Friday, September 18

HANTAR

Alangkah cepatnya masa berjalan! Ramadhan sudah bersiap-siap untuk meninggalkan keluarga Ahmad. Dia hadir menumpang di rumah Ahmad sekali dalam setahun yakni hanya selama 30 hari dalam setiap 365 hari.Alhamdulillah keluarga Ahmad menyambut baik kehadiran Ramadhan di dalam keluarga mereka. Malah mereka memeluk cium Ramadhan ketika ia melangkah masuk ke dalam rumah mereka.
"Eh, ehhh... Ramadhan ini mulia dan penuh keberkatan.. kita kena sambut dia dengan baik."
Maka berpusu-pusulah orang kampung datang menyambut Ramadhan.
Malah mereka memohon hari cuti supaya dapat bersama-sama menyambut kehadirannya di kampung itu.
Kata Ramadhan, ia hanya akan berada di situ selama 30 hari.

Orang-orang kampung teruja. Mereka mendengar dengan teliti cara-cara terbaik untuk mereka mendapat keberkatan Allah melalui pendekatan kepada Ramadhan.
Mereka suka pada minggu pertama kehadiran Ramadhan. Ah, Ramadhan penuh keberkatan. Mereka pergi menemuinya beramai-ramai di masjid. Penuh ruang solat sehingga ada yang terpaksa bersolat di luar dewan solat.
Pada minggu kedua, ada yang tidak hadir. Rutin yang berulang-ulang mungkin menjemukan sesetengah pihak. Mereka letih dan mengantuk kerana tidak cukup tidur. Maklumlah, Ramadhan mewajibkan semua orang kampung berpuasa ketika kehadirannya di situ.
Pada minggu akhir Ramadhan di kampung itu, bilangan mereka yang bersolat jemaah di masjid boleh dibilang dengan jari.
Orang kampung memberi alasan letih kerana sudah beberapa minggu berpuasa. Ada yang sibuk membeli-belah dan menyiapkan kuih raya. Masing-masing mengaku sibuk dengan persiapan menyambut Syawal.
"Jangan merajuklah Ramadhan, Syawal pun penting juga," mereka berkata. Baju baru, kasut baru, sarung baru, langsir baru, karpet baru, ohhhh... itu penting untuk menyambut kedatangan Syawal.
Ramadhan tidak kisah dengan kebendaan seperti itu, dan Ramadhan tidak kecil hati. Ramadhan lihat pakcik makcik berebut-rebut berbaris di kaunter pembayaran kompleks membeli-belah. Ramadhan lihat anak-anak kecil leka membakar mercun dan para remaja sibuk dengan permainan komputer. Ramadhan diam.
Laila datang dan pergi. Para malaikat turun dan naik semula. Dan Ramadhan bersiap-siap untuk beredar pulang. Esok adiknya Syawal pula akan menziarah orang kampung.
Ramadhan menjenguk ke ruang tamu. Anak remaja leka menonton tv, sibuk mengirim sms kepada kawan-kawan mengucapkan selamat hari raya.
Ramadhan menjenguk ke dapur. Mak-mak sedang sibuk membuat ketupat dan rendang, sambil bersembang da bergurau senda. Pak-pak pula sibuk membakar lemang. Ramadhan sudah siap untuk ke pintu. Sudah tiba untuk beredar. Tak adakah yang akan menghantar Ramadhan? Tiada ucapan selamat tinggal untuk Ramadhan? Tiada tangisan rindu dan pelukan kasih sayang?
Oh, mereka sibuk. Esok hari raya puasa.
Tiba-tiba seorang tua yang bongkok menyapa Ramadhan. Dihadiahkan Ramadhan dengan selawat, dan dihantarnya ke pintu dengan tangisan taubat nasuha.
"Selamat tinggal Ramadhan. Tak tahulah sama ada kita dapat bertemu lagi pada tahun hadapan..." kata orang tua itu dengan linangan air mata.
Ramadhan tersenyum.

4 comments:

  1. You are welcome, nor. Selamat Hari Raya aidilfitri

    ReplyDelete
  2. Beautifully written! May i copy this and have it posted at my notes in my FB account?

    ReplyDelete
  3. Sure, as long as you name the source, hehehe.. avoid plagiarism

    ReplyDelete