Wednesday, June 29

TAK MENGAPA JIKA MEREKA TAK SUKA

Mereka senyum sambil berlalu ke pintu.
Balkhis pun membalas senyuman tanpa berkata-kata. Ahhh, biarkanlah. Lagipun mereka kelihatan tergesa-gesa. Mesti ada hal lain yang perlu dibereskan. Bukan tak kenal sikap mereka semenjak dulu lagi.
"Mak Su awak tu tak cam awak, sebab tu dia tak tegur," jelas Mak Balkhis selepas mereka beredar dari rumah Mak.
Balkhis mengangguk,tanda faham. Memang dia dah jangka sebab selepas beberapa tahun dia memeluk Islam, itulah kali pertama dia bertemu semula dengan Mak Su. Lagipun ketika itu Balkhis memakai tudung di dalam rumah Mak sebab Pak Su masih dikira bukan mahram saya.
Jikalau cam sekali pun, belum tentu mereka mahu berbual-bual dengan dia, tidak seperti dahulu.
Mak pernah memberitahu," Mak Su awak tak suka bila mengetahui bahawa awak dah memeluk Islam."
Pengislaman Balkhis telah mengubah segalanya dalam perhubungannya dengan ahli keluarga yang masih kekal dalam agama dan kepercayaan asal.

"Opah tak ada di rumah pada minggu lalu sebab Pak Cik awak balik dari Australia," Opah memberitahu.
"Oh, baguslah. Berapa lama dia di sini?" tanya Balkhis dalam perbualan telefon.
Dia sengaja tidak mahu bertanya mengapa Opah tidak memberitahunya terlebih awal tentang kepulangan Pakcik ke tanah air.
"Beberapa hari saja. Dia sibuk dengan kerja.Balik pun seorang diri saja, tak bawa ahli keluarga" kata Opah dengan nada hampa.
"Pak Cik balik pun dah ok, bukan," Balkhis memujuk Opah.
Dia juga rindu pada Pak Cik tetapi tidak disuarakannya kepada Opah.Balkhis tidak pasti akan reaksi Pak Cik apabila mengetahui bahawa anak saudara kesayangan itu telah memilih Islam sebagai agama dan cara hidupnya. Dia tidak berani bertanya kerana baginya, biarlah dia tidak tahu.

"Sepatutnya saya dah bersedia untuk menghadapi reaksi negatif ahli keluarga kerana memeluk Islam tetapi mengapa perasaan hampa masih membelenggu jiwa ini?" Balkhis sendiri agak terkilan apabila Pak Cik tidak menghubunginya walaupun sudah pulang ke tanah air untuk beberapa hari.Bukannya Opah tak ada nombor telefon Balkhis. Lagipun jika mahu, Pak Cik masih boleh meminta nombor itu daripada Bapa.
Nampaknya walaupun sudah beberapa tahun berlalu, selain daripada Bapa dan Opah yang akhirnya menerimanya semula setelah dia memeluk Islam, sanak saudaranya yang lain masih bersikap dingin terhadapnya.
Mungkin mereka menganggapnya sebagai orang luar kerana telah meninggalkan amalan dan kepercayaan keluarga yang turun-temurun. Sudah dikira anak 'derhaka' dan orang 'murtad'.
"Inipun belum lagi situasi penting seperti upacara kematian dan sebagainya yang memerlukan ahli keluarga berkumpul. Sabar sajalah, bila perlu berkumpul nanti, hadapi saja dengan tenang," fikir Balkhis yang tidak dapat menepis perasaan kecewa dengan layanan dingin saudara mara.
Dia sudah bersedia untuk keadaan itu apabila memilih Islam. Namun hakikatnya, pahit masih terasa apabila diri disisihkan daripada keraian keluarga terdekat.
"Ah, patutnya saya bersyukur kerana Opah dan Bapa menerima saya semula selepas saya beragama Islam," Balkhis memujuk dirinya sendiri. "Kalau mereka tak dapat terima, biarkan saja. Bukannya saya hutang apa-apa dengan mereka pun. Tak sudi berjumpa pun tak apa, masih boleh teruskan kehidupan."

Balkhis duduk di sebelah kawannya, Yasmin di kedai makan.
"Saya tidak pernah memberitahu keluarga saya  yang masih belum Islam itu sebarang masalah selepas saya beragama Islam. Bukan tak boleh tapi saya tak mahu mereka yang masih agak negatif terhadap agama pilihannya itu mempunyai tanggapan yang lebih buruk lagi."
"Tak apa, awak kan ada saya sebagai kawan. Kongsi dengan saya aja," kata Yasmin.
"Bikin awak lagi tensen pula asyik dengar komplen saya. Tapi nak buat camne lagi? Saya tak boleh nak kongsi masalah keluarga dan anak-anak dengan keluarga saya. Saya hanya  boleh kongsi kisah-kisah positif dan berita gembira dengan mereka dengan harapan mereka mendapat gambaran baik tentang Islam. Biar mereka anggap saya cukup bahagia sebagai seorang Muslim. Saya tak nak nanti mereka kata saya hidup susah selepas memeluk Islam. Saya juga tak nak nanti mereka kata,' Padan muka awak kerana tinggalkan agama dan kepercayaan keluarga."
"Faham, faham. Aawak nak jaga nama baik Islam, bukan?"
"Ya la, bukankah itu yang patut kita sebagai orang Islam buat? Tak boleh bagi peluang untuk penganut agama lain menghina agama Islam. Apa-apa krisis pun saya cuba rahsiakan daripada pengetahuan keluarga saya tu. Kadang-kadang tensen tau tambahan bila suami sendiri pula tak faham. Satu sen pun saya tak berhutang dengan mereka tapi banyak juga saya belanja setiap kali balik kampung."
"Sabar je la. Apa boleh buat. Segala kebaikan kita pada ahli keluarga yang bukan Islam juga dikira sebagai bentuk dakwah kepada bukan Islam. InsyaAllah, mungkin satu hari nanti hati mereka akan lembut untuk menerima Islam sebagai agama mereka pula," kata Yasmin.
"InsyaAllah, itu juga yang saya harapkan. Tak mengapa jika saudara mara tak suka saya beragama Islam tetapi saya tetap bersyukur kerana mereka tidak cuba menghasut keluarga saya untuk terus membuang saya.".

3 comments:

  1. besar dugaan nak memeluk islam kan

    bertuah pula rasanya bila dah dilahirkan dalam islam :)

    ReplyDelete
  2. TK puan Aliyah krn terus memaparkan 1 lagi kisah2 dugaan yg ditanggung sdr2 baru pabila telah mendapat hidayat drpd Allah. Semoga mrk semua tabah menghadapi cabaran...dan dipermudahkanNya!!

    (...anda sudah baca 1 lagi terbitan baru ttg sdr2 baru se-antero dunia?...Tajuknya: Allah is calling! (itu cover page shj, tapi semuanya dlm BM! Tokoh2 yg dikisahkan termasuklah Bilal Philips, Maurice Buccaile, Jacques---penyelam laut dalam, Adik Ipar Tony Blair, Yusuf Estes, Malcolm X, dll

    ReplyDelete
  3. The visit was very useful. Visit:giftwithlove dot com/ Malaysia. (Send gifts and flowers to Malaysia.)

    ReplyDelete