Saturday, March 29

CINTA DAN KASIH SAYANG

Banyak perkara yang hendak saya tulis tetapi masa tidak mengizinkan. Dengan izin Allah swt, saya terjumpa pos ini dalam satu blog, oleh saudara Muhtar bin Hj Suhaili yang tidak pernah saya masuk sebelum ini. http://muhtarsuhaili.wordpress.com/2007/05/19/ketika-cinta-bertasbih-ada-apa-dengan-cinta/. Di situ saya tertarik dengan nukilan Akhi Suzardi Maulan (http://www.pakdi.net/). Saya cuba mencari pos ini dalam blog pakdi tetapi hampa. Maka inilah yang mampu saya lakukan . Mudah-mudahan membuka ruang fikir, jendela sedar dan pintu keinsafan buat hati-hati kita dalam memahami erti cinta sebenar. Semoga ada khair dan manfaatnya.

Pos ini ada kaitan dengan draft pos saya yang terhenti separuh jalan. InsyaAllah akan saya sambung kemudian.

Ada Apa Dengan Cinta?
Oleh: Suzardi Maulan

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Sejak kebelakangan ini ada orang yang berkata, “Bukankah Islam ini sebuah agama kasih sayang?” Justeru, kenapa perlu dihalang orang yang ingin menunjukkan kasih sayang dan cintanya dengan berpeluk, bercium dan bergomol di khalayak? Mereka yang menjadi “polis moral” adalah mereka yang tidak tahu apa itu cinta. Itu kata mereka.

Menunjukkan rasa cinta hanya perlu berpeluk sahaja? Bukankah menunjukkan rasa cinta adalah lebih dari itu? Sempit sungguh pemikiran yang mengatakan rasa cinta itu hanya peluk dan cium sesama bukan muhrim.

Ada Apa Dengan Cinta?
“La yu’minu ahadukum hatta yuhibbu li akhihi ma yuhibbu li nafsihi”.
“Tiada beriman seorang kamu hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya.”

Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim ini adalah antara hadis-hadis pendek tetapi banyak memberikan kesan kepada kehidupan manusia seluruhnya sekiranya ia dihayati sepenuhnya.
Cinta itu adalah kasih-sayang. Cinta itu merupakan elemen motivasi yang paling kuat dalam hidup manusia. Orang yang hidup tanpa wujudnya perasaan cinta di dalam dirinya kehidupannya adalah kosong dan sia-sia.

Kalau kita ini pembaca komik-komik kungfu Cina, kita akan dapati seorang hero itu akan melakukan apa sahaja demi menyelamatkan kekasihnya dan orang-orang yang dicintainya. Dengan semangat cinta itu juga dia berjaya mencapai kedudukan tertinggi dalam ilmu persilatan yang dipelajarinya.
Kerana cinta jugalah, kita mendengar kata-kata, “Lautan api sanggup ku renangi demi untuk membuktikan cintaku padamu.” atau kata-kata, “Ambillah kapak dan belahlah dadaku ini.” Orang yang tidak bercinta tidak akan sanggup mengeluarkan kata-kata yang membunuh diri seperti ini.

Seseorang itu adalah menipu sekiranya mengatakan dirinya tidak memerlukan cinta. Kerana cinta itu satu perasaan luhur anugerah Allah kepada semua hamba-hambanya. Orang yang bercinta merasakan hidupnya berwarna-warni dan sentiasa merasakan keseronokan kerana dilamun perasaan cinta.
Maka alangkah ruginya sekiranya dalam diri kita ini tiada langsung apa yang dinamakan perasaan cinta dan kasih sayang.

Cintanya Nabi saw kepada umatnya tidak pernah padam. Hatta sehingga saat sakaratulmaut pun, Nabi saw masih mengingati umatnya. Nabi begitu kasihkan kita sebagai umatnya sehingga umat akhir zaman ini dimohon diberikan pelbagai nikmat dan rahmat.
Umat terdahulu seperti kaum ‘Aad telah dimusnahkan akibat keengganan mereka tunduk kepada ajaran Nabi Hud a.s, kaum Sadum pula telah diterbalikkan bumi mereka kerana mereka engkar kepada ajaran Nabi Lut a.s, kaum Nabi Nuh pula telah ditenggelamkan semua mereka yang menolak ajaran baginda.

Namun, disebabkan doa Rasulullah, umat akhir zaman ini diberi peluang untuk bertaubat sehingga ke hari Akhirat, malah di dalam bulan Ramadhan, dikurniakan pula satu malam yang mana ianya lebih baik daripada seribu bulan. Umat akhir zaman ini masih belum dimusnahkan walaupun sudah seribu satu maksiat berleluasa di muka bumi ini.

Cinta para sahabat kepada Rasulullah tiada taranya. Kisah perang Uhud membuktikan tujuh sahabat Nabi termasuh seorang wanita, sanggup mengorbankan nyawanya dengan membentuk perisai bagi melindungi nyawa baginda.
Cinta Saidina Abu Bakar kepada baginda pula, sanggup membiarkan ular mematuk tangannya ketika sama-sama bersembunyi di gua Thur. Cinta Saidina Umar terhadap baginda, hinggakan beliau tidak dapat menerima hakikat pada peringkat awalnya ketika wafatnya Nabi saw, cintanya Saidina Uthman kepada Nabi sehingga beliau sanggup membelanjakan keseluruhan kekayaannya demi perjuangan Islam. Cintanya Saidina Ali, beliau sanggup menggantikan tempat tidur Nabi saw dalam peristiwa hijrah walaupun itu adalah pilihan untuk mati.
Muazzin Rasulullah, Bilal b Rabah terus jatuh sakit dan akhirnya menyusuli kewafatan Nabi saw apabila beliau diberitahu yang Nabi saw telah tiada lagi di muka bumi. Ini semua adalah sebahagian kisah cinta generasi sahabat kepada Nabi saw.

Cinta generasi sahabat sesama mereka pula, juga dinukilkan dalam peristiwa Hijrah. Tanyalah diri kita pada hari ini, siapakah di antara kita yang sanggup menceraikan salah satu dari isteri-isterinya untuk diberikan kepada sahabat yang dicintainya? Tanyalah kepada diri kita, siapakah yang sanggup membahagikan hartanya kepada 2 demi untuk sahabat yang dicintainya?
Sedangkan cinta golongan Muhajirin dan Ansar itu, golongan Ansar sanggup menceraikan satu isteri-isteri mereka untuk menjadi pasangan saudaranya dari golongan Muhajirin. Golongan Ansar sanggup membahagi 2 harta kekayaan mereka demi cinta mereka kepada golongan Muhajirin.

Adakah cinta kita sudah menyamai cinta mereka? Berapa ramai di antara kita yang mendermakan barang-barang yang paling disukai untuk diberikan kepada pelarian-pelarian perang yang seagama dengan kita? Adakah baju dan pakaian yang kita dermakan itu pakaian yang buruk dan lusuh ataupun masih cantik dan masih disukai oleh kita sendiri?

Berapa ramaikah yang sanggup memberikan derma sehingga kita sendiri tidak dapat makan untuk sehari? Sedangkan itulah yang dilakukan oleh Nabi dan para sahabat, mendermakan semua rezeki yang mereka dapat pada hari itu kepada golongan yang lebih memerlukan.

Cinta itu suci. Tetapi ia menjadi kotor bila kita sempitkan cinta itu hanya untuk cinta lelaki dan perempuan. Cinta lelaki dan perempuan itu suci sekiranya ianya telah disambung dengan ikatan pernikahan.

Sedangkan cinta itu luas. Cinta kita kepada Allah Yang Maha Pencipta, cinta kepada Rasul, cinta kita kepada ibu bapa dan cinta kita kepada saudara-saudara Islam yang lainnya.

Umat Islam hari ini telah kehilangan cinta dan kuasa cinta. Umat Islam hari ini hanya mengenal cinta yang dicorakkan oleh musuh-musuh Islam iaitu cinta asyik masyuk, iaitu cinta Valentine itulah. Cinta yang dibaluti oleh nafsu yang melesukan.

Umat Islam yang cintakan saudaranya tidak akan membenarkan negerinya menempatkan pengkalan-pengkalan tentera untuk menyerang saudaranya.

Umat Islam yang cintakan saudaranya tidak akan menggunakan undang-undang yang zalim untuk menindas saudaranya itu.

Umat Islam yang cintakan saudaranya akan bangkit menyahut seruan jihad bila saatnya telah tiba.

Tidak menyahut seruan jihad bererti kita tidak cinta kepada Islam. Menghalang seruan jihad menunjukkan kita sudah hilang perasaan cinta itu dalam diri kita. Takut-takut untuk menyokong gerakan jihad menunjukkan kita masih lemah imannya.

Ini semua menunjukkan cinta kita adalah cinta kepada dunia dan takut kepada maut. Tidak pernah memohon untuk mati syahid, bererti kita lebih mencintai neraka dari syurga.

Love is a verb. Maka buktikanlah cinta kita melalui perbuatan. Islam tidak akan tertegak sekiranya perbuatan kita masih tidak berlandaskan syariat.

Islam akan terus diperintah, sekiranya ayat-ayat Quran itu hanya tercetak cantik di mushaf-mushaf dan tersusun di rak-rak.

Islam akan makin dipersenda, sekiranya kita masih menyakini kata-kata intelektual kuffar berbanding nasihat para ulama’ pewaris nabi.

Islam akan terus berpecah, sekiranya kita masih diselebungi semangat kebangsaan tidak bertempat yang akhirnya menutup usaha membina khilafah yang satu.

Maka didiklah diri kita ini untuk mencintai Islam sepenuh hati kerana hati yang cinta kepada Islam sahaja yang akan terus hidup dan bersemangat untuk memastikan ketuanan Islam akan ditegakkan kembali.

Renungkanlah...

Thursday, March 27

TO BE OR NOT TO BE

Born Muslims seldom understand.
They do not have to undergo the confusion and the difficulties of choosing between one's faith and one's family.
As I'm writing at this moment, there are many individuals who are at the cross-roads. They want to be a member of the ummah, to be a Muslim and to be able to practise the life as instructed in the Holy Quran and the Hadith.
Yet they are still undecided.

Imagine this:
If you through readings and self-realization, decide that the religion that you have been brought up to believe in, to follow is not the one you believe in any longer.
You have faith in another religion, which you believe is the true one.
Yet if you revert to that religion, there is a high probability that you will lose your family members who will disown you. You can no longer return home. You will no longer be able to talk to your parents and your siblings like you usually do.
They will scold you, nag you, and think that you have been charmed.
If you are a Chinese or Indian man, you might be made to feel guilty for turning your back on your family traditions and your obligations as the male heir of the family, because as a Muslim you can no longer take part in the rituals.
You can do longer take part in the funeral rites for your parents.
You might even be prevented from attending marriages, funerals or any family gatherings.
You might have to leave home with only the clothes on your back.

