tu... atau lebih murah?..

    ReplyDelete
  19. Ade x mne2 yg dh buat repot polis?? Kalu ade boleh bg x?? Sbb member dh terkena.. mohon beri kerja sama...tq

    ReplyDelete
  20. Skrg syarikat eway ni ada kt SEGI FRESH BALAKONG. Ayat yg dia guna sama cam en.razit nasir bgtau...salesman buat2 terkejut bila kita dpt hadiah percuma

    ReplyDelete
  21. sape ad jumpe syarikat eway company yg gne modus operandi tg same kt area seremban bagi tahu aku..dulu ad kat teso seremban..sekarang dah lesap..tolong la bagi tahu sape2 yg ade jmpe diorg nih area seremban..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade ni kat segamat johor kat bilion taman yayasan. highway segamt ke kuantan

      Delete
    2. sekarang syarikat eway sedang beroperasi di sebelah pasaraya Maiden semenyih..berhati-hati..sebab saya baru semalam termakan pujuk rayu mereka..menyebabkan duit dalam ATM lesap rm700..

      Delete
  22. Kakak saya bru terkena ptg td...sedih....

    ReplyDelete
  23. Skrg eway ni ada di bangi gateway.ptg td sy layan diorg kbtulan sy afa ms.kes sama.bukak kad sy dpt rm10000l.terus diorg buattperanjat beruk x caya nilai 1000. Sbb biasanye 100 200 dan 300 je.trs diorg call bos n pass cal kpd sy. Modus sama spt komen di atas. Pd awalnye sy cuma nk tau water filter yg diiklan kn sama macam coway petit yg sy guna. Bila diorg suruh sy beli 1 barang..sy ckp x blh terus confirm skrg sbb kene discuss dgn suami dulu sbb dia yg bayar.n sy suka google dulu tentang produk ni utk tgk review. Terus air muka diorg berubah.masalah ialah diorg seme adalah budak2 melayu.sorang pempuan bertudung tp pakai baju menampakkkan bentuk seluar dalam. Hrp sesiapa jgn mudah terpedaya dgn mereka.

    ReplyDelete
  24. I pun baru kena. Tesco bukit Indah. Beg percuma kak. Isi Nama Dan etc. Lepas Tu, bagi 2 kad discount. I dapat rm 50 dan rm 1000. Betul kata akak n abang sekalian, mereka buat terkejut dan telephone boss..Katanya, anniversary company jadi 20 kad rm 1000 shj.

    Beware people..

    ReplyDelete
  25. baru je diorg bg brochure. isi borg dpt hatiah. pndai btul. x state pun pasal apa dia nk bg hadiah.

    ReplyDelete
  26. sbb tu saya google. apa dia eway germany. then found your blog. good info babe :)

    ReplyDelete
  27. salam..mahu bertanya..saya sudah terkena dan saya dah bayar sbnyak 3299..dan baru dapat satu barang..so ape perlu saya buat skrang..mohon tunjuk ajar dari saudara2 ..emailkan pada saya acap_cr7@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. semalam ada kt metro kjg...dowang tengah buat roadshow.. bole report polis ke kalau dh terpedaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cternya begini ttg hal ni :
      Alhamdulillah malam td sy g kat my mydin sek 7, bandar baru bangi....
      nk beli barang2 umah n rushing, ade bbrp org staf kononnya drp syarikat EWAY..mnjual brg2 mcm air purifier,induction cooker n etc..dorg bg kupon, sy isi sbb dia ckp isikan kupon tuk dpt 1 beg percuma..ms isikan, dia minta details nama, no ic, no hp,pkerjaan.. sy isikan nm, no hp, pkerjaan tp part yg minta noIC, sy xbg ic..dorg ckp isi kupon tu just tuk tlg promoter, spy bole dpt komisyen rm1 bila org isi n sbg bukti dia bt keje ...dsbbkn tgok ank muda, org islam, maka, sy pon isi....kmudian dpt beg free tu, sy nk blah... dtg sorg lg suh sy amek kad diskaun...sy tya dia sbb sbnrnya ragu2...tp sbb nk tahu ape lg dorg akan ckp, dia buka kad diskaun katanya, terterala dpt voucher rm100+ free penapis air rm3000++ + free hologen induction cooker dekat rm4K....

