Friday, March 4

SHARING SESSION DENGAN WABA

Alhamdulillah, Allah Maha Mengetahui dan Maha Merancang.
Saya ke KK Sbrg Jaya seperti yang dijadualkan pada pagi ini, untuk pemeriksaan rutin tekanan darah. Pelan asal, pergi check sekejap kemudian terus ke sekolah untuk program Merentas Desa.
Itu pelan asal. Yang terjadi seterusnya amat berlainan. Bukan saja saya tertinggal program itu, saya menjadi tumpuan beberapa orang NGO yang mengadakan lawatan ke klinik berkenaan.
"Kak, kak kerja ker? Boleh tak tunggu kejap? Kami ada pelawat dari luar negara, untuk beri ceramah tentang breastfeeding," kata seorang jururawat yang bertugas di kaunter ketika saya kembali ke kaunter selepas ujian air kencing (alhamdulillah semua result OK).
"Lama ker? Saya nak balik ke sekolah,"jawab saya.
" Perlu tunggu kejap, mereka akan sampai pukul 9pagi," beritahu jururawat itu lagi.
"Ok la, tapi beri timeslip, ya."
Saya dan beberapa orang ibu mengandung menunggu di depan kaunter. Masa berjalan tetapi yang ditunggu belum tiba. Sebaliknya kami dijemput ke tingkat atas untuk sarapan pagi. Makanan nasi goreng yang sesuai untuk ibu yang berpantang dan milo panas disediakan. Di sana, kami disertai ibu-ibu dengan bayi kecil mereka. Kumpulan kami semkain bertambah ramai; kira-kira 20 orang semuanya.
Sejam menunggu dan dengan perut kenyang, akhirnya kami didatangi sekumpulan NGO yang turut disambut oleh doktor bertugas dan para jururawat unit ibu mengandung. Rupa-rupanya mereka merupakan ahli WABA (World Alliance for Breastfeeding Action) antarabangsa. Ada yang dari Hong Kong, Eropah dan sebagainya.
Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
Saya dan 2 lagi ibu dibawa ke sebuah bilik untuk sessi taklimat personal.
Di situlah saya mula berkongsi pengalaman sebagai ibu yang pernah menyusukan anak.
Buat pertama kalinya dalam hidup saya ni, saya ceritakan segala masalah yang dihadapi ketika menyusukan Ikram, bermula dengan masalah di bilik pembedahan yang sedikit sebanyak memberi kesan negatif terhadap usaha saya menyusukannya sehinggalah kepada keadaan dia tidak mahu lagi menyusu badan.
Pengalaman pahit dipisahkan selama 17 jam daripada baby yang baru lahir sehinggalah saya menjerit pada staf di wad 10 itu supaya membawa anak kepada saya atau saya akan saman pihak hospital kerana tidak amalkan Rooming-In.
Masalah menyusukan anak pertama yang meraung lapar selepas pembedahan cesarean, dan kurangnya sokongan dan bantuan keluarga terdekat.
Akan keadaan tensen kerana saya sendiri tidak bersedia dengan sebarang susu tambahan/formula 'just-in-case' bayi tak menyusu,kerana begitu yakin akan dapat menyusukan anak.
Akan pelbagai usaha yang dilakukan untuk menambahkan susu badan, dan posisi yang saya gunakan ketika menyusu..
Bagaimana saya 'cope' dengan anak kecil seorang diri di rumah ketika pantang (selepas pulang ke rumah sendiri), dan usaha mengepam susu badan selepas anak lebih menyukai minum melalui susu botol.
Itupun alhamdulillah saya berjaya memberi susu badan selama 6 bulan, walaupun tidak banyak (Ikram sekarang masuk 9 bulan). Susu badan yang diberi walaupun sedikit lebih digemari Ikram berbanding susu formulanya.
Tanpa sedar, meleleh air mata ni.
Kelam kabut pula mereka tu mendapatkan kertas tisu.
Alahai... nak tunjuk 'tough' akhirnya bertakung pula :P
Rupa-rupanya selama ini saya memendam perasaan tanpa saya sedari.
Perasaan dan pengalaman dalam usaha menyusu badankan anak yang kurang difahami oleh mereka yang mendapati ia proses yang 'begitu mudah dan sepatutunya mampu dilakukan oleh setiap ibu tanpa sebarang sokongan dan bantuan moral.
Sebenarnya menyusukan anak bukan satu proses yang mudah, lebih-lebih lagi bagi ibu-ibu yang baru dan menjalani pembedahan cesarean.
Mereka mendengar dan memahami.
Mereka tidak menilai seperti orang biasa.
Mereka turut memberikan penerangan dan tunjukajar. Ternyata banyak yang saya lakukan selama ini betul, walaupun pernah mendapat komen negatif. Mereka juga memberi beberapa tip tambahan untuk membantu penyusuan anak seterusnya.
Kebolehan saya bertutur dengan lancar dalam Bahasa Inggeris juga memudahkan saya berkomunikasi dengan mereka yang datang dari luar negara.
Saya diperkenalkan dengan seorang ibu yang juga menyusukan anaknya, yang juga merupakan ahli kumpulan sokongan Ibu Menyusu Pulau Pinang. InsyaAllah saya akan menyusul ke perjumpaan mereka nanti.

Bersama jururawat and antara 2 orang sukarelawan WABA yang berbincang dengan saya ..
alahai, gemuknya saya mengandung ni :P (gambar diambil dengan handfon)
Mengapa semua ini?
Kerana, insyaAllah saya berazam untuk menyusukan anak yang sedang dikandung ini (dah 19 minggu umurnya- lagi 19 minggu lagi sebelum melihat dunia, dengan izinNya), dengan lebih baik dan lebih lama berbanding untuk Ikram.
Dulu ketika mengandungkan Ikram, saya ingin menyusukannya sehingga 2 tahun tetapi tidak berjaya. Semuanya atas ketentuanNya jua.
Bukan mudah untuk melakukan penyusuan eksklusif dengan jaya, tambahan dengan risiko saya yang berkemungkinan memerlukan general anesthetics lagi semasa cesarean seperti kali pertama (ubat bius tahan sakit tidak berfungsi bagi saya, entah mengapa).
InsyaAllah dengan sokongan yang baru ini, mungkin ia akan lebih berhasil.
Sama-sama doakan, tunggu dan lihat :)

4 comments:

  1. Salam cikgu. Saya pun join kelab sokongan susu ibu di pulau pinang. Perjumpaan diadakan setiap sebulan sekali minggu ketiga. Kalau cikgu berminat, nanti saya inform perjumpaan seterusnya bulan depan k.

    ReplyDelete
  2. Maaf. Bukan bulan depan. Tapi bulan ni.

    ReplyDelete
  3. Waalaikumussalam Riny Fadzill,
    InsyaAllah, saya akan cuba hadir jika tiada program lain, tapi mungkin terpaksa bawa Ikram sekali. Terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Jangan risau cikgu. Perjumpaan ni menggalakkan ibu-ibu bawa anak sekali. So, anak-anak boleh belajar bergaul dengan rakan baru. Bapa-bapa pun digalakkan juga. Sama-sama, cikgu.

    ReplyDelete