Friday, February 20

BERSIAP KE USM

InsyaAllah, esok saya akan kembali ke USM Minden. Bukan sebagai mahasitua lagi tetapi atas jemputan pihak penganjur Seminar Dakwah Dalam Masyarakat Majmuk tahun 2009.

Teks ceramah dah siap, tetapi seperti biasa, saya akan terus mengedit sehingga saya berdiri di pentas. Masa yang diberi hanya 45 minit. Mula-mula saya fikir tak banyak yang boleh saya ceritakan tetapi apabila siap teks, rupa-rupanya saya terpaksa mengurangkan isi. Saya pula penceramah pertama, yang bakal memulakan sesi seminar.

Bagaimana keadaan sekarang? Oh, tensen!

Saya tidak gemar menghafal teks. Gulungan kertas hanya berfungsi sebagai penguat keyakinan diri. Sudah lama saya tidak berucap di khalayak ramai, tambahan dalam bahasa Melayu.
Apa-apa pun, saya hanya mampu berdoa kepadaNya agar segala urusan saya dipermudahkan pada keesokan hari.

Ya Allah, semoga segala yang bakal kusampaikan pada ceramah esok membawa manfaat kepada semua yang mendengarnya. Permudahkan urusan ku, bimbinglah aku, lancarkanlah percakapanku agar perkongsianku nanti dapat menyentuh hati mereka dan membawa perubahan positif. Aku hanya hambaMu yang kerdil dan lemah. Hanya Kau yang memberi kekuatan kepadaku. Kaulah yang menentukan segala dalam hidupku. Aku berserah dan bertawakkal padaMu.

Minta tolong doakan saya.
Terima kasih.

7 comments:

  1. Salam buat Aliya. Insya'Allah pendakwah memerlukan mereka yang cekal dan ikhlas. Saya yakin anda mampu melaluinya. Letakkan tawakal pada Allah, Insya'Allah Allah akan bantu dari sudut yang tidak disangka-sangka.

    ReplyDelete
  2. Kak Aliya,

    Will you publish what you are going to talk about in this blog?

    Edz

    ReplyDelete
  3. c ya tomorroow....bila dapat tahu u nak datang bertambah semangat i nak pergi seminar ni...;-)

    -wani-

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Kak Aliya.

    Semoga dipermudahkan Allah bila berucap nanti. Kalaulah kakchik boleh kembali ke USM juga. Jemputan tak rasmi pihak PHS USM tu ada... cuma belum ada masa nak ke sana. Rindu dengan bumi USM.

    ReplyDelete
  5. Waalaikumussalm warahmatullah,
    Terimakasih atas sokongan,motivasi dan doa anda. Alhamdulillah I think I delivered well. Any comment, limaumaniss?

    ReplyDelete
  6. salam...

    comments? i guess everything went well....we are glad to hear your experience....memang mencabar...tapi alhamdulillah ALLAH mudahkan.....

    mohon maaf kalau ada kekurangan sepanjang program...piece..;-)

    ReplyDelete