      wah nmpk bestkan sb adiah tu mahal2 kan?

      sy ckp sorry2 sy rushing...dorg suh ajak suami lak..tp sy trus blah. budak tu ckp xpe lps kak blnja suh dtg smula sbb rugi x amek adiah....

      sy masuk n blnja, cashier kat my mydin tu sy mmg knal, n sy korek sket2 ttg dorg ni.. hihihi... dia ckp klau amek brg free gift tu kononnya, ha, nnti kna isi borg...terus teringat td ms dorg suh sy amek gk kad promosi tu, sy tya kat dorg...." ape TNC(terms n condition) dia sbbb mesti ade? terkebil2 3 org promoter tu nk jwb. dia minta kita ckp BM...so, sy ckpla terma n syarat...dia ckp oooo xde kak..
      pastu dia bukala kad tu, sy ckp,,,ha ni ade syarat ni...awk ckp xde
      pastu sy tya mana kedainya?
      dia ckp, akan buka kat deretan kedai blakang,, dia ckp buka kat blkg ni n sblah kedai dorg ni xde kedai lain...sy check ms nk balik, mmg xdepon..

      pg ni sy terfikir nk gugel...dan sy terjumpa blog ni...mcmna ya? kita kna report ke? sbb sy mmg x kena tp yg da terkena tentu mncari2 ke mana dorg ni?

      sayangnya smua yg sy tgok smalam lbih kurang ad 8 org, anak2 melayu,, org Islam...

      Delete
  29. erm.....saya baru layan promoter2 barang tue tadi kat bangi....dah tau dah taktik diaorang nie....aku layan jer......cerita sama...2 barang satu baucar rm100....panjang berjela jugak ler diaorang terangkan ttg barang...hati dah tergelak sakan.....last2 aku blah dari situ...

    ReplyDelete
  30. mlm td dorg bt roadshow kat my mydin sek 7, bandar baru bangi... sy terdetik nk gugel sbb ragu2... now sy jmpa blog ni...nsb baik x terkena sbb ade 2 keraguan ms tu..

    ReplyDelete
  31. Sekarang ni mereka bergiat aktif di giant papar sabah dan saya baru saja terpedaya. Beli 1 barang dan dapat 2 barang percuma dan saya membayar rm 200 sbagai deposit .. apa yang patut saya buat sekarang ?

    ReplyDelete
  32. Hahaha...sya dh bli brg diowg smpai 9k..alhamdulillah..brg ok..sya dpat 8 brg...korang mesti xbrduit sbb tu wat crita mcm2...sya doakn diorg brjya ngn bisnes diorang....

    ReplyDelete
  33. Yekew diorg mnipu...?sy slalu bli brg diowg..ok jew..xdew pn mcm mnipu...buka minda skit..ni kn bisnes...korang xpndai bisnes kot...sye bli dh dkat 12k..ok jew xdew problem...

    ReplyDelete
  34. Hi....xsangka da bertaun pun sama jek style dorg guna....sy td br jek kne dekat dpn my mydin sek 7 bndr br bangi....dpt free 2 harga 3k+ setiap satu brg....tp nk free kena beli 1 brg harga 3k+ jugak...disebabkan cc sy da nk capai limit...n sy byk nk setelkn hal kereta hari ni...jd sy byr deposit rm 300 jek td....mujur sy t'gerak ati nk search kat tenet....ble jmp blog ni....sy pergi blk....Dan mntk void cc sy td....tenkiu...!terselamat sy.....

    ReplyDelete
  35. malam tadi diorang kat depan mymydin seksyen 7 bangi. nak report kat siapa ye kalau dah terkena?

