Sunday, August 14

MINGGU YANG SIBUK

Ikram dan Ihsan.. beginilah keadaan setiap kali bila dia balik dari nurseri, dicarinya si adik dulu
Alhamdulillah... Ihsan sudah sebulan umurnya.
Ikut adat Cina, hari ni merupakan hari 'Mua Guik' atau cukup bulan untuk anak kecil ini.
Tapi sebab bulan Ramadhan dan juga saya sudah pun keluar rumah untuk pelbagai urusan, tiadalah upacara khas untuk menandakan peristiwa ini. Lagipun majlis mencukur kepala sudah diadakan.Saya pun masih sibuk.

Minggu ini hanya sehari saja suami berada di rumah. Dia terpaksa ke outstation lagi. Tinggallah saya dengan anak-anak di rumah. Jika keluarga saya yang agak konservatif tentang panatng larang lepas bersalin tu tahu, mungkin akan melenting tetapi saya dah biasa. Cuma agak letih menguruskan 2 orang hero kecil ini terutama pada hujung minggu kerana nurseri tutup. Masak memasak dan sebagainya dilakukan ala kadar mengikut keadaan, lagipun bukan sesiapa pun nak tengok dan pantau.Tidak dinafikan stres memang terasa namun ditabahkan hati dan bersabar dengan keadaan. Jika terlalu melayan diri bahawa saya masih belum habis pantang, teruk jadinya [hahaha].

Pembantu rumah yang tinggal bersama berjaya didapati tetapi dia hanya bekerja selama 7 hari. Tak perlulah saya huraikan mengapa dia diberhentikan. Cuma saya cukup lega dan gembira apabila dia dihantar pulang, kerana memang sah dia tidak layak. Syukur bulan Ramadhan yang mulia ini tidak dicemari dengan kehadirannya di rumah yang benar-benar menguji kesabaran saya, terutama bila melibatkan keselamatan anak-anak. Cukuplah seorang itu; terasa lebih bahagia saya menguruskan rumah dan anak-anak sendiri biarpun agak keletihan.

"Aliya, Allah akan berikan kekuatan, insyaAllah.Kalau anak seorang, kita kuat, bila ada 2 anak pun Allah akan berikan kekuatan yang sama untuk kita, macam kita anak satu."
Begitulah kata-kata semangat yang diucapkan oleh  Kak Lah, jiran sebelah rumah saya yang prihatin.
Saya senyum saja tetapi saya tetap berpegang pada kata-kata itu. Alhamdulillah, benar juga katanya. Selama suami tak ada di rumah, Ikram dan Ihsan kurang meragam. Sakit pula cuma pada awal-awal pemergian Abah mereka, lepas itu terus ok. Mungkin itulah kemudahan yang Dia berikan kepada ibu-ibu yang menguruskan anak seorang diri. Tiada kekuatan selain kekuatan yang datangnya daripada Allah swt.

Saya mula memandu kereta semenjak hari ke 12 selepas bersalin. Alhamdulillah ok saja, tak terasa apa-apa kesakitan. Mungkin sebab saya bersalin secara cesarean, maka tak rasa nyilu seperti ibu-ibu yang bersalin normal. Nak buat macam mana, tiada orang lain yang boleh diharap untuk menghantar dan mengambil Ikram di nurseri Perjalanan selama 10 minit itu pun memerlukan perancangan teliti [huhu] sebab Ihsan harus disusui sehingga kenyang dulu baru dimasukkan kedua-dua anak ke dalam kereta. Ihsan dalam baby carrier [dalam foto] dan Ikram pula dalam car seatnya. Hampir penuh kereta dengan 2 buah kerusi baby, hehehe.

Saya tak mendoakan sesiapapun melalui pengalaman ini. Bukan mudah dan bukan menyeronokkan. Ia memerlukan kekuatan fizikal, emosi dan paling utama, rohaniah. Tapi saya juga tak menyalahkan takdir kerana terpaksa berdikari dalam tempoh berpantang. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui yang menentukan saya melalui ujian seumpama ini. Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Yang penting saya dan anak-anak ok, sihat dan kuat. Jika suami dan anak-anak masih tidak menghargai, entahlah.
Yang penting saya nak berkongsi adalah - Sesusah manapun keadaan kita, ada orang lain yang lebih susah, dan jika kita rasa penat menguruskan rumahtangga, ada lain yang lebih penat. Terima saja apa yang Allah tentukan untuk kita, dan insyaAllah segala urusan akan menjadi lebih mudah, insyaAllah.


Sementara itu, nikmatilah foto yang diambil secara 'candid camera' dengan handfon.

Ihsan dan Abahnya.. ada mirip tak?



Tepuk tepuk... tak habis-habis ditepuknya badan Ihsan setelah diajar oleh Abahnya


4 comments:

  1. Assalamualaikum kak aliya. Syukur alhamdulillah kakchik dapat lihat Ikram dan Ihsan yang semakin membesar. Wah Abg. Ikram sudah rajin bantu ibu jaga adik ya. Bagus x 3.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak aliya...wa..comel sungguh gambar yg pertama tu...semoga putera2 akak sehat dan membesar jadi anak2 yg soleh..amin....

    ReplyDelete
  3. Waalaikumussalam kakchik,
    Ya, alhamdulillah mereka dah makin membesar. Ihsan makin panjang (tambah 6cm, yooohh) jadi nampak agak kurus di samping Ikram yang bulat.Ikram dah mula faham bahasa tapi pakar kanak-kanak kata,"he's testing the limits".

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam neesa_jun,
    Terima kasih, ameen.. Gambar yang diambil secara spontan tapi tetap menawan hati :)

    ReplyDelete