Tuesday, March 31



I received an email about a 2-days Dakwah Training Workshop

Details are as follows
IPSI and DIC (Discover Islam Center, Bahrain) will organise a two-days da'wah training workshop on 4th and 5th of April 2009, at Dewan Kuliah C, USM, from 8.30am until 4.30pm. You're cordially invited.
Insya Allah, the talks will cover several interesting, yet very important topics, such as basics of da'wah and awareness through masjid tour.

Dr S.R.Ali (Discover Islam Centre, Bahrain)

Registration is required for the preparation of refreshments. please contact Noor Mazuin via phone call (042274849- weekdays before 1pm) by 2 April 2009. We need your full name, phone number and email address for the registration purpose.

Please convey this message to your family, friends, colleagues and every one by forwarding this email to them, or you may invite them along with you.


I've been asked at times, why I call myself a Muslim revert, not a Muslim convert.
No, I was never officially a Muslim before, who converted to another religion and then return to Islam.
No, I am not a born Muslim who was murtad, and have reverted back to Islam. Truth is, I am a Muslim who officially embraced Islam in 2006. Period.

Here in Malaysia, some groups of people are easily offended when Muslims call ourselves as Muslim reverts. They want us to call ourselves Muslim converts only. Why? Simply because by calling ourselves as Muslim reverts, we are boldly telling people that we are returning to our fitrah (origin), which Allah our God and Creator, has made us all Muslims, as are all the living things in this world.

A revert is a person who returns to his or her original religion, while a convert is one who changes his or her religion.

The Prophet Muhammad said, "No babe is born but upon Fitra (as a Muslim). It is his parents who make him a Jew or a Christian or a Polytheist." (Hadith Sahih Muslim, Book 033, Number 6426)

So, just as the child submits to the physical laws which Allah has put in nature, his soul also submits naturally to the fact that Allah is his Lord and Creator. But, his parents try to make him follow their own way and the child is not strong enough in the early stages of his life to resist or oppose the will of his parents. The religion which the child follows at this stage is one of custom and upbringing and Allah does not hold him to account or punish him for this religion. (By Abu Ameena Bilal Phillips quote from http://www.islam101.com/dawah/newBorn.htm)

However, once a person reaches puberty, he or she is responsible for his/her actions and thoughts. Thus with all the information available today, it is quite impossible for human beings not to know about Allah swt, but not all are believers. Thus, when Allah gives some of us hidayah or enlightenment, we search and find our way back to Islam, and by reciting the 2-kalimah syahadah, are once again Muslims. Thus, the term "Muslim reverts".

You see, I'm not converting to another religion but have merely returned to my Creator the way I was when I was born on earth. That's why when I recited the 2-kalimah syahadah, I was told that I was a clean as a new-born baby, as all my sins have been forgiven. On the other hand, converting implies that when embracing a religion, one is changing into another form, a different person with a different set of religious order. A

While Christianity and other religions clearly imply that people who embrace their religion are new and different from their past life (born-again Christian and Christian converts but any Christian revert for 1st time Christian?), Islam states that Muslims all over the world have continued to follow its teaching as passed down by prophet Muhammad (pbuh). Hence, all Muslims pray the same way, recite the same doa during prayers, and face only in one direction during solat 5 times a day, since the days when prophet Muhammad (pbuh) revived Islam.

As Muslims, we understand that our souls have always been Muslims since we were born; we were just ignorant of the fact. So we are thankful when we are able to find our way back to Islam. And Muslim reverts are rather different from born Muslims, because most of us have searched for God and the truth, and we tend to view Islam in a different perspective compared to most of the other born Muslims.

I read (sorry,can't remember which Islamic book but it was a very good book) that not only are human beings (Muslims and non Muslims, regardless) have souls which are Muslims, but all living things on earth and the universe are created by Allah swt, and all - the animals, the insects, the plants, the planets- bow to Him in submission. Even the heart that beats in our body is working according to Allah swt's Will. And not only are human beings created to submit to Allah swt, all of us have two invincible angels that record our sins and deeds from the time we were born till the time we die. And on Judgement Day, all will be revealed.

If non Muslims find all these rather offensive [yeah la, who wants to believe that one's soul and all parts of the body are Muslims (one that bows in submission to Allah swt?) when one profess to other religions], well, you can argue your case before God on Judgement Day.

I have always call myself a Muslim revert or a mualaf or a saudara Islam, but I'm fine about others who are more comfortable with the term Muslim convert. Each to his/her own concept, but I disagree with anyone who claim that I shouldn't call myself a Muslim revert as it's insulting to other non-Muslims, hehehe.

Monday, March 30



There've been suggestions that we have an online group collaboration among Muslims reverts (especially those with less than 5 years' experience). After much thought, I'd like to invite anyone who are Muslim reverts to join me in this group. It's not a formal association but I'd like to call as a Muslim Reverts Club? In particularly, those living in Malaysia.

We need to know where to get assistance if we're facing any serious problems after our reversion to Islam. We also need strong moral support which we might not (I say might not, not necessary true, ok?) get from other Muslim brothers and sisters around us, where we live. In other words, we need a good and strong network, especially in Malaysia.
I know that some readers are currently thinking of reverting to Islam, while some who are already Muslims have yet to register with any Muslim NGOs for various reasons. By having this online collaboration, perhaps we would be able to assist and support each other better, insyaAllah.
There're also some Muslims who have contacted me and offering to assist anyone who want to learn more about Islam, free of charge. I believe we could cordinate better if we join together as a group.

Please e-mail me (by clicking on my profile) with your name, age, e-mail address, date of reversion, current address and location, handphone number and current occupation. If possible, your latest photo (to avoid fraud). Don't worry, your personal particulars will not be given to anyone without your written permission. Other Muslims who have friends who are Muslim reverts or friends who are also interested in Islam may also e-mail me.

I do not want this group to be like other online group whereby simply anyone (anonymous or whoever) can be members. Nope, this will be exclusively for Muslim reverts, with their spouses as 'special' members. However, we will link with other Muslim NGOs, insyaAllah.

p/s: Any gentlemen interested in finding 'jodoh with mualaf', please be patient and please avoid "bombarding" my mail box with your requests, hehehe. However, if there're any personal request from our brother or sister for 'jodoh', then I'd inform you, k.

(note: Yes, alhamdulillah, there are some members already. )

Friday, March 27


Sollahu alaa muhammad
sollahu alahi wassalam
sollahu alaa muhammad
sollahu alahi wassalam

It felt like old time. The selawat we recited in honour of our beloved Prophet Muhammad this morning during Maulidur Rasul celebration, reminded me of many years back when I had first spoken of my wish to revert to Islam.
Of course, at that time, I was still a non-Muslim. On my former headmaster's retirement day, we had sent him off with a selawat. It was the first time I had actually heard a selawat being recited aloud, but it had sounded beautiful, even then. I didn't care what others had thought of me, for I followed them, uttering the beautiful words aloud even when I didn't understand their meaning.
This morning, the same words rang like an old memory of yesteryears. I listened and was moved, just like last time. And this time around, I could recite the selawat myself, by reading it from a piece of paper they had distributed (alhamdulillah, thanks to Iqra lessons). And this time around, I had stood among the other Muslimin and Muslimat, and I was one of them reciting it. The words came naturally, like an old forgotten friend.And this time around, I managed to recite the whole selawat with the aid of the paper. And it was the first time I had recited this selawat in public since my reversion to Islam (am so used to other selawat popularised by nasyeed groups that I've almost forgotten this beautiful selawat with a lovely melody)
And how did I feel?
Blessed and loved.
Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Thursday, March 26


