Monday, May 23

BILA MENU ADALAH DAGING

"Aliya, makanlah daging tu," Mak mertua tegur.
"Baik, Mak."
Ohh.. ohhh... saya angguk tetapi dalam hati, dah mulai rasa gelisah.
Saya toleh ke arah adik ipar dan isterinya yang duduk di sebelah saya. Aiyah, tinggal tulang saja di atas pinggan mereka. Mereka dah habis makan. Saya pula baru nak mula. Suami pula sibuk bersembang di ruang tamu.
Tinjau semula makanan yang terhidang di atas meja makan. Hmmm, daging.. ada daging dalam dalca. Ada daging berketul-ketul di dalam pinggan. Maksud Mak, daging berketul itu kah? Nak makan begitu sajakah?
"Makan daging tu, Aliya. Makan sikit tu, mana cukup?" Mak tegur lagi.
"Cukup, Mak. Lagipun saya ada darah tinggi, tak boleh makan terlalu banyak daging," saya cuba memberi alasan, takut mak mertua tersinggung pula. Cepat-cepat saya cedok seketul daging daripada lauk dalca.
Saya jarang makan daging lembu, walaupun sudah beberapa tahun bergelar Muslimah. Ia bukan menu harian di rumah saya dibesarkan sebagai penganut Buddha. Keluarga saya yang berfahaman Buddha-Tao memang mengharamkan daging lembu di rumah kami sebab adanya tuhan Kuan-Yin yang disembah di meja tokong.
Bagi kami yang berketurunan Cina, kami dibesarkan dengan istilah daging = pork= daging khinzir. Bukan daging lembu.
Bila memeluk Islam, setiap kali mendengar orang Melayu kata daging, saya perlu memahamkan diri bahawa yang dimaksudkan itu adalah daging lembu.
Sebabnya, bila pulang ke rumah Mak atau Tok, yang disebut mereka daging masih daging khinzir :P


Setelah berkahwin pun, daging lembu jarang dihidangkan di rumah. Suami pun berpantang kerana dia ada penyakit gout. Oleh itu, daging lembu bukanlah menu yang biasa terdapat di rumah saya. Hanya bila ada kenduri barulah ia dibawa dihidangkan. Itupun bila diberikan oleh keluarga sebelah suami atau jiran.

Bagi yang lahir Islam, mungkin akan berasa hairan mengapa saya kemukakan persoalan ini. Mungkin akan gelak kerana anggap ia perkara remeh. Memang remeh pun tapi itulah hakikatnya - bila dah memeluk Islam, banyak yang perlu kita adaptasikan diri termasuklah makanan dan penggunaan istilah tertentu yang membawa maksud berlainan untuk setiap kaum.

Itu baru cara makan daging. [yang mertua saya suruh adalah daging yang dimasak cecah dengan air asam]
Belum masuk bab memotong makanan, termasuklah cara memotong bawang, yang memang berbeza di antara orang Melayu dengan orang Cina.
Oleh itu, jangan rasa pelik bila saya diam saja semasa berada di majlis makan.. mungkin saya tengah berfikir bagaimana caranya nak makan sesuatu masakan itu ikut adab Melayu, heheheee...

2 comments:

  1. Assalaamu'alaykum dear sis,

    LoL.. same here! I hadn't had beef since I was 11 years old.. for the same reasons you mentioned :p

    ReplyDelete
  2. Assalaamu'alaikum puan,

    saya pun ada masalah dengan daging maksud saya daging lembu walaupun sekarang sedang cuba belajar jadi penganut islam sejati semula. teringat zaman-zaman keliru saya jadi penganut Buddha-Hindu (saya ikut dewa Visnu juga) bila terbaca kisah puan, haha

    ReplyDelete