Thursday, June 10

BOTAK

Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)

Syukur alhamdulillah. Akhirnya hajat kami suami isteri melakukan majlis cukur kepala anak kami, Ikram Mursyidi diizinkan Allah.

Sepatutnya adat mencukur kepala dilakukan pada hari ke7 kelahiran Ikram, mengikut sunnah Rasulullah tetapi kerana sibuk dengan pelbagai urusan, ia ditunda ke hari ini, hari ke-17.
Majlis sangat ringkas. Bidan yang masih sihat dan kuat itu datang sendirian.
Baiknya Ikram. Tidak menangis langsung ketika dicukur kepalanya, dan dimandikan oleh bidan yang kami jemput. [Ikram memang berkemahiran sosial yang baik, tidak meragam di khalayak ramai setakat ini ]
Kini Ikram kelihatan macho berkepala botak. Rindu pula saya untuk membelai rambutnya yang lebat dan lembut itu. Oleh kerana Ikram berkulit cerah seperi saya dan abahnya, urat-urat di kepalanya yang bulat itu jelas kelihatan.
InsyaAllah rambutnya yang telah dicukur itu akan ditimbang dan sedekah diberikan kepada fakir miskin mengikut timbangan beratnya.
Dan bermulalah saat menanti tumbuhnya rambut baru di kepala Ikram.

Pada waktu petang pula, kami dikunjungi mertua saya.
Bacaan ayat-ayat al-Quran serta taknik dilakukan oleh seorang ustaz, sahabat baik suami.
Pulut kuning dan kari ayam dihantar ke rumah-rumah jiran sebagai tanda kesyukuran dan mengumumkan kelahiran Ikram Mursyidi.
Tak lama lagi, aqiqah untuk Ikram akan diadakan pula, insyaAllah.

Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan oleh Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Setiap bayi tergadai dengan akikahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2838] Tujuan mencukur rambut adalah untuk membersihkan selaput kepalanya dan agar rambut yang baru lagi sihat dapat tumbuh. Oleh kerana itulah dalam riwayat yang lain, mencukur rambut juga disebut sebagai “bersihkan kotoran”, yakni hadis: “Bersama seorang anak satu akikah, maka tumpahkan untuknya darah (yakni sembelihan akikah) dan bersihkan kotorannya (yakni mencukur rambut).” [Shahih al-Bukhari, no: 5472, Fath al-Bari, jld. 27, ms. 24]

3 comments:

  1. salam ,tahniah to Akak dan Ikram yang comel ,semoga keberkahan hidup selalu mengiringi kalian.amiiin.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum

    Mabrouk kak Aliya. what a leng chai. he has your eyes. it really look like yours.

    Wasalam

    ReplyDelete
  3. Waalaikumussalam ANUGRAH CINTA,& Azlan,
    Terima kasih, ameen.

    ReplyDelete