If you are one of the non-Muslims who want to embrace Islam, will you be willing to sacrifice everything for Islam?

Born Muslims seldom consider all these when they are approached by the wanna-be's who asks about Islam.
They'd think, "Why hesitate when you are already convinced about Islam?"
"Why not just recite the 2 khalimah syahadah?"
"Allah swt will provide."
Right.
It'd be easier if the wanna-be's are given the assurance of a roof over their heads and a job to help them survive when they have become Muslim brothers and sisters.
Haven't we heard enough about new reverts who sleep in mosques because they have no home to go to ( and chased out by the caretaker of the mosque), and Muslimahs who squat at their friends' homes after being chased out of their homes by angry and hurt parents?

Actually, most wanna-be's have secretly learned to recite the 2-khalimah syahadah in order to be Muslims. They are just taking their time before making themselves officially Muslims, due to family, job and friends.
They stand to lose their family.
Their friends might desert them.
They might lose their jobs if they work in n0n-Muslim companies.
They might be just like orphans, no money, no job, no friends.

What can you, as a Muslim, offer to help these wanna-be Muslim brothers and sisters?

Tuesday, March 25

CHENG BENG YANG KUTINGGALKAN

"Ah, letih la. Rasa malas nak pergi tahun ini," saya mengeluh.
Tok memarahi saya. Tok ialah ibu kepada ayah, dan 'matriach' dalam keluarga kami. Daripada toklah saya belajar banyak adat lama Cina, yang tidak diketahui kebanyakan wanita Cina moden zaman ini.

" Choy! Mana boleh tak pergi. Kamu ahli keluarga ni, mesti pergi melainkan kamu tak dapat balik untuk sambut Cheng-Beng."
Setiap tahun saya serba-salah. Upacara menziarahi kubur satu amalan yang agak berat dilaksanakan terutama bagi keluarga yang mempunyai kubur sanak-saudara yang terletak di atas bukit. Memanjat bukit dengan bakul-bakul yang berat berisi makanan dan barang-barang lain untuk dipersembahkan di kubur nenek moyang bukanlah satu upacara yang menyeronokkan. Ia amat meletihkan lebih-lebih lagi apabila terpaksa bertolak selepas subuh, mengharungi kesesakan lalulintas ke tapak perkuburan, dan kemudian mencari-cari kubur yang betul di celah-celah ratusan kubur yang ada di kawasan itu. Pernah kami sesat selepas turun naik tiga bukit kecil untuk menyembah tiga kubur lama, saudara mara yang tidak pernah saya kenali.

"Kenapa perlu pergi Cheng Beng setiap tahun? Bukankah ada yang sudah berpuluh-puluh tahun meninggal dunia? Bolehkah mereka bangun dan makan makanan yang kita sembah tu?"
Tok memarahi saya. Saya cucu yang tidak mahu mendiamkan diri dan berani menyuarakan pendapat.
"Bodoh! Kalau bukan kerana mereka, kamu ada di dunia sekarangkah? Ini amalan kita. Bukan susah pun, kita pun boleh makan selepas upacara itu."

"Tapi tok... tok yang kerja banyak setiap Cheng Beng. Tok sendiri yang masak sehingga 5-6 hidangan makanan untuk disembahkan di kubur. Tok juga yang berjalan jauh semata-mata nak ziarah kubur datuk dan moyang. Perlukah semua ni? Bukankah tokong datuk dah ada di rumah tok? Sembah sajalah dari rumah, tak bolehkah? Banyak juga wang yang kita belanjakan untuk Cheng Beng setiap tahun. Kita bakar wang neraka, dan baju-baju kertas untuk datuk dan moyang. Pastikah mereka terima barang-barang tu di akhirat? Sedangkan tok sendiri percaya pda kelahiran semula, entah-entah datuk dah dilahirkan semula berpuluh-puluh tahun yang lalu." Datuk saya meninggal dunia pada tahun 1953. Sudah lebih setengah abad tok menyembah di kubur datuk, suaminya.
Tok mendiamkan diri. Saya tahu tok yang berusia 80an sudah tidak larat menyambung adat lama ini tetapi tok degil. Setiap tahun semakin kurang ahli keluarga kami yang pulang untuk Cheng Beng, atau upacara menziarah kubur. Masing-masing memberi alasan sibuk dengan kerja. Sebenarnya adat ini wajib untuk anak lelaki dalam keluarga, kerana merekalah penyambung zuriat keluarga. Saya sebagai cucu perempuan tidak diwajibkan hadir.

Cheng Beng disambut pada minggu pertama bulan April setiap tahun. Sebelum upacara itu, persediaan rapi diperlukan. Wang kertas neraka dibeli dari kedai, dan ada yang dilipat membentuk kon. Kertas-kertas warna untuk menghiasi kubu sebagai tanda sudah diziarahi oleh ahli keluarga juga dibeli. Kertas-kertas yang dilipat akan dimasukkan ke dalam beg-beg plastik besar dan dibawa bersama semasa menziarahi kubur. Di samping itu, baju-baju, alat elektrik, alat solek, barang kemas, dan sebagainya yang dibuat daripada kertas turut dibeli untuk dibakar sebagai hadiah kepada si mati.

Sebelum bertolak menziarahi kubur, orang Cina akan menyembah 'tuhan penjaga kubur' di tokong tempat si mati dikebumikan. Amalan ini dianggap sebagai tanda menghormati tuhan di situ dan untuk menjamin keselamatan ahli keluarga. Apabila tiba di kubur, ia dibersihkan terlebih dahulu. Makanan berlauk seperti nasi putih, sayur, kuih, kek dan buah-buahan akan dihidangkan di hadapan batu nesan. Selepas lilin dinyalakan, colok akan dibakar. Kemudian roh si mati akan dijemput untuk menjamu makanan yang disediakan. Kaum keluarga akan menunggu di tepi kubur sehingga lilin yang dibakar tinggal separuh.

Selepas itu, ketua keluarga akan membaling dua keping duit syiling. Sekiranya kedua-dua duit syiling itu menunjukkan permukaan yang berlawanan, itu petanda roh si mati sudah bersedia untuk pergi. Wang neraka dan hadiah-hadiah lain akan dikumpulkan di tepi kubur dan arak akan dituang mengelilingi timbunan kertas tersebut. Dipercayai lilitan arak itu akan menghalang roh-roh lain daripada mencuri wang dan hadiah yang diberikan. Kemudian barulah kesemua barangan daripada kertas itu dibakar. Makanan akan disimpan semula dan dibawa pulang untuk dimakan oleh ahli keluarga tersebut. Hanya nasi putih yang dihidangkan di kubur akan dibuang bersepah-sepah sekeliling kubur sebagai sedekah kepada roh-roh yang kelaparan kerana kubur mereka tidak diziarahi oleh kaum keluarga. Saya sudah hafal setiap langkah yang diambil kerana di antara cucu tok, saya yang paling berminat mengetahui adat-adat lama. Bezanya sekarang, sebagai Muslimah saya tidak lagi melibatkan diri dalam kesemua amalan ini.


"Haiyah, susah nak jual semula tapak tu," mak mengadu tempoh hari. Mak saya sudah bersedia untuk akhirat. Bagaimana? Dia telah membeli 'kondominium' abadinya dengan harga RM4,000 di Prestavest Memorial Park. Mak berubah fikiran untuk 'menetap' di kondominumnya itu selepas saya memeluk Islam kerana bimbang tiada orang akan menziarahinya di situ. Malangnya selepas membeli tapak itu, bukan mudah hendak menjualnya semula. Saya mencadangkan kepada mak agar membiarkan sahaja tapak itu di atas namanya. Manalah tahu mak berubah fikiran atau tapak itu akan makin tinggi nilainya nanti. Maklum sahaja tiada tempat umum yang percuma untuk perkuburan Cina. Kematian bagi orang Cina adalah satu liabiliti yang tinggi, yang boleh mencecah berpuluh-puluh ribu ringgit. Tapak 'kondominum' sebesar sebuah laci berharga kira-kira RM5,000. Pembakaran mayat pula Rm900, tidak termasuk keranda dan bekas abu. Kalau kubur biasa di leeng bukit, sudah tentu lebih mahal lagi.

Alasan mak membeli tapak perkuburannya mudah sahaja. Dia tidak mahu menyusahkan anak-anaknya apabila dia meninggal dunia kelak. Dia juga mahu memilih sendiri rumah abadinya yang berbumbung dan bersih di tempat yang disukainya. Tambahan pula, kawasan pilihan mak memang cantik, dijaga dengan baik dan mempunyai konsep kubur dalam taman.

"Lebih mudah untuk kamu nak ziarah saya pada bila-bila masa. Tak perlulah kamu nak panjat bukit lagi," dia memberitahu saya dan adik.
Kami menghormati keputusan mak.

Saya sudah lama tidak pergi Cheng Beng. Tidak mahu dan tidak perlu.

Tentu sekali tok amat marah kepada cucunya ini.

imej dari http://www.prestavest.com.my/

Saturday, March 22

SENSITIF SANGATKAH UMAT ISLAM?


"Nak makan apa ya?" kata *Lydia ketika kami keluar bersama dalam keretanya.
"You nak makan apa?"
"Kalau nak makan di kedai Cina, no problem. Saya boleh makan roti bakar, lama tak makan pun" kata saya kepada dua orang kawan Cina yang beragama Buddha itu.
Mereka agak terkejut. "Eh, tak payahlah sampai gitu. Kita cari kedai yang jual makanan halal."
Kawan-kawan saya memang tahu saya sudah lama tak makan daging babi, berbulan-bulan sebelum memeluk Islam secara rasmi. Kini dengan penampilan saya dalam tudung, lagilah mereka menjaga sensitiviti saya dan tidak pernah menjemput saya keluar apabila mereka hendak menjamah makanan tidak halal bagi umat Islam.
Sebenarnya saya tidak kisah kalau perlu masuk kedai Cina.

"Sorry la, saya teringin nak makan masakan Cina," Lydia serba-salah apabila kami masuk ke ruang gerai makanan Cina di sebuah pusat membeli-belah.
Saya hanya ketawa.
"Kenapa nak minta maaf pula? Bukan salah you nak makan daging pun, ia kan makanan biasa you?"
Makcik Cina yang menjual itu kehairanan melihat saya di gerainya.
"Ini daging babi," terangnya seolah-olah saya tidak tahu.
"Bukan saya nak makan, kawan saya yang nak makan," saya tersenyum sambil melihat makanan-makanan yang dijual di gerainya.
Kami duduk semeja dan berbual dalam Bahasa Cina. Saya memesan masakan western yang dimasak oleh orang Melayu.
Sudah tentu orang yang berada di situ memandang saya dengan hairan. Saya satu-satunya wanita yang bertudung yang makan di situ. Mungkin juga pelanggan Islam pertama yang makan di situ.
'You betul-betul tak kisahkah makan di sini?" tanya Lydia lagi untuk mendapatkan kepastian.
"Tak kisah, bukannya saya makan makanan yang tak halal di sini. Takkan you pula yang sensitif jadinya," saya menepuk-nepuk bahu Lydia menenangkannya.