"Cikgu, saya tarik diri saja," remaja yang bernama Halina itu sudah hampir hendak menangis.
Cikgu Anis menarik nafas panjang. Seminit yang lalu dia yang masih sibuk bermundar-mandir menguruskan para pelajar yang sedang menjalani acara sukan telah dipanggil oleh beberapa guru rumah sukan lain. Terpinga-pinga Cikgu Anis apabila menyedari seorang peserta rumah sukannya sedang dikelilingi guru rumah sukan lain.
"Tengok ni, Anis. Ni ha.. pakai baju kolar besar di sebalik tudung yang tidak bertutup rapat." Cikgu Sara terus menyelak tudung Halina menunjukkan lehernya yang terdedah dan kolar baju yang agak luas.
"Nak lari begini? Tak malukah dengan cikgu-cikgu lelaki yang di tengah padang melihat awak?" komen Cikgu Nisa.
"Tak payah lari kalau berpakaian begini,"Cikgu Mariam pula memberi pendapat.
Belum sempat Cikgu Anis berpeluang bersuara, remaja perempuan itu berkata kepadanya bahawa dia hendak menarik diri daripada bertanding. Kemudian remaja itu berjalan meninggalkan kumpulan guru wanita itu.
Cikgu Anis tidak mahu mengeruhkan keadaan. Dia sekadar memandang guru-guru yang menyatakan bahawa pelajar itu 'memang begitu', dan sebagainya yang tidak mahu diingatinya. Matanya liar mencari kelibat Halina yang sudah berjalan menghampiri pintu pagar sekolah.
Cikgu Anis melambai-lambai ke arah Halina yang baru dikenalinya. Syukur, pelajar itu berjalan menujunya. Tanpa membuang masa, Cikgu Anis menghampirinya.
"Saya nak tarik diri, cikgu," Halina mengulangi kata-katanya lagi.
"Betulkah kamu nak tarik diri? Mengapa?" Cikgu Jannah bertanya dengan lembut.
"Saya pakai begini (baju putih lengan panjang tetapi agak menampakkan bentuk tubuh) pun mereka mengata saya. Ini satu-satunya baju lengan panjang yang saya ada. Semalam budak perempuan lain pakai lagi teruk pun, dengan baju lengan pendek mereka tak tahan, mengapa saya yang jadi sasaran?"
Cikgu Anis cuba mencari jawapan yang terbaik.
"Bagus kamu pakai baju lengan panjang, tetapi.. kalau tudung ini dipinkan dengan elok dengan tengah-tengah (menutupi leher yang agak terdedah) akan lebih baik lagi," kata Cikgu Anis.
"Mereka tu.. Mereka suka berkumpul bersama dan bercakap yang buruk-buruk tentang saya. Saya tahu dulu saya ada buat salah tetapi itu dulu. Saya disuruh hormat guru-guru, tak boleh lawan tetapi mereka kata macam-macam tentang saya, boleh," Halina mengesat air matanya.
Cikgu Anis cuba memujuknya supaya mempertimbangkan keputusannya menarik diri. "Cikgu ada brooch di dalam kereta, baru lagi. Kalau kamu nak, boleh Cikgu ambilkan dari dalam kereta, pakai pada tudung ni supaya leher kamu tak terdedah begini. Cikgu ambilkan, ya?"
"Tak nak, Cikgu. Saya ambil bahagian hari ini, nanti esok mereka akan mengata saya lagi."
Cikgu Anis terpaksa merelakan penarikan diri Halina daripada bertanding.
Sejurus selepas itu, ketika Cikgu Anis sedang memerhatikan peserta yang bertanding dengan Cikgu Jamilah, Cikgu Mariam datang menegurnya.
"Apa yang dikatakan Halina itu tadi?"
"Dia tarik diri," jawab Cikgu Anis dengan ringkas.
"Dia memang bermasalah, dah banyak kali timbul isu.Ini dia balik awal bukan tentu dia balik rumah. Dulu dia lari dari rumah, tinggal dengan teman lelaki," kata Cikgu Jamilah.
"Saya kurang setuju dengan cara Halina ditegur tadi. Bagi saya, yang berlaku tadi bukanlah cara yang terbaik untuk menegur dan mendidik seorang pelajar perempuan yang sudah kita tahu ada kelemahan tertentu. Kita sepatutnya dekatkan dia kepada jalan yang betul, jalan Islam. Mungkin apa yang dilakukan tadi adalah prosedur yang betul, tetapi secara tidak langsung tindakan dan bahasa yang digunakan semasa menegurnya telah menyisihkan dan memalukannya. Bila orang terluka dengan tindakan kita, secara langsung akan menyebabkannya semakin jauh daripada kebenaran. Bila dia sakit hati, dia akan lebih memberontak."
Kelihatan Cikgu Mariam terdiam, mungkin tidak menyangka Cikgu Anis akan bersuara begitu. Mungkin juga dia menganggap bahawa Cikgu Anis akan mengangguk dengan segala yang dikatakannya dan bercerita terus tentang kisah hitam Halina.
Cikgu Anis tidak senang duduk. Gelisah memikirkan tindakan Halina yang seterusnya akibat dicemuh di khalayak ramai. Mungkinkah dia akan melencong ke tempat lain dan mengundang masalah lain kerana telah pulang awal akibat tidak mengambil bahagian dalam acara sukan?


Apabila kita dibesarkan dan dididik dengan bimbingan agama yang kukuh, serta hanya bergaul dengan orang yang turut sama seiring dengan kita, bagaimanakah kita harus bertindak apabila berhadapan dengan mereka yang agak berlainan?
Sekiranya kita penuh dengan ilmu agama Islam yang kukuh, bagaimanakah kita harus menerangkan ajaran Islam kepada mereka yang sudah sesat dari lintasan yang benar?
Mungkin selama ini kita hanya bergaul dengan mereka yang seangkatan dengan kita; wanita dengan tudung labuh dan menutup aurat, lelaki dengan sifat 'gentlemen'. Bagaimanakah harus kita yang mendapat didikan agama yang baik dan kukuh berinterakasi dengan mereka yang masih hidup dengan kejahilan tentang agama?

Ataukah kita membina benteng tersendiri dengan memilih untuk tidak mahu mengenali dan mendekati golongan yang 'sesat' itu?
Adakah kita memandang mereka yang kurang "Islamik" itu dengan jijik, menggolongkan mereka sebagai orang sesat dan bersyukur kerana diri sendiri bukan begitu?

Pernahkah kita mengajak mereka yang kurang fahaman Islamik, tidak berpakaian menutup aurat ke majlis ilmu atau majlis dakwah, ataupun kita sudah membuat satu andaian bahawa "mereka tentu tidak akan berminat" memandangkan pakaian dan cara hidup mereka yang sudah sesat?

Pernahkah hati kita berbisik,"Ah, teruknya pakaian dan tingkah laku mereka itu!" dan menyumpah dalam hati, sambil bersyukur kita bukan tergolong dalam golongan itu? Mungkin mereka begitu kerana selama ini tiada orang yang cuba mendekati dan mengajak mereka untuk menjadi Muslim yang lebih baik?

Atau adakah kita antara mereka yang berkata,"Sudah banyak kali tegur, dah marah, dah cuba betulkan tetapi mereka masih degil!"

Mungkin benar, mereka yang bermasalah seperti Halina dalam kategori tegar. Namun kalau kita berada di tempat mereka, bukankah kita juga ingin diterima semula, dibimbing dengan kesabaran, ditegur dengan penuh hikmah? Diberi peluang untuk hidup dengan lebih baik dalam jalan Islam? Mungkin dalam hati mereka tahu mereka bersalah kerana tidak mengikuti ajaran Islam, tidak sebaik Muslim lain dan mereka sudah bertaubat dan mahu mencari jalan pulang, tetapi masyarakat masih belum bersedia menerima mereka dan mahu membimbing mereka kembali ke jalan yang benar?

Mungkinkah cara kita menegur dan mendidik itu yang sebenarnya salah, walaupun inputnya memang bagus? Adakah dengan cara memarahi, menjatuhkan air muka, dan menceritakan kisah buruk seseorang kepada yang lain, itu satu bentuk didikan dan satu contoh kehidupan Muslim yang baik?

Pernahkah kita sebagai orang Islam yang lebih beruntung, yang lebih awal mengenali ajaran Islam yang bersih dan suci, mendoakan mereka yang semakin hari semakin jauh dari Islam agar mereka dapat mencari jalan pulang ke pangkuan Islam semula?
Bagaimana pula dengan usaha kita mendekatkan mereka semula kepada ajaran Islam, mengikut cara dakwah Rasulullah saw yang berlemah lembut dan penuh kesabaran?

Adakah segala tindakan kita, disedari ataupun tanpa sedar, mendekatkan orang lain kepada Islam atau menjauhkan mereka daripada Islam?

Monday, March 23


"Sorry, but I suggest we discuss some other time," I ended the call as gently as I could.
I could have said something different. I could have said something they had wanted to hear but no, I won't be pushed into that corner.
I wouldn't catch the ball they threw at me.
Not anymore.

Life is full of balls, some being hurled at other people, sometimes with good intention, but most often, thrown with ill intention. The angry words, the insults, the accusations that they hurl at us sometimes could make our blood boil and make us want to hurl the angry words back at them. But at what cost? Will our reactive action solve the problem? I don't think so!

That's why nowadays I am very reluctant to catch the balls they hurl at me. Sangat-sangat malas. I have the choice actually, and so do all of us. We can choose to catch the balls, accept the insults and in our reactive mood, throw back the balls. And the game will continue, with the ball being thrown back and forth between two or more persons. OR we can choose to ignore the balls, let the balls drop without us catching and sooner or later, the thrower will tire out. We will be spared from spoiling our own deen when we choose not to reply to the busybodies' enquiries (whose aim is just to make us squirm uncomfortably), not to entertain those who throw us insults (whose aim is to make us angry and sad), and not to add more sins by replying with bad words and behaviour (and allow syaitan to rejoice).

