Tuesday, November 22

9 JAM SAJA?

"Aku tak setuju! Mana boleh kerja 9 jam sehari? Ni buat sampai 2 petang pun dah nak setengah mati."
"Awak ok lagi, kerja samapi 1.30 petang saja, saya ni, ha.. kerja sampai 2.30 petang hari-hari kecuali hari Jumaat. Kalau mesyuarat, bersambunglah sampai 4-5 petang. Lepas tu, kalau ada latihan sukan, sambung lagi sampai 6 petang. Mana ada kerja 9 jam? Lebih dari 10 jam dah, dah over! Esok pagi kena bangun awal pergi sekolah mengajar lagi."
"Hahahaa.. siapa suruh korang jadi cikgu? Tengok macam aku ni, kerja kat ofis jer, 8 to 5 hari-hari, tak merungut pun."
"Mestilah awak tak merungut, dok mengigil dalam bilik aircond jer.. saya pun boleh. Cuba awak kerja macam saya, berjalan turun naik tangga 4 tingkat ke kelas-kelas, lepas tu mengajar dalam bilik yang sesak dengan pelajar 35 orang. Baru awak tau tau seronok tak kerja sampai 9 jam sehari."
"Betul tu, mereka senang-senang dok hayun kaki dalam bilik aircond tu bolehlah buat saranan suruh cikgu kerja sampai 9 jam. Mereka tak pernah kerja di bilik darjah macam kita, tak pernah usaha mendisiplin remaja belasan tahun yang tak boleh duduk diam lepas 12 tengah hari."
"Korang apa kurangnya. Kerja separuh hari jer, dapat pula cuti panjang beberapa kali setahun. Mana ada jabatan kerajaan lain yang bagi cuti sebanyak tu kecuali pada cikgu?"
"Cuti panjang diberi pun sebab anak-anak korang gak yang perlu berehat. Kami cikgu-cikgu masa cuti sekolah pun masih bekerja, tau. Kena semak kertas periksa, kena jaga SPM dan STPM, kena hadiri kursus masa cuti sekolah, kena bawa pelajar pergi perkhemahan badan beruniform. Kira-kira balik, masa cuti sekolah pun sebenarnya ramai cikgu yang bekerja, bukan berehat."
"Saya sokong. Korang kerja di ofis, tamat saja waktu kerja, dah boleh tumpu pada keluarga. Kami cikgu mana boleh? Kena rancang bagaimana nak mengajar esok, buat persiapan.. buku latihan perlu disemak, soalan peperiksaan perlu digubal, minit mesyuarat perlu ditaip dan sebagainya yang tak sempat siap di sekolah perlu disiapkan di rumah."
"Takkan waktu di sekolah mengajar saja dari 7.30 pagi hingga 2.30 petang pun tak cukup untuk semua tu? Tipulah."
"Memang ada waktu rehat tak perlu mengajar tapi itu untuk paperwork yang bertimbun. Tambah sekarang ni setiap pelajar kena buat ujian berasaskan sekolah dan kerja projek. Yang nak masukkan markah setiap seorang ke dalam sistem komputer sekolah dan sistem analisis kementerian pelajaran, cikgu jugak.Yang kena hadiri mesyuarat berkala dengan pihak pentadbir cikgu jugak."
"Tu tak termasuk waktu relief bila ada cikgu sakit atau hadiri mesyuarat di luar sekolah. Habis waktu free kita itu digunakan untuk relief kelas cikgu yang tidak hadir itu."
"Dengar kata sudah ada pembantu guru di sekolah, bukan?"
"Hahahaaa... mana dia? Kesatuan guru bertahun-tahun minta tapi belum ada. "
"Kita ni cikgu, tak boleh banyak bersuara, nanti dituduh melawan boss. Apa-apa arahan pun perlu patuh, saya yang mengikut perintah.Tapi situasi tempat krja cikgulah yang paling menyedihkan berbanding penjawat awam lain."
"Gaji korang kan banyak, komplen apa lagi?"
"Gaji cikgu pun tak sepadan dengan kerja pelbagai yang cikgu buat, tau. Korang keja pejabat jadi kerani, kerja kerani je. Cikgu kena standby jadi tukang kebun untuk jayakan projek taman herb, tukang kayu untuk baiki perabot rosak, driver untuk hantar pelajar sakit/cedera ke hospital, pengasuh untuk pelajar yang belum balik ke rumah sebab mak bapa belum datang ambilnya di sekolah, dan macam-macam tugas sampingan."
