Thursday, November 6

PANJANGNYA TAPE - ULANGAN

Artikel ini muncul dalam pos bulan Disember 2007. Saya pos sekali lagi bagi pengetahuan pembaca yang baru mengenali blog ini agar dapat membantu mereka yang berhasrat memeluk Islam. Bacalah dan bayangkanlah kalau anda mualaf yang baru memeluk Islam :)


Tape apakah yang saya maksudkan?
Bukan tape pelekat tetapi karenah birokrasi yang saling berkait, berlingkaran, dan mengambil masa lama untuk diurus.

Tape pertama: Mendaftar di Jabatan Agama Islam PP
Saya pergi ke sana dengan dua orang ustazah yang menjadi saksi pengislaman saya tempoh hari. Mereka juga ingin tahu prosedur yang perlu dilalui oleh seseorang yang hendak memeluk Islam. Ya la, bukan semua orang tahu tentang perkara ini. Kebetulan kami tiba agak lewat, maka proses yang dijalani kurang rumit.

Pertama, mendengar penerangan ringkas tentang konsep Islam.
Saya angguk faham, mudah apabila dua orang ustazah memberitahu pegawai bertugas bahawa mereka telah memberi penerangan lengkap kepada saya lebih awal lagi.

Kedua, mengisi Borang Maklumat Diri.
Sekali lagi dinasihati agar kekalkan nama keluarga.

Ketiga, diberi Surat Perakuan Masuk Islam Sementara yang mempunyai tarikh luput satu bulan. Surat sebesar ketas A4 ini penting, satu-satunya dokumen yang membuktikan keIslaman seseorang.

Keempat, diminta hadir kursus Fardu Ain untuk sebulan. Alamak, susah sebab saya tak ada pelepasan daripada pihak universiti, maklum saja semester baru bermula. Alhamdulillah ustazah-ustazah saya menawarkan diri untuk mengajar. Kelonggaran diberi dengan syarat kembali ke situ untuk ditemuduga dalam tempoh sebulan.Saya pulang dengan satu beg barang saguhati peralatan ibadah untuk saudara baru iaitu sejadah, pakaian sembahyang, terjemahan al-quran, buku asas fardu ain, serta buku asas mengerjakan sembahyang. Terima kasih.

Tape kedua: Kena lulus temuduga untuk dapat Sijil Masuk Islam
Haiyah!! Kena belajar ekspres pula sebelum diakui orang Islam oleh Jabatan Agama Islam. Dalam tempoh genap 30 hari pula tu. Banyak pula yang kena tahu. Rasa-rasanya bukan semua orang Islam yang lahir dalam keluarga Islam yang boleh lulus temuduga kalau disoal semua perkara berikut. Tak bolehkah beri tempoh lebih lama atau kurangkan topik yang perlu diketahui? Tensen jadinya, tambahan saya juga merupakan mahasiswi yang belajar sepenuh masa.
Saya petik daripada Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Negeri PPinang:Kaedah Jagaan Dan Pengajaran Orang Masuk Islam Dan Cara Pendaftarannya
(2) Mana-mana orang yang telah menghadiri mana-mana kelas Fardhu Ain di bawah perenggan 5 (1)
(b) hendaklah ditemuduga bagi memastikan tahap kefahaman Islam orang tersebut dan soalan-soalan yang perlu dikemukakan ialah –
(a) pengertian Iman dan Islam menurut bahasa dan istilah syarak;
(b) huraian rukum Iman dan Islam;
(c) pengertian bersuci dalam Islam seperti Istinjak, jenis-jenis air dan jenis najis/cara- cara mandi wajib@ mandi hadas besar;
(d) pengertian wudhu’ dan rukun-rukunnya;
(e) cara-cara melaksanakan sembahyang 5 waktu dan sembahyang Jumaat;
(f) Bacaan-bacaan wajib dalam sembahyang (Tabiratul Ihram, Surah Al-Fatihah, Tahiyat/Tasyahud dan Taslim/Salam)
(g) Pengertian hukum dan pembahagiannya.

Tape ketiga: Dapatkan Sijil Masuk Islam
Alhamdulillah saya lulus. Disuruh oleh Ustaz Malik untuk membaca Tahiyat akhir daripada ingatan. Saya katakan saya belum hafal sepenuhnya kerana sukar nak ingat kesemuanya dalam tempoh sebulan. Saya berdialog panjang dengan Ustaz Malik dan meminta dia menyoal bahagian lain yang saya tahu (amoi ini memang tak takut sesiapa kecuali Allah). Akhirnya dia mengalah dan mengistiharkan saya lulus :P.