If I believe that the balls are not worth receiving, I will not catch them. Sorry to disappoint, but I just won't. I'd let the balls bounce back untouched. I will not form any ill thoughts about those who hurl them at me, for that'd just be a waste of time and energy. I choose not to form ill thought (prasangka , buruk sangka) about those throwers. Let Allah swt, All Knowing be the judge of our thoughts and actions.

I choose not to be reactive to those around me. I have the choice to be sad with the actions of others or to be patient and forgiving. I have the choice to treat somebody as enemies or to treat them as friends. I have the choice to shun the public or to face them boldly and courageously. I am the master of my own fate. And I choose the Islamic way of life, to treat my heart to obey Rasulullah's teachings, for nothing else matters compared to Allah's pleasure.

Do you know that life is made for living, not for surviving? Life is God-given to be used to help others, not to find fault with others. Life is too short to remain angry and bitter at others for long. Life is too precious to be wasted on by being reactive to other people's talk and actions, and to keep a record of wrongs others did to us, and to plan for revenge. No, in reality, Life is beautiful and full of hope, if only we choose to see it that way.

Oh, some of you might think that I'm being a goody-two-shoes. How could anyone be so optimistic about life? Cakap macam tak pernah buat silap. Tau sedikit dah berani menasihati orang lain. Think whatever you like, I won't catch your balls. The balls won't hurt me the way you want them to. Also, I won't hurl them back to you. However if you yourself are hurt by the bounced-back balls, remember that they're your own doing, not mine.

Oh well, I'm not perfect. I'm still learning and practising. Allah swt alone knows all my weaknesses and my faults. I do know one thing though. I seek His pleasure,and aim to be a good Muslimah (wife, mother, daughter, worker, friend, etc). Only Allah swt's pleasure matters the most. Everything else are less significant.

(image: http://www.germes-online.com/direct/dbimage/50315828/Metallic_Rubber_Balls.jpg)


Syukur alhamdulillah, segala pujian bagi Allah swt. Siapa sangka, pada hujung minggu yang lalu, saya dihadiahkan satu pengalaman yang cukup berharga dan menarik. Jodoh dan pertemuan ditanganNya.

Tanpa sebarang perancangan awal, akhirnya saya diketemukan dengan seorang kawan baru, kawan kepada seorang kawan saya. Dia Lily (bukan nama sebenar) seorang Amoi, cantik dan manis orangnya. Saya juga diketemukan dengan beberapa orang saudara dan saudari Muslim yang menghadiri program ESQ. Kehadiran saya sebenarnya untuk memperkenalkan Amoi kepada pendekatan dan ajaran Islam, di samping menemukannya dengan Muslimin dan Muslimat lain yang dapat membantu. Pada mulanya, saya menganggak mungkin Lily tidak dapat hadir setelah gagal menghubunginya melalui telefon pada hari yang dijanjikan. Tambahan pula, kereta saya perlu dimasukkan ke bengkel kerana kurang sihat. Saya hanya mampu bertawakkal padaNya. Sekiranya ditakdirkan bertemu Lily, maka akan bertemulah kami. Sesungguhnya tentang hal tersebut, saya berserah kepadaNya. Oleh itu, apabila Lily akhirnya menelefon pada waktu zohor, saya bergegas ke pusat tersebut. Dalam hati saya berdoa agar Allah benarkan saya bertemu dengannya, risau dia akan hampa dan berlari pulang apabila mendapati saya tiada di situ untuk menyambutnya. Sekiranya berlaku, ia adalah kesilapan dan kelalaian saya!

Syukur, dia tersenyum apabila saya tiba. Seorang brother yang mengajak saya membawa Lily ke situ, mempersilakan kami berdua ke dewan sebagai pemerhati program ESQ. Oh, bukannya mudah berpeluang menonton satu program yang bernilai beratus-ratus ringgit itu! Kami diberi sambutan yang cukup baik dan mesra. Beberapa persoalan Lily berjaya dijawab. Saya cuba menerangkan lebih lanjut kepadanya tentang tauhid, Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang sudah diketahui oleh orang Islam amya. Alhamdulillah, kata Lily lagi,dia berminat mengikuti program ESQ yang lengkap untuk mengetahui lebih lanjut lagi tentang Islam. Biarlah sessi program ESQ yang sempat kami tonton itu menjadi rahsia.

Hanya Allah swt yang berhak memberi hidayah kepada mereka yang dipilihNya. Saya hanyalah hamba Allah yang diberi tugas dan amanah khas pada hari ini. Semoga Lily terbuka hatinya menerima Islam sebagai ad-deen.

Marilah kita berdoa agar lebih ramai lagi mereka yang mencari kebenaran dan Tuhan menemui jalan pulang, kepada Islam, insyaAllah.

(Maaf, sepatutnya pos Sabtu malam tetapi line internet di rumah amat lambat. Sekarang pun tengah menumpang di lokasi khas semata-mata untuk menggunakan kemudahan internet, huhuhu)

Friday, March 20


I was naive. In school the first time I read about the need to 'syukur' I thought "Ok, so I need to be thankful. I need to be grateful."

I had thought that in order to be thankful and grateful I needed to be able to achieve great things, like passing exams with flying colours, or to be given a big and expensive present. Hahahaa.. see naive I was then? You see, the way I was brought up, to be thankful is to measure something in monetary terms. You thank somebody for giving you something. You thank somebody for helping you. You thank God for answering your important prayer. You are grateful for Him granting your wishes. That's how 'to be thankful' means?

Yet that's not what syukur means according to Islam. Syukur is such a wide concept. I'm amazed that my Muslim friends whom I've known since childhood had never explained to be the Islamic concept of syukur until I embraced Islam myself, and learn it on my own. Perhaps they too had understood 'syukur' as I had?

Is not just being thankful for what you have
Syukur is not just being grateful for what you're given.
But to be syukur is to praise His blessings upon us all,
For we're blessed with such abundance that we're sometimes unaware of His love.
Syukur is when you look at yourself and realise that you're given another day to gain pahala and His blessings
Syukur is when you look at your loved ones, and realise that He's sent them to you although you sometimes never ask for them,
Syukur is when you compare yourself with the less unfortunate and needful and find yourself blessed with more than you need.
Yet not many realise that they're far off better than others
Yet not many are thankful that they're not tested with difficult tests
Yet still many are not contented by comparing their lot with other more fortunate ones.
And they're not contented, and they're still unhappy, and they (nadzubillah) blame God.
Oh, I've walked the road of many roads,
I've known the life of a member of a disfunctional family,
I've known the life of a neglected and penniless wife,
I've experienced the life of a much-gossipped-about divorcee,
I've experienced the life of a lone muallaf,
I've walked the path many had dared not walk,
And I praise His name, syukur alhamdulillah.
For it's through all those paths that I've become who I am today, stronger, more resilient, more independent and more courageous, eager to savour the remaining of my life in the most beneficial way I can, insyaAllah, although I pray that I won't have to go through all those path again.
Many who don't really know me said,"you're strong" but I say, "Alhamdulillah, He gives me strength."
Many who don't know me deeply said,"you're tough" but I say,"Alhamdulillah, He protects and guides me in the darkest hours."
Friends, never ever compare yourself with others whom you think are more fortunate than you.
I know, for behind every closed door, people are coping in their own way. All you will ever see are controlled smiles and things they want to display and that they want others to know. Many do wear masks, so don't ever compare your lot with others.
Be thankful for all the small blessings that He has bestowed upon you.
If you still have money in your pocket, think of the single mother who cries for she has nothing to feed her children;
If you're unsatisfied with a not-so-romantic husband, think of those women who want to marry but haven't found a good Muslim man they can trust to guide them;
If you're tired of scolding your unruly children, think of those childless couples who pray so hard for an heir,
If you're complaining about your family members, think of those orphans who long for a loving family.
Syukur for everything you have.
Syukur for everything you're given without even you asking for them - good health, a steady income, a comfortable home, a country safe from wars, loved ones who care for you, and family members whom you can turn to.
Not everyone is as fortunate.
And may you never have to walk the path of the 'unfortunates' whom He tests for their faith and patience, ever.


Alhamdulillah saya baru balik dari Kota Bahru. Pelbagai peristiwa menarik berlaku dan menguji kesabaran serta kekuatan diri ini. Terus terang saya bukanlah seorang yang perfect mahupun seorang yang dikatakan alim. Syukur dengan segala rezeki yang diberikanNya. Terhibur dengan telatah orang ramai di sekeliling. Bersabar dengan gelagat manusia yang kadang-kadang menguji tahap kesabaran.