"Ya la, setuju. Orang pejabat dapat alat tulis seperti pen dan kertas percuma tetapi cikgu-cikgu terpaksa beli semua alat tulis sendiri. Sudahla tu, kena pakai baju seragam KRS atau unit beruniform lain setiap hari Rabu, keluar duit sendiri. Hari Khamis pakai baju batik, duit sendiri juga."
"Orang lain asyik kata cikgu dapat gaji tinggi. Tapi mereka tak tahu, kita kerja tak mengira waktu. Claim OT tak ada. Bagi yang sekolahnya jauh dari rumah, terpaksa keluar rumah awal, sampai rumah lewat, juga tak dapat claim satu sen pun mileage. Bertahun-tahun mohon tukar ke sekolah yang berdekatan tetapi tak diluluskan dengan alasan tiada guru berkelayakan untuk menggantikannya di sekolah lama."
"Saya tak kisah jika kerajaan elokkan prasarana untuk cikgu-cikgu di sekolah. Jika nak cikgu-cikgu kerja 9 jam sehari, tolong pastikan setiap bilik guru dipasang dengan aircond yang selesa. Dirikan lebih banyak bangunan di sekolah supaya bilik guru yang ada tidak sesak seperti di kebanyakan bilik guru sekarang ni. Biar cantik dan kemas seperti bilik di jabatan pelajaran negeri. Ada bilik air untuk cikgu-cikgu ambil wuduk atau mandi. Ada coffee corner di bilik guru. Ada surau yang selesa untuk kami mendirikan solat. Sediakan juga taska kerajaan berdekatan dengan setiap sekolah supaya kami ibu-ibu muda boleh terus menyusukan anak dengan selesa walaupun bekerja sehingga 5 petang."
"Lebih penting lagi, selepas ini jangan minta cikgu-cikgu kerja pada hari Sabtu dan Ahad. Tak boleh arahkan cikgu-cikgu buat kelas tambahan hari Sabtu, tak boleh buat lagi aktiviti kokurikulum pada hari Sabtu dan Ahad. Jika cikgu-cikgu perlu bekerja selama 9 jam sehari sama seperti penjawat am yang lain, kami juga perlu diberi cuti beristirehat yang sama iaitu hanya 5 hari bekerja seminggu."
"Isshhh mana boleh? habis jika cikgu tak buat semua tu, siapa lagi nak uruskan perkhemahan pelajar?"
"Boleh, tapi setiap minit selepas jam 4.30 petang, cikgu mesti dibayar elaun kerja lebih masa atau OT sama seperti penjawat am yang lain, baru adil. Selama ini pun memang cikgu-cikgu berkorban hari Sabtu dan waktu petang untuk mengendalikan semua aktiviti demi kebaikan pelajar dan sekolah tapi tak pernah dihargai. Mas orang lain beristirehat bersama keluarga, cikgu-cikgu pula terpaksa berkorban menghabiskan hujung minggu bersama pelajar. Hari Isnin pula, terpaksa hadir ke sekolah seperti biasa untuk terus mengajar di kelas. Jika nak cikgu kerja 9 jam, bayarlah O.T untuk kerja lebih masa pula."
"Kerajaan dah banyak berikan layanan istimewa pada cikgu-cikgu laaa.. apa lagi korang nak? Gaji pun akan naik nanti, bersyukurlah."
"Gaji kakitangan kerajaan semua naik, bukan kami cikgu saja. Dengki betul kamu dengan cikgu."
"Setahu saya, mereka yang mengajar di kolej komuniti dan institut perguruan juga bekerja selama 9 jam. Tak bising pun. Mengapa cikgu juga yang bising? Manja sangatlah cikgu-cikgu zaman sekarang."
"Betullah pensyarah semua bekerja selama 9 jam, tapi tahukah awak bahawa jika mereka tiada kelas, mereka masih bebas untuk keluar masuk pejabat? Asalkan mereka berada dalam kuliah pada waktu yang ditetapkan dan punch-in pukul 8 pagi serta punch-out pada 5petang, tiada siapa yang bising. Tapi cikgu? Bolehkah keluar sekolah untuk pelbagai urusan jika bukan waktu pengajaran ketika itu? Sekarang jika perlu mendapatkan rawatan di klinik pun, terpaksa berbaris menunggu untuk mengadap pengetua supaya dapat kebenaran keluar."