Makanan dan gerai makan. Cukup sensitif kepada sesetengah golongan.
"Eh, nak tau lah. Kenapa dulu orang boleh guna istilah 'babi' tetapi sekarang guna istilah 'khinzir' pula?"
"Khinzir' dalam bahasa Arab agaknya, lebih sedap disebut daripada babi," saya cuba meneka. "Binatang tetap sama, nama lain saja. Bukannya babi akan makin cantik kalau disebut khinzir"kawan seorang lagi berseloroh.
Aiikkk, perasan juga kawan-kawan Cina saya tu tentang perubahan istilah bagi binatang berkaki empat ini. heheheee...

"You tak rasa nak makan semula ke daging babi tu?"
"Tidak, bukannya sedap pun," saya menjawab.
"Bagaimana rasanya daging babi tu ehh?" tanya kawan Melayu.
"Biasa saja, lebih lembut daripada daging lembu," saya menjawab.
Saya tak rindu nak makan sebab dah sah ia haram dari segi agama Islam. Maka tak perlulah hendak difikirkan sangat akan rasa dan bentuknya.

Saya tergelak apabila membaca berita tentang ahli politik Teresa Kok yang memaparkan daging babi salai di blognya. Ramai pula komen daripada pembaca bukan Islam yang memintanya agar sensitif kepada sentimen orang Islam.
Hmmm, sensitif sangatkah umat Islam sehingga perlu diharamkan gambar babi dalam internet?
Bagi saya, tak perlulah sensitif. Itu hak beliau untuk memaparkan gambarnya, begitu juga hak umat Islam jika hendak memaparkan gambar lembu yang disembelih kerana ia yang boleh menimbulkan kemarahan penganut Hindu. Orang bukan Islam risau umat Islam marah kerana gambar babi itu?
Bukannya umat Islam yang dijamu dengan daging tu. Itu makanan kebiasaan orang Cina, dan memang sudah menjadi adat makanan itu dihidangkan dalam keraian Cina. Lagipun bukan murah; seekor babi salai mencaai ratusan ringgit.

"Kak, saya mula-mula tak marah walaupun dia marahkan anak kecil saya ni yang tak tahu apa-apa. Tapi dia panggil saya 'babi', tu yang saya tak tahan," kata jiran saya yang baru bergaduh dengan auntie Cina sebelah rumah kami.
Aduhh... istilah babi amat membahayakan. Orang Cina suka menggunakannya terhadap orang Islam apabila bergaduh, kerana tahu betapa sensitifnya perkataan ini. Orang Melayu juga pernah didengari menggunakannya terhadap orang Cina ketika bergaduh, kerana itu antara yang membezakan keua-dua golongan ini.
Nak buat macam mana? Perkara yang orang tidak suka itulah yang akan disentuh semasa pergaduhan.

Saya percaya umat Islam lebih berfikiran terbuka dalam perkara ini gambar babi ini. Kalau nak marah pun, sepatutnya marah dengan website-website yang memaparkan adegan lucah wanita-wanita Melayu (Islamkah mereka ?), pelakon-pelakon dan penyanyi tanahair yang kurang senonoh. Marah dengan blog tertentu yang menghalalkan penzinaan, arak dan pencabulan kehormatan. Mengapa itu ada orang Islam yang tidak marah? huhuhuuu...

KARMA BAGIMU, UJIAN BAGIKU



"Ceng xi cho ha-mi chek ark (Apalah dosa yang saya buat pada hayat dulu) sehingga tuhan balas dengan keadaan ini" tok perempuan saya suka mengeluh apabila ditimpa sesuatu musibah,
Mak juga suka berkata begitu. Keluarga Cina saya kuat pegangan fahaman Taoism dan Buddhism. Mereka amat percaya bahawa segala yang berlaku dalam hidup mereka di dunia kini adalah balasan kepada perbuatan mereka semasa hayat dahulu. Jikalau baik amalan mereka pada hayat dahulu, maka baik dan bahagialah kehidupan sekarang. Sebaliknya jikalau buruk dan amat berdosa kehidupan mereka pada hayat yang lalu, maka susahlah kehidupan mereka kini. Maka mereka selalu ingin melakukan perkara baik supaya akan mendapat kehidupan yang lebih baik pada hayat akan datang. Karma yang diidamkan adalah untuk menjadi manusia yang kaya dan hidup bahagia, bukan dilahirkan cacat atau sebagai binatang. Tujuan akhir adalah untuk mencapai nirvana, atau menjadi seperti Buddha dan tidak perlu dilahirkan semula.

Saya mendiamkan diri, terutamanya selepas memeluk agama Islam. Saya tahu mak banyak berfikir akan perkara ini selepas mengetahui anak perempuan tunggalnya meninggalkan agama nenek moyang untuk menyembah Allah s.w.t. Mungkin mak menyangka dia telah banyak berdosa sehingga dibalas oleh Tuhan dengan anak yang derhaka.

Saya tahu, mak dan tok menyembah di tokong. Mereka sudah tentu akan bertanya kepada sami di sana mengapa saya memilih Islam. Sudah tentu sami yang 'menurun' akan memberikan jawapan yang hanya mengesahkan syak-wasangka mereka. Sudah tentu mak dan tok akan digesa agar menyumbang lebih banyak wang kepada tokong untuk mengurangkan balasan dosa mereka.Aduh... satu kitaran psikologi yang amat kejam dan susah ditinggalkan.

Saya kerap menemani mak ke tokong sebelum memeluk Islam secara sah. Saya tahu rutin yang dilakukan di sana, walaupun saya sudah lama tidak mengikuti secara langsung. Sampai sahaja di tokong, saya akan mencari satu ruang kosong di luar tokong dan tunggu di situ sehingga mak dan adik selesai sembahyang. Walaupun digesa, saya tidak berganjak dan mengikuti amalan menyembah tokong di situ. Pengunjung lain memandang saya dengan hairan tetapi saya tak kisah.

Patung-patung tuhan Taoism dan Buddha disusun di setiap sudut dalam tokong. Saya tahu rutin mereka: Masuk ke dalam tokong dan beli satu set colok dan lilin. Letakkan buah-buahan, kuih-muih atau bunga di hadapan tuhan yang hendak disembah. Kemudian letakkan lilin di tempat yang betul, nyalakan dan kemudian bakar segenggam colok. Tunduk dan doa di hadapan setiap tuhan, baru masukkan colok ke dalam bekas di hadapan tuhan itu. Kemudian beredar ke tuhan di sebelah dan lakukan rutin yang sama. Pastikan setiap bekas colok yang terdapat di dalam dan di luar tokong diisi, barulah bakar segenggam kertas berhala di tempat pembakaran yang disimbolikkan sebagai memberi wang kepada tuhan. Selepas itu barulah menuangkan minyak untuk menyalakan api berhala, sebelum menujukan soalan kepada sami yang bertugas. Sami akan membuat adegan 'menurun' dan memberikan jawapan yang dianggap disampaikan oleh tuhan yang disembah.

Maka apabila ditimpa masalah atau musibah, mak atau tok akan menyalahkan diri sendiri. Lebih malang lagi, jiran dan saudara mara turut menyalahkan mereka dengan mengaitkan keadaan dengan sesuatu dosa yang dilakukan dahulu. Kalau tidak terdapat sebarang bukti dosa hidup kini akan dipersalahkan terhadap dosa pada hayat lampau. Sungguh kejam sekali perbuatan tersebut.

Saya bersyukur kerana sekarang menjadi Muslim. Dalam Islam tiada istilah dosa daripada hayat dahulu. Setiap bayi dilahirkan suci dan amalan kita dalam penghidupan hanya untuk satu penghidupan, bukannya untuk dikitar semula. Tuhan saya Allah s.w.t adalah Yang Maha Esa, yang tidak boleh dirasuahkan dengan makanan dan wang ringgit. Begitulah yang saya cuba terangkan kepada mak, tok dan orang lain yang bertanya. Malah bagi seorang Muslim, setiap musibah adalah ujian untuk menguji iman hambaNya yang taat dan menurut perintahNya.

Mak dan tok masih mengejar nirvana, dan berusaha mendapat karma yang lebih baik untuk penghidupan yang akan datang.
Saya pula mengidamkan syurga kerana hidup di dunia ini hanya satu persinggahan sementara. Tidak ada kitaran semula.

Bagaimanakah caranya hendak membawa mereka kepada penghidupan abadi mengikut Islam?

Friday, March 21

WHAT DOES IT MEAN TO YOU?

Maulidur Rasul
I'm expected to know its significance, but frankly speaking, nobody has ever explained to me in detail why today is so special to Muslims.
I've never attended any talk or occasion to commemorate this day either.
Through readings, I do know that this day is to remember the day he passed away.

Well, why do we need an annual holiday to remember Muhammad Rasululah Sallalahu Alaihi Wassalam ?
In order to have a procession, proclaiming our love for him?
In order to attend special ceramah, listening to talks in the hope that our iman will be stronger?
As I said, nobody has bothered to explain to me.
So, I took the initiative to find out, to think and to ponder.

What does Muhammad Rasulullah s.a.w mean to us in our lives?
Any Muslim will say that he is our prophet, the beloved of Allah.
His actions, speeches, and everything he did during his lifetime is sunnah. He was the greatest of all men, a good leader and a most patient, loving man.
Muslims all over the world love him. His shahabat were willing to die for him.
Try insulting a true Muslim with a derogatory name for Muhammad Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam , and you might live to regret it.

Yet how do we show our love and respect for him?
Personally, I think that attending a special ceramah and carrying banners is a good, but that alone is not enough to make us good Muslims.
Muhammad Rasulullah Sallalahu Alaihi Wassallam changed the way of the world, through his actions and teachings.

He was the most honest and truthful of men
- are we honest in our dealings?
He taught about the feelings of love and brotherhood among Muslims
- do we show our love to other Muslims/Muslimahs regardless of their nationalities, race or social status?
He dislikes ghibah or gossips, slander and back-stabbing among Muslims
- do we avoid them?
He teaches about justice and the need to be just in all ways of life
- do we do our best to be fair and just in all our dealings, even to the extent of punishing our own kin in the name of justice?
He is a good loving husband who treats all his wives fairly, and his children lovingly
- are we?
He instructs us to always follow the teachings of the Quran and Sunnah
- do we abide to that instruction all the time?