Perjalanan dengan suami ke negeri Serambi Mekah itu mengambil masa hampir 8 jam. Keadaan cuaca yang baik memberi peluang menikmati keindahan kejadian Allah di tempat rehat Titi Wangsa. Sejuk dan nyamannya angin bukit itu walaupun matahari jatuh di atas kepala pada waktu tengah hari. Malangnya, keadaan di tempat rehat itu kurang menyenangkan mata memandang. Sampah sarap dan beg plastik bertaburan di kawasan tempat letak kereta sedangkan tong sampah yang berdekatan hanya separuh berisi. Lalat yang berkerumun menyebabkan saya dan suami mengambil keputusan untuk tidak makan tengah hari di situ. Kasihan saya melihat mereka yang kelaparan makan di meja-meja dan tepi longkang yang kurang bersih dan penuh dengan sampah sarap. Walaupun kemudahan di persinggahan itu lengkap, kebersihan kawasan itu masih boleh ditingkatkan. Terdapat beberapa orang pelancong Eropah yang turut menjamu selera di situ. Entah apa yang bermain di kepala mereka apabila melihat tahap kebersihan yang kurang memuaskan di situ?

Kota Bharu yang menyambut kedatangan kami, seperti biasa, sesak dengan kenderaan. Kesesakan lalu lintas berlaku hampir setiap masa. Pembangunan atau pembinaan semula berlaku di sana sini. Siapa kata bahawa negeri pantai timur tidak membangun?

Melawat negeri orang dalam keadaan bercuti memang istimewa. Diri tidak terikat dengan rutin. Hanya perlu memastikan bayaran meletak kenderaan tetap berbayar (akhirnya menderma ihsan juga kepada MPKB kerana terlewat, huhuhu). Melawat ke pusat-pusat bersejarah tertentu (saya suka melawat tempat bersejarah sesuatu kawasan) memberi peluang kami menjalin hubungan ukhwah dengan rakyat Kelantan. Alhamdulillah begitu mudah mendapat bantuan dan petunjuk arah daripada mereka yang kami temui. Walaupun terpaksa membatalkan hasrat melawat ke Masjid Cina di Rantau Panjang kerana kesuntukan masa, kami gembira menikmati makanan tradisi yang susah didapati di sebelah utara seperti akok, ladu, nasi kerabu, laksam, keropok lekor dan nasi dagang.

Diri juga bersyukur kerana dalam kesibukan orang ramai, masih ada yang sudi membantu kami. Pekerja di Muzium Kelantan berbesar hati menerangkan kepada kami (siap menunjukkan peta jalan) jalan yang perlu diikuti untuk menuju ke destinasi seterusnya, manakala orang lain yang kami temui sepanjang perjalanan memberi bantuan dengan senyuman manis. Tidak susah untuk mendapatkan bantuan walaupun baru kali pertama bertemu.

Saya berpeluang berjumpa seorang rakan blogger walaupun dalam keadaan tergesa-gesa. Syukur dengan izinNya dapatlah bertemu dengan kakchik yang sering mengunjungi blog ini, hehehe. Umpama mencari jarum emas di sebalik jerami (kena tegur dengan suami kerana tiada nombor telefonnya) saya mencuba nasib mencarinya di tengah-tengah kesibukan negeri Kelantan hanya berbekalkan alamatnya. Hujan lebat yang turun semasa kami dalam perjalanan menemuinya memberi rahmat. Terima kasih kakchik, insyaAllah lain kali bertemu lagi.

Niat di hati, biarlah selamat tiba semula di rumah menjelang senja. Walaupun suami seorang pemandu yang cekap dan berpengalaman, saya tidak mahu mengambil risiko. Namun kita merancang, Allah yang menentukan. Kami perlu berhenti di beberapa lokasi untuk pelbagai keperluan. Telefon pula tidak berhenti-henti berbunyi dengan sms dan panggilan penting. Saya hanya berserah kepadaNya, dalam suasana malam gelap menuruni curam banjaran Titiwangsa di sepanjang lebuhraya Timur-Barat.

Melancong ke negeri orang banyak menginsafkan diri. Bermusafir memberi peluang untuk menikmati keindahan dan kebesaran kuasa Allah swt. Berada dalam keadaan yang kurang pasti semasa bermusafir banyak memberi peluang kita untuk berdoa, bertawakkal dan bersyukur dengan segala nikmat yang diberikanNya kepada kita. Kita hanyalah hambaNya yang kerdil lagi lemah, dan walaupun dengan wang beribu-ribu ringgit di dalam tangan, masih tidak menjamin keselamatan dan kebahagiaan kita jikalau Dia menentukan sebaliknya. Sebagai orang asing di sesuatu tempat, kita akan dapati bahawa manusia di mana-mana pun masih mempunyai persamaan - layani mereka dengan baik dan mesra, dengan niat yang betul, dan insyaAllah segala kebaikan yang ada padanya dapat kita rasai bersama.

Syukur alhamdulillah kerana Dia mengizinkan kami bercuti di negeri orang. InsyaAllah kalau ada rezeki akan melawat tempat lain pula, bertemu dengan rakan blogger lain pula :)

(maaf, internet merangkak hari ini. InsyaAllah nanti saya letakkan gambar)

Monday, March 16


"Oh no!"
The ATM machine was out of order. I was out of cash, and the shop next door doesn't accept credit card. It was too late to cancel the purchase without getting the salesgirl in trouble with her boss, so with a heavy heart, I returned to the shop which was about to close.
"How much more do I owe you?"
She mentioned a very small sum.
Arggghh, if only I've carried more cash with me. I apologised to her and offered to cancel an item from the sales purchase.
"It's ok, consider the sale's done," she said cheerfully.
"Eh, no.. how do I pay you back?"
"No, don't say you owe me. I'm doing this willingly, because who knows.. in the future when I'm in your shoes somebody else might help me," she said earnestly.
I stared at her. Yes, she really meant it.
Alhamdulillah. I thanked her and after salam, left the shop with the items. It's not everyday I'm able to meet such wonderful people, so I'm considering it as a divine intervention, huhuhu. Thanks a lot, Masnizar. Your kind act strengthen my faith in the goodness among people, particularly Muslims. May Allah swt reward you for your kindness. InsyaAllah I'd visit the shop again soon, with lots of hard cash :P.

Saturday, March 14


"Ustaz nak sembelih, jom kita pi tengok," ajak Cikgu Ros.
Apa lagi, saya ikut saja.Peluang begini bukan datang setiap hari.
Pelajar-pelajar sudah berkerumun mengelilingi ustaz di tepi surau. Burung puyuh sudah siap menanti di dalam sangkar. Ahhh, semua teruja semata-mata kerana mahu menyaksikan penyembelihan burung puyuh.
Berbanding dengan zaman kanak-kanak saya, budak-budak sekarang, terutamanya yang tinggal di bandar, jarang berpeluang melihat penyembelihan haiwan untuk dimakan. Ayam dibeli siap tanpa kepala di pasar dan di pusat membeli-belah. Jikalau diberi seekor ayam hidup untuk dimasak, entah berapa orang yang tahu bagaimana hendak menyembelih dan memasaknya.

Menggeletar tangan pelajar yang diberi tugas memegang erat burung tersebut untuk disembelih. Alhamdulillah Ustaz bijak menerangkan cara-cara penyembelihan mengikut cara Islam sebelum bertindak menunjukkan cara menyembelih haiwan tersebut. Selepas itu, para pelajar pula diberi tanggungjawab melakukan penyembelihan itu sendiri. Alhamdulilllah, kesemua 20 ekor burung puyuh telah berjaya disembelih, dibersihkan dan dimasak di bawah pemantauan guru-guru.
Ada beberapa pelajar yang pucat lesi, mungkin kerana pertama kali melihat haiwan disembelih cara Islam. Semoga pengalaman tersebut menginsafkan mereka supaya tidak membazirkan makanan lagi.
"Gulai burung puyuh dah siap!"
Kelihatan mereka beramai-ramai mencedok periuk untuk mendapatkan bahagian yang dikehendaki. Berselera nampaknya mereka makan masakan hasil tangan sendiri, hahahaa.. Itulah pengalaman yang bakal menjadi kenangan kepada mereka seumur hidup.

Thursday, March 12


"Nasi dah jadi bubur," keluh seseorang.
Hari ini keluar keputusan SPM. Alhamdulillah ramai pelajar yang kelihatan riang. Walaupun saya tidak mengajar mereka, saya tetap diamanahkan menguruskan pengambilan keputusan mereka.
"Cikgu, kena ambil kertas Matematik sekali lagi."
"Saya nak pergi temuduga minggu depan! Tak bolehkah buat hari ini?" tanya seorang lagi apabila diberitahu akibat kelalaiannya sendiri, Sijil Berhenti Sekolahnya tidak dapat dikeluarkan.