"Betul. Lagipun pensyarah di kolej setiap seorang ada bilik sendiri yang berhawa dingin, selesa dan berkarpet. Bolehlah duduk selama 9 jam sehari. Tak sama dengan cikgu di sekolah, ada yang terpaksa berhimpit, duduk berkongsi meja sebab bilik guru yang ada itu sempit."
"Ya, saya syorkan mereka yang buat proposal untuk cikgu kerja sehingga 9 jam sehari tu berada ke sekolah selama sebulan. Ada kalanya bila dah lama tak mengajar di sekolah, seorang pegawai pelajaran pun sudah tak tahu senario di sekolah sekarang. Mereka tak perlu mengajar, mengiring cikgu-cikgu masuk kelas setiap hari pun dah ok. Biar mereka rasa sendiri keadaan panas di dalam bilik darjah yang berhabuk. Biar mereka sendiri lihat gelagat anak-anak remaja yang mula meroyan selepas waktu rehat. Biar mereka yang selama ini duduk atas kerusi empuk rasa pula keenakan duduk di atas kerusi plastik dan kipas yang rosak dalam bilik darjah pada waktu tengah hari. Biar mereka cium bau badan remaja-remaja yang tengik selepas bermain bola sepak di padang pada waktu PJ. Lepas itu tunggu di sekolah dalam keadaan letih untuk sambung buat kerja paperwork pula sehingga 4.30 petang. Baru mereka kenal, tahu dan faham mengapa cikgu-cikgu membantah disuruh bekerja 9 jam selagi keadaan prasarana di sekolah masih belum dinaiktaraf."
"Aku nak jadi cikgu, bukan jadi pengasuh. Kalau nak aku kerja sampai 4.30 petang hari-hari, lebih baik aku henti kerja dan buka taska."
"Bila pula cikgu kena jadi pengasuh?"
"Habis, jika cikgu perlu bekerja sehingga jam 4.30 petang, pelajar kena berada di sekolah sehingga pukul berapa? Adakah masih biasa iaitu sehingga 2.30m petang saja? Kokurikulum terutama sukan bagaimana pula? Aku tak percaya cikgu dibenarkan dok goyang kaki dari 2.30 hingga 4.30 petang."
"Errr... pelajar pun balik 4.30 petang? "
" Tentulah, untuk apa cikgu di sekolah jika tiada pelajar? Buat paperwork saja hari-hari pada waktu petang? Banyak mana paperwork hingga perlu berada di sekolah sampai 4.30? Tambahan pula sekarang dah ada program 1murid 1 sukan. Kenalah suruh pelajar bermain bola di padang pada pukul 2.30 petang. Saya dulu balik berehat seketika, makan tengah hari, mandi dan solat sebelum ke sekolah mengajar bola baling pada 4.30 petang. Nak suruh saya terus ke padang selepas 9 jam terus-menerus di sekolah, saya tak sanggup la.. takut nanti saya pula yang jatuh sakit sebab letih."
"Awak kena ingat, bila berada di sekolah sehingga lewat petang, pelajar pun kena makan tengah hari. Sekarang ni pun mereka dah mengadu lapar pada waktu tengah hari, sebab rehat pada pukul 10.30 pagi, Jika trus sehingga 4.30 petang, pelajar juga perlu berbelanja lebih di sekolah sebab tak dapat makan tengah hari di rumah. Kalau sekarang abwa duit poket RM4, perlulah tambah sehingga RM8 sehari sebab dua kali makan."
"Ya tak ya juga. Aduh, duit lagi...."
"Tau tak pe.. anak awak yang lima orang di sekolah tentu perlukan lebih banyak duit poket, kan. Mereka akan balik jam 4.30 petang gak, sama seperti cikgu. Nampaknya kelas agama dan kelas tusiyen anak-anak awak hanya boleh dijalankan pada waktu malam jika semua warga sekolah perlu berada di sekolah 9 jam sehari."