Malangnya pegawai yang sepatutnya menandangani Sijil Masuk Islam bercuti dan tiada pegawai yang diamanahkan menggantikan tugasnya. Terpaksalah saya jadi orang Islam tak berdokumen pengenalan Islam selama dua minggu . Itu pun syukur kerana saya sudah bertudung. Andai kata ditakdirkan maut dalam keadaan tiada dokumen dan mayat diambil oleh keluarga saya yang bukan Islam, jadi pula kes rebut mayat. (huhuhuuu). Selepas menelefon Ustaz Malik berkali-kali dan merayu meminta dokumen berkenaan, akhirnya saya terpaksa meminta bantuan Pusat Islam untuk campur tangan. Sijil yang ditunggu-tunggu sampai ke tangan saya dua minggu lewat. Terpaksa dihantar sndiri oleh Ustaz Malik kepada Ketua Imam Masjid al-Malik, USM. Agaknya sehingga hari ini Ustaz Malik masih ingat Aliya ini, hehehe.

Tape keempat: Surat Akuan Sumpah
Terpaksa pula mencari Pesuruhjaya Sumpah untuk mengangkat sumpah bahawa saya telah memeluk agama Islam, dan bahawa saya telah menggugurkan penggunaan nama lama untuk dikenali dengan nama Islam saya dalam segala perkara. Wajib ada surat akuan ini barulah permohonan untuk kad pengenalan baru boleh diproses. Khidmat ini tidak disediakan di Pejabat Agama Islam. Oleh sebab kesibukan studi dan kesuntukan masa untuk mendapatkan Pesuruhjaya Sumpah, akhirnya Sijil Masuk Islam dari negeri lain, Surat Akuan dari negeri lain. Bila ingat balik, terasa lucu juga.
Semoga Allah berkati pasangan Melayu yang tidak dikenali yang begitu baik hati membayar bagi pihak saya untuk Surat Akuan Sumpah tersebut. Kata mereka, sebagai menyambut saya sebagai saudara seagama mereka.

Tape kelima: Borang Permohonan Pindaan Butiran Dalam Kad Pengenalan
Sudah tentu saya mahu membuat kad pengenalan yang mempunyai nama baru saya dan perkataan Islam tertera di bawah gambar foto. Lagipun tak elok gambar lama yang tidak menutup aurat dilihat setiap kali saya mengeluarkan MyKad. Saya sudah mulai letih menerangkan mengapa saya memeluk Islam setiap kali orang membaca nama lama saya dan melihat saya memakai tudung. Masyarakat kita masih belum bersedia menerima wanita bernama Cina yang memakai tudung, melainkan dia rakyat negara China.Borang ini terhad di Jabatan Agama Islam. Saya minta juga kerana hendak menjimat masa dan tenaga pergi ke Pejabat Pendaftaran Negara, dan diberi borang terakhir dalam simpanan mereka. Borang ini perlu dilengkapkan dan dihantar kepada Bahagian Pendaftaran Negara di Putrajaya. Kalau pergi ke Pejabat Pendaftaran Negara yang terdekat pun, borang yang sama tetap perlu diisi.


Dokumen-dokumen lain perlu dikepilkan sekali, iaitu:
- Surat Akuan Berkanun Asal
- Salinan Sijil kelahiran
- Sijil Memeluk Agama Islam
- Wang Pos RM10

Saya diberitahu oleh seorang saudara baru ketika menerima wang sumbangan zakat bahwa MyKad barunya mengambil masa selama 6 bulan untuk siap. Saya tak mahu tunggu begitu lama, jadi pada waktu cuti, saya turun sendiri ke Putrajaya. Alhamdulillah walaupun buat kali pertama sampai ke sana, dengan bantuan kawan saya Ija, saya berjaya menghantar sendiri borang ini dengan dokumen yang diperlukan kepada pegawai bertugas. Permohonan saya diluluskan dalam tempoh sebulan tetapi surat tiba dua bulan kemudian. Tak kisah lah, dua bulan lebih baik daripada enam bulan.

Tape keenam : Menunggu MyKad baru
Kena tunggu dua bulan lagi untuk siap. Sabar sajalah dan senyum simpul setiap kali apek teksi tanya, “eh, lu Cina atau Melayu ahh?” bila nampak pas masuk ke dalam kampus saya yang masih bernamakan nama lama. Nak senang, saya jawab, “Apek, bapa saya Cina.”
“Oh, jadi lu masuk Melayu kah?” Nak selamat, senyum tak perlu jawab…

Alhamdulillah sekarang MyKad baru dah dapat, pas universiti dengan nama Islam pun dah dibuat dan digunakan sehingga saya tamat pengajian universiti. Lega sungguh kerana urusan seharian yang memerlukan pengenalan diri seperti urusan bank, paspot, dan sebagainya pasti lebih mudah dilakukan menggunakan MyKad baru. Tak banyak soal lagi.

