Tuesday, October 7

JALINAN UKHWAH

Saya berminat menyertai mana-mana pertubuhan Islam (bukan politik yang berdaftar) yang berpusat di Pulau Pinang. Kalau boleh, di daerah Seberang Perai Utara.
Bukan apa, hasrat hendak berkenalan dengan lebih dekat lagi dengan saudara-saudari seagama serta menyertai kegiatan berbentuk dakwah yang dianjurkan, insyaAllah.
Erm, selain JIM, apa lagi yang ada?

11 comments:

  1. assalamu'alaikum, jika minat boleh cuba bersama ABIM. Kami ada aktiviti di KOmpleks Masyarakat Penyayang, di Islamic Outreach ABIM Penang setiap Ahad 11.oo pagi.

    Kami juga ada usrah mingguan HELWA (ahli wanita.

    Hamdan

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam,
    Terima kasih. InsyaAllah saya akan pertimbangkan.

    ReplyDelete
  3. assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuhu,

    saudari boleh email pada saya [zaitihamdan@gmail.com]. saya mempunyai beberapa kenalan dari JIM Pulau Pinang. salam ukhwahfillah dari JIM Sarawak :)

    ReplyDelete
  4. boleh lawat blog saya di http://themindtripper.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum sister Aliya,

    My suggestion is to attend all the available choices such as ABIM, JIM, HIZBI or others. All groups wanted to berdakwah but with different approaches. Di samping istiharah.
    Semoga dpt mempertingkatkan keimanan dan berpeluang memberi.

    Salam
    Sister Rina
    Malaysian Islamic Study Group (MISG) ABIM UK - EIRE.

    ReplyDelete
  6. salam...insyaALLAH mungkin saya dapat bantu..saya ada kenalan ahli JIM SPU, mungkin boleh di link kan dengan saudari...kalau sudi kontekla saya ye..

    ReplyDelete
  7. Waalaikumussalam,
    Terima kasih atas cadangan sis Rina dan tawaran Mindtripper dan limaumaniss. InsyaAllah saya akan ikut cadangan Sis Rina dulu :)Alhamdulillah pihak JIM SPU dan IPSI sudah hubungi saya. Sebenarnya sudah lama saya hendak libatkan diri untuk menimba lebih banyak pengalaman & ilmu tetapi kuburkan dahulu kerana sebab-sebab tertentu, tetapi keinginan itu timbul semula. Saya hanya ikut gerak hati, Allah akan tentukan untuk saya, wallahu'alam.

    ReplyDelete
  8. Rasanya JIM SPU pun banyak buat program kat area kepala batas @ bertam..

    Smoga terus berusaha mencari.. dan mencari.. :D

    Mudah2an Allah permudahkn... pilih yg mana rasa sesuai...

    insyaAllah matlamat sume badan dakwah adalah sama.. cuma berbeza pendekatan.. namun apa jua ketidaksamaan di ambil positive sbg kepelbagian pndpt antara satu sama lain...

    Yang penting berlapang dada.. & bersangka baik.. :-)

    -saudara seislam-

    ReplyDelete
  9. salam. first time here.
    oh akak ni cikgu n a revert.
    salam perkenalan.
    got ur blog from Nani.

    i've been with JIM timur laut penang for more than 2 months. banyak jugak la aktiviti. mulakan jela mana2 NGO pun. peduli kan nama nya. yang penting matlamat kita nak join itu. wassalam

    ReplyDelete
  10. Waalaikumsalam myadlan,
    Betul tu, niat kerana Allah..dah nak mula pun, hehehee... baru terima dua jemputan berlainan ke aktiviti untuk hari yang sama, pening2 :P

    ReplyDelete
  11. Setelah beberapa bulan, saya dapati pergerakan aktiviti NGO Islam bukan sahaja tidak sama bahkan cara pengambilan ahli pun tidak sama. Saya sudah jauh hati menyertai JIMPP kerana pelbagai masalah yang timbul dan sehingga hari ini masih tak nampak jalan penyelesaian.Kalau tak sudi terima, katakan saja, tak perlu saya menanti-nanti tanpa berita. Tak apalah, masih banyak lagi NGO Islam yang sudi menerima kehadiran kita yang baru dan kerdil ini sebagai ahli. Tujuan saya pun sekadar membina ukhwah dan membantu sekadar yang saya mampu :)

    ReplyDelete