Friday, June 25

CARAKU, CARAMU

Ziggggggggggggggg...
Saya bersyukur kerana Ikram masih terlalu kecil untuk diganggu oleh bunyi bising. Mungkin juga dia sudah lali dengan bunyi bising dan kuat sehingga masih mampu tidur nyenyak walaupun dalam suasana bising.
Bunyi bising datangnya dari rumah jiran sebelah, yang sedang memperelokkan rumahnya. Renovation yagn dianggarkan berpuluh-puluh ribu ringgit. Tukar pintu pagar rumah. Buat awning depan. Bina pagar dinding sekeliling rumah. Tukar gerigi.
Renovation yang bermula sebelum saya melahirkan Ikram lagi. Sudah lebih sebulan tetap masih belum siap-siap. Kontraktor Melayu, pekerjanya orang Indonesia. Ketuk sana sini sedikit-sedikit setiap hari. Sampah-sarap terlonggok di tepi rumah yang kebetulan rumah corner lot, maka berlakulah masalah kenderaan lain untuk keluar masuk jalan.

"Kalau kontraktor kita dulu, mungkin sudah lama siap!" komen suami sambil menggeleng-geleng kepala.
Saya sekadar tersenyum. Benar, kalau kontraktor saya dulu, mungkin sudah lama siap. Din juga Melayu tetapi oleh kerana sudah bertahun-tahun bekerja dengan kontraktor Cina sebelum membuka bisnes sendiri, dia sudah mengikuti budaya kerja Cina yang positif. Sampah sarap akan diangkut dan dibuang pada hari yang sama- bersih jalan. Kerjanya kemas, bermutu dan cepat. Kalau janji siap dalam tempoh 2 minggu, akan tertunailah janji itu walaupun dia sendiri terpaksa bertungkus-lumus bersama pekerja-pekerja Melayunya yang lain mengejar masa. Oleh itu, kalau perlukan khidmat Din, terpaksalah tempah awal-awal sebelum diupah oleh orang lain.

"Jangan cari kontraktor Melayu, Aliya. Kerja lambat lagi kurang bermutu. Menyesal saya. Cina walaupun mahal tetapi kita puas hati," pesan seorang kawan Muslimah yang terpaksa membaiki semula dapurnya setelah tidak berpuas hati dengan hasil kerja kontraktor yang diupah.
Mengapakah jadi begitu?
Banyak juga komen negatif tentang kerja kontraktor Melayu yang saya dengar daripada pengguna Melayu sendiri. Tak kiralah komen bagi yang membuat dapur rumah, yang membina bangunan sekolah mahupun yang membuat renovation rumah. Melayu dikatakan lebih murah upahnya tetapi kerja lambat dan kurang bermutu.
Sepatutnya orang Melayu sebagai orang Islam, bekerja dengan lebih baik dan lebih serius daripada orang beragama lain, bukan?
Mengapa pula Melayu juga yang mengutuk Melayu lain dengan melabel mereka malas, lambat, dan tidak serius dalam melakukan kerja?
Mengutuk pekerja Melayu, secara tidak langsung agama Islam juga terkena tempias. Kerana di Malaysia, orang Melayu rata-ratanya diketahui umum beragama Islam.
Kalau orang pekerja Melayu malas, adakah ajaran Islam turut dipersalahkan kerana 'menghasilkan' pekerja malas?

Pada pendapat saya, berkemungkinan besar mereka yang dikutuk itu bekerja kerana wang/upah sahaja.
Tapi bukankah orang beragama lain/Cina juga bekerja untuk wang?
Benar, tetapi orang Cina mempunyai visi lain juga. Mereka menjaga mutu kerja kerana mahu diingati kerana hasil kerja yang berkualiti. Mereka sedar bahawa pelanggan yang berpuas hati akan menjadi pengiklan yang paling efektif, yang akan mengesyorkannya kepada kawan dan kenalan yang lain. Oleh itu, bisnesnya akan bertambah maju, dengan syarat dia jujur, menjaga mutu kerja dan bermulut manis. Mereka juga mempunyai modal pusingan yang baik, cukup untuk menampung kerugian bisnes pada tahun pertama. Itulah serba sedikit yang saya belajar daripada rakan Cina yang membuka bisnes sendiri.

Islam sebenarnya mempunyai etika kerja untuk Muslimin dan Muslimat.
Islam menyuruh umat Islam bekerja dan berusaha mencari rezeki.

“ Apabila telah ditunaikan sholat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah sebanyak-banyaknya supaya kamu beruntung.” (Surah Al-Jum’ah : 10)

Orang Islam juga disyariatkan untuk menjaga amanah, bersikap profesional dan berdisiplin ketika bekerja supaya rezeki yang diperolehi halal dan diredhai Allah.
InsyaAllah setiap pekerjaan itu ada hasilnya tetapi untuk mendpaat keberkatanNya, perlulah kita bersikap jujur, dan amanah dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diberi.
Kita juga disuruh bersikap profesional dalam kerja. Kalau tidak mampu mmbuat sesuatu kerja kerana bukan kepakaran kita atau kerana kta kekurangan bahan, kita perlu menyatakannya secara jujur. Bukannya dengan cara melengah-lengahkan kerja atau lebih teruk lagi, menggunakan bahan yang kurang bermutu sehingga boleh membahayakan nyawa orang lain.
Dispilin juga amat penting, kerana dengan displin yang baik, kita akan dapat melaksanakan kerja mengikut masa.

Saya percaya bukan semua orang Melayu khasnya kontraktor yang bekerja dengan lambat. Ramai yang menghasilkan kerja bermutu. Namun, kerana seekor kebau membawa lumour, habis semua terpalit.
Oleh yang demikian, marilah kita berusaha menjalankan pekerjaan kita dengan jujur dan amanah agar diredhai Allah dan mendapat ganjaran di dunia dan akhirat, insyaAllah.
Jagalah nama baik Islam.

“Dan katakanlah (wahai Muhammad); bekerjalah kamu, maka Allah dan rasul-Nya serta orang beriman akan melihat pekerjaanmu itu. Dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) yang Maha Mengetahui perkara ghaib dan yang nyata, lalu Dia akan memberitahumu apa yang telah kamu lakukan.” [Surah al-Taubah: 105]

2 comments:

  1. setuju sgt.. x dapat nafikan mmg byk kontraktor melayu mcm tu.. paling tak tahan, kite percayakan dia, last2 dia sub kan kt kontraktor indon plak.. penat je kite niat nak tolong anak bangsa sendiri..

    tapi saya ade 2-3 kali dpt kontraktor melayu yg bagus.. buat keje berkualiti... memuaskan.. tapi lepas tu xleh nak kontek dah.. xtau kenapa..

    ReplyDelete
  2. Salam Qarnikuri,
    Sekarang saya cuma ambil kontraktor/pekerja yang direkomenkan kawan supaya tak sakit jiwa dengan hasil kerja nanti. Bersyukur apabila mendapat yang baik, kalau dapat yang kurang memuaskan, sabar saja - kontrak dengannya itu kali pertama dan terakhirlah..

    ReplyDelete