As Muslims we should strive to be like him, through our actions and speech.
Not only in one day of the year, not only during the fasting man of Ramadhan, but throughout our lives, till the last breath.

Tuesday, March 18

TERKENANG MASA DULU

1987.
'Jangan lupa, mai rumah Anit raya ni," kata kawan saya.
Saya mengangguk tanda setuju.
Bulan Ramadhan atau musim puasa sesuatu yang dinanti-nantikan pelajar bukan Islam. Kami tak perlu berebut-rebut dan menunggu lama untuk membeli makanan di kantin sekolah. Kawan-kawan Melayu beragama Islam yang berpuasa pula akan berada di perpustakaan.

Satu tindakan bijak yang tok saya lakukan adalah memaksa ibu bapa saya untuk mendaftarkan saya ke sekolah aliran kebangsaan. Tok tidak mahu cucu kesayangannya kerugian satu tahun pembelajaran kerana waktu itu, semua pelajar dari Sekolah Jenis Kebangsaan Cina terpaksa menjalani kelas peralihan di sekolah menengah. Sekolah pilihan tok ialah SMK Convent, yang 100% pelajarnya kaum hawa. Di situlah saya mendapat didikan dari Tahun 1 sehingga ke Tingkatan 5. Di situ jugalah saya berkenalan dengan kawan-kawan daripada pelbagai bangsa, dan agama. Ada Cina, Melayu, India, Punjabi, kacukan Cina-India, kacukan Melayu-British, dan kacukan Cina-Australia. Kami semua buta warna kulit ketika itu; semua dijadikan kawan.

Hubungan kami bukan setakat dalam kawasan sekolah. Perbezaan warna kulit, agama, status dan keturunan ditolak ke tepi. Memang diakui ada pihak yang memilih kawan sebangsa tetapi saya lebih selesa bergaul dengan semua orang. Bahasa Melayu Kedah menjadi bahsa perantara kami; malah pada satu ketika saya boleh menulis surat dalam loghat Kedah, hehehe...

Pada setiap Hari Raya Puasa, sayalah di antara orang yang paling sibuk. Saya kaki makan. Jam 8.30 pagi, saya akan menaiki bas dari rumah ke pekan, kemudian menaiki sebuah bas lagi ke rumah kawan saya. Dari sebuah rumah, saya akan bertandang ke rumah lain, bersama-sama kawan-kawan India dan Cina. Kami membentuk kumpulan muhibbah - dua amoi Cina, empat tanggechi India, dan yang lain gadis Melayu.

Sampai rumah Anita, makan kuih raya. Di rumah Norhishma makan ketupat dengan serunding. Di rumah Illis, satu-satunya kawan kami yang bertudung, saya makan nasi. Di rumah Khaieez, makan kuih raya lagi. Tiba hari Deepavali, kami kawan Melayu dan Cina pula akan menziarah ke rumah kawan-kawan India. Makan tosai di rumah Dharmin, makan nasi di rumah Asha, dan kuih muruku di rumah Shailaja dan Sharmila. Saya pula akan menjadi hos pada Tahun Baru Cina, menjamu kawan-kawan yang berbasikal ke rumah dengan kuih tradisional Cina dan manisan. Memang seronok sekali. Daripada kawan-kawanlah saya belajar tentang budaya dan adat resam orang India dan Melayu.

Begitulah keadaan kami pada tahun 1980an di sebuah sekolah perempuan. Sentimen perkauman kurang diberi perhatian. Malah sehingga ke hari ini, nama-nama kawan-kawan saya dalam geng muhibbah itu masih saya ingati: Ilhiana, Nurul Khaiza, NorAnita Yusof, Norhishma, Norazira, Tengku Ibriza, Masyitah, Dharma Indhira, Asha Rani, Shubashini, Sharmila, Shailaja, dan Josie. Apakah reaksi mereka sekiranya mereka tahu saya sudah memeluk Islam?
Sedih saya melihat suasana di sekolah hari ini. Pelajar jarang berkawan rapat dengan mereka yang berlainan bangsa dan agama. Alangkah ruginya kerana peluang mengenali budaya, adat resam dan cara hidup bangsa dan agama orang lain dapat dipelajari dengan berkesan melalui pergaulan seharian. Apabila semua pihak saling hormat-menghormati dan bersefahaman, maka kuranglah perasaan syak-wasangka.

*** Lagu sekolah saya***
(dulu setiap minggu kami nyanyi. Pada masa persembahan koir sekolah, teruk kami penyanyi soprano nak capai not tinggi pada akhir lagu :P)

Rouse up all students of father barre’s convent,
We come as one in mind and heart,
Together we shall help to build the world,
To be faithful, loyal and true,
To work for justice should be our aim
Simple in virtue and strong in duty
Our goal must be x2
To love and serve x2
May we live up to what we’ve learnt here
God bless all who work here
Dispel all the differences
For in god alone we shall overcome..

nota:Syukur alhamdulillah, sehari selepas post ini, saya dapat menghubungi kawan lama, Dr.Nurul Khaiza, melalui emel :)

Sunday, March 16

MINUS THE KIASU KIASI

I was carpooling with my friend. We were stuck in the traffic jam at the Penang bridge at 11.30am on Friday, a most unusual phenomenon. Left and right, there were cars, mostly driven by solo drivers. Little did I think that some of them were on their way to be supporting actors at Komtar 4 hours later. Bored, we started to chat.

" You know, my family and I were at KL on Chinese New Year eve," said *Kelly, beginning her story. "We went out for dinner. Guess what happened?"
"What did happen?" I was curious, sensing a interesting tale about to be told.
"Well, we were having dinner at a shop. It was packed with Chinese customers, so the taukeh (owner of the shop) arranged some extra tables and chairs near the road. They were making a brisk business when suddenly several local council lorries arrived. Big burly men started to grab the furniture and put them in the lorries."
"Oh my! On Chinese New Year eve?!"
"Yeah, imagine that. Of course, the taukeh has been given warning through the phones that the lorries are on the way, so they have actually shifted the tables and chairs back into the shops. But those local council men pushed their way into the shops and ransacked the shops, taking out the chairs and tables which have been kept inside. They're bullies; imagine they did the same thing to all the shops in the area. All the Chinese shops and Mamak's were not spared."
"So what did you all do?"
"The taukeh begged us to sit at our tables, so we cooperated and watched the whole event. If we were to get up, those men would have taken away our table and chairs into the lorries too! It seems that that was the third time in a month those shops have been 'attacked' by the local council'. When the taukehs go to claim their furniture at the council, they'd be forced to pay a fine of RM300. I guess that's how the council make money, by bullying the sellers."
"Oh dear.."
"We were not the only ones angry. There's a Indian driver passing by in a kancil car. He too became furious at the unfair treatment. You know what he did? He stopped his car in the middle of the road and disappeared, blocking the lorries' way. The lorries' drivers who wanted to leave with their loot pressed the horns loudly but that Indian man didn't turn up till an hour later. By then the whole area of people knew what was happening."
"Hahahaa... how smart of that Indian man."
"Yes, even my eleven year old son was angry. He witnessed the whole thing and then he asked me,"Mummy, why are they treating the taukeh like that? Can't they just issue a saman (fine)? Pity the poor taukeh uncle, now he got no tables and chairs to do his business. He will have no money to give angpau to his children."Imagine my primary- schooling son saying that! Now I know why the people voted the way the did in the last election."

It's been a week, yet the show has just begun. States like Perlis, Trengganu and Perak have managed to provide interesting 'sandiwara' or political showcases of personal ambitions and greed. I pray for the nation's economic and political stability. Let the united voice of the people be heard. We want to move forward, although we may have to tread carefully as we charter onto new grounds. May all the common goodness that exists in all of us help to dispute the differences and unite us all to be a stronger nation.

This general election have resulted in certain individuals who are kiasu (scared to lose) and kiasi(scared to die) from facing the truth, and have become vengeful instead. May the Almighty guide these lost souls and prevent them from creating more havoc in this country.

Saturday, March 15

SEGALA PUJIAN BAGI ALLAH

"Ya Allah, bantulah aku... bimbinglah aku kerana aku hanyalah hambaMu yang lemah. Bantulah aku agar dapat mengekalkan prestasi akademikku untuk semester ini agar nama Islam tidak dipandang hina..."

Saya benar-benar takut menghadapi peperiksaan selepas memeluk Islam. Sebelum itu, saya merupakan antara pelajar yang agak menonjol dalam kalangan rakan sekursus. Pensyarah mana yang tidak kenal dengan 'Nyonya' berbaju kurung yang lantang memberikan pendapat semasa kuliah?

Selepas memeluk Islam, saya mula mendapat perhatian berlainan daripada orang di sekeliling. Kalau dulu saya hanya seorang pelajar biasa, kini saya juga merupakan saudara baru Islam, dengan nama yang mudah diingati dan disebut. Sudah ada desas-desus bahawa selepas memeluk Islam, prestasi saya sebagai pelajar mungkin akan merosot, kerana saya perlu meluangkan masa belajar fardu ain dan iqra' di samping subjek akademik. Selama ini, jarang terdapat pelajar Islam di universiti ini yang mendapat keputusan cemerlang dalam bidang yang saya ceburi. Mampukah saya mengekalkan prestasi saya dalam peperiksaan?

Saya memeluk Islam dalam tahun kedua pengajian, Julai 2006. Peperiksaan semester yang pertama pada tahun tersebut, saya amat cemas. Saya yakin saya sudah bersedia tetapi jantung tetap berdegup kencang. Kalau dahulu saya hanya mengambil peperiksaan untuk lulus dengan cemerlang, kini saya mendapat tekanan tambahan. Saya perlu membuktikan bahawa walaupun saya Muslim, saya masih mampu mengekalkan prestasi cemerlang saya dalam akademik. Malah niat saya kalau diizinkan Allah swt, saya ingin menjadi pelajar Islam yang terbaik dalam pengajian saya, mengalahkan mereka yang bukan seagama dengan saya. Saya mahu membuktikan bahawa Islam tidak menghalang saya untuk maju dalam pelajaran. Malah Allah swt Yang Maha Berkuasa membantu saya dalam segala hal.