Alahai, pelbagai ragam dapat dilihat. Ada yang tersenyum riang kerana daya usahanya selama ini berjaya membuahkan hasil yang baik. Ada pula yang mengelamun jauh kerana keputusan yang diterima kurang memberangsangkan. Beberapa orang kelihatan gelisah kerana mendapati mereka gagal dalam subjek penting seperti Matematik, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang boleh membantutkan cita-cita mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Alangkah baiknya sekiranya mereka itu bersungguh-sungguh bersiap sedia untuk menghadapi keadaan hari ini. Tempoh 5 tahun di sekolah menengah diakhiri dengan sekeping slip keputusan SPM yang bakal menentukan masa depan masing-masing. Berapakah yang berpuas hati dan bersyukur? Berapakah pula yang menyesal dan berkata dalam hati, "Kalaulah dahulu saya ...?"
Bubur yang tidak dikehendaki terpaksa ditelan jua. Namun bubur tetap sedap jikalau bijak dimasak dan dihidangkan. Masih ada peluang untuk memperbaiki diri dan merancang masa depan sendiri yang lebih baik.

Itu keputusan SPM pelajar. Bagaimana pula apabila tiba giliran kita yang menerima keputusan di Padang Masyhar kelak? Adakah kita akan berfikiran, "Kalaulah saya dahulu ....?"

Wednesday, March 11


Hari ini sibuk sakan; pagi Sukantara peringkat sekolah, tengah hari uruskan pelajar di dalam bilik darjah, petang pula menghadiri mesyuarat peringkat zon. Alahai, tak mahu sibuk tetapi disibukkan, huhuhu.

Petang selepas mesyuarat:
Kami hanya bertujuh tetapi makanan yang disediakan cukup untuk sedozen.
Oleh itu, masing-masing membawa balik sedikit makanan kecuali seorang.
"Tak mahu bihunkah?" tanya Cikgu Melayu itu sambil mencedok bihun ke dalam bekas.
Cikgu berbangsa India itu sekadar tersenyum sambil menggeleng kepala.
Saya menghulurkan kuih kepadanya tetapi dia menolak, lalu meminta diri untuk pulang.
"Dia tak makan daging, bihun ni ada daging (lembu)," saya membisik kepada Cikgu Melayu di sebelah saya yang masih mengisi bekas-bekas dengan bihun lebih.

Saya sendiri terkejut apabila mendapati terdapat cebisan daging lembu di dalam bihun yang dihidangkan. Kelihatan Cikgu India itu sudah pun makan bihun tetapi tak tahu pula apa yang difikirkannya. Tahukah dia bihun itu ada daging?

Perkara kecil tetapi signifikan.
Perkara kecil yang jarang difikirkan tetapi kurang menyenangkan apabila ada di antara tetamu yang sensitif kepada makanan yang dihidangkan.
Bagi golongan tertentu, mungkin akan berkata,"Perkara yang remeh sahaja. Dia boleh makan kuih."
Mungkin ada yang akan berkata,"Manalah tahu ada orang India yang datang makan?"
Bgi saya,itu bukan alasan yang baik. Makanan untuk tetamu jemputan umum (yang tidak diketahui agama anutannya), tidak perlu dimasukkan daging lembu; cukup sekadar dengan udang atau ayam. Sudah banyak kali kejadian seumpamanya saya alami tetapi saya tergerak untuk bercerita pada hari ini.
Bayangkan kalau bihun itu mengandungi daging khinzir, apa pula reaksi anda?

Dr. Jerald F. Dirks' Malaysian Tour 2009

Dear friends,

Peace be with you.
You are cordially invited to attend:

Public Talk

Muslims in American History: A Forgotten Legacy
Wednesday, 18 March 2009 @ 8.00pm

Venue: SK3 Hall, Universiti Sains Malaysia, Penang

From the Cross to the Crescent: A Spiritual Odyssey
Thursday, 19 March 2009 @ 8.15pm

The Meaning of Love in Islam
Friday, 20 March 2009 @ 8.15pm

Venue: Caring Society Complex, Jalan Utama, 10460 Penang
(Kompleks Masyarakat Penyayang, Penang)

Presented by

Dr. Jerald F. Dirks (author of ‘Abraham: The Friend of God’)

All are welcome.
Free entrance and parking.
Quality books and audio-visual materials will be on sale.

Brought to you by IPSI
InsyaAllah will try to attend :)
It's during the school holidays and at night, so does anyone want to accompany me from the mainland? huhuhuu..

Monday, March 9

Bengkel Siri Perangi Dakyah Islam Liberal (Siri 1)

Angkatan Bertindak Banteras Islam Liberal (ABABIL) Persatuan Ulama’ Malaysia cawangan Pulau Pinang (PUMPP) akan menganjurkan Bengkel Siri Perangi Dakyah Islam Liberal (Siri 1) bagi menangani serangan pemikiran yang dibawa oleh pendukung Islam Liberal di Malaysia yang nampaknya sangat membimbangkan. Bengkel ini bertujuan mendedahkan kepada umum bahaya kesesatan fahaman Islam Liberal kepada kesucian Islam dan bagaimana menangkis segala fitnah dan tomahan Islam Liberal terhadap Islam itu sendiri.

Butir-butir program adalah seperti berikut:
Program: Bengkel Siri Perangi Dakyah Islam Liberal (Siri 1)
Tarikh: 15 Mac 2009 (Ahad)
Masa: 8.30 pagi – 5.00 petang
Tempat: Dewan Seminar 1, Masjid Jamek Seberang Jaya, Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang
Yuran: RM10

1. Abu Saif al-Mahshari (Setiausaha PUMPP): “Sejarah, Perkembangan dan Agenda Islam Liberal di Malaysia”
2. Dr Wan Salim Wan Mohd Nor (Ahli Majlis Fatwa Pulau Pinang): “Antara Ijtihad Islam dan Islam Liberal”
3. Dr Fadhlullah Jamel (Pakar Sejarah, Pusat Pengajian Jarak Jauh USM): “Perkembangan Terkini Islam Liberal di Malaysia”
4. Dr Muhammad Azizan Sabjan (Penyelaras Sekretariat Falsafah dan Sains Islam @ SEFSI, USM): “Pluralisme Agama”
5. Ustaz Mohd Hafiz Nordin (Pengerusi Badan Anti-IFC @ BADAI): “Agenda Bertindak ABABIL”

Penyertaan perlu disertakan butir-butir berikut:
No. Kad Pengenalan:
No. Telefon:
Emel (jika ada):
Dan hantarkan ke akucahaya@gmail.com (emel) atau 013-4025770 (SMS) atau 04-3980527 (telefon/faks/SMS).
Tarikh tutup ialah 14 Mac 2009 (Sabtu).
Sebarkan kepada semua.

Sunday, March 8


"Tak ada pelat Cina!" komen seorang kakak pada pertemuan pertama kami.
"Ingatkan Melayu!" apabila melihat saya yang bertudung dan berbaju kurung.
"Mata tak sepet!" kata mereka yang menyangka akan bertemu Nyonya bermata kecil dan sepet.
"Baru dua tahun Islam? Tak sangka!" kata yang lain.
Mereka yang pertama kali berjumpa saya sering tidak dapat mengecam saya, kerana mungkin tercari-cari seorang wanita yang berbahasa Melayu dengan pelat Cina dan berwajah putih keCinaan. hahaha.. saya tidak memenuhi kategori itu.

Apa yang nak dihairankan sekiranya saya tidak ada pelat Cina semasa bercakap? Bukankah saya turut dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia? Bahasa perantaraan saya dengan masyarakat umum adalah Bahasa Melayu. Walaupun berbangsa Cina, saya masih rakyat Malaysia. Alhamdulillah dengan berkatNya, saya boleh membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu dan tulisan Jawi lebih baik daripada bahasa ibunda saya, bahasa Cina. Semua artikel dalam blog ini saya tulis sendiri tanpa diedit oleh orang lain. Saya turut mengajar mata pelajaran Sejarah yang memerlukan saya banyak berhujah dan menerangkan fakta dalam Bahasa Melayu, maka kemahiran berbahasa Melayu juga perlu ditekankan pada empunya diri. Mungkin kelancaran berbahasa Melayu saya tidak sebaik orang Melayu asli tetapi tidaklah sehingga mereka tidak faham pengucapan saya.

Syukur alhamdulillah. Ini semua ketentuanNya yang Maha Bijaksana dan Maha Berkuasa. Kebolehan berkomunikasi dalam dwibahasa mengizinkan saya untuk menyampaikan segala maklumat dan berkongsi pengalaman secara langsung melalui blog dan pertemuan muka-ke-muka. Pengajaran Sejarah dalam Bahasa Melayu di sekolah membuka dimensi baru kepada saya dan para pelajar untuk berkongsi ilmu dan membuat perbandingan ajaran agama Islam dan kepercayaan agama lain. Semua itu adalah amanah dan tanggungjawab yang diserahkanNya kepada saya yang baru Islam, bukan untuk dibanggakan tetapi untuk diinsafi. Rupa-rupanya penungguan saya selama 10 tahun untuk diIslamkan ada hikmah yang besar. Mungkin jikalau saya lebih awal memeluk Islam pada usia yang lebi muda, saya tidak mungkin berupaya menjadi seperti diri saya pada hari ini, dan mewujudkan blog 'Musings of a Mualaf' ini. Semua ketentuanNya.