(Saya tersilap rupanya. Tengoklah apa yang perlu diharungi semasa memohon paspot. Urusan bank banyak yang masih menggunakan nama asal. Tunggulah, kalau susah sangat, saya cari saja bank yang memudahkan saya. Setakat ini alhamdulillah Bank Muamalat dan BSN memberi kerjasama yang baik).

Selepas melalui semua tape ini, barulah saya sedar mengapa masih terdapat saudara baru yang masih belum mengutip Sijil Masuk Islam mereka dari Pejabat Agama Islam. Mengapa ada orang yang telah memeluk Islam yang dikatakan murtad, dan ada yang masih belum diketahui pengislamannya oleh ahli keluarga kerana pertukaran dokumen pengenalan diri merupakan pilihan individu itu sendiri. Juga mengapa masih ramai yang tidak menukar kad pengenalan untuk menyatakan secara bertulis bahawa mereka sudah beragama Islam, kerana tak tahu prosedur dan tak dibantu oleh orang yang bertanggungjawab. Sebenarnya kalau tak umumkan pertukaran agama, tiada siapa yang tahu atau ambil kisah, sehingga orang berkenaan meninggal dunia di hospital. Barulah heboh satu negara apabila berlakunya perebutan mayat antara ahli keluarga dan pihak Jabatan Agama yang tidak melakukan lawatan ke rumah saudara baru setelah Sijil Masuk Islam dikeluarkan.

Mengistiharkan diri sebagai orang Islam di Malaysia adalah satu proses yang rumit, panjang dan lama.
SEMUANYA KENA URUSKAN SENDIRI

image: www.nextnature.net/?p=572

5 comments:

  1. Salaam,

    Wow. It seems like you went through a much more complicated procedure than what I went through.

    The other day, after reciting my shahadah in front of JAIPk officer, they immediately made the Sijil Masuk Islam for me. Although I had to wait for 2 weeks for it, I didn't have to go through an interview to question the status of my Islam.

    The only similar thing that we went through is the MyKad change application. Yeah, that was the most lengthy bureaucratic process I went through.

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam,
    Yes, what JAIPk did should be the norm. But I guess MAIPP wants to ensure that mualaf in Penang are more knowledgeable than those in other states, hahahaa..
    By the way, Do you know that when I went to the Jab.Pendaftaran office in Putrajaya I was told by the officer in charge that there're only 2 persons in charge of processing all the forms for mualaf like us?

    ReplyDelete
  3. Salam.. memanglah yang baik untuk diri kita kadang-kadang susah didapatkan, seperti mudahnya diri melalaikan sembahyang daripada bangun pagi-pagi bersolat sunat tahjud...sayapun bukan kata prosedur sekarang adalah mudah, harus dimaklumkan pihak kerajaan tidak mahu isu berkaitan agama menjadi isu dalam negara. oleh kerana itu prosidur bagi orang bukan islam mengubah agama di Malaysia terpaksa melalui prosedur yang amat panjang dan kadang-kadang memang melemaskan.. saya sangat setuju..sekiranya rakyat kita sudah matang menerima islam bukanlah "bermaksud masuk melayu" maka insya Allah ia akan menjadi mudah. Dan isu murtad dapat difahami oleh semua pihak tidak mengira bangsa atau agama maka insya Allah masalah yang dihadapi oleh saudara-saudara baru akan berkurangan. Tapi alhamdullih di sebalik kepayahan akan ada rahmat di sebaliknya, insya Allah.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam e-joe,
    Sesiapa yang permudahkan urusan hamba Allah di muka bumi, Allah akan permudahkan urusannya di akhirat, insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wbt.

    Kita kena kembali kepada pemahaman agama mengikut apa yang Rasulullah saw bawa?

    Bagaimana menjadi Muslim di zaman Rasulullah saw?

    Apakah Rasulullah SAW menyuruh belajar solat, puasa dan lain-lain dulu sebelum mengiktiraf seseorang sebagai Muslim.

    Inilah akibatnya apabila kita menunjuk pandai di dalam Islam, menambah-nambah di dalam agama.

    ReplyDelete