Kerana mahu bersaing hebat dengan rakan-rakan non-Muslim yang lain, saya berusaha bersungguh-sungguh. Strategi saya mudah; buat yang terbaik dan termampu, lakukan segala tugasan dengan ikhlas dan jujur tanpa meniru mahupun mengupah orang lain untuk melakukannya bagi pihak saya, serta banyak bertawakkal kepadaNya. Bagi saya kejujuran amat penting. Saya tidak mahu menipu semata-mata untuk mendapat A. Tambahan pula, malulah saya untuk berhadapan dengan bekas pelajar saya jika saya menipu dalam tugasan dan peperiksaan, kerana saya juga sepatutnya menjadi model kepada mereka. Sudah banyak kisah yang saya dengar tentang orang lain yang menipu untuk lulus dengan cemerlang, atau yang hanya menumpang rakan lain tanpa menyumbangkan apa-apa. Saya tidak mahu menjadi seperti mereka. Integriti harus dijaga. Saya lebih suka berkongsi ilmu dengan mereka yang meminta bantuan saya. Di samping itu, saya juga tidak percaya dengan amalan sesetengah pihak yang memakan kismis khas untuk menjadi pandai. Biarlah saya susah asalkan segala yang saya buat itu halal di sisi Allah swt. Dia juga yang Maha Melihat dan Maha Mendengar.

Syukur Alhamdulilah. Selama lima semester berturut-turut, saya berjaya mengekalkan prestasi saya dengan CGP melebihi 3.5. Bukannya mudah, namun berkat kekuatan dan ketabahan yang diberikanNya, saya berjaya. Saya turut bersyukur kerana mempunyai rakan-rakan lain yang turut membantu. Walaupun demikian, saya tidak pernah menyangka sama sekali bahawa doa saya yang awal memberi kesan hingga ke hari ini.

Rakan-rakan non-Muslim mulai berubah pendirian mereka.
"Congratulations, wahhh... how did you do it?" (Tahniah, bagaimana awak melakukannya?)
"Great eh, you managed to maintain." ( Hebat, awak berjaya mengekalkan prestasi).
"Aliya, dapat berapa A kali ni? Dean list lagi?"
"Tahniah."
"Alhamdulillah," saya akan berkata kepada rakan Muslim.
" It's God's will," Saya akan berkata kepada rakan nonMuslim.
Saya tahu ramai rakan berpendapat bahawa saya masih berotak Cina, sebab itu saya dapat keputusan peperiksaan yang cemerlang. Kalau benar begitu, mengapakah bukan semua rakan Cina yang berotak Cina yang mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang juga?
Malang sekali apabila manusia mudah lupa kepadaNya.

Pengajian saya kini di peringkat akhir. Banyak lagi kerja yang belum siap. Banyak buku yang perlu dibaca. Selepas menikah dan tinggal di luar kampus universiti, saya terpaksa mengurus masa dengan lebih bijak. Waktu 24 jam sehari saya jadikan 25 jam, dengan meminjam sejam daripada hari esok. Setakat ini, belum rebah lagi, huhuhu.

Peperiksaan akhir akan berlangsung pada bulan hadapan. Aduh...cepatnya masa berlalu. Sama ada saya masih dapat mengekalkan prestasi semester ini melepasi tahap 3.5, hanya Allah swt yang dapat menentukannya. Apa-apa pun, saya tetap berusaha dan bersyukur. Allah swt telah memberkati saya dan memberikan banyak rezeki kepada saya selepas saya memeluk Islam. Saya telah dapat membuktikan bahawa memeluk Islam bukan penghalang seseorang untuk maju dalam pelajaran, malah dengan izinNya pelajar itu akan bertambah maju lagi.
Syukur alhamdulillah...

Thursday, March 13

AMOI CINA BANYAK LAKU?


"Aliya, kalau dah ada tu, cepatlah kahwin," ustazah menasihati saya.
"Aliya, dah ada orangkah belum? Kalau belum ada, akak nak rekomenkan," kata salah seorang staf yang saya kenal.
"Aliya, anak saudara makcik ni baik, duda. Kalau Aliya tak kisah, boleh makcik kenalkan."

Aduh... sejak saya memeluk Islam, begitu banyak orang yang menawarkan menjadi orang tengah. Masing-masing dengan niat ikhlas hendak melihat saya bahagia dan dilindungi seorang lelaki yang bergelar suami. Walaupun saya janda ketika itu, itu tidak menjadi penghalang kepada mereka. Walaupun saya dah agak lanjut umur, itu juga bukan alasan untuk saya terus bersendirian. Bijak pula kakak-kakak dan makcik-makcik tersebut memikirkan lelaki yang dianggap mereka sesuai untuk saya.

" Ermm, saya belum bersedia lagi la nak berumahtangga semula, kak," saya cuba menolak dengan cara baik. Risau. Takut. Malu. Segan. Lucu pun ada melihat kesungguhan mereka untuk memperkenalkan saya kepada kawan, atau anak saudara mereka yang masih tiada berteman. Yang bujang ada. Yang duda pun ada.

"Aliya, ada seorang ustaz yang masih bujang sedang mencari isteri. Dia minta ustazah perkenalkan.Tetapi katanya, dia hanya nak mualaf sahaja," terang ustazah kepada saya sebulan selepas saya menjadi Muslimah.
"Oh, kenapa dia hendak mualaf sahaja?"
"Katanya dia hendak bimbing mualaf itu, dan lebih mudah kalau sudah menjadi isterinya."
" Minta maaf ustazah. Saya rasa diri saya ini kurang sesuai menjadi isterinya. "

Pening saya. Nak kata saya ini cantik, tak juga. Nak kata muda, umur dah 30an. Nak kata anak dara, nyata sekali bukan. Kenapa mereka beria-ia hendak jodohkan saya?

Adakah kerana mualaf atau Cina Muslim seperti saya ini dianggap lebih mudah dibimbing menjadi isteri solehah berbanding wanita Islam yang lain?
Adakah kerana kami ini berkulit putih melepak berbanding mereka yang berkulit hitam manis?
Adakah kerana kami tidak mungkin meminta wang hantaran yang tinggi seperti wanita Islam yang lain?
Adakah kerana kalau berkahwin dengan mualaf maka status keluarga suami dianggap hebat oleh orang kampung?
Adakah kerana kami lebih mudah dipujuk untuk berkahwin kerana sudah tinggal sebatang kara, akibat disisihkan keluarga asal?
Adakah kerana mereka risau suami mereka sendiri terpikat?
Atau, adakah kerana mereka menganggap sudah menjadi tanggungjawab mereka mendapatkan saya seorang suami agar kehidupan saya lebih terjamin dan akidah saya dilindungi?"

Pelik juga. Ke mana saya pergi, orang akan bertanya sama ada sudah berpunya atau belum. Tiada pula yang menawarkan untuk menjadikan saya salah seorang daripada keluarga mereka atau diangkat menjadi anak angkat atau kakak angkat. Saya pun tidak berani bertanya. Takut akan disalahtafsirkan. Maklum sahaja, saya boleh dianggap 'bahaya' oleh sesetengah isteri kerana berstatus janda. Risau pula nanti kehadiran saya bakal mengundang masalah.

Syukur alhamdulillah dilema saya tidak begitu lama. Allah swt memberi jalan keluar yang terbaik. Doa saya untuk mendapatkan suami yang memenuhi kebanyakan kriteria yang saya inginkan dikabulkan akhirnya.

Kini ada pula dilema baru.
"Aliya, bolehkah perkenalkan seorang mualaf Cina untuk kawan saya? Dia teringin hendak peristerikan wanita Cina."
"Aliya, kawan saya ini nak tahu bolehkah carikan amoi yang baru peluk Islam? Kawan saya ini ada bisnes ikan; dia perlukan seorang isteri untuk membantunya. Tetapi wang hantaran kahwin janganlah tinggi sangat. "

Saya hanya mampu tersenyum. Sebenarnya saya kurang berhubung dengan mualaf-mualaf lain. Lagipun ramai wanita Cina yang memeluk Islam sudah mempunyai teman lelaki Melayu. Jarang terdapat mualaf wanita yang memeluk Islam secara bersendirian seperti saya. Namun sekiranya saya kenal sekalipun, saya keberatan hendak memperkenalkan mereka kepada lelaki yang tidak saya percayai, dan lelaki yang saya dapati gagal memenuhi kriteria saya sebagai Muslim yang mukmin. Saya juga berpendapat mualaf daripada kalangan amoi-amoi lebih memerlukan perlindungan dan bimbingan khas supaya mereka mampu berdikari dan boleh hidup dengan yakin sebagai Muslimah yang baik, berbanding dengan usaha pihak tertentu untuk melihat mereka mendirikan rumahtangga dengan lelaki Melayu yang belum tentu boleh membimbing mereka dari soal agama Islam.

Amoi-amoi Cina yang memeluk Islam merupakan saudara kita juga. Mereka juga mempunyai harga diri dan keperluan tertentu yang mungkin tidak mampu dipenuhi oleh sesetengah lelaki yang kurang arif dalam bab agama Islam. Oleh yang demikian, janganlah begitu mudah menganggap mereka sebagai bakal isteri tanpa menyelidiki kemampuan diri sendiri dan keluarga untuk membimbing dan membantu. Keluarga Melayu yang menerima mualaf sebagai isteri dan menantu mempunyai tanggungjawab besar membimbing mereka dan memastikan mereka tidak menjadi murtad akibat kecuaian suami. Kelainan daripada segi budaya, adat resam dan masakan harian amat mencabar kepada seorang saudara baru yang baru belajar mengenai Islam dan budaya Melayu. Jangan pula cepat menceraikan isteri dalam kalangan saudara baru dengan alasan sudah tidak ada keserasian. Ketahuilah bahawa isteri adalah amanah kepada suami, dan saudara baru Islam yang dinikahi merupakan amanah berat yang dipertanggungjawabkan olehNya kepada suami dan keluarga tertentu sahaja. Sekiranya bimbingan anda baik, maka berbahagialah anda di akhirat kelak. Sekiranya buruk, maka bersedialah untuk menanggung akibatnya.

Wednesday, March 12

LET'S WORK TOGETHER

I hate to hear the news. The appointment of the Islamic-based political party of PAS Menteri Besar has not gone well with some parties, especially the non-Muslims. There are a lot of rumours flying about; some of them malicious and out to create mischief among the people.

Heck, anyone who reads the news will know that the appointment of the Menteri Besar is the perogative of the State's Sultan. As the head of the state, he has the authority to choose whomever he likes as the state executive leader to head the state government. As a former Chief judge and the most learned among the sultans, I am sure His Highness knows what he is doing. Please for God's sake, respect the Sultan's decisions.

If there are people who oppose the appointment of this new Menteri Besar, I hope they can give good valid reasons. Don't use the excuse that because he is from an Islamic-based political party that he is being rejected. The political parties should refrain from bickering over this issue for at the end of the day, we are still the sultan's subjects, who reside in his state. Insisting that the ruler amends the state constitution to allow a non-Malay non-Muslim to head the state as the Menteri Besar is a political suicide, to say the least. It will be foolhardy to go against the sultan's wishes in public. It will be a great insult to the people, especially the Malay community. We must remember that the state sultan has the power to choose for after all, he is the ruler.