Alhamdulillah, kehadiran saya sebagai seorang saudara baru Islam di kalangan warga sekolah nampaknya memberi kesan positif terhadap tingkahlaku pelajar Islam. Rupa-rupanya penampilan saya sebagai saudara baru Islam yang menutup aurat, sebagai guru yang tegas, dan agak cerewet tentang kebersihan diperhatikan pelajar remaja (Syukur kerana kini para pelajar semakin menjaga kebersihan bilik darjah). "Cikgu yang tak makan saman" ini tidak boleh dibodek, tidak bertindak mengikut arus kebiasaan guru Melayu yang boleh diramal pelajar, dan mampu bersuara lantang dalam dua bahasa merupakan cabaran baru kepada pelajar yang cuba mencuri tulang. Ya, saya adalah cabaran kepada pelajar nakal (yang alhamdulillah, sudah semakin kurang kenakalan mereka).

Sebenarnya, saya tidak menepati tanggapan biasa masyarakat umum terhadap saudara baru Islam, kerana saya memang tidak mahu 'di-stereotype-kan'. Saya anak Malaysia, saya diajar dalam Bahasa Melayu dan dibesarkan dalam kalangan masyarakat berbilang bangsa yang rata-rata memahami Bahasa Melayu. Saya selesa berkomunikasi dalam tiga bahasa.
Hanya orang Melayu yang nampaknya masih beranggapan bahawa mualaf Cina adalah seperti begini, begitu dan begitu. Maaf, saya tidak seperti yang disangkakan. Saya mahu mengubah persepsi umum (yang mengenali saya) tentang mualaf, khasnya mualaf wanita. Dan saya bersyukur kerana saya diberi peluang, dan dijadikan sedemikian olehNya.

Saturday, March 7


Kalau orang tanya,"Apakah aktiviti yang susah bagi diri awak selepas memeluk Islam? Puasa? Solat?" saya akan tersenyum.
Bukan puasa, alhamdulillah, bukan puasa. Saya tidak sukar berpuasa.
Bukan solat, alhamdulillah, juga bukan solat. Saya hanya memerlukan banyak latihan sebelum diri benar-benar selesa dan tidak lagi was-was ketika bersolat.
Jadi apa, eh?

Ujian bagi saya pada ketika mula-mula memeluk Islam, adalah bangun subuh. Saya bukanlah orang suka bangun pada awal pagi, kecuali apabila ada aktiviti luaran yang perlu memerlukan saya untuk bangun awal dan meninggalkan rumah. Apatah lagi untuk bangun pagi menjelang subuh setiap hari sebelum matahari menyinar terang. Budaya Cina memang tidak mewajibkan orangnya untuk bangun subuh, maka apabila hujung minggu ramai yang akan berehat dan bangun agak lewat. Bukannya untuk bangun sebelum subuh untuk beribadah.

Oleh kerana saya dalam keadaan "bercuti" ketika mengucap 2-kalimah syahadah, saya tidak begitu terasa impak pengIslaman saya sehingga selepas saya bersuci. Malam itu ketika bersiap-siap untuk tidur, barulah saya teringat akan kewajipan baru yang perlu saya lakukan keesokan harinya. Ya Allah! Perlu bangun awal untuk mengerjakan solat subuh. Berkali-kali saya memeriksa jam untuk memastikan alarm berfungsi, risau terlepas solat subuh pertama saya.

Pengalaman minggu pertama sebagai orang Islam yang bangun awal sebelum subuh, mengambil wuduk seorang diri di bilik air ketika penghuni asrama lain sedang nyenyak dibuai mimpi, dan belajar bersolat subuh merupakan sesuatu yang tidak mungkin dilupakan. Beberapa kali saya terpaksa ulangi solat kerana tersilap langkah (bukan mudah mendirikan solat seorang diri dalam keadaan baru memeluk Islam). Jikalau dahulu hanya perlu bangun pagi, mandi dan bersiap-siap untuk keluar, selepas menjadi Muslimah saya harus bangun lebih awal lagi, mengerjakan solat subuh dan memakai tudung sebelum keluar. Perlu meluangkan sedikit waktu untuk beribadah. Bukan mudah untuk menyesuaikan diri tetapi alhamdulillah, saya berjaya melakukannya. Walaupun kadang-kadang terlewat bangun. Walaupun kadang-kadang tergesa-gesa menyarungkan telekong sebelum tamat waktu. Saya pernah panik apabila terlewat bangun pada hujung minggu dan melihat matahari sudah bersinar terang di langit, kerana tidak tahu apa yang harus dibuat - nak teruskan solat, ganti, atau ganti selepas solat isyak. Ustazah yang diamanahkan mengajar saya tidak memberitahu. Nak tanya orang lain, segan kerana risau mereka akan menilai secara negatif. Bukankah kita sering diingatkan bahawa haram meninggalkan solat?

"Kantoi lagi!" Cabaran untuk bangun awal semata-mata untuk solat subuh masih berlanjutan. Jikalau dahulu semasa bergelar mahasiswi, saya masih ada masa untuk berehat seketika sebelum bersiap-siap ke kuliah, kini sebagai seorang pekerja yang perlu tiba di pejabat sebelum 7.25pagi, saya perlu lebih berdisiplin. Bangun seawal yang boleh. Mengerjakan solat subuh dan bersiap-siap. Tidak boleh berlengah kerana perlu berkejar ke tempat kerja sebelum masuk waktu bekerja. Kadang-kadang menangkis hasutan syaitan untuk meninggalkan solat subuh kerana sudah lewat. Aduh, dugaan!

Mungkin orang yang lama Islam akan bertanya,"Mengapa susah sangat nak solat subuh?" Ketahuilah bahawa mengerjakan solat subuh merupakan satu aktiviti yang amat baru untuk orang yang baru memeluk Islam. Memang sebelum Islam, ada yang sudahpun kerap bangun awal untuk ke tempat kerja, tetapi amalan solat subuh untuk mengadap Allah swt tidak termasuk dalam rutin harian. Melakukan solat subuh sebagai aktiviti terawal setiap hari memerlukan disiplin diri yang kuat kepada seorang yang baru memeluk Islam. Harus melawan kehendak nafsu yang mahu meneruskan tidur di atas tilam empuk. Harus melawan hasutan syaitan untuk keluar rumah tanpa bersolat, kerana takut terlewat ke tempat kerja. Harus mendisiplinkan diri melakukan sesuatu yang seumur hidup tidak pernah dilakukannya sebelum ini. Tambahan kepada wanita yang baru Islam, mendapatkan semula momentum mengerjakan solat setelah seminggu bercuti bukanlah mudah. Masih teringat ketika saya mencari-cari buku 'Belajar Sembahyang' kerana setelah seminggu 'bercuti' saya sudah lupa bacaan tahiyyat, huhuhu.

Bagi orang yang lahir Islam, cuba ingat kembali bagaimana anda mula-mula belajar mengerjakan solat subuh. Senang atau susah? Berapa lamakah anda belajar sebelum mampu melakukannya sendiri tanpa disuruh? Sebulan? Dua bulan? Beberapa tahun? Sekiranya susah dan lama untuk orang yang lahir Islam untuk belajar mengerjakan solat 5 kali sehari, bayangkan bagaimana mualaf terpaksa mendisiplinkan diri untuk aktiviti ini dalam masa yang singkat. Saya tahu ada mualaf yang tidak bersolat pada minggu-minggu awal pengIslaman kerana tidak tahu bagaimana! Orang Islam sentiasa menegaskan kewajipan menunaikan solat 5 waktu sehari semalam tetapi tidak ramai yang mengajak mereka yang baru Islam untuk solat berjemaah bersama-sama, untuk memberi latihan dan keyakinan kepada saudara baru itu mengerjakan kewajipan agama!

Mengerjakan solat 5 kali sehari merupakan satu cabaran besar untuk mereka yang baru memeluk Islam, tambahan lagi sekiranya mereka baru belajar bersolat. Saya sendiri pernah ditanya sama ada saya bersolat oleh kawan-kawan Islam tetapi tidak pula pernah diajak bersolat jemaah bersama-sama mereka. Sekarang apabila mengenang kembali, aduhai, betapa ruginya! Oleh itu, sekiranya ada mualaf berdekatan anda, berebutlah pahala mengajarnya mengerjakan solat dan bersolat jemaah bersama-samanya, kerana itu mungkin satu-satunya peluang Allah swt berikan untuk membantu saudara baru seagama.

Friday, March 6


"Siapa pernah baca buku Travelog Haji? InsyaAllah malam ini penulis itu, Prof Muhd Kamil akan memberi ceramah di Masjid Seberang Jaya, lepas solat maghrib."
Saya terpanggil untuk memberitahu staf di bilik guru.
Alhamdulillah rupa-rupanya ramai juga peminat Prof. Terus mereka bertanya, meminta saya membantu membelikan buku-bukunya (susah nak dapat di sini - stok habis!). Ada juga yang hadir di ceramah malam tadi.
Alhamdulillah dengan izinNya, saya audien pertama masuk ke dalam dewan.(sudah buat survey lebih awal) Dapatlah saya bersalaman dan berkenalan dengan pihak urus setia yang menganjurkan ceramah. Mesranya mereka.
Penampilan Prof Kamil sederhana tetapi bertenaga. Ceramah yang disampaikan selama hampir 3 jam itu (berhenti sejenak untuk solat isyak) sungguh menyentuh hati para pendengar. Saya memandang sekeliling. Semua asyik mendengar.
Di sebelah saya duduk seorang wanita tua yang begitu asyik mendengar ceramah. Tangannya memegang sebuah buku nota dan sebatang pen.Saya menjeling melihat notanya. Oh, menarik sekali catatan yang dibuatnya daripada ceramah itu.

Di belakang saya duduk seorang wanita. Dia berkata bahawa dia datang dari Taiping, semata-mata untuk mendengar ceramah Prof.
"Jauhnya, sejam perjalanan ya.. Kak datang seorang dirikah?" saya menegurnya.
"Kak ikut kawan. Dia dapat berita ada ceramah ini daripada internet," jelasnya.
Dia meminta melihat buku Travelog Dakwah yang saya bawa bersama. Kelihatan dia khusyuk membaca ketika waktu rehat.
"Bagaimana kak? Menarik?" saya bertanya.
"Tengoklah mata saya ni (sudah merah). Inipun baru baca beberapa bab yang saya pilih," katanya sambil menyerahkan kembali buku kepada saya.
Ah! Lembutnya hati wanita.

Ceramah Prof Kamil panjang tetapi saya tidak penat mendengar. Banyak mesej yang disampaikannya tetapi saya tahu, mungkin pengisian bagi diri saya berbeza dengan mesej yang diterima oleh orang lain di dalam dewan. Alhamdulillah, doa saya untuk bertemu Prof Kamil lebih awal sebelum bulan Jun dimakbulkanNya. Syukur juga, kerana saya diberi peluang mendengar ceramah ini tatkala saya memerlukan sesuatu bentuk pengisian baru.

Benar, semua yang berlaku bukan secara kebetulan. Allah swt yang telah merancang segalanya dan Dialah sebaik-baik perancang. Hidup di dunia ini hanya satu persinggahan sementara. Segala usaha kita, tujuan hidup kita dan fokus aktiviti kita tidak lain dan tidak bukan, adalah untuk mendapat rahmat dan keredhaanNya. Jangan tunggu untuk pergi menunaikan haji sebelum mahu menjadi Muslim yang terbaik, dan jangan anggap diri sudah menjadi "baik" setelah kembali daripada menunaikan ibadah haji. Hanya apabila hati menjadi lembut, diri ikhlas mahu menjadi hamba Allah swt yang taat, yang menyerah segalanya kepada Dia yang Maha Berkuasa, maka barulah dapat diubah sempadan iman pada diri sendiri, serta merasai kemanisan iman dan kasih sayang Allah sepenuhNya.

Semoga Allah berkati Prof Muhd Kamil, melindunginya dengan kesihatan yang baik, dan mempermudahkan segala urusannya di dunia dan akhirat. Semoga juga akan wujudnya lebih ramai hamba Allah sepertinya dalam masyarakat kita, supaya kita sentiasa diingatkan akan kebesaran Allah swt dan kekuasaanNya.

Tuesday, March 3


"Kak, we don't know what to say to her," they informed me when they met me a few years ago.
I listened as they expressed their own worries and fears of trying to help their housemate, a revert to live as Muslim. They were worried when she returned home late and they didn't know how to advise her without offending her. I offered to meet her but unfortunately, that meeting never took place.

Only those who have walked the same road would understand what another Muslim revert is going through.
While other Muslims watch, a revert to Islam undergoes many emotional and physical changes upon reciting the 2-kalimah syahadah.
S(he) has to deal with reactions from family and friends. Not all reactions will be positive, so our new family member will need strength and courage to face any opposition to his/her new faith.

The younger the revert is, the more challenges (s)he will face.
Worries about how to survive in case his/her family disowns him/her. Fears about living on his/her own without any money or financial assistance.
Feelings of guilt when loved ones question about his/her loyalty and love for the family.
Sense of helplessness when an air of uncertainty looms about his/her own future.
Anger and frustrations when dealing with the authorities handling Muslim revert cases.
Sadness and guilt when unable to deal with pressure from family and friends who wants him/her to return to the original religion.

"Sabar," that's what they'd tell him/her.
"It's a test of your faith," they'd inform him/her.
"Many have gone through it," they said.
They forget one important thing.
Man cannot survive on faith alone.
Telling a person to be patient while at the same time, (s)he is not materially provided for, in my opinion, cruel.
Telling a person to be patient when dealing with opposition from non-Muslim family members, while at the same time, (s)he is not supported with a loving, responsible Muslim family to guide and provide shelter, is thoughtlessness.
Help arrives slowly.
Financial assistance is even slower.
While most look on in sympathy, not everyone opens their doors to welcome a new brother or sister into their homes.
Meanwhile, the shelters provided for these special group are often in secluded areas, cutting them off from the normal daily activities they're used to.

People start to ask,"Why do you? What makes you interested to become a Muslim?" in order to hear a new story. When the story ends, they say 'sayonara.'
People start to watch for flaws in a brother/sister. They're expected to learn everything about living as a Muslim within a short period of time, be perfect in Islamic dressing, be good and angelic.
People are eager to introduce a (wo)man to the new Muslim revert, without actually finding out what he/she really needs.
Those paid to manage the welfare of this group seldom do a good job (proof me wrong!).

So how does a Muslim revert cope?
By doing his/her best.
By ignoring the negative comments of others, and rely mainly on Allah swt.
By having plan A, B, C and D on how to survive even BEFORE reverting to Islam because it's stupid to rely on the mercy and help from other Muslims.
It's important to always have a Plan A, plan B and plan C because the Muslims they think (and believe) can and would help, might fail to help.
(S) he might be left in the lurch without any money in the pocket, without any shelter, and without any job.

I'm fortunate because I reverted at the ripe age of 35.
I didn't have to worry about where to stay ( I was studying, so was provided a hostel room with minimal charges per year) and how to pay my bills (I received a monthly salary because I already had a job).
As a more matured person with more life experiences, I could cope better than the average Malaysian Muslim revert.
Others are not so lucky.
And I worry for them.
There're young reverts, eager to live a fully-committed Muslim life, and they're not yet financially secure.
They might stumble along the way, be frustrated by the lack of action by certain parties, and be discouraged by the lack of attention and help by fellow Muslim brothers and sisters.
Some have given up and returned to their past lives, moved to another town and nobody knew about his/her reversion until his/her death reveals it.
Then what happens next?

Oh, pardon me friends, but I have to say something about something commented by somebody (but not direct to me).
Sometimes I prefer to deal with non-Muslims who criticise Islam than with certain members of the Muslim family who think that reverts like me who haven't undergone proper Islamic studies like they have, shouldn't give opinions about Islamic matters online. Oh, before I forget... I might not be qualified to say anything regarding Islam because I mostly learn from online materials and books, and "tak berguru"?
Come on, I "offer" anyone who had said so, to teach me Islamic studies or give me usrah face-to-face?
Not up to the challenge?
I'm not angry.
I'm just amused at the short-sightedness of such people :P

Sunday, March 1


Wrote in December 2007 in this blog:
"So, how many Muslim Malays actually realized that the Catholic newsletter ‘The Herald’ publication permit will be withheld unless it stops its Malay section? The Malay section has used “Allah” to refer to God, I mean to be more specific, Christian god and father of Jesus Christ, while the English section still uses the term 'God'. Two different terms for God in one edition. When the Malaysian government has decided to stop this practice from continuing, with a Minister stating that the term “Allah”, “solat” and “Baitullah” are reserved for Islam religion, so as not to confuse Muslims in this country, the Catholics protest.
Hmmm…I’m really amused. There they are, the Christians, the politicians, and the ‘human rights’ activists all hopping mad about this issue and putting the blame on the government-led politicians, while the rest of us go about our daily lives peacefully. And what’s the issue?

Christians claim that they have the right to use ‘Allah taala’ in their Malay-language Bible, and in other publications for East Malaysian Christians. They also claim that ‘Allah’ is a Arabic terminology for God in the Arab nations, so all Arabs, whether they’re Muslims, Christians or Jews, call their gods ‘Allah’. And yes, some Malaysians agree with this view; that it’s all right for Christians to use this term ‘Allah’ in their sermon, and in their missionary work among Malaysians.

I disagree. The Arabic word for God is NOT Allah; it is 'Ilah'. Even the writing is different between 'Ilah' and 'Allah'. But then I suppose Malaysian Christian don't read Arabic. La ilaha illallah means There is no god but Allah.

Funny really. All my life till recently, I had always believed that Christians, Buddhists and Hindus in Malaysia steer away from using the term “Allah” as a reference to God. Ask any Chinese ‘AhPek’ or Indian ‘Ayahmah’ on the street who “Allah” is and they’d tell you it’s the Malay’s god. Non-Muslims won’t even stop by nor touch anything which has the Arabic writing of ‘Allah’ or ‘Muhammad’ at the stores. If a beer-drinking pork-eating non-Muslim Malaysian man suddenly cries out, "Ya Allah! Masya-Allah! Allah Akbar..!!” his friends will be so horrified they’d probably think he’s possessed by the devil. They won’t calmly sit beside him and say, “Oh, he’s talking about the God of us all, our Creator.”
I went to Christians services in many churches in West Malaysia – Methodists, Baptists, AOG, Catholics – and I had never heard the word “Allah” mentioned by the pastor or priest. 'Alamak' doesn't count, ok.

So why do Catholics now insist on the terminology which has been used by Muslim Malays in Malaysia for centuries to refer to the God in Islam? Oh sure, Arab Christians use that term before Islam arrives in our land but heck, we are not in Saudi Arabia. All Arabs use this term to refer to God because it's their only language. We’re in Malaysia and the documented Malay translation for God is Tuhan, not Allah. That's why we have our Rukunegara as 'Kepercayaan kepada Tuhan.' to refer to all gods. Well, if some people seems to demand for the use of 'Allah' to refer to everybody's gods, then perhaps we should change our Rukunegara into 'Kepercayaan kepada Allah' to keep everybody happy :P

Why can’t Catholic Christians use the term ‘Tuhan’ in their Malay Bible, etc to refer to their Christian god? I've checked but I can't find the exact Iban word for God. However, I'm very sure that the Iban word for god is not Allah taala. It is just so that ever since the missionaries converted the Ibans (who had believed in animism) to Christianity, the term Allah taala has been used. They can get their message of God across by other terms such as God or Tuhan; why insist on using the term 'Allah' which Malaysians know is sacredly used by Muslims in this country to refer to God in Islam? Isn't that trying to be mischievous and stirring up confusion among the public?And that makes me wonder why the double standard; in West Malaysia, they use God in English sermons, but in East Malaysia where the majority are Malay speakers, they have chosen to use Allah taala instead to refer to the same god. Christian speakers dare not use the term 'Allah taala' before non-Iban congregation in West Malaysia because they know that Mandarin-speaking, Hindu-speaking and English-speaking Christians generally associate that word 'Allah' with Islam. Hah, the double standards. They can't even agree on which term to call their own God, so why so hell-bent on using 'Allah' for the Malay-speaking Christians?So why must Christians now insist on using ‘Allah’ for the Herald Malay section when they know very clearly that it is the name used by Muslims in this region for centuries before the first arrival of the Portuguese Christians in the 14th century? Some say they’re fighting for human rights? Yeah, go ahead and bark. If they are sincere, they’d change the term from ‘Allah’ into ‘Tuhan’ to get their massage and propaganda across. They don’t have to import Bibles from Indonesia with the term 'Allah'; After 50 years of independence, most Sarawakian and Sabahan Christians are literate in Bahasa Malaysia; they can publish their own Bahasa Malaysia Bibles. Unless of course, there is something else in their mind besides giving Bibles to Catholic Ibans?

As far as I know, Christians have no specific name for God. Some Christians think that it is Yahweh but then they are not sure themselves. Ask any Christian, or better still, a Roman Catholic, what the name of his or her god is, and I doubt he or she will say, “Allah”. The word that refers to God in Malaysian churches differs based on the languages of the Christian worshippers. A Chinese-based church may have a different terminology for God compared to an Indian-based church. I bet a Chinese pastor will not tell his Mandarin-speaking congregation to "pray to Allah, father of our Yesoh(Jesus)' else he might find the church empty the following week.But go ask any true Muslims the same question. We, Muslims are told that our God has 99 names, and the greatest name is Allah. It is written in the al-Quran itself. So all Muslims, throughout the world use “Allah” to refer to the God in Islam, the God of Prophet Muhammad and all prophets before him.

Even in translated versions of al-Quran, in Chinese, English etc, the name “Allah” is intact and not translated. That is the essence of Islam, for there is never a dispute about what the name of the Muslim God is. I don’t agree with those people who claim that we all pray to one god, therefore we have rights to call our gods in any way we want. Perhaps they can do that to their own gods but not the god I worship. My God “Allah Subhanahu Wa Taala” is not the same as the god Christians pray to. Allah s.w.t that I bow to does not have a human son. Allah who created me does not allow drinking of liquor and eating of pork. That is why I support the ban on the Malay section of the Herald for their use of “Allah” in their publications.Until the day all churches in West and East Malaysia use the term “Allah’ to refer to Christian god, I think that Christians have no base to claim the use of ‘Allah’ in their publications, here in Malaysia.

Also the Christians in America and British would most probably freak out if they are told that they have to call their God ‘Allah’ for haven’t they associated all things Islam to terrorism? And today, after all the bombings at Arab nations, the persecutions and mistreatments of Muslims in the West, some ‘enlightened’ Christian priests actually suggest the use of “Allah’ for God in the Western churches in order to bring Christians and Muslims together? How ironic.

Some Muslim Malays even say that since we are all Allah’s creatures, just allow the Christians to use it. We should be proud that Malaysian Christians want to use the word in publications,Bible and churches. Why all the fuss over one word? True enough, we are all Allah’s creations. However, if they are using His holy name for unIslamic purposes, should we as Muslims just stand by and allow that to happen?

March 2009
My opinion has not changed. In Islam Allah is the one and only God. He is the Eternal and Absolute. He begets not nor is He begotten. And there is none like Him.
Allah certainly has no son called Jesus Christ. Allah certainly does not exist in a concept of trinity.
This is Malaysia. Islam is here way before the arrival of Christianity. The name of Allah as the supreme God worshipped by Muslims has been used since the time Islam is spread to this region centuries ago.
When you go to a new home, you ask the host for permission to enter. If he says "Take off your shoes, this is Malaysia," as a respectful guest, you'd take off your shoes. You wouldn't impose your own cultural beliefs by rudely saying,"Oh,in my country, we wear shoes in our homes," and proceed to step into the host's living room with dirty shoeprints, would you?
Remember each country has its own laws and history. Here Allah has been widely accepted as the name of the Muslim God, Kaabah as the Muslim holy place and solat as the Muslim way of praying. Let's keep it that way.


Alhamdulillah setelah sekian lama membiarkan ia berbalutkan plastik di atas rak buku agama, akhirnya saya berjaya juga menghabiskan pembacaan buku ini. Tidak seperti buku Travelog Haji yang saya habiskan dalam tempoh semalam, saya mengambil tempoh tiga hari untuk membaca Travelog Dakwah sehingga ke muka surat akhir. Saya cuba menghayati mesej yang cuba disampaikan.
Komen saya? Menarik dan menginsafkan.

Mungkin kerana saya selalu menziarahi blog beliau dan membaca artikel terbarunya, pembacaan buku ini terasa seolah-olah menziarahi semula seorang sahabat lama yang sudah lama tidak bertemu. Kisah-kisah yang terkandung dalam buku ini menceritakan penghijrahan seorang hamba Allah dari 'zaman jahiliah'nya kepada 'kelahiran barunya' sebagai seorang Muslim yang bergelar Haji.

Daripada kesemua bab, bab yang paling menyentuh hati dan menginsafkan saya adalah yang bertajuk "Hebat?" Ya, manusia mana yang tidak berasa dirinya hebat, tambahan apabila dipuji oleh orang lain? Tambahan apabila dirinya berupaya melakukan sesuatu yang sukar dilakukan orang lain? Namun apabila teringatkan dirinya hanyalah hambaNya Yang Maha Esa, dan keistimewaan itu merupakan satu anugerah yang disyukuri, maka beliau beristifar dan memuji kebesaranNya pada akhir bab ini.

Bagi saya, ia bukan sesuatu yang mudah - menundukkan ego yang jikalau dilayan, akan mengizinkankan diri digoda dan dihasut untuk bersikap angkuh dan sombong. Melayan kehendak ego itulah antara faktor yang menjauhkan manusia daripada Allah swt. Ego yang wujud dalam diri setiap daripada kita hanya akan berjaya ditundukkan apabila kita sentiasa mengingati kekuasaanNya dan sujud padaNya. Kita sebenarnya hamba Allah yang memerlukan keredhaan dan rahmatNya.

Terima kasih atas peringatan ini, Prof. Muhd Kamil :)