"Ingat, pendidikan agama juga sama penting. Pastikah awak nanti anak remaja awak tu cukup solatnya di sekolah? Makan minum cukup dan berkhasiatkah? Jika di rumah, boleh awak dan isteri awak pantau. Waktu petang sempat awak hantar mengaji, malam ke kelas tuisyen. Jika berada di sekolah sehingga 4.30 setiap hari, bermakna awak serahkan tanggungjawab mendidik anak kepada cikgu di sekolah. Ini satu risiko sebab maklumlah cikgu pun manusia biasa, rasa penat gak mengajar dan mengawal semua pelajar."
"Ya, bimbang juga gejala buli makin bertambah sebab waktu terlalu lama di sekolah."
"Betul, baik kaji semula. Jangan asyik jadikan sistem pendidikan sebagai ekperimen. Minta pandangan pihak guru dulu sebelum melaksanakan sesuatu program yang bakal memberi kesan jangka panjang."
" Setuju. Kita cikgu bukannya tak sokong kementerian, cuma kita kurang setuju dengan syarat ketat wajib kerja berterusan dari 7.30 pagi hingga 4.30 petang. Sekarang pun ramai cikgu kerja lebih daripada 9 jam, jika dikira beban kerja yang dibawa pulang ke rumah untuk diselesaikan. Selama ini pun cikgu jarang komplen tentang beban kerja yang semakin bertambah terutama selepas bermulanya KSSR dan KSS."
"Ya, jika ada penjawat awam lain yang dengki dan beri alasan tugas guru mendidik anak mereka, ingin saya ingatkan bahawa tugas mendidik anak sebenarnya terletak pada bahu bapa, bukan cikgu. Tugas memantau aktiviti anak-anak juga bukan tanggungjawab cikgu tetapi tanggungjawab ibu bapa. Usahlah suka menyalahkan cikgu apabila berlakunya gejala sosial melibatkan anak-anak. Tugas utama cikgu di sekolah adalah mengajar pelajar agar mahir dalam sesuatu bidang atau subjek, bukan mengasuh mereka sehingga tamat waktu persekolahan. Janganlah lepaskan tanggungjawab anda sebagai ibu bapa kepada guru dan mendesak agar guru bertugas mengasuh anak mereka di sekolah sehingga 4.30 petang semata-mata kerana anda sendiri gagal melaksanakan tanggungjaab yang diamanahkan oleh Allah."

nota:  sembang cikgu berikutan dengan berita Guru Bekerja 9 jam dan berita pembatalan projek perintis ini

2 comments:

  1. If I had my way, children should return home by one thirty, leaving afternoon for guardians to programme extra activities; religious classes and whatever. People can argue and try to convince me the merits for extra co-curricular activities, but I am against enforcing them, the most sinful thing to my mind is creating the 10% merit points to enter an institute of higher education.

    I do not know of any universities in the world practicing this. No doubt top universities would add value to a academically excellent candidate who excels in out-of-classroom activities.

    In such rural areas as I am familiar with, poorer children leave home very early in the morning without substantial breakfast, bringing one ringgit or so pocket money to last until they return home around three o'clock, dead tired. It is just inhuman. The fortunate children in a boarding school have good breahfast and walk to school. They walk back to have lunch, rest and say their prayers before walking back to class for whatever; and later walk back to have their afternoon tea and proceed with other activities, whatever.

    In short, for reasons I believe, normal teachers should be made responsible for their full attendance in their classes and are not be burdened with non academic requirements; if needed, to be performed by other members of school staff, clerical or otherwise.

    So many areas have gone astray in our education system, sad to say.

    ReplyDelete