I hope that people can see that we have more things in common than differences. We share the same universal values. We want peace, stability, integrity, and justice. We seek a fair and just society where nobody will be denied their rights. A Menteri Besar, whether he is from a multi-racial and multi-religious political party, or a single-religious one should abide to these principles too.

Don't think that Islam is against these principles. In fact, Islam preaches all these. A leader from a Islamic-based political party, or any other is fine with me, as long as he practices fair governance. If anyone claims that the Islamic-based party of PAS will try to implement hudud laws in the state, I'd say why not? Why fear something that we have no proper knowledge and information about? Have those who say no to hudud actually know what it is about? Have they read up the true information about this laws from reliable sources, from the learned men and ulamas? Frankly, I don't think so. There are already many misconceptions about hudud that plays on the fears of the non-Muslims, and make them reject Islam.

Man proposes but God decides. Everything is happening with a reason, of which we do not know of. So we should keep our wits, and seek to work together for a common good. Let there be peace and prosperity in this beloved land. Let us start by sowing the seeds of trust and love for each other, instead of harbouring hatred and distrust. Let us work together for a better future for ourselves, our family and our future generation. It's our choice. Make the best of it.

Tuesday, March 11

NAK MENGAJI TETAPI MANA USTAZAHNYA

"Aliya, awak dah belajar mengaji ker?"
"Saya sekarang belajar Iqra dengan ustazah di Pusat Islam USM."
"Ooo, bagus lah. Kak tinggal di Pulau Pinang ni, nak dapatkan ustazah untuk belajar pun susah. Pernah juga pergi ke rumah ustazah yang mengajar budak-budak mengaji, tetapi bila dia tau kak ini yang nak belajar, dia tak sudi terima pula. Mungkin sebab saya ini muka Melayu, dia fikir kak ini Melayu tulen yang baru nak belajar, kak pula kena perli."
Saya bersembang dengan seorang saudara baru. Beliau berasal dari Indonesia tetapi beragama Kristian. Dia memeluk Islam dan berkahwin dengan suaminya yang beragama Islam. Katanya keluarganya yang masih beragama Kristian sering datang dan berdialog dengannya dan suaminya, dan cuba memujuknya untuk kembali kepada agama asal.
"Alhamdulillah suami kak rajin baca al-quran dan kitab-kitab lama, dengan ilmu yang ada itulah dia berdialog dengan mereka."

Memang untuk seorang mualaf Islam, mendapatkan pasangan hidup yang beriman kepadaNya sangat penting. Suami terutamanya adalah tempat merujuk dan tempat mendapatkan bimbingan agama dan sebagainya.
Sepatutnya suami yang membimbing dalam hal agama akan tetapi dalam sesetengah perkara dan jika suami sibuk mencari rezeki halal, tunjukajar seorang ustazah yang bertauliah juga amat diperlukan.

"Jadi kak tak belajar mengaji langsung ya?" Saya terus bertanya.
" Kak tanya suami tetapi maklumlah suami pun sibuk, balik rumah dah letih. Awak tahu, kak belajar sikit-sikit daripada anak ni (anaknya berumur 8 tahun). Apa nak buat, kita bukan tak mahu belajar tetapi belum ada peluang. Suami pula mengajar bila dia cuti sahaja."
Saya mengangguk faham.

Memang susah hendak mendapatkan seorang ustazah untuk belajar mengaji. Kelas anjuran Perkim wujud tetapi bagi yang tiada kenderaan, agak susah untuk ke sana mengikuti kelas yang dihadkan kepada hari-hari dan masa-masa tertentu sahaja. Faktor jarak juga perlu diambil kira. Bukan semua mualaf yang mempunyai kenderaan sendiri. Saya sendiri mengaku saya belum menjejakkan kaki ke dalam bangunan Perkim kerana faktor masa, dan ketiadaan kenderaan persendirian. Tambahan pula, pengajian sepenuh masa di universiti serta ketiadaan kenderaan sendiri amat mengehadkan peluang dan waktu untuk belajar mengaji. Ini amat berlainan dengan bantuan yang diberikan oleh pihak gereja. Mereka mempunyai van sendiri untuk mengangkut orangramai menghdiri kelas-kelas tertentu di gereja. Saya sendiri pernah menghadiri kelas-kelas Bible Study ketika di sekolah menengah kerana pengangkutan disediakan.

"Awak boleh pergi minta tolong siapa-siapa sahaja. Pergi tanya ustazah-ustazah di Pusat Islam atau adik-adik yang free masa itu untuk mengajar awak. Kena rajin bertanya," pernah seorang kawan menasihati saya.
Memang saya pernah pergi. Malah saya sendiri yang memohon bantuan mereka mengajar saya Iqra dan surah-surah ringkas. Namun faktor masa perlu diambil kira. Saya perlu menghadiri kuliah, perlu menghadiri perbincangan berkumpulan, dan perlu membuat projek. Apabila saya free, mereka yang disebutkan pula sudah pulang ke rumah atau sibuk dengan hal masing-masing. Kadang-kadang apabila saya dapat hadir untuk belajar, mereka pula sibuk dengan kerja pejabat.

Syukur alhamdulillah, saya dapat belajar Iqra daripada 3 orang ustazah. Namun tidak lama kerana waktu mengaji itu bertembung dengan waktu kuliah. Mujurlah sekarang suami saya pula mengambilalih tugas itu apabila kami berdua kurang komitmen kerja dan sebagainya. Saya masih tergagap-gapap menyebut perkataan tertentu dalam bahasa Arab. Maklum sahaja lidah Cina yang sudah keras bukan mudah hendak dilentur semula.

"Tak pergi tanya di sekolah agama itu?"
"Saya takut, setiap kali lalu depan sekolah agama itu, nampak lelaki sahaja. Tambahan pula saya dah berumur, bukan budak sekolah lagi. Mereka nakkah terima pelajar tua ni?"
Ahh, alasan demi alasan. Apa hendak dikatakan, saya sebenarnya segan hendak bertanya. Takut kena reject. Saya seorang cikgu, yang sudah biasa mengajar orang lain, sudah terdedah dengan metodologi. Saya juga seorang yang sudah berfikiran agak kritikal dan tidak mudah menerima ajaran orang lain bulat-bulat tanpa bertanya mengapa dan kenapa. Pernah ustazah terkedu lidahnya hendak menjawab soalan saya yang tertubi-tubi gara-gara hendak cepat pandai. Bukan hanya bab mengaji yang saya akan tanya. Macam-macam tentang Islam yang saya kurang faham. Siapa yang sanggup menerima mahasitua ini yang juga saudara baru dan banyak bertanya sebagai anak murid terbarunya? Hanya mereka yang banyak membaca, berpengetahuan dan berpengalaman mengajar mengaji sahaja yang dapat mengajar saya dengan selesa, dan yang dapat saya terima dengan hormat.

"Kak, di sini ada tak ustazah yang mengajar mengaji? Saya ni saudara baru."
Saya pernah bertanya di masjid berdekatan tempat tinggal saya. Kakak itu mengambil nombor telefon saya. Agaknya dia lupa atau belum bertemu orang yang sesuai mengajar saya. Maklum sahaja, bukan semua orang berani mengajar saudara baru seperti saya. Mungkin mereka kurang yakin dapat memikul tanggungjawab ini dengan baik. Wallahu'alam.

Saya tahu bukan saya seorang yang menghadapi masalah ini. Masalah yang boleh dianggap remeh oleh sesetengah pihak, tetapi bagi kami yang benar-benar hendak belajar dan mengenal Islam secara keseluruhan, kebolehan membaca al-Quran dalam bahasa Arab penting dikuasai. Namun bukan mudah hendak mencari ustazah yang sesuai. Bagi mualaf lelaki mungkin lebih mudah bagi mereka sebab bebas belajar di masjid daripada ustaz atau imam tetapi kami wanita tentu sekali malu berdepan dengan lelaki yang bukan muhrim walaupun untuk belajar.

Aduss, bila nak pandai al-Quran ini?
Tersekat di Iqra 5 lagi.
Agak-agaknya saya yang kurang kesungguhan atau memang peluang belum ada?

Sunday, March 9

THERE'S NOTHING TO FEAR BUT FEAR ITSELF

"They have fought against their own people ( Malays vs Malays) and the Moon Party has won."
"Hah? PAS win ahh?"
"Aiyah, life is going to be difficult lahh. Cannot drink alcohol, cannot buy the nombor ekor ( 4-digit gambling) when they rule the state."
I overheard the conversation while at a shop today, the day after the general election. It was unusually quiet in town, as people are still reeling from the shocking news that the Opposition parties have won five states in the country, as well as denying the ruling party a 2/3 majority. The Chinese middle-aged women thought that I was a Malay as I was in a tudung and baju kurung, so they had no qualms talking in the Hokkien dialect, which so happens to be my mother tongue. That was fine with me because it allowed me to listen in to some very interesting conversations; issues that worry them but which they don't tell the Malays and Muslims.

"You think they will do the hudud law now that they have gain control of the state?"
"Donno la, but if they do I'll migrate, hahaha. "

I don't blame the Chinese for worrying about the Islamic party of Parti Islam se-Malaysia(PAS). I myself used to think that PAS is all about hudud, gender segregation and chopping of hands too. Well, of course, I have been re-educated and enlightened especially after a trip to the PAS-ruled state of Kelantan and staying with the Malay villagers for three days. However, one-sided media reporting and certain propaganda brought forward which tarnish the image of that political party, has distorted the truth. Non-Muslims generally think that PAS intends to build an Islamic state which will alienate them and prevent democracy.

Now that PAS together with PKR and DAP (Barisan Rakyat) have won the election and will form new state governments in Kedah, Selangor and Perak states, many are worried. Their main concerns can sound funny but their fears are real. Unfounded fears but still fears. Even my 62 years old mother and 86 years old grandmother share these concerns.

"If you steal, they will chop off your hands."
I have to stifle a laugh each time I hear this excuse for disliking this political party.
"Why are you afraid of losing your hands? Are you a thief? Do you steal?"
"No, of course not."
"Then why are you afraid? If you obey the law and do not steal, why should they chop off your hands?"
Silence.
"You should be happy they want to implement this law, because the real thieves will be so afraid of getting caught they might stop stealing and robbing people. Our present laws is so weak, we catch the thieves and then we 'reward' them by putting them in jails and feeding them with food. When they are released, they can continue stealing and robbing."
"Ya lohh horr. "(Yes, you are right).
Sheepish grin.

"Shops can't sell alcohol anymore."
"Are you an alcoholic? Do you drink everyday?"
"No lah, just sometimes, with friends."
"If you want to drink, you can always buy at another place and drink in the comfort of your home, right? Nobody is going to stop you from drinking to death in your own house. Actually alcoholic drinks can be bought from Chinese restaurants. Of course, it'd be better if you stop drinking liquor altogether. Liquor can damage your liver and oesphagus. Islam regards liquor as haram or prohibited because it causes more harm than good. So the prohibition of alcohol sales is actually helping you to live a healthy and productive life."

