Monday, March 16

SALES

"Oh no!"
The ATM machine was out of order. I was out of cash, and the shop next door doesn't accept credit card. It was too late to cancel the purchase without getting the salesgirl in trouble with her boss, so with a heavy heart, I returned to the shop which was about to close.
"How much more do I owe you?"
She mentioned a very small sum.
Arggghh, if only I've carried more cash with me. I apologised to her and offered to cancel an item from the sales purchase.
"It's ok, consider the sale's done," she said cheerfully.
"Eh, no.. how do I pay you back?"
"No, don't say you owe me. I'm doing this willingly, because who knows.. in the future when I'm in your shoes somebody else might help me," she said earnestly.
I stared at her. Yes, she really meant it.
Alhamdulillah. I thanked her and after salam, left the shop with the items. It's not everyday I'm able to meet such wonderful people, so I'm considering it as a divine intervention, huhuhu. Thanks a lot, Masnizar. Your kind act strengthen my faith in the goodness among people, particularly Muslims. May Allah swt reward you for your kindness. InsyaAllah I'd visit the shop again soon, with lots of hard cash :P.

3 comments:

  1. A random act of kindness! Senang dibuat tapi ramai yg tak mahu, kerana ganjaran melakukannya tidak dapat dilihat dgn mata kasar. Dua minggu lepas saya lalui dua kali in the space of beberapa jam sahaja: pertama kali mahu memotong sebuah tractor, tetapi kereta di sebelah kanan tiba2 semakin laju tidak mahu memberi saya peluang memotong. Saya kira apalah salahnya beri laluan kepada saya, bukannya saya berlumba dengannya; mudahkan urusan orang dan Allah mudahkan urusan kita! Kemudian di kaunter bayaran sebuah pasaraya, saya hanya ada satu barang untuk dibayar, wanita Muslim di hadapan saya punya satu trolley. Kaunter express terlalu ramai orang dan saya was in a hurry jadi saya tanya jika saya boleh bayar dahulu tetapi dgn muka yg masam dia tidak membenarkan. Padahal bukankah besar pahala menolong orang? Kadang2 memanglah hak kita untuk jalan dahulu, atau mendapatkan sesuatu, atau apa pun, tetapi kalau hak itu kita boleh beri kepada orang sedang kita tidak rugi apa2, apalah salahnya dibuat. Tidak tau salahnya di mana kita sudah menjadi masyarakat yg selfish sekali.

    ReplyDelete
  2. acts of kindness beginilah yang perlu selalu diingat. masih saya ingat lagi masa saya masih kecil (around 4 or 5 years old), seorg pengemis memberi saya sepotong kuih, ataupun masa saya belajar di Kolej Islam, seorang tua memberi saya 2 ringgit di stesen bas Klang, ataupun baru-baru ini semasa saya terkial-kial mencari coins utk bayar parking, ada seorg hamba Allah tolong masukkan coins utk saya.

    seperti kata seorg ustaz yg masih saya ingat semasa mengerjakan haji dulu: 2 perkara yg perlu diingat-kebaikan orang terhadap kita dan kejahatan kita terhadap orang lain, dan 2 perkara yg perlu dilupakan-kebaikan kita terhadap orang lain dan kejahatan orang lain terhadap kita.

    ReplyDelete
  3. Waalaikumussalam Pencil & Anaktimur laut,
    Manusia memang selfish, tambahan bila ikan dah bertambah mahal, huhuhu. Bersetuju dengan pendapat pencil, bukan mudah nak dapatkan bantuan dan kerjasama orang lain. Hanya satu tip sahaja yang dapat dikongsi - sentiasa berdoa dalam hati agar diizinkanNya kita mendapat bantuan orang tersebut, lalu meminta bersungguh-sungguh sambil senyum. Walaupun dia menolak, tetap ucapkan terimakasih dengan senyuman.
    Anak Timur Laut, benar tu. Kebaikan orang lain pada kita akan sentiasa menjadi kenangan manis, maka berlumba-lumbalah kita mengerjakan kebaikan. Tak rugi, bukan?Jangan dihitung segala kebaikan kita pada orang lain mahupun mencari kesalahan mereka.

    ReplyDelete