    ReplyDelete
  36. Ibu saya dah terkene.. rm3288.. barang dah dapat.. Bile call nak pasang water filter, xdapat2... tak angkat.. mcm mne nak buat.. Kalau gune ade jaminan ke.. Kalau xreport mcm mne pulak?sebab ayah dah marah beli barang xbgtau die.. kang kalau tau bende ni menipu lagi die mengamuk.. xtau nak buat ape.. beli kat tesco seri alam.. 14/3/2014 lepas.. xpun org jb tau tak diorang kat mne tga buat roadshow skrng ni...help me please..kesian ibu

    ReplyDelete
  37. Saya nyaris terkena tadi di depan pintu pasaraya area hulu langat.saya cakap kad atm tertinggal kat umah.mereka juga ada di tesco.

    ReplyDelete
  38. Hi for your info mereka kat skudai parade johor sekarang. Mereka gunakan tactics sama Utk tipu orang. I dah report police tentang Ini. Tapi police X ambil apa apa tindakan walaupun balai polis berada depan skudai parade. Mereka kata Ini under consumer right and X boleh Buat ape. Hari inipun mereka masih kat skudai parade. I call consumer right Centre Tapi xde orang jawab. Pihak polis pun X nak ambil apa apa tindakan,apa boleh Buat!!!

    ReplyDelete
  39. Baru tadi terkena..taktik sama je...pengajaran lrn kali kalau ad bnde yg too good to be true dan brand yg xpnh dgr google dulu..selidik dulu...amik masa utk fikir...komitmen 2000-3000 bkn sikit oiiii...sy dn ibu sy pn nyaris2 trbeli td

    ReplyDelete
  40. Mnggu lepas ada kat the store perlis.sama ja modus operandi dorang.cabut kad bocer pastu buat tkjut bila bocer tu nilai tinggi dari yg dtawarkan. Siap call encik khairul kononnya manager utk kompirm. Pastu dia ckap dlm malysia ni ada 15 org j btuah. Hampir2 la sy dgn mak ttpu.nsib baik sy perasan muka pnjual tu lain mcm. Muka oeg penipu kan. Dia mcm gelisah sikit. Pasti call akak.dia ckp smua tu tipu.ish3. Knapa la ada org kja mcm tu yer
    Cari la mkn cara yg lain.yg halal sikit.ish

    ReplyDelete
  41. saya baru terkena Jumaat lepas 13 June 2014, at Green Apple Store, Tangkak..dan mereka masih di situ..hati2..Alhamdulillah sy tidak mudah terpedaya walaupun dh membazir masa dgr diorg mempromosikan brg mereka..minta hati2 pada yg lain..

    ReplyDelete
  42. Sy pun pnah kena..smpai skang brg tu ada lg n sy x guna.yg melayu tu kononnya keje partime n hakiki sbg polis bntuan.geram n sesal sbb tpedaya..

    ReplyDelete
  43. Sy pun pnah kena..smpai skang brg tu ada lg n sy x guna.yg melayu tu kononnya keje partime n hakiki sbg polis bntuan.geram n sesal sbb tpedaya..

    ReplyDelete
  44. Bru terkena ptg td..diorg kt Pusat Bandar p.gudang skrg..perlu ke sye report polis??rugi dlm 2k..bw blik induction cooker..water filter n multi cooker..klu bli kt kdai letrik..myb x smp rege tu..sye gores dpt vocer 1000 ..dpt free ind.cooker..tp dgn syarat bli brg lain..so sye bli filter 3119..pas tolak 1000..2119 la hutang sye ngn kt kedit..plzz..mnyesal x google awal..sedar pun bile britahu kakak n die ckp tu sume mnipu..sye pakse dorg psang filter tadi juge dlm 9 30..suami pun bru ade kt rumh n nmpk diorg glisah sbb kami psoal tmpat kerja..kdai sblum ni..asal usul dorg n jelas mcm cacing kpanasan..siap msj nk caj 50 tuk pmasangan..tp disbb kan nk blik cecepat..x ckp plak psal claim tu..sume ank mlayu...bengang sgt..myb esok xde da dorang kt ctu..

    ReplyDelete