"Women will be forced to wear the tudung."
"Are you a Muslim woman?"
"Choy, of course not!"
"Then you don't have to wear a tudung. As long as you are decently covered from neck to knee, I don't see why you have to be worried. Muslims women are required to wear a tudung because the Holy Koran instructs every Muslim woman to cover their heads and body, revealing only the face and palms in public. All Muslims know this command but some are stubborn, so they are being reminded through this law."
Well, some of my Kelantanese amoi (Chinese girl) friends wear rather sexy clothes in their hometowns but they have never complained of being harassed by the state authorities.

"We won't be free to pray to our gods. They will try to convert us into Islam."
"Have you been to the Islamic state of Kelantan?"
"No, why should I?"
"If you have been there, you will realise that the non-Muslims there live peacefully among Muslims. In fact, I believe they have better relationships between the Muslism and non-Muslims than in the other more secular states. There is no demolition of temples in Kelantan. In fact, the largest reclining Buddha statue in South-east Asia is in that state. Non-Muslims are free to go and worship at the temple, nobody will stop you."


wat phothivihan in tumpat, kelantan http://www.asiaexplorers.com/malaysia/kelantan/watphothivihan.htm

True, that Buddha statue is very famous and a Buddhist's trip to Kelantan will not be complete if he/she doesn't visit that Siamese temple.
Anyway, I have yet to hear of anyone being forced to convert to Islam in Kelantan without one's free will. If they are being forced, surely all the Chinese in Kelantan would have been Muslims by now, as PAS has ruled that state for 18 years.

"Islamic state means no democracy"
Wrong. There is true democracy in a real Islamic state. We already have a good example of Islamic governance when our beloved prophet Muhammad ruled Madinah. Muslims and non-Muslims lived together happily and peacefully. There was no corruption and crime was almost non-existant.

"It'll be difficult to buy pork."
Chinese and pork. The fact that Muslims don't eat pork seems to be an extra excuse for the non-Muslims Chinese to consume pork as a staple diet. If you don't eat that meat, they'll look at you strangely. As tudung=Malay=Islam, pork is often regarded as pork=Chinese=Taoist/Buddhist. Pork can also be used to test a person's faith, especially if they suspect that you are converting/ have converted to Islam. To the general Chinese population, pork is considered better than chicken - sick people are often given pork to eat but not chicken or fish. Hence pork-consumption is a sensitive issue among the Chinese.
"Heck, who says there is no pork sale in Kelantan? Why do you tink I'm so strong and healthy?"
I've asked so many friends who hails from that state and the answer is, "Yes, there are shops selling pork in Kelantan."
In fact, pork sellers are doing better in that Islamic state than in other states. It is sold openly near Malay shops and nobody raised an eyebrow, unlike in any other BN run-states where shops selling pork placed in secluded corners. The Kelantan authorities don't harass these pork-sellers. Don't believe me, go ask any true-bred Kelantanese Chinese.

Many people who have yet to visit Kelantan have such misconceptions about the PAS-run state because they have believed everything that the main media has wrongly reported. If the standard of living among the non-Muslims in the Islamic state of Kelantan is so bad, then why do they return the mandate to PAS and openly support the party during the election campaign? PAS must have done something right to gain the non-Muslims Chinese' support.

So my advice to my Buddhist mother and grandmother is, please do not panic. I am not a member of any political party. I am just a Muslim who wishes to live in a country that implements Islamic law as instructed in the Koran and al-Sunnah to the best of its government's ability.

Tuesday, March 4

BUKAN KERANA WANG ZAKAT

"Bas belum mari kah?" makcik India itu bertanya kepada saya.
Kami sekumpulan mualaf sedang menunggu di hadapan pejabat agama Islam.
Semua merupakan jemputan ke majlis berbuka puasa anjuran pejabat agama negeri , dan kami juga diberitahu akan menerima zakat khas untuk saudara kita (baru).

"Belum auntie, jemputlah duduk," saya menghulurkan sebuah kerusi plastik kepada makcik 40-an itu. Dari pemakaiannya jelas kelihatan bahawa dia orang miskin.
"Terima kasih," dia tersenyum kepada saya.
"Anak terima surat dia orang kah?" dia bertanya lagi.
" Ada, ini surat yang saya bawa," saya pun tunjukkan surat yang diterima.
" Saya banyak susahlah, anak. Saya tak terima apa-apa surat langsung,"kata makcik India itu. "Nasib baik saya datang ke sini semalam, terus dia orang bagi tau hari ini ada majlis."
"Oh," saya mengangguk faham. " Auntie tinggal di mana?"
"Dekat sini saja," dia menoleh ke arah bangunan berdekatan. " Rumah itu pun orang agama bagi sebab lepas saya masuk Islam, saudara mara saya marah saya. Rumah saya itu tak ada alamat, jadi surat tak sampai."
" Auntie tinggal seorang di rumah sekarang kah?"
"Tak, dengan anak-anak," makcik India terus bercerita. "Saya ada ramai anak, semua sudah besar. Saya cakap sama dia orang, kalau mau tinggal dengan saya, kena jadi orang Islam. Kalau tidak, saya tak kasi tinggal."
"Jadi berapa orang anak yang ikut Auntie masuk Islam?"
"Ada anak ikut saya jadi orang Islam, jadi saya kasi tinggal dengan saya. Saudara mara saya banyak jahat, dia tau kita orang susah tetapi selalu kacau saya minta duit. Ini saya datang ke sini pun saya tak kasi tau dia orang, nanti dia kacau lagi."

Jam sudah menunjukkan pukul 12.40 tengah hari. Kami berkumpul di bawah pokok di hadapan pejabat agama Islam pada hari Ahad bulan Ramadhan. Semuanya berpuasa. Semua wanita menutup aurat. Kami terdiri daripada pelbagai bangsa, umur dan latarbelakang; ada India, ada Cina, ada Iban malah orang Vietnam pun ada. Syukur alhamdulillah cuaca baik, jadi kami tidak risau dibasahi hujan. Pintu pejabat agama dikunci rapat. Hairan, walaupun surat meminta kami berada di pejabat tersebut pada pukul 12.30 tengah hari, masih belum kelihatan kelibat sesiapa pun yang mewakili pejabat agama yang menyambut kedatangan kami. Kerusi plastik yang dihulurkan oleh seorang pengawal yang baik hati sudah usang dan tidak cukup untuk semua yang hadir. Beberapa orang lelaki Cina Muslim berbual-bual sambil berdiri.

Saya bertambah resah. Saya amati muka-muka setiap seorang yang hadir. Semua merupakan orang asing, tidak saya kenali. Ramai merupakan mualaf keturunan Cina; mereka berbual dalam bahasa Mandarin. Semuanya kira-kira 20 orang.

Azan sudah menandakan masuk waktu zohor kedengaran. Kami masih menunggu dengan sabar. Tiada seorang pun yang meninggalkan kawasan itu. Tiba-tiba kelihatan sebuah bas sekolah berhenti berdekatan dengan tempat menunggu kami.
"Itukah bas kita?" tanya salah seorang daripada kakak yang menunggu.
"Mungkin," saya menjawab. Seorang lelaki dalam kalangan kami berjalan ke arah bas itu untuk mendapat kepastian.
" Siapakah yang sepatutnya menguruskan kita untuk dihantar ke pusat itu?" saya bertanya kepada saudara-saudara baru yang berada di situ.
"Mungkin *Ustaz Man," teka *Kak Ina.
"Ah, saya ada nombor telefon Ustaz Man," saya mengamati nombor-nombor yang disimpan dalam telefon bimbit saya. Peristiwa berbalah melalui telefon dengan Ustaz Man selama 3 hari kerana dia lewat 3 minggu menghantar dokumen Kad Masuk Islam saya masih bermain-main dalam kepala. Hahaha, sudah tentu dia akan panik apabila menerima panggilan saya lagi.

"Ustaz, saya Aliya. Kami masih menunggu di hadapan pejabat. Bas dah sampai tetapi kami tak boleh naik sebab tak tahu hendak ke mana. Siapa yang sepatutnya menguruskan kami ini? Kenapa tak ada wakil dari pejabat agama?" Saya terus mendesak sebaik sahaja Ustaz Man menjawab.
Memang sah. Ustaz Man yang bertanggungjawab menguruskan kami. Apabila saya menelefonnya, dia masih dalam perjalanan ke tempat kami.
" Tiga minit saya sampai," dia memberitahu.
"Ustaz kata 3 minit dia akan sampai. Jom kita kira dari sekarang," saya memberitahu mereka yang menunggu dan disambut dengan gelak ketawa mereka. Suasana kembali ceria.

Kami sampai ke destinasi lewat. Terus saya bergegas mencari tempat untuk bersolat. Kakak-kakak dan adik-adik yang lain turut mengambil wuduk bersama-sama. Kami tidak menghiraukan pengelola majlis yang meminta kami duduk di dewan untuk memulakan majlis mereka. Biarlah mereka yang menunggu kami pula. Kewajipan kepada Yang Esa lebih diutamakan.

Setelah lama menanti di dalam dewan, ustaz jemputan tidak hadir untuk memberi ceramah kepada kami. Oleh itu, kami terpaksa duduk mendengar celoteh spontan Ustaz Man yang kurang berisi, kerana beliau tidak bersedia. Saya mendapati dua kumpulan besar membentuk saudara baru. Satu kumpulan terdiri daripada orang India yang kebiasaannya memeluk Islam beamai-ramai dalam satu keluarga. Satu kumpulan lagi merupakan orang Cina yang memeluk Islam secara berseorangan. Kumpulan kedua inilah yang berisiko tinggi kerana amat memerlukan bimbingan dan sokongan kerana kebanyakan mereka sudah tersisih daripada keluarga sendiri.

"You tau kah, inilah kali pertama saya terima wang zakat setelah sekian lama memeluk Islam?" seorang brother memberitahu saya dalam bas.
"Sudah berapa tahun brother peluk Islam?"
"Sudah 3 tahun,"dia menjawab.
"Oh, kira saya bernasib baiklah, saya belum masuk setahun," saya bersyukur.
Rupa-rupanya wang zakat untuk membantu mualaf tidak diberi setiap tahun di negeri ini. Semuanya bergantung kepada budi bicara pejabat agama.
"Awak tengok anak saya ini, sudah masuk Tahun Satu di sekolah," *Kak Ina yang berasal dari Indonesia memberitahu saya. " Inilah pertama kali kakak terima wang saguhati zakat."

