Tuesday, November 8

HAJI MALBORO?

"Orang lain balik haji jadi lebih baik, tapi dia tu balik haji jadi lebih teruk. Sombong!"
Saya diam saja. Susah nak jawab apabila yang memberi komen itu orang tua.
Tapi biasa kan dengar komen seperti itu tentang orang yang balik dari menunaikan fardu haji?
Biasanya mereka yang akan diperhatikan oleh orang di sekeliling setibanya dari menunaikan haji. Sudah bergelar Pak Haji dan Mak Hajjah. Pantang silap sikit, pasti ada komen yang kurang menyenangkan. OK juga jika disebut depan mata, tapi bila sok-sek di belakang, susah juga.
Saya sendiri belum menunaikan haji. InsyaAllah satu hari nanti. Dahulu pernah juga berhasrat pergi haji ketika umur 40 tahun ,  tapi hasrat itu belum tercapai. Sebaliknya Allah anugerahkan 2 zuriat lelaki kepada saya sebagai amanah untuk dibesarkan dan dididik.

"Biar dapat haji mabrur, bukan haji malboro!"
Walaupun ungkapa  itu sering disebut sebagai jenaka, sebenarnya berapa ramikah yang betul-betul dapat haji mabrur?
Bagi saya yang memerhati dan membaca komen mereka yang balik dari Makkah, ujian sebenar mereka yang bergelar haji/hajjah itu bukan semasa sedang menunaikan haji di sana. Ujian besar adalah apabila mereka kembali ke tanah air.
Mengapa?
Memang lah, di Makkah semasa musim haji, semua keadaan susah. Orang ramai bersesak-sesak. Cuaca panas terik. Keadaan tak selesa. Tapi mereka yang berada di situ sabar sahaja sebab mereka tahu mereka adalah tetamu Allah. Maka semua kesusahan itu ditahan dengan penuh kesabaran sebab takut akan kemurkaan Allah. Tambahan mereka berada di tanah suci. Berpakaian ihram. Kena bayar dam jika berlaku kesilapan.
Balik-balik ke sini selepas musim haji, ahhhh...bebas. Bukan lagi di tanah suci. Bukan lagi berpakaian ihram. Tak perlu tahan panas terik dan sakit tekak. Seronok juga bila orang lain panggil 'Tuan Haji atau Hajjah." Balik ke tempat kerja, bermula semula rutin harian yang sentiasa menyebabkan kesuntukan masa untuk itu dan ini. Jikalau dulu di Makkah terpaksa bersekang mata untuk bangun awal pergi untuk solat subuh di Masjidil Haram, kini tak perlu lagi. Itulah antara ujian yang dihadapi oleh setiap lepasan "Universiti Kaabah".

"Mengapa orang yang buat korban setiap tahun pun masih tak baik sepenuhnya?"
Pernah seorang kawan nonMuslim bertanya pada saya. Dia beranggapan mereka yang membuat korban menyembelih lembu setiap musim haji sama dengan mereka yang memecahkan kelapa pada Thaipusam - untuk membersihkan diri daripada dosa-dosa yang dilakukan sepanjang tahun.
Saya terangkan kepadanya bahawa konsep korban Aidiladha itu tidak sama seperti Thaipusam Hindu.
Korban dilakukan semata-mata kerana Allah. Memang dari segi agama ada kebaikan untuk diri sendiri tetapi lembu yang disembelih diberikan kepada orang ramai, sepertiganya untuk fakir miskin.
"Habis mengapa mereka yang bergelar haji dan buat korban masih buat jahat? Tak takut pada Tuhankah?" soalan yang lebih bersifat kritikal.
Ahhh, susah juga nak jawab.

