Monday, September 28

MENJAGA HIDAYAH

"Beruntung Aliya.. semua dosa sebelum masuk Islam dah diampunkan Allah.. bermula dengan kosong semula," komen seorang kenalan baru.
Saya diam. Sememangnya orang yang baru mengenali saya akan dapati saya seorang yang pendiam, lebih banyak mendengar daripada bercakap.
"tak macam kami ni, bertimbun-timbun dosa kami sejak kecil sehingga sekarang," sambungnya lagi.
"Cakap memang senanglah, hapus segala dosa tapi nak kekalkan diri dalam taqwa selepas menjadi Muslim, bukan senang.. banyak cabarannya.. tambahan lagi sebagai mualaf, ilmu agama masih cetek, iman masih goyah.. entah-entah dosa dilakukan kerana diri lalai," saya memberikan pendapat.

Kebiasaannya masyarakat Islam akan memandang saudara baru sebagai orang baru dalam keluarga Islam. Ketika itulah perbualan seperti di atas akan berlangsung. Diceritakan betapa beruntungnya mereka yang diberi hidayah oleh Allah untuk memeluk Islam. Saya seperti biasa akan mengangguk mengiakan.
"Benar, beruntung mereka yang diberi hidayah oleh Allah.. tetapi bukan semua yang mendapat hidayah akan menjadi orang Islam.. kerana untuk mengucap 2-kalimah syahadah dan seterusnya mengamalkan ajaran dalam kehidupannya memerlukan satu sifat lagi - iaitu keberanian. Keberanian untuk meninggalkan segala amalan jahiliyah dan hidup berlandaskan ajaran Allah swt berpandukan kandungan al-Quran dan hadis. Cakap senang tetapi nak lakukannnya - berani mengorak langkah seorang diri untuk hidup sebagai Muslim, berani mengambil risiko disisihkan keluarga, dicemuh bangsanya sendiri, risiko hilang pekerjaan dan tempat tinggal.. bertawakkal sepenuhnya pada Allah swt.. bukan senang. Ada yang bertauhidkan Rukun Iman tetapi takberani hidup mengikut Rukun Islam."
"Ya, ya.. betul tu."
"Lagi satu... masyarakat selalu melihat golongan saudara baru sebagai golongan istimewa, ibarat kain putih kerana segala dosa lama telah diampunkan Allah. Tetapi bila ucap 2-kalimah syahadah, bukan bermaksud semua ilmu agama Islam datang secara automatik dalam minda saudara baru. Banyak yang tak tahu; ada yang tahu teori tetapi kurang praktikal; ada pula yang memerlukan bimbingan khas kerana jurang bahasa yang ketara - dia tak berapa pandai Bahasa Melayu sedangkan Muslim sekelilingnya tidak pandai bahasa ibundanya. Berlaku banyak konflik yang mungkin tidak disedari masyarakat Islam kerana mereka sendiri tidak pernah melaluinya. Mungkin mualaf lelaki tak begitu ketara cabarannya melainkan perlu berkhatan, kerana susah nak pastikan lelaki Cina mana yang Muslim atau Buddha. Namun bagi mualaf wanita, kadang-kadang berasa tertekan kerana keliru tentang penutupan aurat, pergaulan dengan bukan muhrim dan sebagainya [terima kasih kepada Muslimah lain yang tersasar dari landasan Islam]. Lagipun , perlu difahami golongan mualaf yang baru Islam kadang-kadang berasa dirinya sudah kehilangan banyak masa hidup sebagai kafir maka mahu dibuatnya semua yang dilakukan orang Islam dengan cepat tanpa berlengah. "
"Macam naik ekpres, ya?"
"Ya, tapi kerana kurang tahu bab amali, susah sikit bagi mereka. Mereka dah Islam, dah bersih dari dosa, bersedia hidup sebagai orang Islam tetapi sangat perlukan bimbingan, nasihat dan didikan agama daripada yang arif. Masyarakat Melayu kata dah dapat hidayah. Cabaran seterusnya ialah, bagaimana nak jaga hidayah itu agar terus bersinar, dan tidak dicemari dosa besar? Bagaimana nak jaga agar Muslim/Muslimah itu tidak terpesong daripada ajaran Islam, tidak putus asa untuk hidup sebagai orang Islam, dan akan semakin bertambah ilmu dan ketaqwaannya pada Allah?"
"Pergi PERKIM sajalah."
"Nilah silap kita. Bila kita kata saudara baru, kita hanya ingat pada PERKIM sedangkan banyak lagi NGO Islam yang boleh dan sedang membantu golongan ini. Malangnya tidak diwar-warkan kepada masyarakat umum, hanya mereka-mereka yang terlibat secara langsung saja yang tahu.
Nak kekalkan diri dalam taqwa sepertimana mula-mula memeluk Islam bukan mudah. Saya mengaku walaupun sudah 4 tahun, saya sendiri tidak pernah masuk pejabat PERKIM berdekatan tempat tinggal saya dulu kerana setiap kali lalu, seolah-olah tidak berpenghuni. Silap pihak pengurusan agaknya. "
"Saudara mara saya dulu ada juga seorang saudara baru juga tetapi bila bercerai dengan suaminya, tak lama kemudian dia kembali ke agama asal. Sekarang entah di mana dia sekarang, anak-anaknya dijaga suami."
"Biasa berlaku, sedih bila dengar cerita begitu. Orang kita akan kata dah tak ada jodoh, tetapi mengapa cepat sangat putus asa pada rumahtangga itu, sedangkan bila nak berkahwin suami akan selalu kata sanggup bimbing, sanggup terima isteri yang bukan sebangsa diketahuinya baru peluk Islam. Kalau dengan isteri sebangsa dan yang didisik dengan ajaran Islam dari kecil pun banyak cabarannya, apatah lagi dengan isteri yang baru berjinak-jinak dengan Islam, dan yang mungkin tak kenal sambal belacan dan tempoyak. Kalau dari awal mereka berkahwin kerana Allah, dan suami sedar tanggungjawab beratnya untuk membimbing isteri saudara baru dalam Islam, insyaAllah akan bahagia. Tetapi kalau diri sendiri pun masih tak cukup makan, fikir-fikirlah sebelum ijab kabul, takut nanti dosa gagal membimbing isteri dan anak-anak dalam Islam berserta dosa menganiayai isteri sehingga cerai bakal mengheretnya ke neraka. Kahwin dengan saudara baru bukan main-main, bukan suka cinta "I love U" saja tetapi satu tanggungjawab berat yang malangnya kurang disedari mereka yang mabuk cinta. Kalau rasa susah kahwin suami orang Johor isteri orang Kelantan, 10 kali lebih susah bila beristerikan saudara baru. Lebih banyak bertembungan adat budaya tetapi juga lebih banyak pahala bagi suami dan keluarga yang berjaya."
"Pengalaman kak Aliya?"
"Saya seperti orang lain,tak sempurna. Banyak lagi yang perlu belajar, yang perlu dimantapkan. Walaupun sudah 4 tahun, saya masih belajar. Nak jaga diri saya dalam Islam, nak jaga hidayah yang Allah berikan bukan mudah. Saya bergaul dalam masyarakat; saya terdedah kepada pelbagai ragam manusia yang bukan semuanya baik, dan mahu tak mahu, kadang-kadang saya terkena tempias. Ada masanya orang lupa saya bukan Melayu dan apabila saya tersilap, mereka terus kutuk dan marah. Ada masanya orang ambil kesempatan. Saya pun wanita, saya boleh menjadi sensitif dengan keadaan. Ada hari saya penuh bersemangat. Ada harinya saya nak lemparkan sejadah pun rasa berat, dan ketika itu saya gagahkan juga.
Saya sentiasa beringat, syaitan dan iblis marah setiap kali seorang mengucap 2-kalimah syahadah dan memeluk Islam, maka akan diusahakan agar dia menjadi lemah, lalai dan berputus asa, dihasut dengan pelbagai kaedah untuk dia menjadi murtad. Oleh itu hidayah yang diterima perlu sentiasa dijaga, dan orang sekeliling juga perlu membantu supaya dia menjadi lebih kuat imannya dan lebih mendalam ilmu agamanya, insyaAllah."

