Wednesday, March 28


Not only me.
It's getting crazy in schools nationwide.
Talk about less paperwork? Pahhh, there're more forms to fill up and now every teacher has to go online to key in marks as well. Those people sitting comfortably in their aircond rooms are not efficient. They tell us to key in the marks by so-and-so dates but their own system keeps crashing because it can't accommodate hundreds of online users. hahahaaa.... and to make matters worse, we teachers have no time to keyin the marks at school. 25 periods a week [not including relief periods] means there's not even time to finish marking the students' books.
So what do we do? We have to return home in the afternoons [usually after 3-4pm daily] and turn on our own computers. Try to get back to the websites and hope they don't crash again.
And schools?

Haaa... crazy. 
Now I have 5 classes of English language to teach. I mean 5 classes x 40 periods a week. I don't even have enough time to mark all the books for 3 classes, now they are adding another class for me. All because the former teacher has been transferred out and they do not have more English teacher to take over the 4 classes she had been teaching. This is the first time in my teaching career as a language teacher to get 5 classes of English. When will I have time to mark the essays, summaries, comprehension and grammar books before the next lesson?
With the 1student 1sport programme,we are going home late as well. Got to train the students in the field. Sports practice without a proper field and with the sports day in June. After school, rain or shine. Problem is, only all the teachers and students have to be in the field. The senior assistant in charge of this can be relaxing at home. The boss resting upstairs. We are not allowed to take turns like we used to. And by 4.30pm, we are physically and mentally tired. But we got to go home and cook, wash, and become wives and mothers.
Now we are told that we can't go for holidays as we plan. Stop planning for holidays until the principal says we can. Why? We have to attend a week of Program Peningkatan Prestasi Murid in the first week of the May-June holidays. That means all the Form 3 and Form 5 students have to turn up as well. No excuse. No even kenduri-kendara or palnned family holidays. Provide a show-cause letter if don't attend as ordered.

Now due to the lack of time for meetings [Monday and Tuesdays sport prctise till 4.30pm, Thursdays extra classes till 5.00pm], the boss wants to conduct meetings on Fridays after zohor prayers. And most teachers say @#$% under their breath. It's bad enough that we don't even get a glass of water during the meeting. Now we have to forfeit our Friday marketing for another round of marathon meeting [usually the boss talks, we listen]. Again, no excuse for not turning up later.

Because a school somewhere has started the 7am programme for their hostel students, we are asked to be in schools to monitor our students by 7am daily. And we are laughing because the students won't be in school until 720am, the earliest. So it's be this teacher looking after an empty room. Will the boss be around at 7am? She will, because she has no small children whose nurseries open only after 7am.

So tell me, tell me... when is our time with our family?
When can we rest?
When can we take the time to prepare teaching aids and other resource materials?
Instead of rushing here and there in school, keying-in marks after marks, filling up forms, warming the chairs during meetings and babysitting hungry students who do no want to study after 1pm [they have to wait till 2.30 to go home]?

It's bad enough that almost every Saturday is a school activity day.
Everything is decided and we have to obey orders. Kami yang menurut perintah. We have mentally become like robots, not merely civil servants.
Why don't you all protest? asked hubby.
Because everyone wants to look good. Stand up to protest and you'll be labelled the bad guy. Your prestasi will be bad, even static the next year for being bold to voice your displeasure.
Remember that the boss gives you marks.
I'm not a coward but my time is precious. I don't have time to wait for hours in front of one particular door. I'd rather voice it here and get it off my chest.
Who knows, by the time this is read, hubby might change his mind and offers to support me monthly with a RM4000 salary. Then I can quit my job, and look 10 years younger.... hahahaa, I can't wait for that day to come.

Wednesday, March 21


It's the month of March.
Grandma's birthday.
Cheng Beng festival, the time when most Chinese visit their family members' graves.
And again, I'm not involved.
Grandma chose to neither inform nor invite me over for her 90th birthday celebration, although it's only about 30 minutes' journey to her home. I guess she feels it's better for me not to attend. Me in my tudung, haha.. That hurts a little because I used to be close to Grandma before my divorce [before this second marriage to husband].
Well, I wished her  a happy birthday anyway, when I called her up a few days later.
Her birthday gift? Still in the bag, waiting to be given on the next trip home. [several phone calls were unanswered so I had to postpone visiting her during the school break].

I'm not going for Cheng Beng either.
As a Muslim, it'd be odd for me to attend although it's still permissible. I can just stand and watch them, not able to take part in any of the religious ceremony. Besides, people will talk and stare if they see a tudung-clad woman at the cemeteries..
So, again I'm not invited, hahaa.. because I'm now a Muslim.
Grandma still think and inform people who care to listen that I've become 'one of them', meaning that I've turned into a Malay. Of course, she's wrong but how do you correct a 90-year-old matriarch? Wiser to just remain silent.

I believe that I'm not the only Chinese Muslim n this country who faces these problems.
It's difficult to join in family gatherings and activities when one reverts to Islam.
Some people prefer to have non-halal feasts, and as a result, choose to leave out inviting the 'unfilial'-now-Muslim son or daughter. Even for the annual Chinese New Year eve feast.
And we, the Muslim reverts, often remain quiet and patient, knowing that any question would just cause more friction.
Small sacrifices in the name of Islam. 

Friday, March 16


Siapa nak ke syurga, angkat tangan!" cikgu memberi arahan.
Semua kanak-kanak dalam kelas mengangkat tangan. Kecuali Ana.
"Kamu tak nak ke syurgakah, Ana?" tanya cikgu.
"Nak.... " jawab Ana dengan perlahan. "Tapi cikgu pun tak angkat tangan. Jika semua kawan nak akan ke syurga, siapa nak temankan cikgu ke neraka?"

Saya masih ingat ketika saya bersekolah rendah. Darjah 4. Umur 10 tahun
Seorang kawan dengan megah berkata bahawa dia akan ke syurga, manakala kami yang lain akan ke neraka.
"Mengapa awak akan ke syurga?" saya tanya, tak puas hati.
"Sebab saya orang Islam," katanya dengan megah.
 "Orang Islam yang akan ke syurga?" saya tanya lagi.
"Ya, sebab Allah kata orang beragama Islam saja akan ke syurga, orang agama lain ke neraka."
Saya diam. Saya tahu konsep syurga dan neraka, walaupun ia sebenarnya tiada dalam ajaran nenek moyang. Secara tidak langsung, saya belajar melalui pergaulan dengan kawan-kawan Melayu dan Kristian, lepas mati orang baik akan ke syurga dan orang jahat akan ke neraka.
"Hmmm, orang Islam saja akan ke syurga? Orang bukan beragama Islam akan ke neraka?" saya keliru.
Ahhh, itu agama Mona, Adiyatul, Norliza, Wati dan kawan-kawan Melayu lain. Peduli apa, saya cuba sedapkan hati.
Saya bukan orang Melayu, takkan saya juga akan ke neraka bila mati? Lepas mati, orang Cina seperti saya akan ke mana pula, ya? Kata Tok, orang baik akan ke syurga, orang jahat akan kembali semula ke dunia sebagai binatang.

Itulah pembinaan konsep terawal dengan kewujudan syurg neraka bagi saya yang ketika itu berumur 10 tahun.
Tiada seorang pun kawan beragama Islam yang menerangkan kepada saya tentang bagaimana orang seperti saya boleh ke syurga.
Dari sekolah rendah sehingga ke Tingkatan 6, kami berkawan baik tetapi tidak pernah membincangkan bab agama, tak seperti kawan-kawan beragama Kristian yang sentiasa berusaha membawa kawan-kawan lain 'syurga Jesus'...huuhuuu.

Jalan ke syurga seolah-olah eksklusif bagi mereka yang lahir Islam dan dibesarkan sebagai Islam.
Mungkin hari ini keadaan berubah, tetapi malangnya di sekolah pun [sebagai guru] saya dapati maih tak banyak berubah.
Ketika pelajar Islam meraikan hari kebesaran agama Islam dengan ceramah dan sebagainya di sekolah, pelajar bukan Islam diasingkan di bilik lain. Tidak boleh turut serta dengan alasan takut nanti timbul isu ibu bapa komplen pihak sekolah cuba mengIslamkan anak-anak mereka.
Lebih selamat lagi diadakan program berbentuk didikan Moral untuk pelajar bukan Islam ketika ceramah agama Islam berlangsung.
Akibatnya, masih kurang pendedahan tentang 'Islam is a universal religion' dalam minda pelajar bukan Islam.
Ramai yang masih berfikiran bahawa Islam = Melayu dan Melayu= Islam.
Ramai yang masih terkejut dan hairan apabila saya memberitahu pelajar sekolah kategori bandar ini, bahawa saya orang Cina, beragama Islam... bukan orang Melayu.
Benarkah agama Islam agama ekslusif untuk orang tertentu sahaja?
Bagaimanakah dengan orang lain, kawan-kawan bukan Islam anda?
Tak timbulkah niat untuk menerangkan keindahan tentang Islam itu kepada mereka, sekurang-kurangnya agar mereka bersikap lebih terbuka untuk mempelajari Islam dan ajaran Rasullullah SAW?
Atau adakah ramai yang masih berfikiran seperti kawan sekelas saya dulu, bahawa hanya dia dan geng yang lahir Islam saja yang layak dan akan ke syurga?


"Bolehkah suami saya pukul saya?" sister mualaf itu minta pendapat.
Soalan yang saya tak suka baca dalam emel mahupun ruangan facebook. Tapi jika dibiarkan, nanti mungkin lebih teruk lagi keadaan. Saya terus taip, walaupun jam 3 pagi.
Bukan seorang dua saudara baru mualaf bergelar isteri yang dipukul suami mereka. Walaupun bilangan mereka tidak ramai, itu tidak bermakna gejala pukul bini tidak berlaku dalam rumahtangga, cuma jarang dilaporkan dan diketengahkan sehingga ke balai polis.

Biasanya si isteri akan mendiamkan diri. Sebab biasanya, dia yang akan dipersalahkan. Oleh suami, sebab kononnya suami pukul sebab dia yang mulakan, dia yang menaikkan kemarahan suami. Oleh mentua, sebab dia yang bersalah, sebab tak pandai layan suami. Oleh ustaz, sebab dia yang menaikkan kemarahan suami. Oleh masyarakat, sebab dia tak patut membuat suaminya marah.
"Suami dia pukul dia pun, mesti dia buat salah. Takkan suami nak pukul suka-suka."
"Ni mesti dia banyak membebel, leter kat suami... suami mana yang tahan bila isteri berleter lama-lama.."
"Ni mesti dia menjawab. Kalau tak, takkan suami dia pukul."

Nak balik mengadu kepada keluarganya yang masih belum Islam?
"Tu la, siapa suruh dia kahwin laki Melayu? Siapa suruh dia masuk Islam? Ha, padan muka, kena pukul!"
"Dia sendiri yang pilih suami, dia sendiri yang selesaikan la."

"Suami saya pukul saya semasa saya tengah solat. Dia marah sebab telefon saya berdering, ganggu dia tidur. Saya terkejut, saya minta maaf padanya tapi dia terus pukul dan tendang saya. Ini bukan kali pertama dia pukul saya. Tapi ini kali pertama saya dipukul semasa saya sedang mengerjakan solat. Saya tahu saya bersalah sebab ganggu dia tidur, tapi bolehkah dia pukul saya begitu? Sakit badan saya dipukulnya."
"Suami saya pukul saya sebab saya tanya dia mengapa balik lewat. Dia tak suka saya tanya. Dia kata saya takda hak nak tahu. Dia tuduh saya cuba control dia."

"Saya panggil suami saya sebab dia tak tinggalkan wang beli susu anak. Susu di rumah dah habis, saya takda duit nak beli. Dia buat tak dengar, terus hidupkan enjin kereta nak keluar pagar rumah. Saya pun jerit panggil dia, ingatkan tentang susu anak. Dia masuk rumah, terus pukul saya. Saya malukan dia, katanya sebab jerit-jerit. Tapi saya buat pun demi anak, takkan saya nak biarkan anak lapar takde susu untuk minum. Minta dia belikan, dia pula tak jawab langsung, tak tahu sama ada dia akan beli atau tidak."
"Kadang-kadang rasa menyesal sebab berkahwin dengan dia. Bila dia suka, dia nak bermesra. Bila dia tak suka, dia pukul sesuka hati. Dulu dia janji nak jaga saya, dia cinta saya sebab tu saya percayakan dia, sanggup tinggalkan keluarga sebab kahwin dengan dia, masuk Islam.. sekarang bukan saja dia pukul saya bila dia marah, dia langsung tak ajar saya tentang agama Islam."

Izinkan saya untuk bertanya kepada para suami budiman, adakah Islam membenarkan suami memukul isteri sebab isteri banyak berleter? Seba isteri tak layan dia? Sebab isteri tak kemas rumah, tak hormat dia?

Tak pasti, nah mari sila semak balik al-Quran dan al-sunnah.
Ini dalam hadis :
Rasulullah SAW sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, “Mengapa engkau memukul isterimu?” Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, “Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukullah dia.”
“Aku tidak bertanyakan alasanmu,” sahut Nabi SAW. “Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?”'
Rasulullah SAW menyebut yang bermaksud, “Tergamakkah seseorang kamu memukul isteri sepertimana memukul seorang hamba abdi, kemudian dia memeluknya pula, tidakkah dia (suami) merasa malu?” (Hadis riwayat Ibnu Saad)

Rasulullah SAW tidak pernah memukul para isteri baginda:
 1. Aishah ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. tidak pernah memukul pesuruh atau isteri Baginda, dan Baginda tidak pernah memukul sesiapa dengan tangan Baginda sendiri.
Rasulullah s.a.w. juga telah bersabda bahawa, “Yang paling baik di kalangan kamu adalah mereka yang paling bersopan terhadap isterinya.”

2. Dari Abu Hurairah r.a ia berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “pergaulilah kaum wanita itu dengan pergaulan yang lemah lembut, kerana sesungguhnya kaum wanita itu dijadikan dari tulang rusuk dan sesungguhnya tulang rusuk itulah yang sebengkok-benkoknya ialah yang paling atas. Maka apabila engkau hendak meluruskannya, luruskannlah dengan perlahan dan apabila tidak diluruskan, ia sentiasa bengkok selama-lamanya. Oleh sebab itu pergaulilah wanita dengan pergaulan yang lemah lembut”. (H.R Bukhari dan Muslim)

Lihatlah Umar al-Khattab yang terkenal garangnya pun tak bersuara bila dileteri isterinya. Dia sekadar mendiamkan diri.
Seorang lelaki pergi ke rumah Amirul mukminin Umar al-Khattab untuk mengadu kepadanya perihal isterinya. Maka dia berhenti di hadapan pintu rumah Umar al-Khattab menunggu beliau keluar. Ketika itu lelaki tersebut terdengar isteri Umar al-Khattab meleteri beliau dan Umar hanya berdiam sahaja. Melihat yang demikian pulanglah lelaki tersebut ke rumahnya sambil berkata sendiri: “jikalaulah begitulah tindakan Umar terhadap isterinya sedangkan umum mengetahui sikap Umar yang garang dan tegas, maka siapalah aku ini.” Akan tetapi Umar ternampak lelaki ini melewati hadapan rumahnya dan lantas memanggil lelaki tersebut bertanyakan gerangan apakah dia mencarinya. Berkata lelaki tersebut: “wahai Amirul mukminin aku datang ke rumahmu untuk mengadu perihal isteriku yang suka meleteriku, akan tetapi aku terdengar isterimu juga meleterimu, sedangkan engkau seorang amirul mukminin. Maka Umar al-Khattab memjawab: “wahai saudaraku, aku berdiam ketika isteriku meleteriku kerana isteriku telah menunaikan segala haknya ke atasku, dialah yang memasakkan untukku, membuat roti untukku, membasuh segala bajuku dan menyusukan kesemua anak-anakku, sedangkkan kesemua itu bukanlah perkara yang wajib dilakukannya. Apabila aku ingat kembali kesemuanya itu aku tidak memarahinya kerana meleteriku. Berkata lelaki itu: “begitu jugalah perihal isteriku”. Jawab Umar: “ingatlah segala jasanya padamu, sesungguhnya keadaan itu hanyalah sementara”. (Khalid Abdul Rahman al-cAk.1997.178)

Dalam alQuran alKarim, dinyatakan dalam surah an-Nisa ayat 34,
“….hendaklah kamu beri nasihat dan kamu tinggalkan sendirian di tempat tidurnya dan kamu pukullah dia (dengan pukulan yang tidak menyakiti badannya). Jika perempuan itu telah taat kepadamu, janganlah kamu mencari jalan untuk menganiayanya.”
Di dalam ayat ini ternyata terdapat prosedur-prosedur yang perlu diikuti oleh seorang suami sebelum dia boleh memukul isterinya:
1. Perundingan di antara pasangan tersebut haruslah dilakukan terlebih dahulu.

2. Waktu perpisahan boleh dilakukan. Ia juga memberi maksud berpisah tempat tidur dari segi waktu dan ruang, sekurang-kurangnya selama satu malam.
3. Pukulan dengan kayu sugi atau sapu tangan terlipat sebagai langkah terakhir untuk memberi pengajaran kepada isteri JIKALAU kedua-dua prosedur di atas gagal.

Suami TIDAK BOLEH sekali-kali pukul isterinya dengan tapak tangan si suami ataupun dengan benda keras yang boleh menyebabkan kesakitan dan kecederaan. Apatah lagi menendang, menyepak atau memijak badan isteri.

Perbuatan suami yang memukul isteri boleh dianggap sebagai suatu penganiayaan. Perbuatan ini adalah salah di bawah Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984. Sekiranya suami disabit kesalahan menganiayai isterinya maka beliau boleh dihukum denda sehingga seribu ringgit atau penjara sehingga enam bulan atau kedua-duanya sekali. Ini adalah terturut di dalam Seksyen 127 Akta.
Perkara ini juga boleh dijadikan sebagai satu alasan untuk memohon perceraian secara takliq atau fasakh.

Oleh yang demikian, ketahuilah hak-hak anda sebagai seorang isteri. Ketahuilah juga apa sebenarnya ajaran Islam tentang layanan seorang suami Muslim terhadap isterinya.

Suami tidak ada hak untuk memukul isteri, dengan apa jua alasan sekali pun.
Walaupun isteri mungkin nusyuz, suami tetap tidak ada hak memukul isterinya mengikut ajaran Islam dan undang-undang syariah.
Dan kita sebagai jiran-jiran, ipar, mentua mahupun masyarakat prihatin, tak boleh dengan mudah membuat spekulasi bahawa "She deserves to be beaten", "memang patut dia dipukul sebab banyak berleter", "itu suami baik, didik isteri sebab isterinya tu degil tak dengar cakap," "isteri tu tak hormat suami, sebab tu dipukul,' dan sebagainya.
Berdosa kita bersangka buruk pada isteri yang disakiti itu dan tidak cuba meleraikan keadaan, ataupun cuba membantunya.
Entah-entah esok lusa, yang dipukul nanti adalah adik perempuan, atau anak perempuan kita.
Ingatlah, tatkala suami memukul isterinya, yang bertepuk tangan adalah iblis dan syaitan.