"Sebenarnya takut pada Allah juga. Mereka yang membuat dosa ramai yang masih percaya pada Allah, sebab tu ada mereka masih sembahyang dan melakukan kebaikan yang lain. Tapi beza mereka dengan yang tidak melakukan maksiat seperti mereka itu adalah yakin. Orang yang baik dan takut pada Allah yakin ada balasan di akhirat nanti, jika jahat dan tak ikut suruhan Allah mereka akan dihukum nanti."
"Macam itu, sama lah dengan Tuhan kita orang, cuma cara sembahyang saja tak sama. Kami pun ada sembah makanan seperti ayam dan babi pada tuhan kami. Kami pun yakin ada balasan untuk setiap perbuatan, ada karma."
"Oh, bukan itu saja. Sebagai Muslim, binatang yang boleh disembelih untuk buat korban hanyalah lembu, kambing dan unta. Wajib sebut nama Allah semasa sembelih, sebagai mengingati bahawa Allah yang berikan rezeki kepada kita. Orang Islam juga yakin bahawa setiap kejahatan akan dibalas pada akhirat nanti, dan mereka yang berdosa akan masuk neraka jika tidak diampunkan Allah. Dan setiap perkara yang dilakukan oleh kita, sama ada baik atau jahat, direkodkan oleh malaikat yang sentiasa melihat. Malaikat-malaikat itu tidak boleh dirasuah dengan makanan, penyembahan dan sebagainya".
"Kalau macam itu, setiap tahun setiap Muslim mesti buat korban la..?"
"Tak semua, hanya Muslim yang mampu sahaja. Demi memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim yang sanggup korbankan anak tunggalnya, Ismail kerana patuh perintah Allah. Allah balas ketaatannya dengan minta dia sembelih haiwan menggantikan anaknya."
"Korban Islam mesti 3 jenis binatang itu saja? Bukan berkorban apa saja, harta atau nyawa, ikut lagu P.Ramlee? Mengapa itu 3 saja? Ayam tak bolehkah, sebab di Arab takde ayam?"
"Versi P.Ramlee tak digunakanlah. 3 jenis binatang yang disembelih pada raya Qurban tu sebab memang tertulis dalam alQuran dan disetujui oleh para ulama Islam. Mana boleh suka-suka sembelih binatang apa-apa pun. Lembu, kambing dan unta untuk korban pun mesti yang istimewa, yang cukup syarat, yang tak ada kecacatan."
"Itu macam kah? Baru saya faham. Saya fikir korban orang Islam untuk bersihkan diri daripada dosa, untuk tebus dosa tahun itu. Rupa-rupanya sebab ingat pengorbanan Nabi Ibrahim dulu. Jadi korban Islam sekarang sebab apa?"
"Dalam al-Quran telah disebut tentang korban dalam surah al-Haj. Orang Islam mengadakan korban Aidiladha sebab korban itu satu simbolik kepada pengorbanan yang perlu dilakukan setiap manusia. Bagi Allah, daging dan arah korban itu tidak sepenting nilai ketakwaan mereka yang melakukan ibadah korban itu."

[ surah al-Haj 22:37. Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya.  Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.]. 

"Maksud kamu, ibadah korban dan caranya sudah ditulis dalam alQuran?"
Ya. Dalam Islam, konsep korban yang sebenar bukan dari segi fizikal tetapi dari segi sikap.Attitude.Muslim perlu berkorban serba sedikit untuk patuh pada perintah Allah. Tak bebas sepenuhnya untuk melakukan maksiat, tak boleh berbelanja sepuasnya sehingga lupa tanggungan keluarga, tak boleh menindas yang miskin semata-mata kerana kita berharta dan berkuasa. Setiap orang Islam perlu mengorbankan sedikit benda yang disukainya jika mahu terus berada di landasan Islam dan mendapat rahmat dari Allah."
"Saya tak berapa faham lah.."
"Orang Islam mesti sanggup berkorban kerana Islam. Kami bukan sahaja percaya pada Allah, bahkan lebih penting lagi, kami sedar bahawa kami adalah hamba Allah. Hamba mesti patuh semua perintah dan suruhan Allah seperti yang terkandung dalam alQuran dan Hadis.Sama seperti Nabi Ibrahim yang sanggup berkorban menyembelih anak kandungnya sendiri sebab patuh perintah Allah"
"Jadi orang Islam yang buat dosa juga macam mana? Tuan Haji yang masuk penjara sebab kes jenayah, macam mana?"
"Itu mungkin sebab mereka belum bersedia sepenuhnya menjadi hamba Allah. Mereka lupa bahawa mereka adalah hamba Allah yang wajib patuh pada suruhanNya, bukan buat sesuka hati di dunia ini. The spirit of sacrificing for Allah and Islam is still not there. Hanya Allah yang Maha Mengetahui."


Selamat Hari Raya Aidiladha kepada Muslimin dan Muslimat. Semoga semua saudara Islam kita yang menunaikan fardu haji dianugerahkan haji mabrur, ameen.

3 comments:

  1. da besar da anak cikgu~~comel plak tu~

    ReplyDelete
  2. Salam'alayk.

    As humans, we all make mistakes as we aren't malaikats. Nobody can ever escape from any dosa whether big or small. But as humans, we can always strive to be better each day. Nice posting, by the way.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  3. bujal X,
    Ya, mereka makin besar dan makin bijak.. syukur padaNya :)

    FaceMyMusic, waalaykumussalam. True,may Allah swt forgive us for our sins, ameen

    ReplyDelete