7 comments:

  1. assalamualaikum Aliya
    salam perkenalan dan salam aidilfitri

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak aliya.
    memang betul kak, kakchik pun selalu juga cakap "awak bertuah" kepada kenalan-kenalan saudara baru kerana akan memulakan hidup baru dan boleh mencorakkanya dengan lebih baik dengan anggapan, mereka telah melihat pelbagai kelemahan pada diri orang Islam yang 'born Muslim'.
    mendapat hidayah Allah kakchik rasa bukanlah mudah, menjaganya lagilah susah tapi kemanisan di dalam Islam amatlah indah bila kita hayati dan amali dengan sebaik-baiknya menurut ajaranNya.
    baru Islam atau sudah lama Islam, kenalah sama-sama bantu membantu menjaga keimanan kita dan keyakinan terhadap Islam.
    barulah kita saling menyayangi agama yang suci ini.

    ReplyDelete
  3. syuko dilahir kan sebagai islam

    ReplyDelete
  4. Selamat berkenalan dan selamat hari raya aidilfitri, ummu Masyitah

    ReplyDelete
  5. Kakchik,
    Ya, saya setuju :) Sama-sama kita berusaha menjadi Muslimin dan muslimah yang baik, hambaNya yang taat

    ReplyDelete
  6. joegrimjow,
    Alhamdulillah. Jagalah Islam dengan menjauhi sebarang bentuk syirik dsbg

    ReplyDelete
  7. didoakan aliya kuat menghadapi segala dugaan-Nya :-)

    ReplyDelete