Tuesday, September 22

JUMPA SEMULA

Alhamdulillah raya tahun ini berjaya menemukan saya dengan ramai kenalan lama [semoga akan ada pertemuan lagi selepas ini]. Kalau semalam saya berjaya berjumpa sekali lagi dengan Ras setelah lebih 2 dekad, hari ini saya diizinkan Allah swt untuk bertemu semula dengan orang yang lama saya rindui.
Siapa?
Orang yang saya menumpang di rumahnya pada Aidilfitri saya yang pertama sebagai orang Islam.
Tidak lain dan tidak bukan dengan Makcik Nah.

Ceritanya begini.
Sudah lama saya ingin ke rumah Makcik Nah di Jelutong tetapi kerana kesibukan kerja dan ditambah lagi dengan saya yang belum cekap memandu kereta di jalan Penang yang sibuk, saya hanya boleh berdoa agar suami saya ada kelapangan untuk menemani saya ke sana suatu hari nanti. Hasrat di hati mahu berjumpa di rumahnya, sambil memperkenalkan suami dengan keluarga di sana. Yalah, ketika majlis perkahwinan kami, Makcik Nah tidak hadir.
Sudah lama membebel pada suami tetapi masih belum berkesempatan untuk pergi menziarah ke rumah itu.

"Aliya, awak ada di rumah sekarang?" telefon Cikgu Zakiah, kawan baik saya.
"Ada, bila kau nak mai ni?" dah beberapa jam saya sabar menunggu di rumah.
"Mai la ke rumah Dr.R dulu, di lorong sebelah rumah awak saja. Kami semua di sini."
Ah, rupa-rupanya rumah bekas dekan pusat pengajian saya semasa di universiti, Dr AR [yang saya berterima kasih kerana sudi menumpangkan saya di rumah kakaknya Makcik Nah untuk Aidilfitri saya yang pertama] tidak jauh dari rumah baru saya! Jalan kaki pun sampai. Saya memang tahu kami tinggal di taman perumahan yang sama tetapi oleh kerana sudah 4 tahun tidak ke rumahnya, saya tidak pasti lokasinya. Maklumlah dulu saya hanya menumpang kereta orang ke situ.

Kehadiran saya disambut dengan mesra. Sudah 3 tahun tidak bertemu. Ada yang sudah berkahwin. Kanak-kanak kecil yang didukung 3 tahun lepas kini sudah masuk tadika. Seronok melihat perkembangan mental dan fizikal mereka. Saya bersendirian kerana suami belum pulang dari urusan di luar.

"Makcik masih ingat saya?"
Saya bersalaman dengan makcik-makcik di situ. Ya, mereka semua masih ingat.
"Aliya tinggal di lorong belakang saja?" mereka pun terkejut.
"Saya baru pindah, masuk rumah masa Ramadhan."

Akhirnya dapat berjumpa sekali lagi dengan Makcik Nah dan saudara-maranya yang lain di rumah bekas dekan saya. Keluarga yang besar. Mereka datang berkonvoi kereta dari Tanjung [pulau Penang]. Saya menjemput ke rumah saya tetapi mereka sudah mempunyai program lain yang padat.

Syukur pada kasih sayang Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui.
Alhamdulillah.. alhamdulillah...alhamdulillah.

2 comments: