Sunday, March 27

MASAK MASAK

"Dah siap potong?" saya tanya.
"I dah pening.. tak tahanlah dengan bau ikan mentah!" Lis mengeluh.
"Ok, takpe.. biar saya yang buat," saya tawarkan diri. Kenal sangat dengan amoi yang tidak biasa menyiang ikan. "Lis tolong potong sayur,"
Dia senyum lalu segera pergi ke meja lain.
Kami sepakat memasak pada pagi itu. Istilah sebenarnya adalah 'masak secara rahsia'. Maklumlah kami tinggal di asrama kolej dan ketika itu masa cuti semester. Hanya kami sekumpulan 30 orang itu yang masih menumpang di situ kerana sesi pembelajaran kami lebih lama berbanding kursus lain. Hujung minggu kafe tutup, dan gerai-gerai berdekatkan kolej juga tidak buka. Oleh sebab sudah bosan makan mi segera atau keluar untuk makan tengah hari di gerai-gerai yang agak jauh dari kolej, beberapa rakan telah pergi ke pasar pagi dengan keeta dan pulang dengan makanan mentah.
"Operasi memasak!" kata Jenny apabila dia mengetuk pintu bilik saya.
Ketika itu saya masih belum memeluk Islam. Rakan-rakan lain yang berada di kitchenette itu juga semuanya bukan Muslim. Ada Cina, ada India dan ada juga pribumi dari Sabah. Kami memasak beramai-ramai. Ada nasi putih, ikan goreng, sayur campur, sup sayur dan juga ayam goreng.
Kami tiada tong gas dan dapur memasak. Semuanya kami berjaya lakukan hanya dengan 3 buah periuk nasi yang telah dibasuh dengan bersih.
Kami juga amat berhati-hati supaya tidak meninggalkan sebarang kotoran di kitchenette itu.
Sampah-sarap segera diikat dan dimasukkan ke dalam beg plastik untuk dibuang di luar kolej. "Marilah makan," kami juga menjemput rakan-rakan lain termasuklah rakan Muslim.
Yasmin, Ana dan Wahida [bukan nama sebenar] yang merupakan rakan Melayu Muslim menyertai kami di ruang TV.
Mereka membuka tudung makanan lalu berbisik sesama mereka.
"Kami makan ikan goreng dan sayur saja la, ya, " kata Yasmin.
"Maaf, kami tak pasti sama ada ayam ni disembelih atau tidak, jadi kami tak boleh makan," kata Wahida pula."Ikan bolehlah."
"Oh, ok.." jawab Jenny yang agak terkejut dengan komen tersebut.
"Biar kami non Muslim saja yang makan ayam ni," saya pula menyampuk.
Kami semua makan bersama-sama dengan gembira. Gunakan pinggan sendiri untuk mengisi nasi dan lauk. Komuniti rakyat 1 Malaysia. Tak perlulah masak mi segera pada hari itu. Yasmin, Ana dan Wahida turut menjamu selera walaupun mereka tidak diberitahu lebih awal tentang projek masakan itu.
Tidak ada pertanyaan sama ada bekas makanan yang digunakan atau periuk nasi itu sudah disamak atau belum. Tidak ada pertanyaan sama ada pisau yang digunakan itu pernah digunakan untuk memotong makanan tidak halal atau tidak.Mereka cukup yakin bahawa kami yang memasak tadi tidak memasukkan benda yang tidak halal dalam makanan yang dimasak dan dihidangkan itu.
Saya percaya mereka bukan jahil tentang agama Islam, lebih-lebih Yasmin yang kuat pegangan agamanya.
Mereka juga bukan terlalu lapar sehingga sanggup membelakangkan ajaran agama Islam.
Cuma mereka berpegang pada prinsip bahawa Rasulullah saw sendiri tidak pernah menyamak bekas makanan yang digunakan Baginda ketika Baginda makan di rumah orang bukan Islam.

5 comments:

  1. mohon share sedikit kandungan pos ini.. shukran.

    ReplyDelete
  2. Thanks Md Radzi, all praise to Allah swt that made it happen.
    Liana, sure no problem, just state the surce :)

    ReplyDelete
  3. assalam aliya,

    i still remember when i was in SMK(A), i was well taught by teachers there about how Muslims living with non-Muslims without prejudice. all Muslims should learn to live in harmony with others as long as they are good. i myself once used to share same bed with my Chinese roomate and always share cooked food wt my other Indian colleague. as long as it is clean and the source is known, nothing to be rigid about building harmony. Muslims since birth sometimes r not clear about all this becoz they never 'acquire' this. they were 'taught' following the culture more than Islamic principles themselves. what mom says, that's what we normally follow. no further investigation. what can and what can't. err... got what i mean ya? an example.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam lina,
    Yes, we should learn to live together in harmony. Even Rasulullah saw didn't face many problems living with nonMuslims in Madinah, so why can't we emulate him?Islam is a religion with lots of "yes'es" but we seem to prefer focusing on the "no's"

    ReplyDelete