Tuesday, May 19

NAK CAKAP APA

"Belum siap lagi?"
"Dalam proses..."
"Dua jam nak cakap Yang, bukan satu masa yang pendek. Dah tau apa nak cakap nanti?" suami terus bertanya.
"Adalah...siap nanti saya tunjukkan draf," saya tersenyum.
Saya masih menimbang-nimbang, apa yang hendak diketengahkan dalam ceramah yang bakal disampaikan pada bulan hadapan. InsyaAllah saya akan menziarah ke Segamat buat julung kalinya dalam hidup saya atas satu jemputan khas. Tajuk ceramah yang dicadangkan pula adalah "Islam Agamaku." Saya bakal berceramah dalam Bahasa Melayu [macamlah saya mahir berkomunikasi dalam bahasa kebangsaan ini, huhuhu], berkongsi pengalaman sebagai seorang mualaf wanita.

Terus terang, saya tidak pernah menyangka bahawa perjalanan hidup saya akan sampai ke sini, sebagai seorang penceramah bebas.
[Kalau mak saya tahu, entah apa komen dia. Setakat ini, dia dan adik saya belum tahu tentang blog ini dan aktiviti sambilan saya, hehehe]. Gementar. Segan juga nak sampaikan ceramah di khalayak ramai, tambahan saya bukanlah siapa-siapa dalam arena ceramah agama. Dahulu semasa dijemput untuk menyampaikan ceramah di USM pun, saya teragak-agak untuk menerima jemputan tetapi saya terima juga walaupun hati memang berdegup kencang. Lagipun pantang berundur sebelum mencuba. Cuma kali ini cabaran yang bakal dihadapi lebih hebat dan impak mungkin lebih kuat terhadap mereka yang bakal mendengarnya.

Saya mohon bantuan para setia pembaca blog ini untuk memberi komen dan cadangan tentang perkara yang harus saya ketengahkan dalam ceramah nanti. Harap nyatakan posting atau artikel manakah dalam blog ini terutama tentang perjalanan hidup saya yang saya telah kongsi bersama yang telah memberi kesan istimewa kepada anda yang telah membacanya. Mungkin juga boleh cadangkan sekiranya anda bakal menjadi pendengar ceramah tentang perjalanan hidup seorang mualaf, apakah yang ingin anda dengar dan tahu. Ingin sekali saya tahu sama ada pendapat dan idea saya sama seperti anda :)

Saya tahu ceramah saya akan memberi kesan yang berlainan kepada para pendengar kerana saya seorang mualaf wanita, yang memeluk Islam pada usia yang agak 'matang'. Saya ingin menyampaikan yang terbaik, insyaAllah. Ceramah yang bakal disampaikan ini adalah semata-mata kerana Allah s.w.t, bukan untuk menonjolkan diri. Saya lebih selesa sebagai penulis blog sahaja tetapi saya terima cabaran dan tanggungjawab baru ini kerana sudah sampai masanya masyarakat diberikan lebih banyak pendedahan tentang keadaan saudara baru dan keperluan menyampaikan dakwah kepada yang belum Islam. Saya hanya mengharapkan semoga perkongsian itu nanti dapat memberikan manfaat kepada semua pihak. Semua yang telah, sedang dan bakal berlaku adalah ketentuan Allah. Saya berserah sahaja kepadaNya untuk menentukan apa yang terbaik untuk diri ini, keluarga saya dan masyarakat Islam.Terima kasih kerana membaca.

8 comments:

  1. look and the audience, and give them a big smile before you start to speak..
    take a deep breath and say bismillah first..
    that's what I always do when I wanna start my speech during my debate tournament..
    don't worry bout the ideas..
    if you trust yourself, then there will be no problems..
    the ideas will come out easily..
    trust me..
    may Allah bless you..^_^

    ReplyDelete
  2. tahniah...you've walked deeper and deeper now! May Allah bless you and give you enough strength and to do what you are destined to do.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Aliya.

    Points to ponder :

    Life before becoming a Muslim. The inner search for meaning to life. The struggles u went through. The challenges. The inspirations to become a Muslimah. Your life now as a Muslimah and Da'eeyah. As Sis Ruqaiyah has said, it will come to you as you stand before the mic. Just let flow....you will be inspired..Insya Allah!

    May Allah bless and protect you! @};-

    ReplyDelete
  4. Good luck kak aliya...Insyaallah you'll do just fine...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.
    Tahniah untuk Aliya. Anugerah kelunakan suara dan kepetahan berkata-kata, nikmat besar jika digunakan dengan betul. Bukan senang,untuk bercakap di khalayak umum.

    Semoga Allah swt. mempermudahkan urusan Aliya. Ameen!

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam,
    RuQaiYah,Faizal,Mahaguru58,yus.my, WaterLily
    Thanks for your support and suggestions. InsyaAllah, I'd do my best. Alhamdulillah, am really thankful I took the Public Speaking course during my university days, hehehe. See how Allah swt has arranged everything in our lives?
    Faizal, true, I'm amazed myself at how far I've come since the day I became Aliya, hehehe. I don't know what my destiny is but I trust Allah to give me the best, and allow me to do my best for Him and Islam.
    Will do, sifu. I'm going to divide the talk into 5 parts. May Allah swt give the strength, rezeki and good health for this new venture, ameen.
    Thanks, yus.my.. insyaAllah.
    WaterLily, suara lunak takde, kepetahan berkata-kata dalam Bahasa Melayu tak ada juga. Cuma kelebihan yang ada adalah sebagai cikg, sudah biasa berucap di khalayak ramai, hahaha. Ameen!

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,

    Ceritakan keindahan atau sesuatu yang menarik Aliya tentang ISLAM.

    Ramai di luar sana dari golongan Islam keturunan.

    Moga tabah. Ameen

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam muhammadsaiful92,
    Terima kasih atas cadangan saudara.
    Now you got me thinking... hmmmm..kena putar balik 14 tahun ke sebuah kedai..

    ReplyDelete