Friday, March 9


"Dia tak suka awak... tahu tak? Dia marah bila saya berkawan dengan awak."
"Ooooo.. mengapa?" saya tersenyum, sebab dah boleh agak jawapannya. Orang di hadapan saya itu memang saya sayang, dan saya percayai.
"Jangan marah, Aliya bila saya cakap. Dia kata tak payah berkawan dengan mualaf tu. Tapi saya tak kira, saya nak kawan gak. Ni antara sebab dia marah dengan saya."
"Hahahaaa... dia kata begitu? Sebab saya ni mualaf?"
"Cam suami saya kata, mualaf pun ada yang lebih baik dan lebih pandai bab agama daripada yang lahir Islam, bukan?"
"Ya, alhamdulillah... so apa isu dia dengan saya ni, yang buat dia marah awak berkawan dengan saya?"
"Dia tak suka sebab awak isteri kedua. Dan cara awak berpakaian, dengan tudung labuh dan baju labuh.... faham-faham sajalah dia tu jenis berfesyen..."
"Hahahaaaaaa.... " saya terus ketawa. Mujurlah kami berada dalam bilik rehat yang agak jauh daripada orang lain.
"Lantaklah dia suka ker tak suka saya. Lagipun saya dah agak dah, sebab daripada mimik mukanya. Tapi luculah bila dengar dari mulut awak, hehehee."
"Betul tak marah?"
"Saya lega sungguh bila tak lagi bersama mereka tu. Syukur sangat-sangat bila dah dipindahkan ke bilik besar ni. Bebas nak berkawan dengan siapa saja."
"Semuanya atas kehendakNya, alhamdulillah. Dia kan Maha Mengetahui dan Maha Mendengar?"
"Betul. Alhamdulillah."

Ahhhh.... patutlah sekarang ni ada beberapa insan yang bermasam muka dengan kami.
Rupa-rupanya usaha menghasut Wardah [bukan nama sebenar] untuk tidak berkawan dengan saya tidak berjaya.
Ada juga manusia beragama Islam berfikiran sempit begitu, sehingga cara berpakaian seseorang juga dijadikan perkara yang menentukan sama ada layak berkawan atau tidak. Nampaklah mereka tu bergaya sehingga boleh masuk dalam kategori tabarruj. Kawan-kawan rapat mereka pun jenis yang berfesyen seperti itu. Saya tak kisah sangat sebab saya bukanlah jenis yang suka berpakaian terlalu menonjol. Saya lebih selesa berpakaian sederhana di pejabat; pakaian menutup aurat yang membolehkan saya bebas bergerak tanpa memikirkan harga baju tersebut beratus-ratus ringgit.
Tapi bila ada orang yang disuruh jangan berkawan dengan saya sebab saya ni berpakaian 'kurang menyerlah dan bertudung labuh, tak seperti mereka, dan ditimbulkan pula status perkahwinan saya, memang dah dikira melampau. Belajar tinggi-tinggi tapi ....
Bagi saya, hanya orang bodoh saja yang akan ikut kata-kata mereka tu, dalam isu siapa yang layak dijadikan kawan.

Bagus juga bila diberitahu. Fahamlah saya mengapa ada segelintir mereka yang kurang selesa bila saya berada dalam kelompok mereka. Lagilah saya nak sertai mereka, hehehee.. [ikut falsafah The Art of War]

nota: maaf sebab lama menyepi, ada masalah nak buka emel google saya baru-baru ni. Alhamdulillah, sekarang dah ok.