Entah, sedih juga saya. Pelbagai rintangan sudah kami lalui demi Islam. Mengapa perlu dilayan begini pula? Wang saguhati zakat bukanlah kami kepingin sangat hendak terima. Kami bersetuju untuk hadir memeriahkan majlis berbuka puasa dengan tujuan mengenali saudara-saudara baru yang senasib dengan kami dan berkongsi pengalaman. Namun layanan yang kurang prihatin daripada mereka yang mewakili satu organisasi yang berlabel Islam agak mengecewakan. Malah ramadhan yang lalu saya langsung tidak terima sepucuk surat jemputan atau aktiviti pun daripada pejabat agama.
Pengalaman demi pengalaman dengan pejabat agama Islam tidak mengurangkan rasa kecewa saya dengan mereka yang diamanahkan dengan tanggungjawab membimbing dan memimpin. Mengapa boleh jadi begini?
* pseudonym

Sunday, March 2

PROCESS AND PRODUCT

Test.
" You know ahh, she is hiding the answers in her tudung," Tanya whispered to me.
"Oh? How you know?"
"I know la!"
The next time, she'd tell me that she saw so-and-so copying from the textbook during a short test. Tanya, my colleague, was always on the look-out for copycats and cheaters. Sometimes I wonder why she told me so-and-so was cheating. Frankly, I prefer not to know.

When the results came out.
"Huh, you think they did everything on their own ahh? Get good results as the result of their own hard work?"
"You know why some keep going to the toilet during exams? To copy la!"
I had to admit. I did notice a few students who had become regular visitors to the toilet during the exams.
"Those people practically cheated during the exams, and Mr.X shut an eye."complained Rita.
"Then why didn't you say anything during the exam?"I asked.
"Complain and shoot myself?" Rita glared at me. "Heck, we're going to be in the same class for another 2 years. I don't want to make enemies."
I agreed. I had watched how a few who sat in the same row passed notes to each other during the exam when the invigilator's back was turned. Furious because they were my friends, I had called one of them aside and warned that I wouldn't hesitate to raise the alarm if I caught them cheating again. They didn't dare to anymore but they stopped talking to me for a few months, huuhuhu.

Process and product.
Most of us are the results of the product approach.
We care more of what we get in the end, not what we learn along the way.
That is why we are very concerned about how many A++ we achieve, how much we earn, how many cars we own, how many houses we have.
We have become a materialistic society who cares more about self than souls, who pay more interest to money and wealth than to happiness and health.
When we have little, we want more; when we have a lot, we aim for perfection.
Seldom do we stop to pause and be thankful for all that we have received.
Seldom do we have the chance to learn how to make things work instead of learning how to use things.

"Why do we still use the product approach?"
"That's because the product approach is faster and less tiring. We can just use a sample as the model and we expect the result to be the same or better than the model itself," explained Mrs.Pang. " Like writing an essay. The students just have to write something similar to the sample essay that we show."
"That means we are producing end-users, not innovators," somebody commented. " There's a lack of creativity. We are just giving them a fishing rod to fish instead of teaching them how to fish and where to get the most fish in the river."

"How about the process approach?"
"I know. It's the opposite of product. We have to slog," volunteered Alex.
We laughed. We had learned how to do the process approach to teach writing. It's hardwork indeed; for the students as well as the teacher. A essay may take two weeks to be published because the student may have to rewrite it several times, making necessary changes to the arrangement and taking responsibility to self-correct his/her own grammatical errors along the way. The learning process is longer but the students will know how to write well. sUBconsciously, they will also learn to be patient, disciplined, and work collaboratively with their peers.

The problem is, we are all used to shortcuts. We want things to be done fast and easily. We lack the patience and endurance which is required for life-long learning. As a result, we seldom bother about the process that we undertake to achieve our objectives.
For example, we might have cut queues during rush hour, and deny somebody else rights to go first. We might have cheated our way for the coveted A+ during exams. We might have sabotaged a rival's work in order to beat him/her for that coveted position in the company or n a political party. We could have bribed somebody to gain a multi-dollar business contract.
We could have done a lot of evil, and not bother to correct our mistakes, with the excuse that 'the end justifies the means.'

Yet, SomeOne knows everything we do.
Allah The Almighty The All-Knowing is our witness.
He has already determined the end-product for us, our own rezeki and as Muslims, we should always strive to be the best according to His teachings.
We should care more about the process of achieving the objectives,and not to worry too much about the product.
It is through the process of doing something that we actually learn; be it a new skill, a new recipe, or a new subject. The product is what we have to show as the result of our hardwork at learning, and that we should entrust Him to reward us in this life and hereafter.
May we be protected from any wrongdoings and practices that contradicts with the teachings of the Holy Koran and our beloved Prophet Muhammad as we work towards producing good results in our undertakings in life... amiin.

Saturday, March 1

REMEMBERING KAMPUNG LEREK 1993

"Huh? Where is Kampung Lerek?"
The official letter was in my hand. I grabbed the only Malaysian atlas in my house and scanned the map of the state of Trengganu for a place called Kuala Berang.
"Alamak!!! It's in the middle of Trengganu!" I almost fainted, seeing that the village is near the Kenyir Dam. That would mean having to go to a school that's near the jungle or a plantation.

I first started my career in Terengganu at the tender age of 21. For my whole life I had never been away from my family for more than a week. The thought of having to live in a place hundreds of kilometres away from home, without a known friend or relative is quite frightening. But I had to go. I had signed the contract and the sense of adventure soon turned fear into eagerness.

The first trip to school.
"Are you sure this is the way to the school, pakcik?" I asked the Malay taximan as he swerved his taxi left and right to avoid the round objects on the road. I was getting dizzy with the ride and the stench that greeted my nostrils the moment we left the main road. We were moving along slowly through the newly-tarred road across a big oil-palm estate after passing a secondary jungle. To me, it was like a road to Jurassic Park than to a school. Being a town-bred amoi (Chinese girl) I was totally unfamiliar with the narrow lane, the sight of newly- produced cow and goat dung on the road, and the stench that rises from the dung along the 10 kilometre road. It would soon be a normal sight - the herds of cows, goats and sheep in the middle of the road every morning slowly making way for the van to go through the narrow road.

Great, I had landed myself in the middle of an oil-palm estate, 15 kilometres from the nearest town. The school caters to the villagers' children, all seventy of them Malay Muslims, who would walk about an hour everyday to learn at school. I shared a rented house in town and travelled for 20 minutes to the school daily. A school with 7 teachers and 70 students.

Visits to the village.
"Cikgu, jangan malu-malu. Kalau sedap tambah lagi." (Don't be shy, take more food)
The father of my student invited me and my colleagues to their house for lunch. It was a normal practice in the village for the parents to invite teachers to their homes in the kampung for breakfast or lunch.

At first I was shy but I got over it. Being the only non-Malay teacher, I was a novelty in the tiny village. The parents fussed over me. They liked to see me in baju kurung as I was the only non-Malay woman they know who wears one in the small village. The problem was, I had little experience being in a traditional kampung. Sitting on the floor, and eating with my hands Malay-style was quite a challenge. The plate of warm rice, which was on the floormat, was about a foot away from my mouth. I didn't want to appear rude so I had to eat like everyone else, taking small portions of the food with my right fingers and bringing them to my mouth. However, the food, normally nasi putih with kari kurma, or laksam, was really delicious. Another challenge was to sit properlyand politely on the floor, Malay style, without suffering from leg cramps.

The houses were warm because not all of them had electric fans. There were very few furniture inside as most of them were poor. Yet the villagers did not seem to complain. They accepted the hardships as their lot. They practised Islamic teachings as a way of life. I admire their friendliness, their warm hospitality, and their kindness. Like their parents, the children were patient, polite and hardworking, qualities that many students today lack.
The stereotypical thinking that Malay children are lazy is simply nonsense. I've taught Malay children who are brighter, more hardworking and honest than those of my own race.

" Aiyoh Milah, how much further do we have to walk?"
I was panting as Cikgu Jamilah and I continued our journey up the steep hill to school. We had gone for a trip to the village earlier during the day. Cikgu Jamilah merely pointed at the top of the hill. She was too tired to answer.
As we slowly climbed up the hill in the hot afternoon sun, I realised that my own students had walked up the same hill every day. None of them had complained although they carried heavy bags full of books. They had continued tirelessly in school; listening attentively to the teachers, and finishing all their schoolwork as told. The furthest house of the students was an hour's walk away at the far end of the village and the nearest was 20 minutes. The trips to the village changed my perspective about village students and their problems. Now I can walk for 30 minutes and still be cheerful because I remember those 70 students who had undergone hardships for the sake of getting a formal education.

Stranded
I was stranded. I used to carpool with my headmaster who would drive me to the front of my house after school and pick me up the next morning for another trip to school. However when he had to attend meetings, I had no transport to go home. The village was 10 kilometres away from the nearest main road, where the public buses and taxis passed every hour.

"Come cikgu," The old gardener arrived with his motorcycle. "Let me give you a ride to the main road where you can take a taxi."
I was shy but I had no choice. It's either to hitch a ride with the old pakcik (uncle) or risk spending a night in school, as most of the villagers had no cars.
The old gardener became my life-saver each time the headmaster left early. Later I managed to hire a mini van to drive me to school. However due to his help, I became close to the gardener who treated me like a daughter.

God's creatures.
"Hah? Snakes?!"
The gardener reported that he found a giant python all curled up at the toilet. He knocked loudly at the zinc door and it slithered out. The toilets located at the far end of the school compound, was also next to a secondary jungle. Perhaps the python found the cool toilet was perfect place for a nap.
From that day onwards, I acquired the habit of looking at all corners of every toilet I enter before 'doing my toilet business'. It was a habit that eventually saved my life as I had a close encounter with a viper in another school, also inside a toilet.

"What is that?!" I froze as a big four-legged creature almost a metre long crawled past me, with tongue flicking out of its mouth.
"Oh, that's a biawak (monitor lizard)," replied Cikgu Jamilah coolly.
The school children left it alone, and after getting over the fright, I too regarded it as a school guest. There were scorpions on the desks, mice as big as kittens, and fat worms that the children would dig up as fishing baits. I reminded myself that I was the visitor, because the land belongs to those animals too. We learnt to live together in harmony with the animals.
Of course, we were scared when news of tigers attacking the cattle were reported in the village but alhamdulillah we didn't have any close encounter with them.

Thanks.
I stayed for a year in that little quiet town and taught the children English and Mathematics, as well as nasyid. It was a year of self-discovery. I learnt that despite being a woman, I could survive on my own, miles away from the nearest relative or family members. I also learnt how kind and hospitable the Malay villagers can be. They were not materially rich but they had opened their hearts and service to a young woman who had travelled miles to their land to help teach their children. I had observed their simple way of life and the way they followed Islamic teachings in their daily dealings with other people. I had gone there to give a formal education but I received a more valuable lesson in life instead.

I had left the school more than a decade ago but it is still the best school I had taught.